Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018) #8

autoreview

Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018)
Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018)Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018)Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018)Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018)Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018)Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018)Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018)Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018)Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018)

Signalement

UitvoeringI-Pace EV400 First Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf59.750 km
KM-stand laatst92.241 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nooit gedacht, toch gekocht.

  • 59.500 km

Laatste bijdrage : scroll naar het einde aub..

De gebruikte I-Pace raken 'op': er zijn bijna geen HSE uitvoeringen meer te koop. In een half jaar (okt 2023 tot juni 2024) is het aanbod 'gebruikt' van 235 naar 133 (nu 121) gedaald. Jammer dat de updates niet bovenaan verschijnen.

29-09-2023:
SInds ik de F-Type heb verkocht, heb ik dit niet meegemaakt. In Noorwegen kreeg ik complimenten voor de Range Rover, maar verder reageerde men nauwelijks. Nu krijg ik voortdurend vragen en complimenten van voorbijgangers. Bij Tesla Fastchargers komen de bestuurders van andere auto's naar mij toe. Vooral Tesla rijders willen even achter het stuur.. ".. toch wel een prachtig interieur, niet zo kaal als in de Tesla.." zeggen ze dan wat beduusd .. .

In 2017 ben ik bij de intro geweest in A'dam op de Zuidas. Helaas was het een mock-up en kon ik er niet in zitten. Toen ik er een jaar later voor het eerst in kon rijden was de overgang te groot. Ik reed toen 8 jaar in dezelfde Discovery 3. Ik vond de I-pace toen niet prettig rijden. ik vond het toen een 'melkkar'...

Sindsdien heb ik er nog een paar keer mee gereden. Recent een paar keer als leenauto. Zo kon ik goed bepalen wat ik zou willen kopen en wat niet. De combinatie van (zeer) grote velgen zonder luchtvering is niet aan te raden. Op de snelweg geen probleem, maar op een verzakte klinkerweg niet fijn.

Het grote panoramadak vind ik ook niet prettig, vooral omdat ik in Spanje en Portugal een veel kleiner glazen dakpaneel al irritant vond in die hitte. Echter zonder panoramadak zijn er bijna alleen S/SE uitvoeringen.

Het rijden met de MX-30 ( sinds april 2022), heeft voor mij een ander perspectief gegeven op de BEV optie.

Met een ruim overschot aan eigen zon energie, zonder grote autoreizen in het verschiet, heb ik de rekenmachine er bij gepakt.

Het is nu toch wel erg voordelig voor mij om elektrisch te rijden. Wat ik terug lever daar krijg ik € 0,06 /kWh voor. Zelfs al rij ik maar 3km op één kWh, dan is dat nog 1:100 in "brandstof kosten". En dan heb ik het nog niet over de MRB gehad.

De ANWB heeft een handige route simulator die ook voor BEV's kan worden gebruikt. En zo ontdekte ik dat ik niet veel hoef aan te passen in mijn manier van reizen. De pauzes worden iets langer, maar de totale afstand dat ik zou rijden =pre dag- , dat maakt niet veel uit.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een 'first edition' uit eind 2018. De laatste jaren zit er 'Pivi Pro' als infotainment in. Dat is een stuk sneller en handiger dan 'In Control' , volgens andere reviewers. Het blijkt echter dat er geen navigatie app en ook geen webbased routeplanner is voor Pivi Pro.

Aangezien ik juist niet van "A-naar-B" wens te reizen, maar een -toeristische- route wil rijden, is dat niet handig. Maar de I-pace is kennelijk bedacht voor de I-phone crowd die alleen 'apple-carplay' gebruiken en geen andere app of routeplanner nodig hebben. Fijn voor hen, mij niet gezien.

De kleur van de auto is niet mijn eerste keus. Meestal zoek ik een lichtere kleur uit. Ondanks het ruime aanbod aan I-pace's , kon ik er maar één vinden met al de opties die ik wil hebben, met een interieur met hout en een lichte bekleding. Helaas met een panoramadak. Daarom heb ik er maar gelijk een zonscherm bijbesteld.

De komende 6 maanden zal ik vooral veel in Nederland rijden, zeer waarschijnlijk alleen thuis laden. Dat duurt dan wel even omdat ik geen speciale lader heb. Maar ik rij hooguit elke week een keer een rit van 400 km. Tijd genoeg om te laden. De korte ritjes blijf ik met de MX-30 doen.

SOHC

  • 59.525 km

De auto wordt morgen afgeleverd. Ter voorbereiding zijn de firmware updates uitgevoerd, en op mijn verzoek een 'State - Of -Health - Check',
zeg maar een capaciteitstest, van de cellen van het accu pakket.

Voor een auto van bijna 5 jaar oud en bijna 60.000km valt het mij niet tegen. Vijf cellen zijn 92%, de rest hoger. De hoogste waarden hadden
twee cellen met 95%.

Ik kijk en lees de laatste paar maanden veel over BEV. Als een auto geleverd
wordt is de SOH meestal tussen de 96-98 %. De vermindering van de capaciteit is dus minimaal.

Fastcharge.

  • 59.784 km

De eerste lange rit zit er op. Ik kan retour naar de randstad zonder te laden onderweg. Toch maar geprobeerd om bij Tesla te laden. Het blijkt dat voor 'niet Tesla' rijders, de laadcurve niet altijd voorspelbaar is bij Tesla fastchargers. Mijn eerste ervaring was, dat ik niet meer dan 52kW kon laden. Dit was exact de laadpaal waar ik voorheen 3x met de Mazda heb gestaan. Mogelijk 'onthoud' het systeem van Tesla dit. Na de eerste schrik heb ik vandaag een andere lader geprobeerd, dit keer bij Apeldoorn in de buurt. En hier haalde ik zonder probleem bijna direct 100kW. Dit liep op tot aan 106kW toe. Tegenwoordig is dat niet zo heel indrukwekkend. Maar dit is een auto uit 2018.

Ik heb altijd moeite om een goed zithouding te vinden in een auto. De beenruimte is cruciaal. Ik zit hier prima. Nog het meest vergelijkbaar met de houding in mijn F-Type indertijd.

Ik vind dat de I-pace verkeerd in de markt is gezet. Het is geen 'SUV' , maar een hatchback Grand Tourer. Het is geen stationcar of shooting break.

De wegligging in zeer goed, de acceleratie bijna angstaanjagend. Ik weet nog dat ik in de tijd dat mijn F-Type ( een bescheiden 4-pitter met 300pk) in bestelling stond, een rit kon maken met een V8 uitvoering. Die heb ik héél snel weer teruggebracht. Het probleem is dat die V8 (en de I-pace..), zo moeiteloos doortrekken tot een zeer 'illegale' snelheid, dat je serieus ongerust moet worden over het verliezen van je rijbewijs..

Ik schat dat je met een snelheid van 130kmph continue wel iedere 2½ uur bij een laadpaal moet stoppen. Vandaar mijn speurtocht naar snelladers. Over een jaar ongeveer wil ik naar Portugal rijden. Omdat ik toch maar 500-600km per dag wil rijden, kan dit prima met twee laad stops. Maar dan loop je dus aan tegen de locaties van de laadpalen; een hele puzzel.

Jammer genoeg zijn niet ál de Tesla fastchargers toegankelijk voor andere auto's. Portugal is een probleem. Al de laadpalen lijken in handen van één bedrijf. Mág dit wel van de EU-commissie : een monopolie ?

Overigens heb ik het na de ( fel blauwe F-Type), niet meer meegemaakt dat mensen complimenten maken over de auto. Overal zie ik nu weer opgestoken duimen, en komen mensen een praatje maken. Ook Tesla rijders, die even achter het stuur willen zitten.

Fastned & Shell Recharge.

  • 59.834 km

>> Fastned.
Wat een drama dat 'Fastned'. Bij Tesla installeer je de app, je koppelt je betaalkaart aan de app, klaar.

Niet bij Fastned. Die hebben het verzonnen om een sms-code te sturen tijdens het installeren van je betaalmiddel. Feitelijk komt die van Mastercard, maar het gevolg is dat als je die leest, de app uit positie springt en je opnieuw de kaart kan invoeren, en daar kun je eindeloos mee doorgaan. Wat een amateurs.

Uiteindelijk heb ik een truc bedacht. Die ga ik hier niet vertellen. LAat fastned dit maar oplossen. Ik verbaas me niet dat hun laadpleinen verlaten zijn.


>> Shell Recharge.
Hier gaat het net als bij Tesla, naadloos. Echter hier kan ik alleen een bankpas installeren. Ik zie wel een optie voor 'creditcard' voorbij komen, maar het lukt mij niet die in te voeren.

Het is mogelijk om bij Shell locaties alleen met de app te laden. Voor de zekerheid heb ik de pas aangevraagd, om de 'gaten' in de dekking van Tesla op te vullen. Hiermee kan ik ook in afgelegen delen van Spanje terecht en in Portugal. Wel zie ik dat als je met een Shell pas bij Fastned gaat staan,
je € 0,10 toeslag betaald aan Shell..

OTA niet perfect.

  • 59.883 km

Een mooi systeem, het updaten van firmware "Over-The-Air", ofwel via een 4G verbinding in de auto. Echter dat gaat niet altijd helemaal goed. Dus bij deze auto is dat ergens begin 2019 blijven hangen. Nu werkt alles normaal gesproken wel. Of niet. Ik denk dat hier er ergens een bitje dwars ligt.

Morgen naar de dealer. Ze gaan de firmware van de connectivity module opnieuw inlezen. Ik heb dit eerder met de F-Type en de Range Rover ook meegemaakt. Daar na werkt alles dan weer.

Net even een blokje om gereden. Langs de 'auto poetser' , om goed te kijken wat er aan -lak- schade is. De vorige eigenaren zijn niet zuinig geweest. Er zijn flink wat krassen, mogelijk van offroad rijden. Ook is er best wat steenslag al op de bumper. Ik denk dat ik deze auto geen folie geef als bumper bescherming, en geen glascoating. Of ik laat hem vies, of ik ga 1x per week naar de wasstraat. Want zwart, daar zie je álles op..

De voorruit heeft een barst

  • 63.200 km

We hebben bijna 7000km gereden ( nu 63.326km) sinds nieuw, zonder grote problemen. De langste rit tot nu toe was 200km heen en terug. Het laden is wel een dingetje. Je moet pas gaan laden als er minder dan 19% lading is, anders gaat de auto niet zo snel naar 105kWh laadsnelheid. Dan begin je bij 43kWh, soms 48kWh. Na tien minuten zit je dan op 85kWh. Dit heeft ook met de koude te maken. In oktober kwam de laadsnelheid wel op 104kWh.

En dan is er plotseling een scherpe 'tik' . Niets te zien verder. Pas toen ik na de lunch instapte zag ik een breuk. Het bleek dat er een steen oid precies in het midden van de A-stijl links, een put had geslagen in het glas. Er waren echt lagen uitgebroken, iets van 3 cm grote ster.

Die avond via de website van de verzekeraar een glashersteller gezocht in de buurt. Die zouden de ruit twee dagen later plaatsen. Helaas was er in het bestelproces iets fout gegaan. De ruit was niet geschikt voor HUD en er was geen warmtewering. Dit was vlak voor kerstmis. Uiteindelijk kan de ruit morgen worden vervangen. Dit was de originele ruit die er nog in zit.

Dit voorjaar wil ik met de auto naar de Eifel, een paar dagen met mijn bejaarde moeder op stap. En in april naar Lausanne. Dat wordt nog een dingetje ; ongeveer 230km rijden en dan laden. Ik heb de routes al uitgewerkt en bijna altijd kan ik bij een Tesla lader terecht. Daarnaast alleen Fastned in Zwitserland. We zijn er maar 5 dagen en er is zat te doen.

Alledaags gebruik

  • 64.001 km

Infotainment : scherm reageert niet op aanraken.

Achteraf vermoed ik dat er (door een OTA update ?) problemen waren die met elkaar geen relatie leken te hebben. Achteraf was het misschien een update die niet goed afgerond was. Tijdens een update kun je het touchscreen niet gebruiken. Normaal doet de auto de update als je niet rijdt. Je merkt er niets van, ook geen tekst "uw firmware heeft een nieuwe versie " of zo; alles gebeurt heel discreet in de achtergrond. Maar als de update niet afgerond is, denk ik dat je ook weinig kunt doen met het scherm. De monteur en het I-Pace forum wisten geen reden. Echter de oplossing die werd aangedragen was wel unaniem; even al de spanning los ( hard reset).

Soms ging de achteruitrij camera niet aan, of ik kon de 360-graden camera's niet aanschakelen. Niet via camera icoon onderaan het scherm, ook niet via de 3e-pagina van het hoofdmenu. Op een dag zat het scherm 'vast' en was alleen de 'leaper' zichtbaar. Na 200m rijden startte het systeem opnieuw op, waarna het weer gewoon leek te werken.

Ik realiseerde mij toen ook, dat eerder ook andere 'knoppen' ( liedje overslaan), soms niet reageerden. Het probleem was zeer waarschijnlijk de firmware van het display.

De volgende dag werkte alles direct. Toch maar gevraagd aan de dealer om even een 'hard reset' te doen, ik was er toch voor een reparatie. Ik had de middentoon-luidspreker opgeblazen, die boven op het dashboard zit. Iets te enthousiast met 'Dire Straits' en de bassen bezig geweest.

Afijn : de nieuwe speaker inclusief montage was € 107- en de reset heeft er voor gezorgd dat alles het nu weer gewoon doet.


Onderhoud.

Ik heb de auto sinds oktober. Gelijk gevraagd wanneer ik voor onderhoud moet komen. De auto had in augustus 2023 een beurt gehad. Ik hoef pas in augustus 2025 te komen voor onderhoud, of bij 90.000km.


Range; nou én..

Ik ben nu gewend aan het rijden met een BEV. Ik rij niet meer 'voorzichtig' om een langer range te hebben. Ik rij zoals ik fijn vind (=snel..) en ga laden indien nodig.

Daarbij blijken de laders die in de bebouwde kom staan erg irritant. Bij veel haal ik maar 4kW per uur.. Bij Tesla ga ik van 50-95% in 45min (veel langer dan in de zomer). Gewoon even relaxen en een kopje koffie drinken..

Retour naar Aken

  • 67.311 km

De laatste tijd zijn er een aantal terugroepacties geweest. Jaguar heeft firmware updates gemaakt voor het accuspanningsregelsysteem. Dit is voor een groep auto's met accu pakketten gemaakt door LG in Polen van 1 maart tot 31 mei 2018. Die zijn gemonteerd in auto's met bekende VIN-reeks.

".. The basis for the recall population was determined by matching the
battery serial numbers to VINs for battery packs manufactured between 1 March 2018 and 31 May 2018. Production Dates : JUN 06, 2018 - OCT 31, 2018 VIN Range 1 : Begin : SADHC2S10K1F61363 End : SADHD2S17K1F66525.."

Op de site van de RDW is te zien of er een terugroep actie open staat.
Een tweede optie is 'TOPIX' : daar kan de VIN worden ingevoerd :
https://topix.jaguar.jlrext.com/topix/vehicle/lookupForm

Ik ondervind geen problemen met de accu, ook niet met laden. Mijn auto valt binnen de VIN-range.

Tijdens het laden bij de Tesla fastcharger Heerlen ( V4 type !), bedacht ik me dat ik door het maken van screenshots een goede indicatie zou hebben van de SOH van de accu : de huidige bruikbare capaciteit.

De buitentemperatuur was 15C, en de accu was warm van ruim twee uur rijden. Er waren dus geen verliezen voor verwarming of koeling van de accu.

Van 23-->>83% laden, is 50kWh (foto). Dus 60% accu capaciteit is 50kWh .
'100%' bruikbare capaciteit is dan 50/60 x 100= 83,33 kWh. De beschikbare capaciteit (firmware matig, af fabriek) is 85,5kWh. De SOH, capaciteit is dus 83,33/85,5 = 97,46 %. Dat is de waarde die 'af fabriek' geldig is. Dus na 70.000km en 6 jaar : géén afname accu capaciteit !

De foto bij '23%' is tijdens het opstarten van de sessie. Omdat de auto voor Tesla 'onbekend' is (onthoud het MAC-adres niet, van andere merken), is het begin altijd voorzichtig. Even later gaat het oplopen tot max 104kW snelheid. Dit loopt ( als het niet erg koud weer is), door tot ongeveer 50%. Dan loopt het terug tot 80kW bij 70%. Vanaf 80% duikt het onder de 50kW.

Nu is 67.000km niet zó veel uitgedrukt in laadcycli. Uitgaande van 275km tussen twee laadsessies ( nooit van 0--> 100% , meestal 20-95%, dus dat komt overeen met 75% range ). Ik rij niet zuinig/rustig. Meestal rond de 123 échte kmph. Dan kom je op niet eens 250x laden. Maar ik denk dat je dan niet zenuwachtig hoeft te zijn om een I-Pace met 200.000km te kopen. Bij twijfel een SOHC vragen aan de verkoper. Of even een flinke afstand rijden en laden bij een snellader. Bedenk wel dat er een stap van bijvoorbeeld 75%--> 76% lading één minuut verloopt. Dus maak steeds direct een screenshot als het percentage verspringt. Het geladen aantal kW is ook niet continue variabel, maar maakt ook stapjes. De nauwkeurigheid is uiteindelijk rond de 95% denk ik. Redelijk nauwkeurig om te weten of de restcapaciteit > 95% is of 65% ( ik noem maar wat).

Stoelventilatie en luchtvering

  • 69.387 km

Ik lees bijna dagelijks de reviews op autoweek. Heel soms komt er een voorbij waar ik heel vrolijk van wordt. Zoals vandaag, een review van een Tesla ' EI ' . En dan laat ik het niet na om te wijzen op de voordelen die een auto heeft die door een fabrikant van luxe auto's met traditioneel comfort is gemaakt, in vergelijking met die uit een "mega press" komen.. .. one-size-fits-all.. 👽

Als ik de Tesla Y review lees wordt ik nóg blijer van mijn I-Pace. Bij mij zitten de stoelen fantastisch, met verwarming en koeling.. . Ook het gevoel dat je in een '..verlaagde auto zonder schokbrekers..' zit herken ik niet : ik heb luchtvering.. 😎

Sinds ik de I-Pace heb, houd ik het aanbod in de gaten: dat wordt snel minder. In oktober vorig jaar stonden er nog 243 te koop, nu nog '135' ( aantal staat verkocht/gereserveerd bij). Men gaat eindelijk inzien dat er veel framing is geweest van voornamelijk Tesla fanboys. De I-Pace is gewoon een erg goed concept.

Het bereik is overigens gelijk aan Tesla 60/75, de meest verkochte modellen. Alleen de zeldzame '100' uitvoeringen komen verder.

De relevantie van een groot bereik is overigens beperkt. Zeker in de luxere auto's. Rolls Royce verklaart dat voor hen het bereik van hun EV's geen 300km of verder hoeft te zijn.. "..onze klanten gaan dan met hun helicopter.." . Gewone stervelingen kunnen ook met het vliegtuig desnoods, voor die éne vakantie per jaar waar het op 'hangt' ..

Dan hoef je niet het hele jaar rond te stuiteren in een slechte stoel..

Waanzinnige balans!

  • 71.416 km

De auto is in zijn element! Geen van de eerste eigenaren in Nederland heeft waarschijnlijk de auto gebruikt zoals ik nu doe ; lekker toeren over eindeloze bergwegen die ook nog op&neer golven.. .. de auto danst over deze wegen met een perfecte balans, ik ben echt verbaasd hoe soepel dit rijdt. De F-Type was een genot, maar ik had slechts een 300Pk uitvoering. Met deze 400pk en AWD... Ik heb bijna kramp in mijn kaken van de permanente grijns op mijn gezicht.. .. WOW ! Ik moet zeggen; ik ken weinig landen anders dan Noorwegen waar wegen zo aangelegd zijn. In de Alpen is het meestal omhoog óf omlaag : niet een wisselende glooiing. In Spanje en Portugal hetzelfde. In de Ardennen ken ik niet geen fijne routes.

De ideale balans, samen met de belachelijk lage kosten ( € 0,05 per km met Tesla abbo, € 0,26 /kWh)... ... ik rij nu ruim 7 uur per dag om zoveel mogelijk van dit soort kilometers te rijden !

Jammer dat de I-Pace uit productie gaat. Deze auto wordt zeker een klassieker. Er waren wat kinderziektes in het begin : geen wonder als je bedenkt dat het de eerste BEV was van een reguliere autofabrikant. Software is een andere tak van sport. Zelfs 5 jaar later had VW het (nóg) niet onder de knie. Dan had Jaguar het al best goed voor elkaar in 2017..

Afijn. Bedtijd. Morgen weer een hele dag toeren.. 😎

16, 0 kWh/100km,,

  • 71.823 km

Vandaag aan de thuisreis begonnen. Eerst een rit naar Kristiansand. Daar hadden we ruim de tijd voor, daarom ben ik binnendoor gereden. Dan kom je op wegen waar je meestal 80 mag, vaak 70, en regelmatig 50. Om niet la teveel op die borden te hoeven letten heb ik de cruise control op 54kmph gezet, ongeveer 51 'echte' kmph. Het resultaat was een gemiddelde van '49' en een verbruik van 16,0 kWh per 100km.. Zie de foto als bewijs. Een kennis met veel BEV ervaring noemt dit 'Tesla waarden' .. En inderdaad; als ik kijk wat er als bereik wordt aangegeven bij de gebruikte Tesla's die te koop staan, komen ze ook haast nooit verder dan 340-380 bereik met een volle accu.

Jammer genoeg was het weer niet zoals verwacht. We hebben toch een paar mooie wandelingen kunnen maken, en veel fijne km's met de I-Pace.

Originele banden nog onder de auto.

  • 72.190 km

Electrische auto's zouden veel sneller banden verslijten dan brandstof auto's is het verhaal. Ik dacht dat mijn auto al een nieuwere set had. Maar de aankondiging op het forum dat iemand meer dan 60.000km op originele banden heeft gereden, deed mij twijfelen. En inderdaad : de productiecode op de GOODYEAR EAGLE F1 asymmetric SUV banden is ' JK1R 3818'.
Ofwel de 38e week van 2018. Dat klopt aardig met de eerste registratie op 28 december 2018. En er zit voor nog ruim 3mm en achter nog 4,5mm op. Ik denk dat de 50/50 gewichtsverdeling en de AWD, tractie controle en de hele elektronische heisa wielspin voorkomen en de banden dus haast niet slijten. Bij een RWD auto kan dat wel eens een ander verhaal worden.

Storing in tractie accu.

  • 73.000 km

Daar is het dan : de melding die voorkomt dat er grotere problemen ontstaan : storing in de accu. Het laatste half jaar zijn er twee acties geweest om de firmware te updaten. Er zijn problemen met de LG-Chem accu's. Tijdens de productie zijn isolatie laagjes gekrast die hierdoor iets dunner zijn. De firmware schakelt cellen af indien er een afwijking is in de spanning, stroom, temperatuur etc, in vergelijking met andere cellen.

Direct wordt de capaciteit en de laadstroom beperkt tot 72%, dus ook het bereik. Dat is vervelend.

Gelukkig kon de dealer mij snel helpen en zijn er twee cellen vervangen.
Er zijn er 36 (!) . Ik hoop dat er niet te vaak cellen stuk gaan.

We hebben echt mazzel gehad dat dit na terugkeer uit Noorwegen pas gebeurde. Maar goed, rijden met de auto is een feestje : zeer comfortabel en stil. Een échte Jaguar wat dat betreft.

Ik ben erg nieuwsgierig wat Jaguar volgend jaar zal presenteren aan nieuwe elektrische auto's. Ik vermoed een GT ( wat de I-Pace in feite ook is ), maar dan formaat XF, dus groter dan de I-Pace. Een tussenmaat tussen de XJ en de XE ...

Overigens zijn dezelfde problemen voorgekomen in de Chevy Bolt en de e-Ampera, ik geloof de Taycan ..

https://arstechnica.com/cars/2022/04/multiple-recalls-spark-fed-investigation-of-lgs-electric-car-batteries/

..maar ook de LG-Chem thuis accu's. Aangezien die er in Nederland nauwelijks zijn, is dit hier niet bekend. Wel in Australië en de VS.

https://www.productsafety.gov.au/news/lg-undertakes-to-take-more-steps-to-locate-and-fix-dangerous-solar-batteries

Oh nee, niet wéér!!

  • 74.780 km

Na de eerste reparatie (2 cellen). was ik blij dat ik de auto terug kreeg. eindelijk weer gewoon rijden zonder extra laad-stops. De pret was van korte duur : dezelfde middag wéér die melding. Na onderzoek bij de dealer bleken er weer twee cellen defect. Ook deze zijn na een maand vervangen.
En toen, één dag later, terwijl de auto aan het laden was zag ik op de app "laden voltooid 94%" .. .. het kwartje viel nog niet. Ik naar buiten : opnieuw de stekker er in. Vanuit mijn ooghoek zag ik echter 'voltooid 94%' in het display achter het stuur. Toen kreeg ik een vermoeden.. .. contact aangezet. En inderdaad : wééér dezelfde storing !!

De vorige keer heb ik aan Jaguar Benelux al doorgeven dat er een rondschrijven is van Jaguar Global dat er géén losse modules meer vervangen mogen worden, alleen complete pakketten. Dat is niet doorgesijpeld bij die mensen. Zeker weer een persoon van functie veranderd en het bericht is niet opgepikt ?

Nu heb ik 'Benelux' per email laten weten dat ik nu - indien niet het hele pakket vervangen wordt- de koop van de auto ga ontbinden. Erg jammer, want het is een heerlijk rijdende auto, waarschijnlijk de fijnste GT die ik ooit heb gereden. Maar als ze iedere keer één of twéé modules vervangen, dan kan ik nog 13x een maand rijden met beperkte range. Dat accepteer ik niet.

Ik kan niet geloven dat JAGUAR ( ze krijgen de nieuwe cellen van LG-Chem, die een fabricage fout heeft gemaakt ), niet het complete pakket direct vervangt. Dat is bij de Bolt, e-Ampera, Kona en nog wat auto's met dit type accu wél gedaan. De skepsis over een nieuw 'all-electic' JAGUAR slaat om in hilariteit dan wel ontzetting : ze verpesten hun 'EV-branding' al vóór ze één nieuwe EV productie klaar hebben. Wat een knoeiers.

Compleet nieuw pakket tractie accu modules.

  • 74.829 km

Er was al contact met Jaguar Benelux sinds mei over dit probleem. Men dacht dat mijn VIN niet op een lijst stond en er daarom geen probleem was.
Bij herhaling heeft het accubewakingssysteem daarna ingegrepen door over te schakelen naar een 'beperkte' modus ( beveiliging: 72% accu, beperkte laadsnelheid). Daarna zijn twee keer twee modules vervangen, waarna nu weer een module defect bleek. Dit gaf eindelijk aanleiding om het complete pakket aan tractie accu modules ( 38 stuks..) te vervangen.

Toch heel jammer dat Jaguar niet gelijk de complete paketten heeft vervangen zoals GM bij de Bolt en de e-Ampera en ook bij de Kona is gedaan.

Nieuwe accu

  • 75.580 km

De problemen met de LG-Chem accu's zijn algemeen bekend. Veel fabrikanten hebben er problemen mee, Meest bekend zijn Chevy Bolt (e-Ampera), Hyundai Kona en de I-Pace. Maar ook honderdduizenden thuis accu's in Australië en de USA moeten terug.

Omdat er nog steeds een juridische strijd loopt tussen deze fabrikanten en LG-Chem, is Jaguar niet happig om 36 modules te vervangen. Er komt steeds aangepaste firmware voor de aansturing van de tractie accu, voornamelijk beveilinging waarbij verschil in temperatuur, spanning en laadstroom per module wordt bewaakt. Indien de afwijking te groot is, komt er een storingsmelding en wordt de accu capaciteit beperkt tot 72%. Recent is dit aangepast naar 80%. Vervolgens moet je naar de dealer, die kijkt hoeveel modules er stuk zijn. Als dit er een paar zijn, dan worden alleen die vervangen. Bij een groter aantal verdachte modules wordt het hele accu pakket vervangen.

Dat is bij mijn auto nu gedaan. Daarna moet je nog een paar keer laden om de verdeling te stabiliseren ( systeem balanceert de modules). En daarna is het 'eind-goed-al-goed'.

Ik kijk natuurlijk wel naar andere BEV's. Zo kwam ik laatst bij een LEXUS RZ450e. Tot mijn verbazing hebben die een erg kleine accu. Uit reviews blijkt dat het bereik bij 120km niet eens 250km is ! En laat het bereik van een I-Pace met een begrenzing op 72% een bereik van 270km hebben...

Dat is toch wel een lachertje. Lexus : hoe komen jullie hierbij.. ??

Nieuwe banden

  • 76.703 km

Ik heb de banden toch maar vervangen. Ik had nog wel een paar maanden door kunnen rijden qua profiel. De fabrieksbanden zaten nog onder de auto, dus dat " EV's meer banden verslijten" is geen gegeven. De I-Pace verdeeld de aandrijvingskrachten optimaal. Geen wielspin, geen slijtage.
Ik heb een fractie kleinere wieldiameter nu. De auto staat 7mm lager. Het voordeel in luchtweerstand zal teniet worden gedaan door het plaatsen van 4-seizoenenbanden, hoewel het om een speciaal 'EV' type gaat : 255/45R20 105V VREDESTEIN quatrac pro ev xl .

Retourtje Eifel.

  • 77.904 km

Even een paar dagen naar de Eifel geweest met mijn moeder van 84 en mijn vrouw. De banden zijn heerlijk stil. Verbruik is zelfs een fractie lager, ik denk rond de 3 á 4%. Laden in Duitsland is een drama. Ik begrijp waarom het in Duitsland niet lukt met de transitie. In de hele Eifel is er één lader die meer dan 50kW kan leveren. Die ene die tegen de grens met Nederland ligt tel ik even niet mee. De '22kW' lader waar mijn I-Pace op 1-fase dan met ca 7kW zou laden, komt nét boven de 3kW terwijl ik de enige was die stond te laden. Verderop aan het meer bij Woffelsbach (Hövelschesweg) , daar gaat het stukken sneller : 7,6kW. Maar met een 3-fase geschikte auto gaat het prima. Uiteindelijk na de vakantie naar huis gereden met 140/150kmph in de nacht. Auto rijdt super stabiel en verbruik is niet extreem bij die snelheden: 35kW /100km.

Storing in lane assist

  • 80.245 km

De auto is nu bijna 6 jaar oud. De problemen die ik nu krijg lijken te maken te hebben met veroudering van elektronica, of met de bekabeling. Sinds een paar weken branden de sensoren in de spiegels permanent : dus daar heb ik weinig aan. Ook werkt de automatische cruise control plotseling niet. Met sneeuw is dat verklaarbaar, maar bij motregen ? En dan - even onverklaarbaar- werkt het weer. De auto is bij de dealer geweest, die kwamen met het verhaal '..de spiegels moeten gedemonteerd en daar hebben we geen tijd voor..'. Volgens jaguar technici op het forum heeft de storing niets te doen met wat er in de spiegel zit. Dat beloofd niet veel goeds.

Plotseling kwam er een nieuwe storing bij : lane assist was niet beschikbaar. Als ik stopte om een foto te maken verdween de melding, iedere keer. Uiteindelijk heeft mijn vrouw maar een foto gemaakt toen ik aan het rijden was. Ook dit kon de dealer niet vinden : geen 'harde fout' in het geheugen.

Advies was om direct naar hun te rijden als de storing er was. Dat gebeurde deze week. We waren niet heel ver weg van de dealer, dus zijn we die kant op gaan rijden: de storing verdween. Even later was de storing weer terug terwijl we nog steeds richting de dealer reden. Echter daarna verdween de melding, en ook het geheugen gaf niets aan. Afijn : we hebben ons originele doel maar wee aangehouden.

De dealer heeft over twee weken pas weer tijd. Gelukkig kan ik gewoon rijden met deze storingen.

Ik heb ondertussen nog gedacht om mijn auto in te ruilen op een nieuwer type I-Pace met 3-fasen lader. Ik wil volgend jaar naar Portugal rijden en onderweg heb ik wat hotels met 11kw laders, 3-fase dus. Omdat er alleen wat updates zijn geweest in het interieur naast de 3-fase lader, lijkt het mij toch geen goed plan nu ik al deze storingen krijg. Ik kan beter met deze auto blijven rijden en daarna een moderne nieuwe BEV of PHEV kopen.

Iets wat ik steeds vergeet om te melden, maar nu ter sprake kwam bij Polestar zonder achterruit : het zicht naar achteren. Men vond het niet nodig om een wisser te monteren achter. Wel, monteer dan tenminste een sproeier bij de achterruitrijcamera ( sinds 2021 wel aanwezig..). Ik rij afwisselend in de MX30 en de I-Pace : gisteren zocht ik dus weer naar die wisser die er niet op zit.. 😡

Toch geen storing

  • 81.098 km

Uiteindelijk werkt de 'dode-hoek-sensor' weer normaal. Het lijkt veroorzaakt door het vervangen van de tractie accu. Toen zijn er kennelijk instellingen gereset, zoals de stoelen : dat valt op. Waar je niet aan denkt is lane-assist, lane-control etc etc. Ergens in die instellingen stond de 'dode-hoek-sensor' op 'off'. Dat heb ik nooit zo ingesteld, maar goed. Wel heb ik nu ontdekt dat ik dus de 'veiligheid lane assist' uit kan zetten als de cruise control niet aan staat : nu ben ik van dat gevaarlijke sturen af op de 60-km wegen !

Leuk hoor, al die instellingen. Maar verklaar dan ook iets duidelijker wat het precies doet (in de handleiding..). Zo ook de 'profiel' instellingen. Ergens in een update van de infotainment firmware zijn er opties toegevoegd aan de voorkeursinstellingen. Nu kun je een profiel instellen op basis van je mobiel óf de sleutel. De vraag is nu alleen : mijn zoon heeft altijd zijn wifi aanstaan van zijn mobiel, gaat de auto dan op zijn instellingen als ik de auto open met de sleutel en hij staat in bereik met zijn mobiel ? In feite lost het dus niets op. Het moet nog steeds aan de sleutel gekoppeld worden en ieder een andere sleutel gebruiken.. 🙄

Poetsbeurt

  • 82.215 km

Na een wasbeurt viel mij op hoe 'schitterend' de lak is als het vuil er af is. Toen ik de auto kocht was ik al van plan een glascoating aan te laten brengen. Echter door het koude weer en het vuil lette ik niet zo op de lak : je ziet dan alleen 'zwart'. Nu er een gyeon laag op zit, zijn de regenboog deeltjes te zien. Zou JLR stiekem al jaren 'woke' zijn geweest : het spectrum lijkt wel een regenboog.. 😂 . Ik heb het op een aantal instellingen geprobeerd, maar ik krijg de schitterende deeltjes niet scherp 'in-focus'...

Range is dus géén probleem, ook niet met 130kmph

  • 85.630 km

Uiteindelijk ben ik nu op weg naar de Algarve met de I-Pace. Na een lange planning - ik zoek interessante hotels en leuke restaurants- , in combinatie met al de laadstops ; een hele klus. Mijn fout daarbij was om zo min mogelijk laadstops te gebruiken. In de realiteit ga ja geen half uur zitten wachten om van 75-->100% te laden. Het grootste probleem is dat de 'here-maps' van de ingebouwde navigatie te vaak de Tesla laders gewoon niet kan vinden. Google maps gelukkig wel. Ik ben nu meestal in 30min klaar om de volgens Tesla fastcharger met gemak te halen. Nadeel is wel dat de plaspauzes en koffie er bij inschieten, maar er zijn ergeren dingen.
Nu plan ik alleen het eindpunt en de eerste laadstop in. Tijdens die eerste laatstop zoek ik de volgende erbij en bepaal hoe lang ik blijf laden. Eigenlijk imiteer ik wat het systeem van een Tesla zelf doet.. Gevolg is dat ik bijna een uur sneller op mijn bestemming ben elke dag.
Erg fijn is dat ik gewoon 140-150 kan rijden op de teller : het bereik is dan gewoon nog 280km, waarvan ik ongeveer 40km speling aanhoud ( laatste plaatje bij de foto's). Tot nu toe heeft Flitzmeister mij goed geholpen. Gewoon aanhaken bij een Fransoos is al een prima principe : die weten al waar 90% van de flitsers staat..

Eindelijk in Portugal

  • 86.295 km

Met het laatste hotel had ik geluk : een Tesla destination charger en gratis laden voor gasten. Ik kon het laatste stuk van de rit met een bereik van 362km ( dynamic stand..) op pad. Na een rit van ongeveer 5 uur, een poging om te laden bij Continente in Beja ( ..de enige snellader was net bezet..), kwam ik in de Algarve aan. Gelijk geprobeerd om daar te laden. Er waren immers 8 snelladers die met Shell Recharge card te gebruiken waren. Dus NIET !! Ga er vanuit dat GEEN EEN lader in Spanje / Portugal werkt met de Shell Recharge card. Ook niet met Mastercard overigens.. Er zijn een aantal Tesla laders ( 'Tesla only' ). Dus met een Tesla heb je geen problemen hier. Onderweg ook niet : het waren de enige laders die altijd werkten als ik het probeerde. Ik heb geen Ionity oid geprobeerd: niet nodig. Afijn. Uiteindelijk heb ik dus een lader gevonden die werkt met de MIIO app. Kost een godsvermogen.. Ze zijn nog wel zo eerlijk te melden dat ze met de app meer verdienen dan de totale elektriciteit kost ( meer dan 100% opslag voor het gebruik van de app..). Ik ga voortaan op zoek naar hotels met Tesla destination chargers : dat verdiend zich dus duidelijk terug met dit soort struikrover praktijken..

Ben best blij met slechte weer.

  • 87.614 km

Tsja, heb je dan eindelijk zon, zit je te zweten in je zwarte auto met glasdak. Dat heet dan allemaal warmte werend te zijn, maar met 19C binnen wordt het toch snel 24C of meer als de airco het niet meer doet. Ik had dus sinds vorig jaar september de ac niet meer op koelen hoeven te zetten. TIP : controleer dit altijd, weken voor je vakantie... Want hier in de Algarve is één dealer FIAAL, en die heeft het heel druk. Volgens hen moet aan een BEV altijd gewerkt worden door ( de enige ) monteur in heel zuid Spanje / Portugal die aan de I-Pace mag werken. Volgens mij is de airco toch echt hetzelfde in een ICE-auto. Maar goed, ik kon vrij snel terecht bij een service bedrijf SOLIHULL in Loulé. Echter in de tussentijd herinnerde ik mij dat er een constructie fout was in twee ac-leidingen. De toeleverancier (Bosch geloof ik) had bevestigingsbeugels gelast aan de aluminium leidingen, die daardoor bros/poreus worden. Na ongeveer 5 á 6 jaar komen er scheurtjes op die plek en de leidingen moeten dan worden vervangen. Dat valt onder de garantie bij Jaguar (approved). Wel iets om na te vragen of dit is gebeurd als u een I-Pace koopt buiten de dealer om. Bijvullen is geen blijvende oplossing. De dealer in Nederland heeft de leidingen bestelt, dit wordt gelijk bij de al afgesproken beurt vervangen.

Naar huis vanuit de Algarve

  • 88.200 km

Vakantie gaat snel voorbij, zeker met veel regen. Nu is het eindelijk mooi weer en zijn we op weg naar huis. Met de huidige temperatuur -ca 20C- en de route over B-wegen, neemt het bereik spectaculair toe. Ik heb al waarden boven de 400km gezien. Op de laatste foto 397km. En dan heb je bij aankomst nog 45km over, na 360km !! Moet wel zeggen dat we 65-75 rijden over goede wegen, zónder de airco. Maar toch: vandaag hadden we niet eens hoeven te laden. Echter ik ben liever zeker dan dat ik ergens in de berm sta. Verder vermaken we ons prima. Het wordt al drukker in de hotels, ook in de Estremadura.

Opa stijl

  • 92.241 km

Elk jaar gaan we een paar dagen met mijn bejaarde moeder op vakantie. En dan rij ik heel kalm en langzaam om haar niet wagenziek te maken. De laatste trip heb ik er aan gedacht om een dagteller op nul te zetten. Het resultaat staat in de foto : 20.6kWh per 100km. De gemiddelde snelheid is daar dan ook naar.. 😂

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.