Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Hyundai
  • Scoupé

Hyundai Scoupé 1.5i GT Turbo (1994)

Levendige, maar onrustige sportcoupé

Hyundai Scoupé 1.5i GT Turbo (1994)
  • Autotest
1 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Qua prijs en uiterlijk heeft de Hyundai Scoupé altijd hoge ogen gegooid, maar dat gold minder voor zijn prestaties. Dat is met een twaalfkleps turbomotor in de GT rechtgezet.

Deze viercilinder is de eerste krachtbron die Hyundai zelfstandig heeft ontwikkeld. Zoals bekend heeft het Koreaanse merk altijd stevig geleund op de ervaring van zijn Japanse leermeester Mitsubishi, maar de Alpha-motor, die in de Scoupé zijn debuut maakte, is de eerste van een serie waarmee Hyundai zijn volwassenheid onderstreept. Ten behoeve van een onbelemmerde ademhaling bezit de motor drie kleppen per cilinder; de GT wordt bovendien bijgestaan door een turbo, die het vermogen opschroeft van 88 naar 116 pk. En aangezien ook het koppel behoorlijk meeprofiteert van die turbo-inblazingen, is de Scoupé GT een lekker pittig scheurijzertje geworden. Met zijn topsnelheid van meer dan 190 echte kilometers per uur en een acceleratie van 0-100 in 9,7 seconden stelt hij wat zijn prestaties betreft bepaald niet teleur. Vooral het gemak waarmee het coupeetje op de snelweg met zijn voorliggers afrekent, is voor een auto van deze prijsklasse best indrukwekkend. In '5' heeft de Scoupé GT voor het sprintje van 80 naar 120 net 10 seconden nodig en het inleggen van de '4' verkort die tijd zelfs tot minder dan 9 telllen. Dat klinkt wat bravoure-achtig, maar fatsoenlijk toegepast werkt het positief mee aan aan de veiligheid. Ten opzichte van de eerste Scoupé is de wegligging van deze editie behoorlijk verbeterd.

Snelle reactie nodig
De auto toont een geruststellend neutraal stuurgedrag, dat alleen bij zeer hoge bochtsnelheden vrij drastisch overgaat in overstuur als het gas wordt losgelaten. In de normale rijpraktijk zal dat zelden of nooit voorkomen, maar wie het wil proberen, moet een snelle reactie in huis hebben. Tijdig corrigeren is overigens niet al te moeilijk, want de besturing is met 2,9 omwentelingen van uiterst links naar rechts een stuk directer dan die van de gewone Scoupé. Een goed gedoseerde polsbeweging is dan ook voldoende om de kleine Koreaan op koers te houden. Meestal verhoogt een direct stuur het sportieve plezier dat je aan zo'n driftkikkertje kunt beleven, maar bij deze Scoupé waren we daar liever van verschoond gebleven. Want het zwakste punt van de turbo Scoupé is helaas zijn onrustige, overgevoelige besturing.

Overgevoelig stuur
De niet-snelheidsafhankelijke bekrachtiger werkt nogal on-evenwichtig en bij stevig gasgeven op een nat wegdek zijn de aandrijfkrachten in het stuur hinderlijk voelbaar. Op hoge snelheid en in bochten kan het rijkelijk grote stuurwiel beter goed in de hand worden gehouden, want op minder vlakke wegdekken vereist het voortdurende concentratie om de Scoupé op het rechte pad te houden.

Nervositeit
Het zou ons niet verbazen als een deel van die nervositeit te wijten is aan de extra brede, lage 205-banden van de testauto. De standaard-Scoupé staat op 175 mm breed rubber, de LS en de GT zetten een centimetertje meer op de weg. Met standaard-rubber zal de GT-Scoupé in veel opzichten flink wat meer rijplezier bieden. Zo zitten de stoelen op de lange duur best prettig en verschaffen ze voldoende compensatie voor het terecht nogal stugge veerkarakter. En het interieur biedt zonder meer de ambiance die je van zo'n sportief mobieltje mag verwachten: hier en daar afgezet met leer, een strak dashboard met prima afleesbare klokken en goed bereikbare knopjes, hendeltjes en schakelaars. Ondanks zijn lage coupérug biedt de kleine Hyundai ook nog eens overwacht veel ruimte achterin; de instap is niet bijzonder makkelijk, maar het zitcomfort is voor niet al te lange tochten zeker acceptabel.
Bij het interieur past de kanttekening, dat de afwerking op een enkel punt net niet het spreekwoordelijke oosterse niveau van perfectie haalt. Misschien ligt dat aan de prijs, want zelfs in de duurste GT-uitvoering is het in zijn klasse een heel aantrekkelijk autootje voor een alleszins acceptabele prijs. Ook over zijn prestaties en de behoorlijk vasthoudende wegligging valt niet te klagen, maar helaas gooit de onrustige besturing flink wat roet in het eten. Eerst maar eens die brede wielen eraf en dan zien of er in overleg met de fabriek iets valt te doen aan de stuurbekrachtiging, die net als die in de (oude) Lantra 1.8 een wat onevenwichtig karakter vertoont. In Europa gaan we nu eenmaal wat anders met auto's om dan in Korea en Amerika; het moet niet moeilijk zijn om daar - zeker bij een sportief bedoelde coupé - rekening mee te houden.

