Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2020)

autoreview

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona Electric

Signalement

UitvoeringKona Electric 64kWh Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst55.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Best geinig

  • 1.014 km

Ik ben de eerste die toegeeft dat je een auto na 1000 km nog maar net leert kennen, dus verwacht hieronder geen uitgebreide ervaring maar hooguit een introductie.

Waarom in vredesnaam een electrische auto en dan ook nog een Hyundai?

Na jaren Dikke oude Volvo’s, ben ik in 2014 van baan verwisseld en heb ik twee Seat Leons versleten in de lease voor de beschamende 14% bijtelling. Met 60 tot 70.000 km per jaar ging dat best. Niet echt een spannende auto, maar er ging ook niets stuk en dat is ook wel prettig.

Enfin, 14% regeling was afgelopen en 22% voor een vuiniszakgrijze Golf-kloon met wat scherpe vouwen, niet dus.

En dan ga je wikken en wegen. Weer een Seat? Mwah, nee. Ford Focus? Grote kanshebber. Jeep Renegade? Ook leuk. Peus 3008? Jemig wat duur. Geen diesel meer, maar benzine.

Diverse configuraties van diverse merken in de blenders gegooid en de voorkeur ging naar de Ford.

Mijn collega, die ook een nieuwe leasert mocht uitzoeken, ging voor elektrisch en na enkele gesprekken ben ik eens gaan rekenen.

Het bleek dat gebaseerd op 8% bijtelling een elektrische auto van rond de 45.000 euro in ieder geval fiscaal aantrekkelijk is. Eerlijk is eerlijk.

Dan heb je in die prijsklasse eigenlijk maar een stuk of 5 kandidaten, zeker wat range betreft.

Tesla model 3.
Kia Niro.
Opel Ampera.
Nissan Leaf.
Hyundai Kona.

Om maar met de bovenste te beginnen. Volgens sommigen de enige keuze in zijn klasse, en zeker een fijne auto om in te rijden. Weet ik uit eigen ervaring. Maar een iPad heb ik al, ik wil knoppen voor mijn verwarming en het feit dat een hasj rokende briljante maniak aan de knoppen van mijn auto kan draaien vanuit de VS, dat helpt ook niet. Next. Plus het is de Opel Kadett van 2019 geworden. Waarvan akte.

Kia Niro. Geslaagd model, net even ruimer dan de Kona, wat luxer interieur en technisch aardig gelijk.
Ziet er niet spetterend uit maar dit was wel mijn eerste keuze. Tot de levertijden in zicht kwamen… 1 jaar… Next

Opel Ampera. Veel waar voor je geld, proefgereden, niet mijn ding. Next

Nissan Leaf. Ik vind het gewoon geen mooie auto. Denk wel dat het een heel goede auto is.

Hyundai Kona. Hoewel ik de reguliere Kona tot aan de achterkant een leuke verschijning vind, ben ik van die achterkant niet helemaal overtuigd, had wat strakker gekund. Maar dat zei mijn vrouw laatst ook over mij, dus ja….

Blijft dat range dingetje hé… tsja…

Ook dat maar eens uitgerekend en het zou hooguit een keer per week aan de snellader zijn en misschien 4 keer per jaar twee maal. En dan zo’n 30 minuten. De rest van de week kan er geladen worden op het werk en ik heb de mazzel dat ik op honderd meter lopen twee praktisch ongebruikte publieke laadpalen (11 kw) heb staan. En als het moet, kan ik altijd nog een kabel over de schutting gooien.

Dus nog een keer bij de Hyundai wezen kijken. Wel veel plastic hoor. Maar wel mooi in elkaar gezet en de Koreaantjes schroeven de laatste tijd goede auto’s in elkaar… toch maar doen? Of toch een Focus voor de deur?

Prive rijden we een Megane 2.0 automaat met nog geen 40.000 km dus een vakantie auto hebben we al.

Met de verkoper in gesprek gegaan en een witte bekeken en proefgereden. Mijn collega en ik waren allebei om, wat reed dat fijn.

Dus gevraagd naar de mogelijkheden en het de keus was beperkt tot de 64 kwh Kona premium, kleur “helaas” vuilniszak grijs. Of wachten tot begin maart. Ik vind ‘m in zwart ook wel stoer want dat camoufleert die toch ietwat plastic off road randen op zo’n brave auto. Een blauwe met wit dak is ook leuk, maar ja om daar nou 3 maanden op te wachten… dus weer een grijze auto? Dezelfde plastic opsmukmeuk is in ieder geval ook in het grijs minder zichtbaar….

Kona besteld, Seat ingeruild en me in de tussentijd afgevraagd of ik wel de juiste beslissing heb gemaakt.

Afgelopen dinsdag heb ik ‘m opgehaald. Hieronder mijn eerste bevindingen.

Exterieur.

Tsja heel mooi is ie niet…. Ik vind het geen lelijke auto hoor, maar er is mooier zeg maar. Nu zit ik er de meeste tijd in dus dat zie ik niet. Het zijaanzicht vind ik prima, de voorkant is voor een e.v. ook nog wel aan te gluren maar de bips, ik weet het niet hoor. Het zit wel goed in elkaar en voelt stevig aan en ziet er zo ook uit.

Interieur.

Hoewel ze hun best hebben gedaan merk je aan enkele dingen wel dat dit een auto van € 30.000 is met een accu van € 15.000. Alles is hard, krasgevoelig maar de knoppen en knopjes doen het goed en voelen voldoende solide aan. Deze zogenaamde premium uitvoering heeft alles behalve een schuifdak.

Eerste indruk rijden.

Ik heb mezelf wat ingelezen en ben 100 meter bij de dealer vandaan geparkeerd en alle zogenaamde hulpmiddelen uit te zetten. Potdikkie, dat waren er nogal wat, voor verdere specificaties verwijs ik u graag door naar de Hyundai dealer. Ook heb ik de stoel naar wens ingesteld. Wel meteen de regeneratie op auto gezet. Daarna rustig weggereden en een vijftigtal kilometers door het Westland gereden en wat zakenrelaties bezocht. Daarna het instructieboekje uit het dashboardkastje gelepeld. Ik heb nu een verklaring voor het extreem zware gewicht van de Kona…..

Het rijden viel me erg mee. Voldoende vlot in eco, wel wat zwaar sturen maar wel lekker direct. Hoe alle hulpsystemen werken houden jullie nog te goed. Eerste indruk is prima, maar vertrouwen doe ik het nog niet.

Laden.

Tot vandaag alleen een rondje Westland, dus laden op het wek met 11 kwh. Ging best.

Vandaag de vuurproef? Naar Venray, 186 km enkele reis en nog geen ervaring met fastned of publiek laden. De inmiddels geactiveerde ACC ingesteld op 110 en 150 km later een fastned gedaan van precies 20 minuten en vervolgens hier mee naar Venray en weer naar huis te rijden. Met de opmerking, dat toen ik in de gaten had dat de range tot thuis meer dan voldoende was, er ook aardig op losgetrapt heb. Waar het kon uiteraard. Geinig hoor. Fantastische tussenacceleratie en best een leuk weggedrag. Met 22% batterij thuisgekomen en nou staat ie bij te komen van het avontuur, aan het infuus. Publiek infuus nog wel.

Gevolg van deze rit? 20,8 kwh/ 100 km. Maar ik ben ook niet netjes geweest.

Wordt vervolgd,

Groeten






2 weken verder

  • 2.640 km

Na twee weken rijden kan ik de volgende plus-en minpunten benoemen:

+ Het one pedal driving i.c.m. het altijd beschikbare koppel geven een veilige en prettige rijervaring.

+ De lol om petjesdragende Golfkleuters het snot voor de ogen te rijden.

+ De ACC in de file en op 80 km/ u wegen zorgt samen met lane follow assist voor een prettige reis. Op de snelweg vind ik het wat minder prettig werken.

+ Het is best luxe aan boord, en ik heb een prettige zit gevonden. Hoewel wat vlak, wel comfortabele stoelen. Navigatie en Apple carplay werkt super.

- De kermende Nexen banden zijn echt onder de maat. Ik gum ze snel op en dan worden ze vervangen.

- Het hoge tupperware gehalte van het dashboard en middentunnel. Het blijft vast wel heel allemaal maar toch.

- De knoppenbrij links onder het stuur. Niet echt bedienings vriendelijk.

Al met al zeker geen spijt van mijn keuze, de kleine ergernissen vallen in het niet tegen de voordelen en het rijplezier.

Ik rij meestal in de Eco stand, vlot zat, gemiddeld verbruik is nu 15,8 kwh/ 100 km.
Dat valt mij absoluut niet tegen, dit is inclusief wat spelen in de sport stand.

Einde verhaal

  • 55.000 km

Vanwege een nieuwe baan de Kona ingeleverd.
Ik mag nu met de elektrische fiets naar het werk! De Kona is goed bevallen, hoewel er wel wat problemen zijn geweest. Elektrisch rijden is top!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Kona

DirectLease
Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Comfort (5D/6A)
€ 479
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens