Kia Cerato 1.6 LX (2005)

autoreview

Kia Cerato 1.6 LX (2005)

Signalement

UitvoeringCerato 1.6 LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf11.000 km
KM-stand laatst114.500 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In januari 2006 heb ik deze (demo)auto gekocht. Ik heb er ondertussen zo’n 10.000 km mee gereden. De langste ritten waren ongeveer 300KM op één dag.

De auto bevalt me prima. Ik heb hem aangeschaft, omdat ik wat meer comfort (airco, vermogen, rij-eigenschappen)en veiligheid (ABS, 2e airbag) wilde hebben. Verder moest de auto wat groter zijn dan mn oude corolla uit 1997 (die met die kikkerogen). Overigens óók een prima auto (zie mn andere review).

De ingeschakelde airco zorgt wel voor een wat forser benzineverbruik. aangezien deze versie geen automatische airco heeft, moet je goed in de gaten houden, dat hij niet de hele dag op je voorruit staat te blazen. De auto heeft me nog geen dag in de staak gelaten. dat verwacht ik ook niet bij een (bijna) nieuwe auto.

Qua rij-eigenschappen kan ik melden, dat de auto met een 1.6 motor toch niet echt vlot is. Een vergelijkbare corolla uit 2005 trekt deze er zo uit. Zal wel komen door de wat verouderde techniek van deze motor. Voor het rustige (nieuwe) rijden is hij echter prima geschikt. Ik schakel altijd snel door naar z’n 5, dus ik hoef ook niet als eerste weg te zijn bij het stoplicht. De 2.0 is beslist sneller maar heeft een nog groter benzineverbruik. Deze 1.6 zit nu (met airco aan) op 1:11,5 Dat is best fors, ook gezien het feit dat ik 1:14 gewend was bij m’n oude Corolla.

Ik mis op deze auto wel een AB voor het slot. Zat niet bij de prijs in, en zal ik misschien achteraf nog laten ombouwen.

Al met al kan ik deze Kia Cerato aan iedereen met een wat kleinere beurs gegarandeerd aanbevelen. Je krijgt veel geld voor je auto. En qua betrouwbaarheid is er (nog) niks gebeurd. Ik hoop dat hij wat dat betreft net zo betrouwbaar zal zijn als m’n illustere voorganger.

PROBLEMEN

na 11500 KM:

De bestuurdersstoel zakte steeds terug naar de onderste stand, misschien omdat het mechaniek kapot was geraakt door het vele gebruik door demo-rijders????? De Kia-dealer heeft dit echter onder garantie vervangen.

De banden die er standaard onder zitten glijden weg in een snel genomen natte bocht. Ik denk er sterk over om er andere banden onder te laten zetten. (misschien zelfs een setje winterbanden)

Februari 2008: Na 33200 KM:

De auto presteert nog steeds foutloos. Ik merk dat het wegglijden wat sneller gebeurt, dus ik zal er wel nieuwe banden onder moeten zetten. Ik heb niet gekozen voor winterbanden, want dat hebben we niet in Nederland :)De banden die eronder zitten zijn niet de beste.....
Bij de bestuurdersstoel is een plastic bevestiging losgeraakt die nu langs mijn broekrand schuurt. hij valt er niet vanaf, maar is wel scherp. Ik zal kijken of dat ook kan worden gerepareerd. Ik houd het er maar op dat door de vele aanpassingen van mijn stoel (demoauto) de bestuurdersstoel is afgeragd.
Ik heb tot nu toe 2x een lampje gezien van mijn accu, beide na ongeveer 1 KM rijden. Na het uitzetten van airco, lampen en andere electriciteit was het gelijk weer weg, en kwam ook niet meer terug. Ik zal er op wijzen bij de volgende grote beurt (april).

Al met al beveel ik deze auto nog steeds aan. Al zal iedereen die voor KIA gaat wel voor de Cee’d gaan :)

Na ........ KM:
(volgt)

Prima auto!

  • 43.700 km

De eerste verre reis achter de rug; Zuid-Duitsland. De auto hield zich prima in het Zwarte Woud. Soepel de berg op, remmend op de motor eraf, allemaal geen probleem. Uren achter elkaar over snelwegen, no problemo, alsmede lekker slalommend door dit prachtige gebied. Qua verbruik zat ik op de snelweg op 1:17. In de bergen eens schrikbarende 1:8.5 Niet best dus.

De enige reden om eerder een nieuwe auto te kopen is omdat ie voor een gezin aan de kleine kant is.

Laatste update; strenge winters..... brrrr

  • 59.700 km

Hoewel ik niet veel rijd blijf ik van mening dat dit een zeer betrouwbare auto is. Je kan altijd wegrijden; behalve als je sloten bevroren zijn. Afgelopen strenge winter moest ik de auto regelmatig -niet op slot zetten- . Mijn sloten en vooral het mechanisme om de deur open te maken waren door- en door bevroren. Zal wel komen door vocht in de portieren, nabij het slot. Dealer heeft er wat siliconenvloeistof (oid) ingespoten; nu maar kijken hoe het de volgende winter zal vergaan. Verder no problemo.

Still going strong

  • 111.720 km

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste bevindingen over mijn auto heb opgeschreven. Bij deze; de auto doet het nog! Vorige zomer een tocht naar Zuid-Frankrijk van dik 2500 km is zonder problemen verlopen. Hoe heeft de auto zich in de afgelopen 5 jaar gedragen?

Het probleem met de bevroren sloten is nog steeds aanwezig, en ook de stoel zakt langzaam naar beneden. Daarnaast heb ik het sterke vermoeden dat het rechter elektrische raammechaniek het gaat begeven; hij gaat steeds langzamer naar beneden. Ook de aansturing van de rechterspiegel hapert. Een zuigerstang van de achterklep is kapot gegaan, en die heb ik vervangen. Ook heb ik de linkergordel laten vervangen, want die rolde niet meer op/af. Ook de vervangende gordel doet het niet al te soepel, maar hij werkt (nog).
Al met al slijtage van een nu bijna 12-jarige auto. Wat echter het belangrijkste is, de auto rijdt zonder haperingen. Nooit sta ik stil langs de weg en hij start vlot.
Ik ben nog steeds erg tevreden over mijn auto. Wel ben ik aan het kijken naar een zuiniger exemplaar. 1:11,4 is niet zuinig te noemen. Ik verwacht binnen 2 jaar een andere auto te hebben. We zullen zien.

Auto verkocht!

  • 114.500 km

Dat was het dan! 12 trouwe jaren heb ik met de Cerato rondgereden. Nooit heeft hij mij in de steek gelaten. Ik wens de nieuwe eigenaar veel plezier met mijn oude auto. Houd dus wel rekening met het hoge verbruik!.

Ik heb een Mitsubishi Colt 1.3 uit 2009 aangeschaft, en daar ga ik ook en review van maken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.