Hyundai Ioniq Electric Premium Sky (2020)

Hyundai Ioniq Electric
Hyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq Electric

UitvoeringIoniq Electric Premium Sky
Bouwjaar2020

Zuinig en comfortabel glijden

Sinds april 22 eigenaar van een Ioniq Electric Premium 38 Kwh van december 2020 met slechts 5000 km op de teller. Na 4 jaar en 155 dkm in een Prius Plugin Hybrid waren we toe aan vol-electrisch rijden. Ook om ons overschot aan zonne-energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken. De Prius heeft het overigens ook altijd perfect gedaan en was nog totaal niet moe met bijna 300.000 km op de teller!

Waarom de Ioniq: voordelig in aanschaf en gebruik. Ruimte identiek aan Prius en ziet er gewoon uit. Geen SUF-uitstraling, want dat past niet zo bij ons...
Bovendien waren de reviews en tests onverdeeld zeer positief op nagenoeg alle punten. Een aanrader dus.
En dat hebben we inmiddels zelf ook ervaren.

Met een WLTP-range van 311 km dachten we prima uit te kunnen, maar tot onze verbazing hebben we inmiddels al enkele malen gezien dat er 350 km range is! En dat is dan ook in de werkelijkheid zo!
Ik ben een rustige rijder, maar zeker geen slome slak. Houdt me wel aan de max.

Mijn verbruik over 10 dkm is gemiddeld 10,2 Kwh/100 km. Maar ik zit ook regelmatig onder de 10 als ik weinig tot geen snelweg rijdt.
Ik verbaas me er wel over dat andere electrische auto's veel meer gebruiken. In mijn zakelijke relaties heb ik een aantal mensen met een VW ID-3/4 of Enyaq met een veel grotere accu, maar die hebben nauwelijks meer bereik en een verbruik van 15-20 Kwh/100 km. Vreemd hoor.

Adaptieve cruise-control en lane-keep assist werken echt zeer goed. Jammer eigenlijk dat er al na 5 seconden of zo een melding komt en weer 5 seconden later een piep dat je de handen op het stuur moet houden. Want hij kan vrijwel elke situatie prima zelf sturen op snelweg of provinciale weg. Ook in het donker en/of in de regen.

Hoofdruimte op de achterbank is niet toereikend als je langer dan 1.85 meter bent.

Geventileerde stoelen is erg fijn met de warmte van de afgelopen weken. Ook de airco werkt erg fijn en stil. Verbruik wordt daar maar iets hoger van, meestal niet meer dan 1 à 2 procent van het totale ritverbruik.

App werkt uitstekend en informeert ook actief als je bijvoorbeeld aan het laden bent of de auto niet op slot gedaan hebt.
Via de app kan je de auto dus ook op en van slot halen, temperatuur instellen incl tijdsschema. Ook tijdsschema voor laden.

Ik laad vrijwel altijd thuis op de oprit aan een speciaal heavy-duty stopcontact, zodat ik met 2,6 KwH kan laden, zonder dat het stopcontact smelt. Er zat een normale buiten-wcd, maar die werd langzamerhand bruin en bros door de warmte. Nu geen enkel probleem meer.
Laden duurt zo natuurlijk best lang, maar in een nacht is die weer ver genoeg volgeladen. We gebruiken de auto niet elke dag en meestal zijn de ritten ook niet meer dan 150 km, dus nooit laadstress.
Een wallbox is veel te duur in verhouding tot de extra laadsnelheid die je kan behalen, want deze Ioniq kan slechts op 1 fase laden. Voor ons geen probleem, maar dit zou voor veelrijders uiteraard wel zo zijn lijkt mij.

Direct na aankoop lege 12-volt accu gehad, maar dat was eenmalig. Wellicht had ik vergeten de auto uit te zetten, want dat moet je wel echt zelf doen met de knop. En als je de auto dan niet op slot doet, krijg je geen bericht. Behalve als je de app hebt, want die informeert je daar wel actief over.

Brief ontvangen dat de aandrijfaccu gratis wordt vervangen ivm een kleine kans op brand door een productiefout. Prima, we zien het wel. Fijn en netjes dat Hyundai ons daar actief over informeert, terwijl er nog maar enkele gevallen wereldwijd zijn geweest.