Hyundai Kona

MCW 84

Asfaltkampioen
hyundai-kona-2023.jpg

hyundai-kona-2023.jpg

hyundai-kona-2023.jpg

hyundai-kona-2023.jpg

hyundai-kona-2023.jpg

hyundai-kona-2023-interni.jpg

The new Kona EV is 171.5 inches (4,355 millimeters) long, which is 5.9 inches (150 millimeters) more than the existing model. The wheelbase increases by 2.36 inches (60 millimeters). The width is up 0.98 inches (25 millimeters). Inside, the new Kona has a pair of 12.3-inch screens that share a single bezel. The gearshift is now on the column behind the steering wheel. Below the big displays, the center stack includes a pair of vents and the controls for the HVAC system. On the console, there's a dial, but its purpose is unclear. Motor1.com reached out to Hyundai for clarification. In the second row, there's a simple rear bench. The company's announcement says that it follows the rest of the new Kona's "21st-century urban design aesthetic."

The automaker isn't yet disclosing powertrain specifications or pricing details for the new Kona. Hyundai will release that info in the coming months. https://www.motor1.com/news/627375/2024-hyundai-kona-interior-exterior-design-debut/

Wel geestig al die foto's op onverharde wegen/stranden. Alsof >1% van de Kona's daar ook maar ooit komt te rijden.

De auto oogt wat volwassener en is dat ook. Nu is het ook een alternatief voor de Kia Niro (4420 mm) of Nissan Qashqai (4425 mm). De Honda HR-V is 4340 mm lang, bestaande concurrenten als de 2008 en Captur zijn weer ietsje kleiner. De populariteit van de Kona bleef in Nederland tot nu toe flink achter bij de Niro, maar ik kan me voorstellen dat die verhoudingen nu een beetje veranderen. De Niro is meer een crossover en oogt nu als een wonderlijke combinatie van nogal bedaagde lijnen gecombineerd met heel opvallende details, een combinatie die wat mij betreft hier niet werkt.

Ik vind de verlichting interessant ogen, maar het valt me op dat veel Hyundai-Kia-producten steeds worden bekritiseerd om de lichtopbrengst van de goedkopere uitvoeringen met halogeenverlichting. Hopelijk is dat hier beter voor elkaar.

Ik vind het bij Hyundai en Kia soms een hit or miss. Of ik vind ze vaak op foto's helemaal niks maar irl erg meevallen (Kia Sportage, Kia Niro), soms juist weer andersom. De Hyundai Tucson vond ik irl dan juist weer te grof getekend, zeker ivm de concept car. Ook weer door teveel details. Deze lijkt mij ook wat te grof getekend maar ik wacht het nog maar even af.

Hm. Ik vind de voorkant best aardig, de achterkant - op deze paar povere foto's - ziet er toch wat eigenaardig uit. Die gekke lichten op de wielkasten, die strakke streep als achterlichten en verder toch een vrij bedaagd SUV-profiel. Toch maar even wat betere foto's afwachten.

Die laatste foto van de Kona lijkt me een digitale fotobewerking (van vermoedelijk een deels gecamoufleerd exemplaar). De schaduwen en belichting komen nep over en sommige details kloppen niet, zoals de lijnen en zwarte delen onderaan de deuren.

Staat ook op zn instagram, bij die foto

'hitekro 2024 Hyundai Kona SX2 rear quarter view (Rendered Image). Made according to actual spyshots, without proportion distortion. '

Aardig ontwerp maar ergens onlogisch dat de Kona Electric wel Ioniq-designelementen krijgt maar dus geen Ioniq-model is.

Wat zijn volgens jou 'Ioniq elementen' dan? Vind het model (net als zoveel Hyundai's) niet mooi, maar is wel duidelijk een Hyundai, met veel verwijzingen naar een Tucson of Staria...

Lastig, lastig. Op de foto's komt de Kona op mij wat "over de top" over.
Dus maar weer even wachten tot we 'm in het echt kunnen bewonderen.:)

Inderdaad. Maar even afwachten hoe die er in het echt uitziet. Ik reserveer alvast een donkere bril en oogkleppen.

ECXVmca.jpg

6Iusht0.jpg

1QpV2EE.jpg

Z7HKZ7g.jpg

Meer foto's: https://autodaily.vn/2022/12/hyundai-kona-2024-lan-banh-ngoai-doi-thuc-de-thanh-hang-hot-neu-ve-viet-nam & https://autopostkorea.com/107009/

Hopelijk past Hyundai (en alle concurrenten) de prijzen van de Kona Electric aan nu de prijzen van Tesla zo ontzettend competitief zijn geworden. Bijna alle elektrische (en niet-elektrische) auto's lijken nu vergelijkenderwijs te duur. De huidige prijs van de Kona Electric is € 47.795 en dat is dan weliswaar een hele luxe uitvoering, maar dat vind ik alsnog veel te duur. Hetzelfde geldt natuurlijk voor auto's als de Volkswagen ID.3.

Ben benieuwd hoe eigenaren de schadekosten gaan vinden, aangezien de koplampen zich op de meest kwetsbaar mogelijke plek bevinden...

Dat is wel een dingetje ja. Doe je het zelf niet, rijdt een andere ze wel kapot op een parkeerplaats. En die moderne koplampen kosten gemakkelijk meer dan 1000 per stuk.
Ik had bij de Arteon destijds ook wel verwacht dat die brede motorkap (over de schermen heen) een issue zou zijn bij schades en schadeherstel (tikje links en je mag de boel rechts ook vervangen).

Vind vooral die achterlichten vreselijk, doen mij denken aan een oude Ssangyong, de spoiler op de N-line is to much en de laadklep in de voorkant vind ik ook vreselijk.
Kijk je dan aan de binnenkant dan heb je een hele mooie auto.

Hyundai had misschien nog meer leentjebuur moeten doen bij zusterbedrijf KIA. Het exterieur van de nieuwe KIA Niro gecombineerd met het interieur van de nieuwe Hyundai Kona. Smaken verschillen, maar dat had ik mooier gevonden. Het exterieur van deze nieuwe Hyundai Kona vind ik echt niet mooi. Het interieur daarentegen is echt top!

Nah, de auto is zowel van binnen als van buiten verschrikkelijk. Als het design er echt toe doet kijk je natuurlijk überhaupt niet naar de Hyundai groep.

Ik heb hem nu een aantal keer in het echt zien rijden en vind hem maar tegenvallen. Oogt goedkoper dan z'n voorganger. Vooral die lichtunits voor en achter.

Prijsverlaging:

Prijzen Hyundai Kona Electric - april 2024​

AccupakketVermogenUitvoeringVanafprijs
48,4 kWh156 pk - 255 NmComfort€36.995
48,4 kWh156 pk - 255 NmComfort Smart€38.895
65,4 kWh218 pk - 255 NmComfort€39.995
65,4 kWh218 pk - 255 NmComfort Smart€41.895
65,4 kWh218 pk - 255 NmPremium€45.995
65,4 kWh218 pk - 255 NmPremium Sky€47.195
65,4 kWh218 pk - 255 NmN Line€45.995
65,4 kWh218 pk - 255 NmN Line Sky€47.195

Terug