en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Sportieve bezieling, fraaie verpakking, emotieopwekkend; er zijn tal van overeenkomsten tussen de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio en Jaguar I-Pace. De uitwerking is echter totaal verschillend. Een confrontatie tussen benzine en elektriciteit tijdens een ijskoude winterdag.
De eenzame wandelaar die de vrieskou heeft getrotseerd, kijkt verwonderd op als we de hoek om komen. Hij heeft de Stelvio Q ongetwijfeld van verre horen aankomen. De V6 klinkt rauw en hitsig, en uit de uitlaten komt een opzwepend gesnerp. De Italiaan brengt geluiden voort die tot ver in de duinen doordringen. Het is echter niet alleen de Alfa die tevoorschijn flitst. De blauwe Stelvio wordt op de hielen gezeten door een nóg blauwere Jaguar I-Pace. Die merk je pas op als je hem ziet; zijn elektrische gegier wordt volledig overstemd door zijn voorligger. Maar laat je niet misleiden, de Jaguar volgt als een sluipschutter en hoeft op dit terrein weinig moeite te doen om in het spoor te blijven. Zijn dik 300 kg hogere gewicht wordt gecompenseerd door het koppel van 696 Nm. Dat is 96 meer dan zijn tegenstrever heeft; bovendien is de trekkracht van de twee elektromotoren meteen beschikbaar. Net als in een Tesla Model S zijn de sensaties wat dat betreft verpletterend; zodra je het rechterpedaal indrukt, word je keihard afgeschoten. Ook bij de tussensprints levert de Jag instant power. Staat de Quadrifoglio even in de verkeerde versnelling, dan is die op de eerste meters gezien.