Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Fashion (2021)

autoreview

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Fashion (2021)

Signalement

UitvoeringKona 1.6 GDI HEV Fashion
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf23 km
KM-stand laatst32.700 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hyundai Kona Hybrid - ervaringen met Fashion

  • 2.700 km

Sinds eind augustus ben ik in het bezit van een Hyundai Kona Hybrid, de 2021-editie. De reden van de aanschaf, was eigenlijk door problemen met de vorige Kona hybrid. De Pulse Red-gekleurde Kona stotterde op verschillende snelheden; volgens de dealer kon het niet opgelost worden. Lang verhaal kort; uitgebreid meegedacht door de dealer. De Kona beviel verder uitstekend, maar het hakkelen was erg irritant. Uiteindelijk gekozen voor het nieuwe model Kona, die het stotteren niet zou hebben. Ik moest wennen aan de nieuwe smoel, maar in het echt kan ik hem zeer waarderen. Ik koos voor de kleur Cyber Grey.

Van de vorige Kona Hybrid wist ik wel wat ik kon verwachten. Ik koos voor de op-een-na luxe variant; de Fashion. In vergelijking met de concurrentie heeft geen andere auto zo'n compleet aanbod aan mogelijkheden voor deze prijs. Een eis van mij was; zuinig (dus hybride), adaptieve cruise control en degelijke bagageruimte. De Kona voldoet hierin aan alle eisen. Daarnaast is deze Kona 2021 van alle gemakken voorzien op het gebied van veiligheid. Zo kan hij stukken een soort autonoom rijden. Eenmaal per 15 seconden moet je even het stuur 'aanraken'. De Kona houdt zichzelf keurig tussen de lijntjes, zonder te ping-pongen.

Het sturen gaat direct, de vering is soepel zonder ouwbollig aan te doen en het rijden is heerlijk. De stoelen van de Kona geven ontzettend veel steun, ook op lange ritten. Inmiddels al mee naar Zweden gereden en op een rit van ruim 10 uur kan ik concluderen dat dit met de Kona absoluut geen straf is. In bergachtig gebied vind ik hem wat lang in hoge toeren hangen. Een voordeel van de 2021-editie is dat je met de flippers achter het stuur op de motor af kunt remmen en zo energie op kunt wekken, die later tijdens de rit weer van pas kan komen.

Over het elektrisch rijden gesproken; er is geen mogelijkheid om elektrisch rijden zelf te forceren bij de Kona. De auto kiest deze momenten zelf. Het overschakelen naar en van elektrisch gebeurt vrijwel onopgemerkt. Met flink wat snelwegkilometer komt het gemiddelde verbruik na 2700 kilometer uit op gemiddeld 1 op 17. Met de vorige Kona kwam ik uit op gemiddeld 1 op 18,4, dus wellicht kan hier nog wat meer winst behaald worden.

Jammer was het dat ook deze Kona op willekeurige snelheden tussen de 45-95 kilometer per uur begon te stotteren. Gelukkig heeft de dealer dit keer het probleem wel weten te tackelen. Hij rijdt nu als een zonnetje en is een ideaal metgezel.

De Kona heeft een geweldig infotainmentsysteem met vijf jaar gratis navigatie. Het is een mooi scherm, laat zich snel bedienen en werkt ongelofelijk prettig. Daar kunnen heel veel fabrikanten nog van leren. Je kunt navigeren naar een POI-locatie, of vanuit de Bluelink app een locatie naar de auto sturen om snel naartoe te navigeren. Zoals bij eigenlijk alle auto's loopt de accuraatheid van de kaarten wel achter; de verkeersinformatie is wel actueel. Aangezien navigeren naar bepaalde bestemmingen in Scandinavië veelal met coördinaten gebeurt; is het handig dat de Kona dit ondersteunt. Een Toyota Corolla kan dit bijvoorbeeld niet. Daarnaast voeg je heel snel via-bestemmingen toe; erg handige toevoegingen. Tevens zie je op het scherm de actuele brandstofprijzen terug. Deze kloppen in Nederland doorgaans erg goed; in Zweden wijken ze veel af is me opgevallen. Ik merk verder dat hij een stuk stiller is (qua geluid van buiten) dan de vorige Kona.

Inmiddels staat de kilometerteller op 3000 km. Ik zal in de toekomst de review bijhouden met nieuwe informatie.

Naar Scandinavië

  • 7.500 km

We hebben de nieuwe Kona nu een maand in bezit. Nog altijd een heerlijke auto. Hij mocht gelijk mee op vakantie naar Zweden en Noorwegen. Nog altijd is deze auto een fijne metgezel op vakantie. De stoelen zitten erg comfortabel en hij kan lekker volgestouwd worden met bagage. Daarnaast heeft hij nog altijd een erg fijne geluidskwaliteit, werkt het infotainmentsysteem nog altijd erg snel en logisch en blijft de Cyber Grey kleur een must voor het oog.

Allereerst op vakantie; over de Duitse autobahn met wisselende snelheden (met ook stukken 150-170), komt het verbruik van deze hybride uit op 1 op 14-15 gemiddeld. In Zweden en Noorwegen ligt op de meeste wegen de snelheid rond de 80 km/u, wat uiteraard een gunstige uitwerking heeft op het verbruik. Ik kom met de app Fuelio uit op een verbruik van 1 op 21, hier zitten ook genoeg bergwegen tussen. In Zweden heb ik een verbruik van gemiddeld 1 op 19,5 weten te halen. Op sommige stukken mocht je 100. Ik vind het een keurige score voor een volgepakte wagen, met twee volwassenen.

Bergopwaarts vind ik de Kona lang in zijn hoge toeren hangen. Daarnaast begon ik ook een sterke lucht te ruiken, die vermoedelijk te maken had met het inwerken van de remmen. Al sinds het begin werk ik namelijk vooral met de paddels die enorm prettig zijn om regeneratief te remmen. Als de batterij vol is, wat snel gebeurt in de bergen, heb je alleen het rempedaal nog over.

Het eind van de vakantie werden we verrast met een leeglopende band. Bij het starten van de auto in de ochtend, gaf de auto de melding; 1,2 bar bij de linkerachterband. We hebben Vredestein Quattrac all-season banden. Het gebeurde op zaterdag en na heel lang zoeken hebben we een autobedrijf gevonden dat voor ons de band kon proppen. Gratis! Wat een service van die Zweden. We konden veilig naar huis.
Bij thuiskomst ben ik naar de Hyundai-dealer geweest om het even te dubbel laten checken omdat ik gat nog wel wat aan de zijkant vond zitten. Er is besloten één band te vervangen. Daarbij is ook gekeken naar het toerental en de geur; niks geks bij gevonden. Een ander vaag punt vond ik dat als ik bij het navigatiesysteem twee tussenstops had ingevoerd, dan kon hij geen verkeersinformatie ophalen. Dit kon wel bij 1 tussenstop. Op wonderbaarlijke wijze gaf de dealer aan dat het daar wel werkte. Geen idee wat de oorzaak hiervan was.

10.000 kilometer

  • 10.000 km

Van de week heb ik de 10.000 kilometer aangetikt met de Hyundai Kona Hybrid. Nog altijd erg tevreden met deze auto. Wat blijft hij toch heerlijk zuinig voor zijn formaat. De boordcomputer zegt enthousiast 1 op 19,3 gemiddeld, de app Fuelio noteert 1 op 18,8.

Begin deze maand de auto een bezoek laten brengen aan de gratis Hyundai wintercheck. Kwamen geen bijzonderheden uit. De voorbanden bieden nog zo'n 5 millimeter profiel, de achterbanden 7 millimeter. De Vredestein Quattrac all-season kwamen al van mijn vorige Kona. Verder is de zomerruitenvloeistof vervangen door winterruitenvloeistof. Ik heb verder melding gemaakt van lampen die verkeerd afgesteld stonden. Daar is hij al een keer voor teruggeweest, nu dus weer. Hou ik even in de gaten, want dat is natuurlijk raar.

Erg prettig dat het stotteren nog steeds niet teruggekomen is. Dat maakt deze Kona echt een heerlijke auto.

Snel bezoekje aan garage

  • 11.950 km

Vandaag heeft de Kona, naast een bezoek aan de wasstraat, een bezoekje gebracht aan de dealer. Ik had gebeld over verschillende probleempjes. Het handvat in de achterklep (waarmee je hem dicht doet) kwam eruit zetten, wanneer je de klep dicht wilt doen. Blijkbaar uit zijn vergrendeling geschoten, dus de dealer heeft dat met wat hardere druk dan ik zelf durfde, terug geklikt.

Een ander punt was dat de achterklep niet uit zichzelf helemaal openging. Dit zou te maken hebben met de kou. Rond de kerstdagen was het aanzienlijk kouder. Het probleem speelt nu niet (meer).

Verder draaide de tankdop niet meer lekker. Het touwtje ervan bleef niet op zijn plek en soms kreeg je hem wat moeilijker open. Het zou nu met wat WD40 opgelost moeten zijn.

Ik merk nog steeds dat de Kona bijvoorbeeld bij tunnel uit of een zwakke helling, lang en hoog in zijn toeren blijft hangen. Ik heb dit nogmaals aangegeven. Bij een komende beurt zal er gekeken worden of er een software-update beschikbaar is. Aangezien er nu bijna 12.000 km op staat, zal dat in de komende maanden wel er tijd voor zijn ergens.

Kleine puntjes dit dus, maar nog altijd erg tevreden met de Kona. Wel viel me op dat er best al veel steenslag op de ruit van de Kona is te zien. Geen idee wat precies de oorzaak daarvan is. Mogelijk heeft het onverharde wegdek in Zweden/Noorwegen daar een oorzaak in.

Navigatie bijgewerkt

  • 13.150 km

Allereerst: nog steeds wil het handvat van de achterklep er weleens uitvallen. Ga ik bij de komende 15k beurt opnieuw aankaarten.

Via de computer heb ik een officieel programma gedownload van de Hyundai website. Hiermee kun je de navigatie handmatig updaten. Ik was een beetje huiverig, maar de gok gewaagd. Op die manier hoopte ik de nieuwe kaarten te hebben, zonder dat je hiervoor op een onderhoudsbeurt hoeft te wachten. Het enige dat je nodig hebt is geduld en een USB-stick. Het installeren van de (snelle) update kan gewoon tijdens het rijden, als je daarvoor circa 35 minuten de tijd neemt.

De kaarten zijn weer iets actueler, al zijn er uit mijn woonplaats nog steeds wegen niet ingetekend. Waar ik me nog steeds aan stoor is de foute informatie. Zo denkt de auto dat ik 70 mag op de N11 bij Alphen aan den Rijn. Er is daar trajectcontrole, en je mag daar 100. Rijd je harder dan 70, dan blijft hij om de paar tellen vervelende piepen geven. Dat doet hij overigens wel vaker. Je kunt het uitzetten, maar dan zet je alle flitsmeldingen uit. Irritatiepuntje. Heb wel ingesteld dat het piepje niet harder is dan de radio; dus radio harder is dan even mooi de oplossing.

Eerste beurt

  • 15.700 km

Zojuist de Kona weer opgehaald van zijn eerste onderhoudsbeurt. Opnieuw weer af en toe 'ruzie' gehad met de greep voor de kofferbak; dat moet nu definitief opgelost zijn met wat kit. Geen bijzonderheden, behalve dat er LED-verlichting is geplaatst. Bij het Premium-model is dit standaard; maar voor de Fashion was dit er -nog- niet, nu dus wel. Had dit bij de vorige Kona ook en was echt een verademing. Daarnaast vind ik het met de dagverlichting mooier staan, omdat dat ook LED is.

Dat het nu weer warmer wordt overdag, is gelijk terug te zien in het verbruik. Dat daalt flink, en dat is met de huidige brandstofprijzen wel prettig. Ligt de temperatuur rond het vriespunt, dan rij ik ongeveer 1 op 15,5-16 op een rit van een half uur met 80% snelweg in de vroege ochtend met 103 km/u. Met deze temperaturen is dat gemiddeld 1 op 20.

Nieuwe voorruit

  • 18.340 km

Gisteren is de Hyundai naar het autoschadeherstelbedrijf geweest. Na terugkomst van een (vlieg-) vakantie zag ik een aardige barst in de voorruit. Gelijk gebeld met een gerenommeerd autoschadebedrijf die samen werkt met de Hyundai dealer hier en gelukkig relatief snel een nieuwe voorruit kon plaatsen. Bij andere bedrijven zoals Autotaalglas was de levertijd allemaal onbekend.

Deze is nu geplaatst en los van het eigen risico dat betaald moest worden is deze helemaal weer als nieuw. De oorzaak is denk ik gewoon pech hebben. We zagen wat "schade" aan de zijkant van de ruit, misschien een opspattend steentje dat voor de ellende heeft gezorgd.

Beurt, trekhaak en vakantie

  • 32.700 km

De Kona heeft zo'n drie weken geleden een nieuwe onderhoudsbeurt gekregen. Net voordat hij de 30k aantikte, aangezien hij mee moest naar Zuid-Frankrijk. Bij de onderhoudsbeurt hoorde ook een update voor de navigatie.

Wat een drama. Het navigatiesysteem van de Kona is echt achteruitgegaan. Heeft meermaals het commando 'houd rechts aan' gegeven, terwijl je dan, blijkbaar toch links had gemoeten. Ook bij Schiphol laatst nog, 'Houd Haarlem aan', terwijl ik toch echt richting Rotterdam moest, maar zowel de stem als het scherm bleef vol inzetten op Haarlem. Schijtirritant. Klacht hierover ligt inmiddels bij Hyundai.

In Frankrijk vanwege de zeer lage prijzen vooral Euro 98 getankt, door het wisselende landschap en de rijstijl van de Fransen (waar ik me dan aan, aan moet passen :P) merk ik niet veel verschil in het verbruik hiervan. Ze zeggen dat het goed is om eens Euro 98 er doorheen te laten vloeien, dus dat ik bij deze gebeurd.

Sinds ik de Kona heb, al meermaals geklaagd dat de auto op cruise control enorm hoog in zijn toeren blijft hangen bij zelfs de lichtste stijging omhoog. Dat is blijkbaar met de update nog altijd niet opgelost. Hier ga ik dan ook een officiële klacht voor indienen, want in Nederland heb je hier geen last van, maar op vakantie vind ik dit ronduit storend en irritant. Daarbij zie je dat het brandstofverbruik op zulke momenten flink stijgt. Totaal niet nodig, want met de voet kan het wel gewoon normaal. Volgens de dealer, die het eerder onderzocht zou hebben, is er niks geks... maar ja, hier heb je natuurlijk geen bergachtige wegen.

Bij de onderhoudsbeurt is er gelijk een (afneembare) trekhaak geplaatst bij de Kona. Kost een smak geld, maar we willen graag in de toekomst de fietsen meenemen achterop. Ziet er allemaal netjes afgewerkt uit. Binnenkort maar eens met de fietsendrager de hort op!

Verder nog steeds een ontzettend fijne auto, los van de hoge toeren op cruise control. Nog niet op uitgekeken!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Kona

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens