en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Kona Electric 64kWh Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Intro:
Na 50k in een Hyundai Ioniq in 1.5 jaar gereden te hebben wat goed beviel (240km per dag) en nog nooit een snellader bezocht te hebben. Besloten om de Hyundai Kona Electric te pre orderen.
Begin December 2018 was de auto al in nederland maar door nog steeds onbekende redenen was afleveren in 2018 te moeilijk. Begin januari was de auto dan ook pas afgeleverd.
Gekozen voor de premium uitvoering zonder dakraam (was nog 4 maanden extra levertijd plus achteraf ook nog een gedwongen prijsverhoging van 900,- gewoon omdat het kan, slecht verhaal van Hyundai) Maar dat terzijde daar had ik geen last van gelukkig.
Heb ook gekeken naar de TCO voor zover mogelijk. Stroom wek ik op met zonnepanelen, dus daar geen extra kosten meer. Onderhoud zou 89,- per beurt zijn. Dat bleek een teleurstelling te zijn want de prijzen waren even verhoogt naar 180,- zonder opgave van reden.
Aflevering:
De auto werd netjes afgeleverd, zelf nog wat opties uitgezocht.
- Instaplijsten
- Deurklink bescherming
- Hondenrek
- Plastic bak
Er zit een EV reel bij, deze is meteen op de zolder beland, dit is een soort haspel voor laadkabel niet erg handig. Daarnaast heb ik een eigen laadpaal waar standaard een kabel aanhangt dus niet nodig.
Rijgedrag:
Je merkt dat het geen lage/lichte auto is maar hij heeft voor mij een goede afstelling. Grote nadeel zijn de nexen banden, die zijn waardeloos en bijzonder dat die op een 45k auto gezet worden, gelukkig is dit niet meer met de nieuwe Kona’s die geleverd worden.
De meeste km’s worden op de snelweg versleten met de acc dit systeem was wel wennen in het begin, je geeft de controle af maar went snel, enige waar je op moet letten is als je een file inrijdt als je zelf zoiets hebt nu mag je wel gaan remmen en je raak je toch de rem aan dan gaat hij vol in de emergency brake. Dit los ik nu op door van te voren de afstand op 4 blokjes te zetten ( je kan de gewenste afstand van de voorganger instellen dmv blokjes 1 is dichtbij en 4 verder van de voorganger).
Rij eigenlijk altijd in de eco stand is wat minder fel dan de sportstand, deze is af en toe leuk maar door de nexen heb je te vaak wielspin, wat weer een kerstboom oplevert 😊.
Ook in de eco stand kun je snel een rotonde nemen of vlot vertrekken bij het stoplicht.
Interieur:
Wat goed is:
Erg fijne ergonomisch zithouding te vinden achter het stuur.
Veel knopjes die je intuïtief kan bedienen.
Fijn headsup display die goed werkt. Een voor mij goed functionerende navigatie met flits meldingen bij een wifi hotspot verbinding op de telefoon.
Heerlijk stuurverwarming en stoel ventilatie en verwarming.
Wat beter kan:
De harde deurcovers hier komen krassen op door in en uitstappen
De krell geluidsinstallatie is een domper, vooral de subwoofer is slecht.
Accu en rijbereik:
Accu na 60k km nog geen merkbare verminderde accu capaciteit kunnen bemerken. Mijn laad strategie is als ik veel rijd 90% laden elke nacht. Nu in de corona tijd en verplicht thuis werken laad ik tot 70/80%, wel nog steeds 1 keer per maand naar 100% dit om de BMS niet van het padje af te laten gaan.
Onder de 10% ben ik nog niet geweest met de accu lading probeer altijd in te pluggen rond de 20%.
Gemiddeld verbruik over 60 k is 10.347kWh = 17.2kWh per 100 km, vanaf het laadpunt, hier treedt nog een laadverlies (+/-10%) op, dus kom je op verbruik in de auto uit op gemiddeld 15.5kWh per 100 km netto verbruik.
Erg netjes vind ik zelf. Dit is globaal verdeeld over een rijbereik:
Winter +/- 350 km
Zomer +/- 480 km
Vind dit een hele prestatie voor zo’n model auto, hier heeft Hyundai absoluut een voorsprong op de concurrentie.
Wat mij opviel overigens is het volgende.
Bij een volle accu tot ongeveer 80% heb je een vermogen van zo’n 150kW.
Echter daalt je accu capaciteit, dan daalt ook je piekvermogen bij zo’n 20% heb je nog een vermogen van zo’n 105kW.
Dit merk je met normaal rijgedrag niet maar wel op de momenten dat je het vermogen wil aanspreken.
Wat mij opviel in de loop der tijd dat je verwachtingen wanneer je moet laden snel went.
De ioniq was altijd 100% geladen en had dan een rijbereik van zo'n 170 km en daar deed ik alles mee. Nu met de Kona heb ik vaak het gevoel als ik de 170 zie moet weer eens laden ;-), erg aparte gewaar wording.
Eerste 20k, beurt.
De eerste beurt is na een half jaar een feit, geen opmerkingen muv de verdubbeling van de prijs.
Had in februari een Bug gemeld mbt de adaptive cruise control, hij begint te hikken als je zelf ook stroom geeft. Dit is iets opgelost, ondertussen mee leren omgaan. Kan wel beter want dit is software, maar goed.
