Hyundai Scoupé 1.5i GT Turbo (1994)

autoreview

Hyundai Scoupé 1.5i GT Turbo (1994)

Signalement

UitvoeringScoupé 1.5i GT Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

We, mijn broer en ik, hebben deze auto samen gekocht. Hij heeft zijn rijbewijs al, en ik hopelijk binnen een jaar ook. We hadden een aantal eisen die als basis dienden bij de zoektocht:

- Stuurbekrachtiging
- Electrische ramen voor
- Niet te zwaar
- Genoeg vermogen

Na een aantal kandidaten bekeken te hebben, en ik eigenlijk een beetje aanstuurde op de Hyundai Scoupé, zijn mijn broer en ik naar een bedrijf in het midden van het land gereisd. En daar stond de Hyundai Scoupe 1.5 Turbo. Eerste wat mij opviel was de lichte schade aan de rechterkant van de auto. Krasjes maar geen deuken gelukkig. Hij stond m.i. nog verbazingwekkend goed in de lak. Bij aankoop startte de auto in 1 keer.

We rijden er nu al een paar maanden mee, en hebben erg veel plezier van de auto. We kunnen nu na deze tijd wel iets zeggen over rijkwaliteiten e.d.

Rijkwaliteiten:

De scoupé geeft een rustige en vertrouwde indruk. D.w.z. dat je geen onverwachtte dingen voorgeschoteld krijgt. Alles wat er bij de wielen gebeurt voel je terug in het stuur. Er is dus genoeg communicatie tussen wegdek en berijder. Bij flink gas geven voel je toch dat de turbo mee gaat werken. Je voelt de zogenaamde ’duw’ in je rug.

Bouwkwaliteiten:

Onze auto heeft naast de bovengenoemde schade eigenlijk geen mankementen. De auto zit goed in elkaar. Dat geldt in iets mindere mate voor de lak. Ondanks dat die van ons nog mooi in de lak staat zie ik genoeg Hyundai Excelletjes rijden die oorspronkelijk rood waren, maar nu roze zijn...
Het interieur van de auto zit mooi in elkaar, en eigenlijk zijn er amper kraakjes of piepjes. Alle verlichting werkt nu nog, en alle stoelen zijn nog van goede zit kwaliteit.

Ruimte:

De scoupé heeft genoeg ruimte. Tuurlijk, als je een groeiend gezin hebt moet je deze auto niet kopen. Toch kan je heel goed met z’n vieren in de auto zitten. Ook de kofferbak is heel groot. Hij heeft een sedan opening. Het dashboardkastje mocht overigens wel wat groter, maar is wel verlicht.

Motor:

De 1.5 turbo motor heeft niet veel moeite met de Scoupe. Je bent overal snel weg zonder enig tractieverlies, maar dat kan ook komen door de nieuwe michelin banden. Ook deze motor vindt het het prettigst als je rond de 2300 toeren rijdt. Bij een koude motor fluit de turbo overigens leuk mee als je het pedaal iets verder intrapt, overigens niet storend. Het geluidsniveau is laag.

Uitrusting:

De scoupé is zeker goed uitgerust. Álleen, verwacht geen ABS, geen airbags, geen remkrachtverdeling, of klimaatcontrol, of zelfs maar airco. Neen deze auto heeft niets van dat alles. Maar tóch is deze auto beslist niet kaal (voor 1994 begrippen dan) Ik noem op: Stuurbekrachtiging - electrische ramen voor - electrisch verstelbare spiegels - lendensteun bestuurdersstoel - mistlamp voor, achter - neerklapbare achterbank, in delen - van binnenuit te openen kofferbak en motorkap én tankdop - 3 afzonderlijke binnenverlichting - verklikker voor het branden van de lampen bij het openen van de deur. Kortom: een zeer riante auto!

PROBLEMEN

Bij aankoop van de auto was er net een nieuwe APK onder gezet en kregen wij nieuwe banden. Alleen achteraf gezien blijkt die APK toch niet zo grondig uitgevoerd te zijn, en hebben ze hier en daar een oogje dicht geknepen.

- Algehele dashboard verlichting fucntioneerde niet (gedaan)
- Rechter knipperlampje op de flank miste (gedaan)

- Bij een grote onderhouds inspectie bleek;
- uitlaat spruitstuk kapot (staat nog op het ’’to do’’ lijstje)
- remmen oxyderen (geen last van)
- bougies waren aan vervanging toe (gedaan)

En nog enkele dingetjes.

Kosten: 500 euro.
De auto kostte 875 euro! Heel eventjes sparen, en we kunnen weer. Tot nu toe hebben we geen last hiervan.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.