Hyundai i10 1.0i Comfort (2017)
Fris kleintje
Jarenlang waren de kleine instapmodellen het ondergeschoven kind van de automarkt. Maar de consument houdt tegenwoordig de hand op de knip en het A-segment is volwassen geworden. Elk serieus volumemerk probeert een deel van die markt binnen te halen. Hyundai heeft daarom zijn i10 opgefrist.
Het meest in het oog springende nieuwe detail van de Hyundai i10 is de nieuwe grille, die een meer golvend verloop heeft. Die grille wordt het nieuwe familiegezicht van alle nieuwe Hyundai-modellen. Verder hebben de Zuid-Koreanen de vering en demping alsmede de besturing aangepast. Bovendien is de auto verkrijgbaar met nieuwe veiligheidssystemen.
Op de achterbank is de ruimte redelijk, als volwassene kun je een korte trip naar supermarkt, station of sportclub wel volhouden. In de kofferbak gaat 252 liter, de inrichting is zodanig dat er twee boodschappenkratjes inpassen.
Bij de vormgeving van het dashboard is fantasie gebruikt, zonder dat het overzicht verloren gaat. Vanaf de Comfort-uitvoering levert Hyundai een multimedia-systeem met Android Auto en Apple CarPlay, maar de uitbreiding van de functionaliteit vraagt niet per se om een telefoonhouder: je kunt de i10 voor € 1.079 ook bestellen met een geïntegreerd navigatiesysteem. Het audiosysteem kun je net als de cruisecontrol en de telefoon bedienen met de knoppen op het prettig aan voelende stuurwiel. Het instrumentarium is prima af te lezen en er is ook nog eens voorzien in een koelwatertemperatuurmeter. Op de meest luxueuze uitvoering geeft Hyundai de i10 waarschuwingssystemen mee voor het verlaten van de rijbaan of het te dicht naderen van een voorligger.
De driecilinder benzinemotor van één liter levert een vermogen van 66 pk en een trekkracht van 95 Nm. De rijeigenschappen van de i10 waren voor z'n opfrisbeurt al keurig en dat zijn ze nog steeds. Niet grensverleggend, maar dik in orde. De recente update van het onderstel is dan ook niet meer dan een lichte verfijning. Dat zien we ook bij de stuurinrichting. De Hyundai is gewoon een prettig stabiel rijdende auto.
Oordeel
De Hyundai is zeker niet de minst leuke, maar scoort qua restwaarde wel een fractie lager dan de andere twee. Opel bewijst met de Karl prima te weten waar het in het A-segment om draait. De restwaarde van de Seat-Skoda-Volkswagen-drieling wordt slechts door import op de proef gesteld.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | i10 1.0i Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 13.411 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 49 kW / 67 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 95 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.665 mm / 1.660 mm / 1.500 mm |
Wielbasis | 2.385 mm |
Massa leeg | 922 kg |
Laadvermogen | 402 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 165/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,9 s (fabrieksopgave: 15,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7,0 s / 10,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,9 s / 26,5 s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km (fabrieksopgave: 4,7 l/100km) |
CO2-uitstoot | 93 g/km |
PRIVATE LEASE Hyundai i10

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Hyundai i10: Dit vinden eigenaren van hun auto

Hyundai i10 - Occasion aankoopadvies

Hyundai i10 vs. Skoda Citigo - Dubbeltest

Hyundai i10 - Opel Karl - Skoda Citigo

Mitsubishi Colt is terug: goed voorbeeld doet goed volgen

Voor €10.000 geniet je van open rijden met deze klassieke cabriolets
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.