Hyundai Ioniq | Nieuw: facelift 2019

Wouter82

Moderator

93byg4rbew7m.jpg

f86yj3abfeis.jpg

a6uyl9wbnugg.jpg

cmkylcobzjvs.jpg

[size=x-large]HYUNDAI IONIQ NU OP OFFICIËLE FOTO'S TE ZIEN[/size]

INNOVATIEVE KOREAAN ALS ELEKTRIFICATIE-KONING. De Hyundai Ioniq nadert zijn officiële publieksdebuut. We hebben nu al officieel beeld van de achterzijde en het interieur te pakken. Eerlijk is eerlijk: het uiterlijk van de Hyundai Ioniq is geen grote verrassing meer. Na een reeks van weinig onthullende teasers kregen we plots de auto in zijn geheel te zien. Hyundai deerde het niets, en vervolgde rustig zijn teasercampagne. Vandaag hebben we de eerste officiële foto's van de achterzijde en het interieur te pakken. De Ioniq gooit het over een andere boeg dan auto's als de Toyota Prius. Waar veel fabrikanten voor hun hybrides kiezen voor opvallend design, bewandelt Hyundai een subtielere designweg. Daarbij komt dat de Ioniq niet alleen als hybride, maar ook als plug-inhybride én als volledig elektrische auto op de markt zal verschijnen. We kunnen nu ook een blik op het interieur van de Ioniq werpen. We zien een vooral zakelijk getekende werkplek waarin blauwe accenten en een aan de onderzijde afgeplat stuurwiel voor de nodige frivoliteit zorgen. De reguliere hybride-versie wordt aangedreven door een 105 pk en 146 Nm sterke 1.6-liter GDI viercilinder benzinemotor die is gekoppeld aan een 44 pk sterke elektromotor. De Zuid-Koreaanse verbruiksmeting belooft een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km. Deze testcyclus is overigens niet identiek aan de Europese methode. Verwacht dan ook andere waarden voor de Nederlandse versie. Blijf ons volgen voor meer nieuws over de Ioniq, een complete onthulling laat namelijk niet lang meer op zich wachten.
https://www.autoweek.nl/nieuws/35651/hyundai-ioniq-op-officiele-fotos-te-zien

Barri

Moderator

Gewoon een nette auto. Inderdaad net wat behoudender dan de Prius.
Is het wel een hatchback? Dat lijntje van de achterklep, net onder de achterruit, lijkt zo naar binnen te lopen.

Lada Niva Urban

Gebruiker
Mooie opvolger van de Honda Insight.
Zie ook veel Qoros stijlelementen.
Knap wat Hyundai tegenwoordig klaar speelt.
Bij VAG worden ze daar heel zenuwachtig van.

Assenaar

Gebruiker
Barri zei:
Is het wel een hatchback? Dat lijntje van de achterklep, net onder de achterruit, lijkt zo naar binnen te lopen.
Waarom zou het een hatchback moeten zijn? Sedans verkopen buiten West-Europa beter dan hatchbacks en heel veel sedans hebben tegenwoordig een aflopende daklijn.
Aan de andere kant: zie de foto's van MotorAuthority hier: https://www.motorauthority.com/news/1101440_2017-hyundai-ioniq-leaked#image=100541587
waarop inderdaad een grote achterklep opengaat. Hoewel die klep dan weer niet de achterruit heeft zoals aangekondigd ("split rear window") met een vast gedeelte in de carrosserie en een smalle extra ruit in de achterklep (tussen de achterlichten - zie de foto hierboven waar nog net een spijltje van een zuiruit te zien is).

Barri

Moderator

synecdoche zei:
Waarom zou het een hatchback moeten zijn? Sedans verkopen buiten West-Europa beter dan hatchbacks en heel veel sedans hebben tegenwoordig een aflopende daklijn.
Dat hoeft niet, maar zowel de Volt, Prius en Insight waren/zijn ook hatchbacks.

synecdoche zei:
Aan de andere kant: zie de foto's van MotorAuthority hier: https://www.motorauthority.com/news/1101440_2017-hyundai-ioniq-leaked#image=100541587
waarop inderdaad een grote achterklep opengaat. Hoewel die klep dan weer niet de achterruit heeft zoals aangekondigd ("split rear window") met een vast gedeelte in de carrosserie en een smalle extra ruit in de achterklep (tussen de achterlichten - zie de foto hierboven waar nog net een spijltje van een zuiruit te zien is).
Gelukkig!

Wheel Critic

Gebruiker
Als je dit zo nodig vergelijkt met de nwe Prius, dan kan ik me niet voorstellen dat je de Prius om zijn uiterlijk zou laten prevaleren.

der Magistrat

Gebruiker
Volgens mij is dit wel wat anders dan de Prius. Het komt nl. op mij over als een simpeler hybrideconcept (ook gezien de verbruikscijfers), de electromotor in een Prius is ook een stuk sterker.
Maar afgezien daarvan, geen gekke auto. Ik persoonlijk mis het sprekende van de Prius, maar ik kan me goed voorstellen dat er door die nieuwe Prius een lacune was ontstaan voor behoudender hybrides (bijv. de Volt/Ampera is in Europa ook niet meer leverbaar).

Guest
hyundai-ioniq-spyshots-germany-10.jpg

hyundai-ioniq-spyshots-germany-8.jpg

hyundai-ioniq-spyshots-germany-7.jpg

hyundai-ioniq-spyshots-germany-6.jpg

https://www.carscoops.com/2016/01/we-spy-hyundais-ioniq-out-about-in.html?m=1
https://www.motor.es/noticias/hyundai-ioniq-2016-fotos-espia-201625256.html

Guest
Roder zei:
Leuke hybride! Bye-bye lelijke Prius...

Misschien wat te makkelijk gezegd:
https://www.cheatsheet.com/automobiles/toyota-prius-vs-hyundai-ioniq-should-toyota-be-afraid.html/?a=viewall

Rutger DC

Actieve Gebruiker
hyundai-ioniq-278197-800.jpg

hyundai-ioniq-278198-800.jpg

hyundai-ioniq-278200-800.jpg

hyundai-ioniq-278201-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2016/januari/40006-hyundai-ioniq-laat-nu-ook-neus-zien

Jammer van het rommelige front, het zwarte deel tussen de koplampen en grille had van mij weggelaten mogen worden. Het LED-strookje is weer (net als bij de i40) iets te hysterisch wat mij betreft. Het zwarte deel in de achterbumper breekt de anders misschien erg kale achterkant een beetje, maar op deze manier vind ik het onnodig plastiekerig ogen. Verder is het gewoon een keurige auto. Ook het interieur ziet er wat mij betreft goed uit, net als het exterieur wat behoudender dan in de Prius. Technisch gezien lijkt de Prius in ieder geval nog de boventoon te voeren, het lijkt erop dat de verbruikscijfers van de Ioniq op Prius III-niveau liggen. Ik ben benieuwd naar de plug-in hybride en elektrische Ioniq!

Dave R1517

Gebruiker
Behalve dat ik ook vooral benieuwd ben naar de volledig elektrische variant, vraag ik me ook af hoe de hoofdruimte achterin is als ik de foto's zo zie.

Assenaar

Gebruiker
Renault15.17 zei:
Behalve dat ik ook vooral benieuwd ben naar de volledig elektrische variant, vraag ik me ook af hoe de hoofdruimte achterin is als ik de foto's zo zie.
Te oordelen naar de lengte van de twee personen (of zijn het dan toch gewoon mensen?) naast de blauwe auto hierboven - er vlak naast want met de hand aan het dak - schat ik de hoogte op 145 à 150 cm, redelijk normaal dus. Je moet je hoed afzetten achterin, dat wel. Veel auto's zijn laag tegenwoordig, zal wel sportief zijn.

KadettRT

Gebruiker
Ik hoop dat ze een beetje kunnen meekomen met de Prius. Zou liever in deze willen zitten dan het laatste design fiasco van Toyota :eek:

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Voor wie ernstig teleurgesteld was in de verbruiksopgaven van de nieuwe hybrides van Hyundai en Kia is er goed nieuws, want de cijfers vallen dan toch mee. De CO[sub]2[/sub]-uitstoot wordt geschat op 81 g/km en dat is een stuk beter dan de Prius III (89 g/km), maar ook duidelijk minder goed dan de Prius IV (70 g/km). Voor de Kia Niro reken ik dan op ongeveer 85 g/km.

Bron & rij-impressie: https://www.autocar.co.uk/car-review/hyundai/ix35-fuel-cell/first-drives/2016-hyundai-ioniq-hev-review

Wouter82

Moderator

Electric

cg1yk6zbxymx_800.jpg

[size=x-large]HYUNDAI IONIQ ELECTRIC IN BEELD *UPDATE*[/size]

170 ELEKTRISCHE KILOMETERS UIT KOREA. Hyundai heeft met zijn Ioniq de aanval geopend op de gevestigde hybride-orde. Een volledig elektrische versie zit in het vat. Medio januari lanceerde Hyundai de Ioniq, een innovatief model waarmee Hyundai de aanval op de Toyota Prius officieel heeft geopend. Momenteel kennen we de Koreaan alleen nog als reguliere hybride, maar ook een plug-in- en volledig elektrische versie zitten in het vat. Van die laatste hebben we nu de eerste afbeelding en de eerste informatie te pakken. Nog dit jaar moet de Ioniq Electric bij de Nederlandse Hyundai-dealers te vinden zijn. In Genève verwachten we een officieel debuut.

***update*** De actieradius en topsnelheid die we eerder meldden, kloppen volgens de Nederlandse importeur niet. Beide liggen hoger dan wij schreven. De correcte cijfers hebben we morgen voor jullie.
https://www.autoweek.nl/nieuws/36203/hyundai-ioniq-electric-in-beeld-update

Rutger DC

Actieve Gebruiker
170 kilometer actieradius leek me al sterk als de Kia Soul EV volgens de NEDC al op 212 km zit. De Ioniq zal volledig opgeladen vast weer wat verder komen dan de Soul.

Wouter82

Moderator

r3kyzekb7g7t_800.jpg

dnjyrfpbv2t3_800.jpg

93byg4rbew7m_800.jpg

r2fyhfqbqot0_800.jpg

[size=x-large]HYUNDAI IONIQ: NU OFFICIEEL[/size]

250 KM ELEKTRISCHE ACTIERADIUS. Eergisteren hadden we al wat eerste informatie uit tweede hand, maar nu kunnen we meer vertellen over de Prius-killer uit Korea. Dit is de Hyundai Ioniq. We konden eerder al kennismaken met de Ioniq Hybrid, maar daar zou Hyundai het niet bij laten. De innovatieve Koreaan komt namelijk tevens beschikbaar als Hybrid en als Electric. Vandaag hebben van de volledige line-up de specificaties te pakken! De Ioniq is de eerste productieauto die zowel als reguliere hybride, plug-inhybride als volledig elektrische versie te krijgen is. Zowel de Hybrid als de Plug-in beschikken over de nieuwe, speciaal voor hybrides ontwikkelde 105 pk sterke 1.6-liter GDi-benzinemotor die loopt volgens het Atkinson-principe.

In de Hybrid komt het systeemvermogen dankzij een 43,5 pk sterke elektromotor uit op 141 pk en 265 Nm. De elektromotor put zijn kracht uit een 1,56 kWh sterke batterij die onder de achterbank is geplaatst. Z'n topsnelheid bedraagt 185 km/h en de CO2-uitstoot ligt op 79 gram per gereden kilometer.

Dan is er de plug-in. De Ioniq met stekker kan dankzij een 8,9 kWh sterk accupakket meer dan 50 kilometer elektrisch rijden. Het gecombineerd vermogen bedraagt eveneens 141 pk en de CO2-uitstoot ligt op 32 gram per kilometer. Schakelen gaat in zowel de Hybrid als de Plug-in Hybrid middels een zestrapsautomaat met dubbele koppeling.

Dan is er de Electric, de volledig elektrische versie van het stel. Onder de kap een 28 kWh-krachtig accupakket waarmee een actieradius van meer dan 250 kilometer gehaald kan worden. In totaal levert de Electric 120 pk en 295 Nm koppel. Zijn topsnelheid is vastgesteld op 165 km/h.

De levering van de Ioniq start in Nederland deze zomer. De Hybrid en de Electric verschijnen eerst. De Plug-in volgt later dit jaar. De elektrische variant is uiteraard goed voor 4% bijtelling.
https://www.autoweek.nl/nieuws/36234/hyundai-ioniq-officieel

Wat lelijk, die dichte grijze neus...

MWH

Gebruiker
Precies mijn gedachte. Ik snap dat er geen grille nodig is, maar er was vast wel een mooiere oplossing te bedenken om die neus dicht te maken...

MWH

Gebruiker
Zwart i.p.v. grijs? Maar nog steeds egaal gekleurd plastic, vrij vormeloos en zonder extra versiering. Niet het meest hoogwaardig aandoend lijkt me, maar daarin kan ik me (hopelijk) vergissen.

der Magistrat

Gebruiker
Ik weet het niet. Ik schrok (ook) van de grijze 'grille', maar op deze foto ziet het er m.i. veel beter uit. Nog steeds wel wat gekunsteld, alsof de elektrische variant pas in een laat stadium is goedgekeurd.

Wouter82

Moderator

s1ryalqbi74l_800.jpg

u61yr50b907n_800.jpg

c1ty3grbalha_800.jpg

Gek genoeg heeft de Electric andere achterlichten...
0n9yb6vb7cn5_800.jpg

[size=x-large]HYUNDAI IONIQ IN DRIE SMAKEN[/size]

KEUZES, KEUZES... In Genève schittert momenteel de Ioniq, een innovatieve Koreaan die in drie smaken te krijgen is. Onze vraag aan jullie: welke kies je? Hyundai heeft met de Ioniq de eerste productieauto op zijn naam staan die zowel als hybride, plug-inhybride en volledig elektrische uitvoering te krijgen is. Een versie met alleen een brandstofmotor kun je op je buik schrijven, en juist daar is het Hyundai om te doen: een volledig elektro-aanbod. Er valt veel te kiezen, maar waar ga je nu eigenlijk voor?

De Hybrid heeft een totaalvermogen van 141 pk en 265 Nm. Onder de kap vind je een 43,5 pk sterke elektromotor, gekoppeld aan een GDI-brandstofmotor. De topsnelheid ligt op 185 km/h en de CO2-uitstoot is 79 g/km.

De Plug-in - de Ioniq met stekker dus - is eveneens 141 pk sterk maar komt dankzij een groter accupakket 50 kilometer ver op volledig elektrische kracht. De CO2-uitstoot ligt op 32 gram per kilometer.

De Electric is de volledig elektrische versie die 120 pk en 295 Nm levert. De actieradius ligt op een zeer acceptabele 250 kilometer. Wel moet je genoegen nemen met een topsnelheid van 165 km/h. Houd rekening met 4% bijtelling!
https://www.autoweek.nl/nieuws/36315/hyundai-ioniq-in-drie-smaken

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Live @ Genève:

hyundai-al-salone-di-ginevra-2016_21.jpg

hyundai-al-salone-di-ginevra-2016_22.jpg

hyundai-al-salone-di-ginevra-2016_24.jpg

hyundai-al-salone-di-ginevra-2016_1.jpg

hyundai-al-salone-di-ginevra-2016_2.jpg

hyundai-al-salone-di-ginevra-2016_3.jpg

hyundai-al-salone-di-ginevra-2016_14.jpg

hyundai-al-salone-di-ginevra-2016_33.jpg

hyundai-al-salone-di-ginevra-2016_34.jpg

hyundai-al-salone-di-ginevra-2016_35.jpg

hyundai-al-salone-di-ginevra-2016_36.jpg

hyundai-al-salone-di-ginevra-2016_41.jpg

Meer foto's:
https://www.omniauto.it/salone/ginevra2016/stand/1427/hyundai
https://www.autokopen.nl/autonieuws/2016/maart/40329-hyundai-ioniq-wordt-in-ieder-geval-goedkoper-dan-de-prius

Van het uiterlijk van de Electric word ik een beetje verdrietig...

Carfanatic

Gebruiker
wat engelse prijzen:

-IONIQ Hybrid prices start at £19,995 for IONIQ Hybrid SE 1.6 GDi
-IONIQ Electric offers up to 174 mile range, with 80% recharge in 33 minutes – prices start from £28,995
-IONIQ Plug-In Hybrid on sale in 2017

Hyundai Motor UK has officially announced the pricing and specification of IONIQ, the world’s first car to offer three electrified powertrains. IONIQ will go on sale in the UK on 13 October.

Prices will start from £19,995 for the IONIQ Hybrid SE 1.6 GDi, which includes standard features such as 15” alloy wheels, DAB with Bluetooth, Cruise Control and Rear Parking Sensors with Rear View Camera. Standard safety features include Autonomous Emergency Braking (AE:cool:, Lane Keep Assist System (LKAS) and individual Tyre Pressure Monitoring System (TPMS).

IONIQ Hybrid Premium 1.6 GDi, from £21,795, provides additional equipment over the SE, including keyless entry with push button start, heated front seats, heated steering wheel, Bi-Xenon headlamps with LED rear combination lamps and a driver’s supervision instrument cluster with 7” LCD display. Integrated satellite navigation with TomTom Live services, an Infinity audio system with Android Auto / Apple CarPlay and Wireless Phone Charging (where supported) also feature as standard.

From £23,595, IONIQ Hybrid Premium SE 1.6 GDi models benefit from enhanced comfort equipment such as leather seats with heated/ventilated front seats and heated outer rear seats, heated leather steering wheel and a driver power seat with Integrated Memory System. Blind Spot Detection with Rear Cross Traffic Alert, Front Parking Assist and optional 17” alloy wheels round off this range topping trim.

IONIQ Hybrid is available in 7 different exterior colours; Phantom Black, Polar White, Platinum Silver, Iron Grey, Demitasse Brown, Marina Blue and Phoenix Orange. The lava stone interior trim features blue accents throughout the cabin and control surfaces.

IONIQ Electric prices start from £28,995 for the Premium specification, mirroring Hybrid Premium, with specific equipment including Automatic Windscreen Wipers with Rain Sensor, 16” alloy wheels, LED headlamps and rear combination lamps and Advanced Smart Cruise Control. Integrated satellite navigation is standard across the IONIQ Electric range.

IONIQ Electric Premium SE, available from £30,795 again mirrors Hybrid Premium SE specification, with standard equipment such as leather seats with heated/ventilated front and heated rear seats, heated leather steering wheel and a driver power seat with Integrated Memory System, Blind Spot Detection, front Parking Sensors and EV specific 16” alloy wheels.

IONIQ Electric is expected to receive eligibility for the Plug-in Car Grant, enabling customers to potentially receive a £4,500 grant towards the purchase of the vehicle.

All IONIQ Electric feature standard rapid charge compatibility, ensuring an 80% charge capability in just 33 minutes from a 50kW CCS Combo Rapid public charger, whilst a standard ICCB Charging Cable will allow charging from a domestic 3 pin supply. IONIQ Electric also features adjustable regenerative braking, via steering column mounted paddles, maximising driver engagement and enhancing efficiency.

ter vergelijking, een prius begint bij £23,295

Carfanatic

Gebruiker
IONIQ HYBRID GOEDKOPER DAN PRIUS

Met de Ioniq heeft Hyundai de eerste auto in handen die naast als reguliere Hybrid ook als Plug-inhybride en als volledige EV beschikbaar komt.

Vandaag weten we wat de Hybrid moet gaan kosten.

De Ioniq Hybrid gaat 21.995 euro kosten. Voor dat geld krijg je een hybride met een 105 pk sterke 1,6-liter viercilinder benzinemotor die is gekoppeld aan een elektromotor die 43,5 pk levert. Het systeemvermogen komt daarmee uit op 141 pk en 265 Nm. Schakelen gaat middels een zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Het gemiddelde verbruik moet uitkomen op 3,4 l/100 km. De topsnelheid ligt op 185 km/h en wie echt haast heeft moet in 10,8 tellen een snelheid van 100 km/h op de klok kunnen krijgen.

De prijs van de Ioniq Electric - die over een 120 pk sterke elektromotor beschikt en op een lading 280 kilometer ver kan komen - is nog niet bekend. Wel weten we dat hij waarschijnlijk onder de 34 mille blijft en in oktober op de markt verschijnt. Daarmee is hij voor het eind van het jaar leverbaar, wat de elektrische Ioniq nog in de gunstige categorie van 4 procent bijtelling laat vallen. De Ioniq Electric heeft een topsnelheid van 165 km/h en weet in 9,9 seconden naar een snelheid van 100 km/h te sprinten.

De Ioniq Plug-in Hybrid komt volgend jaar op de markt. Deze moet volgeladen en wel zo'n 50 kilometer ver kunnen komen op elektrokracht.

De levering van de Ioniq Hybrid begint in september. De Ioniq Electric verschijnt een maand later in de showrooms.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Zo, dat zijn vechtprijzen! (y) Toyota moet hier bijna wel op reageren, de instapprijs van de Prius ligt een schokkende 8.000 euro hoger.

verlichting2

Gebruiker
Ik denk dat Hyundai deze prijzen alleen tot bijvoorbeeld 1 januari 2017 hanteert. Daarna gaan de prijzen vast omhoog. Zo zetten ze flink wat auto's af. Vergeet niet dat er straks ook nog plek moet zijn voor de nieuwe generatie i30.

Cd6lop

Gebruiker
Inderdaad een heel scherpe prijsstelling maar ik moet zeggen dat afgaande op de foto's ik het interieur, met name gebruikte materialen, erg eenvoudig vind ogen. Toyota heeft juist stappen gemaakt voor wat betreft materiaal gebruik bij de nieuwe Prius, helaas valt over de vormgeving van het interieur van de Prius dan weer te twisten. Ik verwacht toch dat de meerprijs van de Prius wel zichtbaar zal zijn in een fraaiere afwerking en onberispelijke bouwkwaliteit en verwachte levensduur. De Ioniq ziet er wel plezierig voor het netvlies uit wat niet gezegd kan worden van de Prius. De nieuwe Prius rijdt echter wel veel en veel beter dan zijn voorganger, heb er in gereden, zeer stil en ook de CVT doet zijn werk prima. Wacht zelf nog even op de Prius plug-in, ziet er wat 'rustiger'uit, maar dat deze Ioniq veel klanten van Toyota gaat wegkapen is een ding wat zeker is, 8000 Euro verschil is erg veel.

Jazzik

Gebruiker
Autovisie is behoorlijk positief, Autointernationaal toch (wat) minder: https://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=26609&n=5

Carfanatic

Gebruiker
Jazzik zei:
Autovisie is behoorlijk positief, Autointernationaal toch (wat) minder: https://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=26609&n=5

AI vertaalt toch alleen rijtetsjes uit duitse bladen?

Al kom je ook bij andere testen echt wel punten van kritiek tegen.

As is the way with most of Hyundai’s range, the Ioniq begins to lose marks when it comes to quality. The interior is functional rather than futuristic, but that does lend itself to feeling very much like a normal car – unlike the unconventional and divisive Prius. But there’s a liberal use of cheap looking and very flimsy feeling plastics. The dash, door cards and centre console all have a rather nasty, scratchy quality to them – but at under £25,000 (with the Government grant) there has to be tradeoff somewhere.
https://www.autoexpress.co.uk/hyundai/ioniq/96266/hyundai-ioniq-ev-electric-car-review

Cd6lop

Gebruiker
Op de testvideo van Autovisie vind ik ook wel duidelijk dat het interieur bepaald eenvoudig is afgewerkt, hoewel Peter Hilhorst er vol lof over spreekt, onbegrijpelijk. Nu is een Prius ook geen 'Audi' van binnen maar als je door de vreemde vormgeving heen kan 'kijken' dan zijn de materialen duidelijk beter dan de voorganger en de afwerking als vanouds zeer degelijk. Ook de buitenlandse pers spreekt idd van een zeer eenvoudige afwerking en ik vind dat de wagen dit ook uitstraalt. Het is onzin om te veronderstellen zoals AV wil doen laten geloven dat het verschil van 8k niet verklaarbaar is. Opmerkelijk ook dat indien een Golf 10K duurder is dan een concurrent hier nooit een opmerking over gemaakt maar goed, dat is een ander verhaal.

Overigens knappe prestatie van Hyundai om drie varianten in een keer te presenteren.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Carfanatic zei:
AI vertaalt toch alleen rijtetsjes uit duitse bladen?

Nee, soms ook Britse :p En geeft er vaak naar eigen believen een positieve dan wel negatieve draai aan.

Overigens is er in de Prius III ook veelvuldig gebruik gemaakt van harde, lelijke en krasgevoelige pastics. De nieuwe is inderdaad veel beter, maar waarom zou een Ioniq geen onberispelijke bouwkwaliteit of lange levensduur hebben? Wat dat betreft heeft Hyundai toch geen slechte naam.

Hoe dan ook, zelfs vergeleken met de oude Prius is het prijsverschil met de Ioniq enorm. De vergelijking met de Honda Insight die AI maakt vind ik wel interessant, daar moest ik ook aan denken. Echter was de geflopte Insight een auto met een B-segment onderstel, krap vanbinnen, met een matige wegligging, ronduit goedkoop ogend interieur en simpele aandrijflijn, de Ioniq lijkt de Prius veel dichter te benaderen, terwijl het prijsverschil alleen maar groter is geworden. Ik verwacht dat Kia met de Niro in Europa de lachende derde is, overigens.

Wouter82

Moderator

[size=x-large]HYUNDAI IONIQ ELECTRIC ONTVANGT PRIJSKAARTJES[/size]

KOREAAN VANAF 33.995 EURO AAN DE STEKKER. Hyundai Nederland heeft vrijgegeven welke bedragen het ontvangen wil voor de Ioniq Electric, de volledig elektrische versie van de innovatieve Koreaan. Precies een week geleden berichtten we over de prijzen die Hyundai de Ioniq Hybrid had gegeven. De hybride Ioniq staat vanaf 21.995 euro in de orderboeken. Vandaag weten we ook wat diens volledig elektrische broer Electric moet gaan kosten. Vanaf 33.995 euro krijg je van Hyundai een Ioniq Electric op naam gezet. Het betreft dan de Comfort, bij de Ioniq Hybrid het tweede uitrustingsniveau. Onderdeel van die deal is onder andere een laadpaal die thuis wordt geïnstalleerd. De Comfort beschikt standaard over een 8-inch LCD-navigatiesysteem met achteruitrijcamera, DAB+ en een infotainmentsysteem dat om weet te gaan met Android Auto en Apple CarPlay. Volautomatische airco, parkeersensoren voor en achter, adaptieve cruise control, elektrisch verstalbare en verwarmbare buitenspiegels en elektrische zijruiten voor en achter zijn allen aanwezig. Hoger op de ladder staat de Premium, een uitvoering die 37.495 euro gaat kosten. Als extra's beschikt deze variant over bekleding met lederlook, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, verwarmbare stoelen voor en achter en een verwarmbaar stuurwiel. Ook een schuif-/kanteldak, regensensor, full-led verlichting en Rear Cross Traffic Alert horen bij de Premium.

Ioniq
De Hyundai Ioniq is tot op heden de enige auto die naast als reguliere hybride ook als volledig elektrische versie én als plug-in beschikbaar komt. Die laatste - de stekkerversie - verschijnt volgend jaar op de markt. De Electric heeft een 120 pk sterke elektromotor die zijn levenskracht put uit een 28 kWh sterk accupakket. Daarmee moet een theoretische actieradius van 280 km mogelijk zijn. Zijn topsnelheid ligt op 165 km/h en het feit dat de Electric nog voor het eind van het jaar beschikbaar komt laat hem in aanmerking komen voor 4 procent bijtelling.
https://www.autoweek.nl/nieuws/hyundai-ioniq-electric-ontvangt-prijskaartjes/

Pjötr

Actieve Gebruiker

Ik reed vandaag langs de dealer, en daar stond de Ioniq. Ik moet zeggen dat ik het in het echt een erg mooie auto vind. Nouja niet zo mooi als bijvoorbeeld een Alfa, maar meer een nette, kloppende auto. Misschien braver dan een Prius, maar ik denk dat de Ioniq een echte Hyundai is, niet uitgesproken mooi, maar tegelijkertijd is het ook wel een auto die redelijk klopt.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze alleen de plug-in hebben, of de andere versies ook. Misschien morgen toch maar iets beter kijken.

Durashift

Gebruiker
Leuk.. ik zit net de foto's die DC in januari poste nog ff te bekijken en bedenk dat ik het toch een mooi model vind. Vooral de blauw en rood gekleurde.
In het wit vind ik het wat flets... kennelijk is dat wel de demo/introductiekleur voor de auto in NL..

Assenaar

Gebruiker
Op YouTube word ik de laatste tijd "verrast" met korte reclamefilmpjes van Hyundai waarin Hanna Verboom iemand gaat ophalen in een Ioniq om iets leuks te doen. Zoiets tenminste. In die serie zit de dj Isis die onderweg een geluidstechnicus oppikt die achterin moet zitten. De man is misschien een reus, maar hij zit nadrukkelijk met zijn hoofd tegen het dak. Alles voor de stroomlijn. Ik zou er niets aan hebben, kleinzoons van rond de 1.90. Is het nou zo'n toer om auto's te maken met voldoende hoofdruimte? Goed, de jeugd hier vindt dat niet mooi, niet dynamisch genoeg, maar je moet toch af en toe tamelijk lang in zo'n ding zitten.

Volt

Gebruiker
Het accupakket van de volledig elektrische Ioniq is met 28 kWh misschien niet ruim bemeten maar dit wordt wel deels goed gemaakt door de zeer efficiënte aandrijflijn. De Ioniq Electric is met stip op nummer 1 binnen gekomen en staat nu te boek als zuinigste auto in de VS.

voor de complete lijst zie: www.fueleconomy.gov

Bovenaan