Signalement

Merk Hyundai
Model Scoupé 1.5i GT Turbo
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.540

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.495 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 4.300 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.210 mm / 1.607 mm / 1.335 mm
Wielbasis 2.383 mm
Massa leeg 1.015 kg
Laadvermogen 425 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden185/60R14Prijzen
Topsnelheid 194 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai Scoupé
Hyundai Hyundai Scoupé
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai Scoupé specificaties
  • Hyundai Scoupé occasions
  • Hyundai Scoupé video's
Advies en informatie
  • Hyundai Scoupé tests
  • Hyundai Scoupé gebruikersreviews
  • Hyundai Scoupé index
PREMIUM
Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Je zou denken dat in dit tijdperk van bezuinigen en consuminderen er volop belangstelling moet...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Hyundai Scoupé 1.5i LS (1996)

    Hyundai Scoupé 1.5i LS (1996)

    1
    • 25 augustus 2010
  • Gebruikersreview
    Hyundai Scoupé 1.5i GT Turbo (1993)

    Hyundai Scoupé 1.5i GT Turbo (1993)

    • 17 januari 2010
  • Gebruikersreview
    Hyundai Scoupé 1.5i GT Turbo (1993)

    Hyundai Scoupé 1.5i GT Turbo (1993)

    • 2 maart 2009
  • Gebruikersreview
    Hyundai Scoupé 1.5i GT Turbo (1993)

    Hyundai Scoupé 1.5i GT Turbo (1993)

    • 17 september 2007
  • Gebruikersreview
    Hyundai Scoupé 1.5i GT Turbo (1994)

    Hyundai Scoupé 1.5i GT Turbo (1994)

    2
    • 26 juni 2007
  • Gebruikersreview
    Hyundai Scoupé 1.5i LS (1993)

    Hyundai Scoupé 1.5i LS (1993)

    1
    • 21 augustus 2004
  • Gebruikersreview
    Hyundai Scoupé 1.5i GT Turbo (1993)

    Hyundai Scoupé 1.5i GT Turbo (1993)

    • 29 maart 2004
meer reviews
Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

508

Bij een gebruikte elektrische auto is één ding het belangrijkst: wat is de staat van de accu?...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Facelift Friday: Hyundai Scoupe

    Facelift Friday: Hyundai Scoupe

    41
    • 11 oktober 2019
  • Nieuws
    AutoWeek Top 50: Hyundai Scoupé - met peilstok

    AutoWeek Top 50: Hyundai Scoupé - met peilstok

    39
    • 5 december 2015
  • Nieuws
    AutoWeek Top 50: Hyundai Scoupé

    AutoWeek Top 50: Hyundai Scoupé

    67
    • 9 augustus 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Hyundai N komt met Ioniq 5 N en sportieve coupé

    Hyundai N komt met Ioniq 5 N en sportieve...

    6
    • 6 juli 2022
  • Nieuws
    'Waterstofauto Hyundai Nexo voorlopig niet vernieuwd'

    'Waterstofauto Hyundai Nexo voorlopig niet...

    67
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    100
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 6 komt mogelijk ook als Shooting Brake

    Hyundai Ioniq 6 komt mogelijk ook als Shooting...

    8
    • 29 juni 2022
  • Hyundai Ioniq 6 - Eerste kennismaking

    Hyundai Ioniq 6 - Eerste kennismaking

    14
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 6: aanval op Model 3

    Hyundai Ioniq 6: aanval op Model 3

    183
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia op jacht naar sjoemelsoftware

    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia...

    60
    • 28 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden