Jaguar Sovereign 3.2 (1995)

autoreview

Jaguar Sovereign 3.2 (1995)
Jaguar Sovereign 3.2 (1995)Jaguar Sovereign 3.2 (1995)Jaguar Sovereign 3.2 (1995)Jaguar Sovereign 3.2 (1995)Jaguar Sovereign 3.2 (1995)

Signalement

UitvoeringSovereign 3.2
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf170.000 km
KM-stand laatst253.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

XJ Sovereign 1995

  • 253.000 km

Verdrietig stap ik in mijn Jaguar.

Mijn eerste gedachte nadat ik mij afgetrapte Arubaanse C-klasse ‘Benzie’ had verkocht en weer voet aan Nederlandse wal had gezet.
zie hier:
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mercedes-benz-c-200-elegance-1998-2/
review van Benzie.

In het begin moest de liefde nog groeien. Jaguar was toch meer iets voor oude mannen met vliegtuigbrillen en leren handschoenen? En deze auto was nog zo mooi en gaaf. De vrijheid van ‘ach dat deukje mag er ook wel bij’ had ik bij deze niet. Ik was voorzichtig. En voorzichtig is niet leuk.

Groeide vrij snel, die liefde. Probeer maar eens stoïcijns te blijven als je bij elk ritje goedkeurende blikken krijgt van de medeman met enige autokennis. En verliefde blikken van jongedames met wel/geen autokennis. Nu is het ook een verschijning. Deze Jaguar Sovereign, in ‘Jade-Pearl’ uitvoering met XK-velgen. De sovereign steekt dankzij zijn chromen accenten net een trapje boven de andere Jags uit, ja zelfs boven de XJR’s. Over smaak valt te twisten, maar ik vind het uiterlijk van de XJR varianten met zijn boze grille afbreuk doen aan het klassieke ‘chromen’ uiterlijk van dit tijdloze model. De zeldzame groene kleur en prachtige XK velgen maakten het plaatje af. Ongestoord een ritje maken kan in principe niet, iedereen valt je op positieve manier lastig. Zelfs een ritje naar de praxis wordt een avontuur. Als kers op de klassieke taart word je bij het binnenstappen verrast door walnotenhouten picknick tafeltjes op de achterbank. Op de een of andere manier was dit jaguar model met een Daimler LWB interieur geboren. Vaak genoeg trots geshowed aan iedereen die de auto wilde bekijken. KIJK! Zij heeft zelfs notenhouten klaptafeltjes!! Mooi he! OOOOOH’, AAAAH’.

Nooit gebruik van gemaakt btw.

Rijdt als een bankstel, draaicirkel van een vrachtwagen. Heerlijke automaat. Niet al te snel, maar genoeg gebruikmakend van de cruise control, redelijk zuinig. 1 op 11 haalde ik met beperkt accelererend gemak. Badend in luxe op de daimler stoelen (hierdoor achterin geen ruimte, want het is geen LWB, maar om Jeremy Clarkson te citeren bij zijn review van deze XJ: “If you want a lot of space…. Buy a field..”)

Ik heb Jackie (ja, elke auto krijgt een naam en is een vrouw), gekocht in 2014 met 170.000 kilometer op de teller. En zoals een echte directeurs-auto betaamt stonk ze naar sigaren. Elk ritje zorgde voor statische rechtopstaande haren ivm een loshangende hemel. De airco deed het al niet meer en het rechter achterraam ging al niet meer open. Ik had de auto dan ook gekocht met ongeveer 0 euro op mijn bankrekening, en helaas nooit het geld gehad om haar lief te verzorgen.

Starten deed ze echter altijd. Nou ja, bijna altijd. In principe waren de ‘niet start momentjes’ op 1 hand te tellen en bijna altijd mijn schuld.

2015: 194.000 km: Kapotte Benzinepomp (na de tank leeg te rijden tot 0km range en vervolgens mijn tankdop te vergeten op het tankstation en met open tank weg te rijden….)

2016: 211.000 km: Lekke waterpomp. (hij ratelde al 2000 km maar dacht dat het een niet belangrijk onderdeel was, totdat de voorkant meer op de trevifontein leek dan een jaguar)

2016: 217.000 km: Terug van een festival met 8 mensen in de auto… Oh nee, dat ging gewoon probleemloos.

2017: 230.000 km: Lege accu op de Lowlands parkeerplaats. Die accu bleek toen al >8jaar oud te zijn en in ruil voor een reep cote d’or met hazelnootstukjes prima gestart door mede festivalgangers.

2018: 245.000 km: Bumper op straat.. Ze bleek te zijn aangereden door een parkerende dame in een Tesla, gelukkig had ze een briefje achtergelaten met haar verzekeringsgegevevens.

2019: 253.000km. Einde van de rit. In 5 jaar tijd 80000km zo goed als probleemloos gereden, zo goed als zonder onderhoud. Verkocht voor 1000 euro… Niet omdat ze het niet meer deed. Maar omdat ik inmiddels genoeg verdien om een auto wel lief te behandelen. Precies dezelfde auto gekocht, met minder kilometers op de teller en wel een volledige onderhoudshistorie. Want als je eenmaal in dit type hebt gereden, wil je nooit meer iets anders.

En Jackie? Ik heb het vermoeden dat ze dit jaar te bewonderen zal zijn op de Rust ’n Dust Rally, een rally met oude bakken door europa
.
Als zelfs een rit naar de praxis al een avontuur is..

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens