Hyundai Ioniq Electric - Test

Vlucht naar voren

Hyundai Ioniq Electric EV
AutoWeek 02 2020
AutoWeek 02 2020

Je leest het in AutoWeek 02 2020

Momenteel staat de Kona Electric volop in de belangstelling bij de Hyundai-dealers en vliegt de Ioniq Electric grotendeels onder de rader. Met een facelift proberen de Koreanen ‘m weer op het netvlies van de consument te krijgen. Wij zoeken uit hoe zijn kansen anno 2020 liggen.

Over het aanpassingsvermogen van het Koreaanse Hyundai is de afgelopen jaren al veel gezegd en tegelijkertijd nog niet voldoende. Amper vier jaar geleden presenteerde het merk met de Ioniq als eerste fabrikant één model met drie verschillende aandrijflijnen, waaronder een volledig elektrische. In plaats van zich te laten remmen door die voorsprong, pakt het merk onverminderd door en brengt halverwege de levenscyclus van het model een grote update op de markt. Niet alleen gaat het uiterlijk van de Ioniq Electric op de schop, met de neus als controversieel hoogtepunt, de onderhuidse techniek wordt zo mogelijk nog grondiger aangepakt. De capaciteit van het accupakket groeit van 28 naar 38,3 kWh, de motor krijgt er 16 pk bij en het infotainmentsysteem maakt de stap naar een nieuwe generatie. Een app voor de smartphone is bij een elektrische auto erg handig, omdat je op afstand kunt zien hoe vol de accu zit en tegelijk kun je de verwarming aanzetten om zo gebruik te maken van netstroom in plaats van energie uit de accu. Daarom brengt Hyundai zo’n app ook gelijk op de markt.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Hyundai
Model Ioniq Electric Premium
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 40.567

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk
Maximaal koppel 295 Nm
Accu capaciteit (bruto) 40 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.470 mm / 1.820 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.502 kg
Laadvermogen 468 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s
Stroomverbruik (WLTP) 13,8 kWh/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 0 g/km
Actieradius (WLTP) 311 km

Gerelateerde forumtopics