Hyundai Scoupé 1.5i LS (1996)

autoreview

Hyundai Scoupé 1.5i LS (1996)

Signalement

UitvoeringScoupé 1.5i LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst155.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hyundai Scoupe 1.5i LS

  • 155.000 km

Inleiding:
Heb deze auto in november 2008 aangeschaft, nadat de koppakking van mijn toenmalige Punto het midden op de snelweg had begeven. te geven.

Modificaties:
Bij aanschaf lagen er al 16" LM spaakvelgen onder. Tevens heeft de scoupe standaard een dubbele uitlaatpijp.

Eigen modificaties:
- 215/40 Pirelli banden (achter) en 215/40 Dunlop SS9000 (voor)onder laten leggen voor goede wegligging en bochten
- Dubbele DTM RVS einddemper
- Verlagingsveren 40mm

Comfort:
Op dit gebied is mijn scoupe net als een kart. Platte banden i.c.m. sportvering resulteert in een zeer stug, maar sportief weggedrag.
Alle oneffenheden in de weg worden in de stoel gevoeld.
Gelukkig bieden de sportstoelen ruim voldoende (zijdelingse) steun in de rug. Voordeel van bovengenoemde is dat bochten en rotondes met behoorlijke snelheid genomen kunnen worden.
Tevens voorin de auto behoorlijk veel beenruimte, wat voor de gemiddelde Nederlandse man zeer aangenaam zal zijn.
Al met al hebben de sportieve aanpassingen als gevolg dat het plastic van het dashboard nog harder rammelt dan het oorspronkelijk al deed. Op asfalt geen probleem, maar op klinkerwegen geen pretje :)
De auto is qua uitrustig vrij basic; geen stuurbekrachting, geen electrische ramen. Parkeren vereist hierdoor trouwens behoorlijk wat kracht in de armen (maar dat is voornamelijk te verwijten aan de brede banden).
Verder heeft deze uitvoering een (zonne)kanteldakje, iets wat in de zomer een aangename verkoeling biedt.

De achterbank biedt ruimte voor 2 passagiers, maar deze mogen dan niet al te lang zijn (max 175-180 cm), anders zitten ze met het hoofd tegen het dak aan.

Afgelopen zomervakantie naar Italie gereden met de scoupe en ik moet zeggen dat het niet tegenviel. De lage stoelen bleven na uren nog voldoende steun bieden aan de rug (met mijn lengte van 185 cm), alleen mijn benen begonnen het zwaar te krijgen na een paar uur. Maar na enkele minuten rust is dit verholpen.

Prestaties:
Niks op aan te merken. De 1.5 motor komt goed met het verkeer mee en zo nu en dan wordt een stoplichtsprint gewonnen.
Ook op de Autobahn en in de alpen heeft hij geen zucht of stoot gegeven. Op de Autobahn met passagier en volle bepakking 185 km p/u gereden, met zelfs nog gas over.
In verhouding tot m'n vorige auto (punto) vind ik de 2e versnelling wel wat korter.

Verbruik:
Verbruik is afhankelijk van de (sportieve) rijstijl;
- 1 op 10/11 in de stad
- 1 op 14/15 op de snelweg
- 1 op 13,5 bij gemiddeld gebruik

Problemen:
Gelukkig niet veel problemen gehad met deze auto:
- 2 maanden na aanschaf lekke waterpomp. Dit is gratis gerepareerd onder garantie.
- In de winter na aanschaf is de accu vervangen, de oude trok de vorst niet meer. Kosten 70,- EURO
- Einddemper verroest medio 2009. Vervanger door een universel sportdemper, daar deze een leuk geluid geeft en goedkoper is dan een originele. Kosten 150,- EURO
- Zonnekanteldak vervangen door een nieuwe medio 2009. De draaihandle om deze te openen was afgebroken, doordat er eigenlijk een te bol raam in zat. Kosten 300,- EURO
- Achterwiellagers vervanger medio 2010. Kosten 450,- EURO inc grote beurt.
Voor de rest krijgt hij ieder jaar een kleine en grote beurt.

Conclusie:
Ik vind de scoupe (MK2) een leuk, sportief model en bijzonder geschikt voor de startende autorijder of student.
Qua betrouwbaarheid en kosten scoort hij naar mijn perceptie gewoon goed. Luxe en comfort moet je niet verwachten, maar dat zijn eigenschappen die je naar mijn mening moet inleveren voor sportief rijgedrag.
Door het ontbreken van een 3e deur is de scoupe ook niet bijzonder praktisch als je goederen moet vervoeren. Maar ach, daar koop je hem ook niet voor toch :)
Ik zou de auto trouwens ook niet aanraden aan senioren. Oma's, opa's en zelfs ouders slaken meerdere kreunen en steunen bij het in- en uitstappen.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens