Hyundai Ioniq Electric Premium (2021)

autoreview

Hyundai Ioniq Electric Premium (2021)

Signalement

UitvoeringIoniq Electric Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst20.000 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ioniq Electric Particulier

  • 8.500 km

Geen verhaal over bijtellingspercentages en zakelijk laden maar de overwegingen van een particuliere rijder.

Na jarenlang als eigenaar tot volle tevredenheid diverse Honda diesel en benzine auto’s te hebben gereden maakte een advertentie van een grote landelijke multidealer mij attent op een mogelijk aantrekkelijke aanbieding op de private lease van een Hyundai Ioniq Electric. Vanzelfsprekend had ik al eens om me heen gekeken met als uitgangspunt het substantieel verlagen van de hoge autokosten. Aanschaf van een nieuwe elektrische auto lag buiten bereik, private lease tarieven te hoog om het aantrekkelijk te maken. Een nieuwe baan met een dagelijkse rit van 120 kilometer droeg er aan bij dat ik maandelijks meer dan €300,- brandstof verstookte. Dat was nog voor de huidige stijging. Maar mijn hart lag bij Honda, altijd fijn sturend, betrouwbaar en met een beperkt maar fijn dealernetwerk. Behalve de E kan Honda geen BEV leveren en hoe goed de E ook rijdt en gebouwd is ( premium met de hoofdletter P ) een bereik van 120 kilometer is voor mij écht te weinig. Laden op het werk zit er voorlopig nog niet in bij het Ministerie… Hoewel Honda een paar echt goede hybride’s in het assortiment heeft is mijn ervaring dat deze techniek niet genoeg voordeel brengt wanneer het te rijden traject voor 98% uit snelweg kilometers bestaat.

Maar terug naar de Ioniq. Ik kende de auto niet echt en besloot bij de plaatselijke dealer meer informatie te halen. De eerste indruk was een nette maar ook wat suf ogende Prius/Insight achtige auto. Natuurlijk alles voor de luchtweerstand, daarover later meer. De dealer bood aan de auto een dag mee te nemen om zo te kunnen ervaren hoe de auto rijdt. Ik moet zeggen het reed prima en het comfort van elektrische aandrijving went heel snel. Een periode van ( verder ) denken en rekenen brak aan. In de tussentijd verlaagde de dealer de leaseprijzen nog een met €60 per maand en was het aanbod écht scherp te noemen. Een rekensom leerde dat ik op basis van 4 jaar en 100000 kilometer een besparing op de autokosten van rond de €12000 zou behalen. Serieus geld en dus de knoop doorgehakt.

Eind Augustus werd de Ioniq ( uit voorraad ) geleverd. Als Premium uitvoering in de kleur Liquid Sand. Ondertussen ben ik een goede 8000 kilometer verder met de auto en kan ik een aardig beeld geven van de goede en minder goede kanten, doe er uw voordeel mee.

Zoal gezegd ik rijd elke werkdag 120 kilometer bijna uitsluitend snelweg. Grote delen hiervan op de prima werkende adaptieve cruise control op 110 km/u, de klimaatbeheersing op automatisch, radio aan en indien nodig de stoel of stuurverwarming. Kortom ik houd geen rekening met elektrische verbruikers om de batterij te sparen. Gedurende de relatief warme September maand haalde ik een gemiddeld verbruik van slechts 13.5 KWh/100 km. Dat is erg zuinig en met name toe te wijzen aan de stroomlijn van de auto, hij is laag en glad. Inmiddels hebben we de eerste herfststormen gehad en is het een stuk kouder. Resultaat? Een gemiddeld verbruik van 15,5 KWh/100 km. Ik vind het netjes. Waar de range met een volle batterij in September vaak op 320 kilometer stond is deze nu eind Oktober gedaald tot 270 kilometer. Het effect van de temperatuur op de batterij. De door de auto aangegeven range is overigens uiterst realistisch. Het aan hebben staan van verwarming e.d. hebben hier weinig effect op. Het info display laat dit ook zien, 97% van de batterij capaciteit wordt voor de aandrijving gebruikt. De overige 3% voor alle andere verbruikers. Inmiddels heeft de winter zich ook aangediend en heeft de Ioniq de eerste vorst periode meegemaakt. De range met een volle batterij is gedaald tot ongeveer 240 km. Ook het verbruik ligt een stuk hoger, nu zo rond de 16,5 KWh/100 km. Het effect van de electrische gebruikers in de auto, verwarming en verlichting. Gemiddeld 10% van het verbruik wordt hiervoor gebruikt in deze periode. Heel fijn is dat de Ioniq is voor te verwarmen ( of te koelen ) via een app. Vooral met de kou is het zeer comfortabel en veilig wanneer de auto warm en ontdooid klaar staat. Zolang de auto aan de stekker staat gaat dit niet ten koste van het bereik.

Het comfort van de Ioniq is prima. Goede stoelen met veel verstelmogelijkheden, de stoel van de bestuurder elektrisch met twee geheugenstanden, en een ruim verstelbaar stuur maken dat een fijne zitpositie eenvoudig wordt gevonden. De auto is stil en goed geïsoleerd met één uitzondering. De wielkasten achter kennen weinig isolatie en daardoor zijn de Michelin Energy Saver+ banden goed hoorbaar. Dat doet afbreuk aan de verdere beleving van de auto, zeker voor de achter passagiers. Diezelfde Michelin banden vechten om grip bij accelereren, ook in de ECO rijstand zijn die reacties in het stuur goed voelbaar. Ik rijdt de banden op een druk van 2.7 bar, 2 tienden hoger dan voorgeschreven. Misschien dat hier een oorzaak ligt.

Het volledig digitale dashboard en de 10 inch info display laten zien wat je graag wilt zien en zijn eenvoudig en snel te bedienen. Een regenachtig weekend is nodig om alle bedieningsmogelijkheden en instellingen te ontdekken. In tegenstelling tot zijn ICE en HYB broers is de Ioniq voorzien van een starre achteras. Dit om het grotere batterijpakket te kunnen huisvesten. Daar merk je in de praktijk weinig van zolang het wegdek geen rare ongelijke hobbels en kuilen vertoond. Is dat wel het geval dan voelt de auto soms aan alsof hij een klein stapje opzij wil doen en bij wegrijden grijpt het ASR dan soms in. Niet hinderlijk, wel opvallend. Het weggedrag van de Ioniq is verder vooral comfortabel met lange veerwegen en een vergaand neutraal weggedrag.

De Ioniq kent geen misselijkmakende acceleratie maar is voldoende vlot in het verkeer. Je hebt nooit het gevoel vermogen tekort te komen. De Ioniq in premium uitvoering is uitgerust met kunst lederen bekleding in combinatie met stoel verwarming én ventilatie voor en een verwarmde achterbank. De ventilatie werkt prima en is fijn op warme dagen. Voor de verwarming ( met drie standen ) geldt dat je deze sneller gebruikt dan wellicht verwacht. Het kunstleer voelt snel koud aan. ’s Ochtends even de stoelverwarming aan maakt dat het snel behaaglijk is in de auto. De warmtepomp zorgt verder voor het verrassend snel op temperatuur brengen van het interieur. Het klimaatsysteem biedt een “driver only” functie om uitsluitend het deel van de auto te verwarmen ( of te koelen ) waar de bestuurder zit. Dat scheelt weer wat energie. Lachwekkend zijn de stiknaden op de bovenkant van het plastic dashboard, net echt… Datzelfde dashboard is overigens keurig afgewerkt en kent geen piepjes of kraakjes. Een fijne Infinity geluidsinstallatie met subwoofer in de kofferbak biedt een mooi geluid in combinatie met de DAB+ radio.

Laden kan de Ioniq slechts over één fase met maximaal 7.2 Kw. Ik laadt thuis op de eigen oprit aan de Wallbox met maximaal 7 Kw. In de meterkast is de aansluiting 1 x 35A, gezekerd op 32A. In combinatie met de loadbalancer werk dit prima en is de laadsnelheid prima in alle omstandigheden. Dit is een echt een goed haalbare laadsnelheid bij deze aansluiting. Laat je niets wijs maken bij de diverse laadpaalaanbieders over lagere laadsnelheden. Bij thuiskomst na een rit woon-werk is de accu capaciteit rond de 50%. Ik laat het laden van de auto via de app starten om 23.00 uur voor een nachtstroom tarief van 0,22 ct/Kwh. In gemiddeld drie uur en een kwartier wordt er dan zo’n 22 Kwh bijgeladen voor een bedrag van gemiddeld €4,90. Publiek laden is heel wat anders. Ik heb er tot op heden nog geen noodzakelijk gebruik van gemaakt. Alleen om te testen of het e-flux pasje werkt heb ik de auto nu twee keer publiek geladen. Dat schiet niet op met de Ioniq. Omdat de Ioniq slechts over één fase laadt blijft er bij de meeste publieke 11 Kwh laadpalen slecht een laadsnelheid over van rond de 3 Kwh. Het gebruik van een snellader is dan mogelijk een beter, maar ook duurder alternatief.

De eerste 8000 km heeft de Ioniq zich bewezen als een probleemloze, comfortabele metgezel waar je snel aan went. Het algemene comfort wat electrisch rijden brengt doet je realiseren dat de ICE voertuigen eindig zijn. Discussies over grondstoffen en recyclen van batterijen laat ik even voor wat ze zijn.

Wat de auto mist? Emotie. Daarvoor is er nog een Alfa Mito QV in het gezin. 😊

MIskend Talent

  • 20.000 km

Inmiddels ruim 20000 km verder. Dat waren zeer comfortabele kilometers zonder verrassingen. De Ioniq doet onverminderd goed zijn werk. Zuinig ook. Het gemiddelde verbruik ligt nu op 13.5 Kw/100km, en dat met eigenlijk voornamelijk snelwegkilometers met 110 Km/u op de cruisecontrol. Kom er maar is om met een gemiddelde SUV zou ik zeggen… Een interessant artikel over de efficiëntie van de BEV ten opzichte van de ICE laat zien dat de Ioniq samen met de Model 3 op dit moment de meest efficiënte BEV is. Inmiddels zal dat met de komst van een exoot als de Lightyear 0 wellicht anders zijn. Het toont in ieder geval aan dat een praktische en prima functioneerde BEV ook voor 30K te koop is waarmee het voor mij als particuliere rijder een goed alternatief is voor de ICE. Zeker met de huidige brandstofkosten. Het bereik van de Ioniq heeft mij nooit voor problemen gesteld. Met de ervaringen van een aantal bereik overstijgende ritten valt goed te leven. Een stop van 15 tot 20 minuten is over het algemeen voldoende om weer thuis te komen. De laadsnelheid bij Fastned ligt gemiddeld rond de 40 Kw. Eenmaal thuis laadt ik voor de deur op eigen oprit verder. Dat is prettig, voordelig ( zonnepanelen ) en eigenlijk een vereiste om het comfort van een BEV te beleven. Extreem zuinig kan het overigens ook. Op een zomerse snelwegrit met weinig wind en alle gebruikers in de auto uitgeschakeld scoorde ik meerijdend met het vrachtverkeer een verbruik van 8,2 Kw/100Km. Eenmalig als experiment leuk om te zien maar verder met de Ioniq niet nodig.. Zoals gezegd is de Ioniq zeer comfortabel. Is alles dan perfect? Nee zeker niet. De elektronische rij-hulpsystemen zijn niet allemaal even fijn in gebruik. De dode hoek waarschuwing in de spiegel ziet soms ( rechts ) hele vrachtwagens over het hoofd of vindt dat ik toch nog gewaarschuwd moet worden voor een auto die al ruim is gepasseerd. Ook de semi autonome rijfunctie verraste me laatst op een vervelende manier door te denken in het midden van twee rijstroken te moeten gaan rijden. Schrikken! De praktijk is dat ik alle ( voor zover mogelijk ) systemen voor vertrek uitschakel. Ik kan het zelf beter 😊 Waar de systemen wél feilloos werken is in de file. Feitelijk zou je er een krantje bij kunnen pakken zo goed werkt het systeem van automatisch stoppen en weer optrekken. Al met al bewijst de Ioniq zich als een prima auto. Jammer dan ook dat Hyundai met de productie is gestopt en ( nog ) geen goed alternatief achter de hand heeft.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens