Jaguar Sovereign 4.0 (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sovereign 4.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 217.000 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
Gewoon erg goed
- 240.000 km
Hallo allemaal.
Deze Jaguar Souvereign 4.0 is mijn 3de auto. mijn eerste auto was (en heb ik nog steeds) een Buick Regal van 1979. ik heb hier eerder een review over geschreven zie link: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/buick-regal-1979/
Helaas is mijn account sindsdien verwijderd van autoweek. Ik baseer mijn ervaringen op zowel deze Buick als een Citroen C5 die ik ook heb gehad (een review daarvan volgt nog wanneer ik dit schrijf)
Deze jaguar heb ik aangeschaft nadat mijn buick voor de 3de keer zijn apk niet haalde door irritante kleinigheden waar oudere amerikanen standaard problemen mee hebben (de remmen). op een gegeven moment was ik het zat en ben ik gaan kijken op marktplaats naar wat voor moois er allemaal te koop stond voor minder dan EUR 3000,- en ik was eigenlijk wel klaar met amerikaanse "kwaliteit". na niet al te lang zoeken zag ik dat oudere Jaguars spotgoedkoop waren. ik had altijd een zwak voor het ontwerp van de Jaguar XJ uit de jaren 90. het was (en is nog altijd) de norm van wat een sedan is. laag, lang en met een duidelijke scheiding tussen motorruim, cabine en kofferbak. gewoon elegant dus.
Aanvankelijk was ik erg bang dat jaguars niet betrouwbaar zouden zijn of dat ze net zo slecht zouden zijn als mijn buick als het op betrouwbaarheid zou komen. ik ging dan ook met enige argwaan rondkijken.
Bij de eerste kennismaking van een jaguar uit een marktplaats advertentie werd mij iets vrij snel duidelijk. namelijk dat dit de kwaliteit bied wat ik miste in mijn voorgaande autos.
De Jaguar stond voor een zeer redelijke prijs te koop en kwam met een nieuwe APK, de verkoper was een Jaguar specialist en kon mij veel vertellen over de auto. Naar mijn idee kreeg de auto dan ook onderhoud bij deze specialist.
Eenmaal met de tesrit werd duidelijk dat een jaguar iets bijzonders heeft. zoals de heren van Top Gear zo goed zeggen: "It's a Jaaaggggg" en al gauw voel je de neiging om een sigaar op te steken en op de linkerbaan te zoeven.
-En nu het heden:
ik heb de auto nu meer dan een jaar en ik (en mijn vriendin) hebben er meer dan 25.000 km mee gereden. dus al gauw vragen mensen zich af: veel pech gehad?
nou. nee... tenzij je een koplampje pech noemt.
De Jaaggg heeft zich bewezen als betrouwbaar. mijn vriendin en ik rijden er (bijna) dagelijks mee. supermarkt, tuincentrum bouwmarkt woon-werk etc etc. vrijwel alles doen we met de Jag. Tevens nog een reisje naar eifel+Vogezen en spanje gereden (wederom zonder enig gedoe). De auto is ook nog fris naar mijn idee. ik heb het idee dat ik met een jong gebruikte auto rondrijd. want alles voelt nog steving en er zijn geen rammeltjes of kraakjes (nou oke, eentje van het leeslampje op een klinkerweg). zal ook wel komen omdat jaguar eigenaren zuinig met hun auto omgaan.
het verbruik is iets minder dan ik had gehoopt namelijk 12,2 liter per 100 km. hoewel dit niet goedkoop is, is het voor ons nog te doen omdat we het zo nu en dan afwisselen met motorrijden.
Na een jaar bezit is de auto weer terug gegaan naar de specialist waar ik hem van heb gekocht voor een APK en service. de specialist vond een versleten schokdemper rubber en een zwetende radiator. tevens was de handrem aangepakt omdat deze telkens van zn verstelling af raakte. de radiator is vervangen voor een gebruikte omdat een nieuwe EUR 700,- kost en ook de specialist weet dat te veel is voor een auto met een dagwaarde van EUR 2500. die laatste onderhoudsbeurt+ APK koste me EUR 800. en hij is weer tiptop in orde.
Ik heb sinds ik deze auto heb nog geen auto gereden die qua comfort in de buurt komt van deze auto. ook nieuw spul legt het af. (waaronder een Jaguar XF SVR en een Tesla model S)
op een rijtje:
VOORDELEN:
- Comfooooort
- Eleganttttt
- Iedereen vind m mooi
- Mensen denken dat je geld hebt
- Mensen gaan voor je aan de kant als je komt aanstormen op de linkerbaan (oei daar komt een dikke baas aan)
- Mooooi
- Mooooi
- Elegantttt (kan niet genoeg uitgedrukt worden)
- De 4.0 6 cylinder en ZF HP24 bak zijn niet alleen een heel goed koppel, ze zijn beide ook onverwoestbaar.
- Zwaar, en voelt dus een beetje als een tank
- Lage zit en motorkap geven je het idee dat je een E-type rijd.
- Makkelijk om aan te sleutelen. je kan er betrekkelijk goed bij.
- Techniek is conservatief en dus simpel. maar wel goed uitgevoerd.
- als je denkt dat dit een dure auto is om te bezitten denk dan tweemaal. je kan ook een jag rijden voor een lage aanschaf waarde maar met hogere gebruikskosten i.p.v een jonggebruikte volkswagen golf van pak m beet EUR 10.000 ,- . En dan nog ben je na een paar jaar goedkoper uit met de jag.
NADELEN:
- Achterbank kan niet plat, je kan amper wat meenemen
- Weinig hoofdruimte achterin. hoe hield pim fortuyn dat toch vol?
- Geen v8 (dit verwende nest mist zijn v8) maar de latere XJ heeft die wel!
- Verwant aan bovenstaand: de 6 cylinder mist karakter. (wederom dat verwende nest wat zijn v8 mist)
- Roest.. oei dat komt nu toch wel snel. met name de achterspatborden. komend voorjaar moet ik toch maar eens lassen.
- Ik krijg smetvrees met deze auto. ben ook heel bang voor schade. dit heb ik totaal niet met mijn fietsplettende, struikenslopende en grasveldmollende buick.
-stuur reageert iets te veel op verkanting van de weg.
kortom, niet perfect, wel heeeel goed. gewoon doen joh.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.