Had de bug via de dealer aangemeld maar die laten helaas niets weten wat het vervolg is, ook als je ernaar vraagt komt er geen nuttig antwoord. Zelfde geldt voor de software updates, er is geen lijstje met wat er verbeterd is.
Lekke band 30k.
Oeps een lekke band het banden systeem begint een melding te geven, gelukkig in de buurt van huis dus geen probleem. Wel vervelend dat er geen reserve wiel standaard geleverd wordt door Hyundai vervang liever zelf een band in 5 min dan lang te moeten wachten op een wegenwacht.
Op dit moment was ik de nexen helemaal beu en heb alle banden vervangen de michelin cross climates, wat een verademing, enorm veel minder banden geluid dus nog stiller in de auto, en eindelijk grip ook met een beetje regen!
+/- 33k hij doet het niet meer (12v accu)
En toen begon een periode van onbetrouwbaarheid. De auto doet helemaal niks meer, reageert nergens meer op en gaat niet meer aan. Dus wegenwacht gebeld na 45 min komen ze en een jumpstarter erop gezet en hij kwam weer tot leven. Meteen naar de garage gereden en die hebben de accu eruit gehaald om door te meten en tijdelijk een andere accu meegegeven.
De accu is toen onder garantie vervangen, probleem opgelost kan gebeuren.
Toen heb ik een noco booster gekocht, de handeling is klein maar niet waard om zo lang te wachten op de wegenwacht.
Ondertussen met de nieuwe accu ging het een bepaalde periode wel goed maar helaas het gebeurde toch regelmatig weer met een lege accu kom te staan.
40k beurt:
Geen bijzonderheden software update, en je mag weer een aantal persoonlijke instellingen opnieuw doen. En ik moet nu om de 15k naar de garage voor een beurt, want dat moet in een keer van Hyundai.
+/- 45k
De lege accu begint heel vervelend te worden, nu blijkt dit een generiek probleem te zijn en zou aan de stoelschakelaar liggen er is 1 kona geweest die dit ook had dus een dag bij de dealer gestaan om het stroom verbruik te meten in ruststand 20ma dus dat is niet de moeite.
Toch blijft het probleem bestaand dus verzoek van de garage om beide elektrisch stoelverstelling zekeringen eruit te trekken en te kijken of het probleem zich bleef voor doen.
En ja de bijrijders stoel leek de boosdoener. Dus die werd vervangen alleen kort voor het vervangen bleek ook de bestuurders stoel schakelaar niet goed te zijn. Natuurlijk mocht die niet vervangen worden door Hyundai dus alleen bijrijders stoel natuurlijk, was dit niet de oplossing. Dus stond weer regelmatig met een lege accu.
Dus toch op aandringen een nieuwe bestuurdersstoel schakelaar, alleen moest wachten want stond ik backorder. Dan wil ik ook meteen een nieuwe accu, natuurlijk mocht dat niet want zat net een nieuwe in.
55k beurt:
Ondertussen wat de auto toe aan zijn 55k beurt, deze nog uitgesteld omdat ik via de media vernomen had dat er een terugroep actie aankwam. Bijzonder dat de media het eerder weet dan ik als bezitter van de auto.
De software updates gehad en de stoelschakelaar vervangen en de accu zou nog getest worden, die zou zogezegd goed zijn.
Net voor kerst 2020.
Wederom start de auto regelmatig niet, ben het beu en stuur een boos mailtje naar de werkplaats, die gingen overleggen met Hyundai na 3 dagen nog niet gebeld dus een boos mailtje erover heen inclusief directie. Die belde netjes de zelfde dag en die gaf aan dat de monteur er dag later was. Dag later netjes gebeld en kreeg een nieuwe accu.
Na een week nog niks gehoord te hebben bel ik, de auto start weer niet waar blijft de accu. Ja meneer die staat op back order….
Dus weer een mailtje naar directie je lost het op voor kerst. Wordt netjes gebeld door directeur dat ze het hoe dan ook gaan oplossen. Dag voor kerst is de directeur persoonlijk een accu uit een fonkel nieuwe 2020 Kona komen monteren.
Tot op heden gelukkig geen issue meer, hopelijk is het nu definitief opgelost.
Achtergrond 12v accu:
Toen de auto afgeleverd werd was er een optie accu saver +, deze optie als die aanstond was zo geniaal dat hij 1 keer per 72 uur controleerde of de accu bijgeladen moest worden.
Dat bleek toch geen goede oplossing te zijn, en omdat door corona veel auto’s stil stonden door een lege 12v accu. Hebben ze dit uiteindelijk verander naar elke 5 uur laden we de 12v accu op.
Vind dit persoonlijk nog steeds een bizarre oplossing als je met de app op de nieuwe auto’s of via de OBD poort de spanning van de 12v accu kan uitlezen, hoe moeilijk is het dan om de accu bij te laden als hij onder de 12v komt?
Conclusie:
Vind het een heerlijke auto om te rijden, actieradius is ruim voldoende nog nooit aan een snellader hoeven hangen. Ben ondanks alles tevreden over de aankoop, het is nergens perfect dus is het ook maar net hoe je er zelf mee omgaat.
Zou ik nog een auto kopen bij Hyundai?
Denk het niet, en nog niet eens zo zeer door het 12v accu probleem maar meer door de klant onvriendelijkheid en totale gebrek aan wil om te communiceren, dat kan echt vele malen beter.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.