en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | i10 1.0i Premium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Voor ons werd het tijd voor een tweede auto, waarop ik besloot om te gaan private leasen. Budget was rond de € 250 per maand en 15.000 km per jaar. De enige optie die voor mij belangrijk was, navigatiesysteem. Veel merken vielen al snel af. Bleven over Kia Picanto, Hyundai I10. Gekozen voor de Hyundai, omdat ik het dasboard mooier vond en omdat ik het gevoel heb dat deze wat ruimer is van binnen. Kleur van de auto is Tomato Red
Op 12.11.2019 kon ik de Hyundai ophalen, na administratieve gedeelte kreeg ik uitleg over de auto en kon ik de weg op. Ik kan nog niks over de auto zeggen, behalve dat ik vind dat de stoelen lekker zitten. Ik ga de komende dagen veel km’s maken om de auto beter te leren kennen. Daarna ga ik de auto alleen voor woon/werk verkeer gebruiken
Volgens Autoweek betreft het een Premium. Maar het is een Comfort met Smart Pack.
Na de eerste 1000 heb ik een redelijk beeld van de auto gekregen. Auto reageert vrij direct op het stuur, schakelen gaat soepel net zoals het koppelen. Op 14.11.2019 heb ik de eerste keer getankt (34,84 liter). Op 21.11.2019 ging het benzinelampje branden, toen had ik nog voor 124km in de tank. Ik heb toen doorgereden toen er nog voor 114 km in de tank zat. Op dat moment had ik 662,20 km gereden. Wat neer komt op een verbruik van 1 op 19. Dat vind ik netjes.
Auto is ook uitgerust met cruise control en parkeersensoren, aan deze 2 opties was ik snel gewend. Hier had ik nog geen ervaring mee.
Het enige nadeel wat ik op dit moment aan de auto ondervind is dat de veren te stug zijn afgestemd.
Vanmorgen even naar de dealer geweest voor het laten bijvullen van de ruitenwisservloeistof. De auto bevalt nog steeds goed. Voor de rest geen bijzonderheden.
Vanmorgen contact gehad met mijn "nieuwe dealer" Van Mossel Leeuwarden (Tolman Hyundai Drachten is door Van Mossel overgenomen) voor het maken van een afspraak ivm een pikje in het voorruit. Dit word woensdag 10 juni verholpen. Voor de rest bevalt de auto nog steeds goed. Ondertussen heb ik er een armsteun in gezet, en dat is een genot.
Vanmorgen begon het bandenspanningssysteem lampje te branden. Uit de handleiding werd ik daar niet veel wijzer van. Contact gehad met de dealer, kon gelijk langskomen. Bandenspanning was goed, bleek met temperatuur van de weg te maken hebben. Ook maar gelijk een afspraak gemaakt voor de wintercheck, die vind volgende week dinsdag plaats.
Vandaag bracht ik de auto voor een wintercheck, toen ik de afgesproken tijd weer terug kwam op de auto op te halen gaven ze aan dat er eigenlijk ook nog een beurt nodig was. Ik bleek 10 dagen te laat te zijn met de onderhoudsbeurt..Vond dit wat vreemd, boordcomputer gaf nog een paar duizend kilometer aan en ik heb de auto pas 12 november een jaar. Besloten om toch de beurt maar te laten uitvoeren. Het interieurfilter, en ruitenwissers zijn vervangen. Ook mijn navigatiesysteem heeft een update gehad. Omdat ik deze auto via private lease rij, zie ik geen nota.
Auto vandaag voor een beurt geweest. Kaartje gaf aan bij 35000 km of voor 1 november 2021. Ik heb een lease contract voor 15.000 km per jaar, heb dus voor 1 november gekozen. Volgende beurt is bij 47.000 of voor oktober 2023. Naast het vervangen van de welbekende filters en het bijvullen van de vloeistoffen, waren er geen bijzonderheden.
Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik wat over de auto geschreven heb. Auto bevalt nog steeds goed, het doet wat het moet doen, mij comfortabel van a naar b brengen. En met een gemiddeld verbruik van 1 op 19,5 ben ik ook tevreden.
Vandaag de 30.000 km aangetikt. Auto bevalt mij nog steeds goed, doet wat het moet doen, comfortabel van a naar b brengen. En is lekker zuinig. Gemiddeld verbruik 1 op 19,5. November 2023 moet ik de auto weer inleveren. Zo nu en dan kijk ik wel eens om mij heen wat de volgende moet gaan worden. Prive rijden wij een Kia Picanto uit 2021, eerlijk gezegd vind ik de Hyundai beter rijden. Heb tot nu toe 2 minpunten voor de Kia: motor vind ik lawaaierig en de koppeling grijpt te snel aan.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.