en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | i10 1.0i i-Drive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 33.584 km |
In april 2018 had ik plotseling betrouwbaar vervoer nodig. Overige eisen had ik niet, dus een nieuwe auto uit het A-segment lag voor de hand. Pluspunt van Hyundai (en ook Kia) was de lange garantie-termijn en mobiliteitsgarantie. Subjectief had ik bovendien een groot vertrouwen in Aziatische kwaliteit.
Vervolgens was ik verrast hoe goed de auto bleek te rijden en dat er vier volwassen zitplaatsen beschikbaar zijn.
Wegligging, besturing, vering en geluidscomfort bleken boven verwachting. En het brandstofverbruik was het eerste jaar 4,2ltr./100km. Het tweede jaar, door E10 en/of wat meer snelwegkilometers, is dat een half litertje meer geworden.
Zover een heel positief verhaal.
Maar het is toch ook weer niet alles goud wat er blinkt.
In gebruik is er een (overkomelijk) zwakker punt : de motor. Onder 2000 toeren geen kracht en geen mooie loop. Ik rijd eigenlijk altijd tussen 2000 en 3500 toeren en dan is het OK.
Maar wat vooral wat minder positief is dat zijn het dure onderhoud en een paar (garantie-)reparaties.
De auto heeft nu zijn eerste en tweede jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad, kosten resp. €220 en €440. Beide zonder extra's, zelfs (mijn eigen keuze) zonder ruitensproeiervloeistof.
En het elektronisch stabiliteitssysteem heeft storing gemeld (lampje na een week vanzelf weer uit), het uitlaatgas recirculatiesystem is onder garantie gerepareerd (km-stand rond 10k) en onlangs is de distributieketting (ook onder garantie) vervangen (km-stand 18k).
Nu nog 3 jaar garantie, wat de noodzaak om te moeten uitzien naar een andere auto wegneemt.
Toch een beetje winter in 2021 - blijkbaar niet favoriet bij mijn Hyundai i10. De sloten bevriezen (ondanks dealer-onderhoud) en alle ruiten bevriezen aan buiten- en binnenkant. Het ontdooien en ontwasemen is heel matig. Hierbij dient vermeld dat mijn i10 de kaalste uitvoering is, zonder airco.
Als de toegang tot de auto met geduld en volhardendheid toch gelukt is en de ruiten na plm. 30km een bijna volledig zicht garanderen dan blijkt hij nog altijd heel fijn te rijden.
Sinds de tweede onderhoudsbeurt (op 2e verjaardag) is het enige aandachtspunt geweest dat de aftapplug van het motorcarter niet goed aangedraaid bleek te zijn. Gelukkig gemerkt (door lichte lekkagesporen) en zelf nagetrokken.
Benzineverbruik blijft constant - op plm. 4,5ltr/100km.
3 jaar oud - 25200km
Vandaag bij een 'nieuwe' Hyundai-dealer de jaarlijkse onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Nieuw, enerzijds omdat ik (niet zo ver) verhuisd ben, maar ook omdat kwaliteit en kosten van de werkplaatsbezoeken mij op het oude 'adres' niet hebben kunnen overtuigen.
De eerste indruk van het nieuwe werkplaatsbezoek is inderdaad een stuk positiever. Afspraken prima nagekomen, prima antwoorden op mijn (inmiddels helaas kritische) vragen en het lijkt erop dat men niet alleen mij, maar ook mijn auto goed behandeld heeft.
De kosten zijn dit keer m.i. ook normaal : € 227.
V.w.b. de auto zelf - ik rijd er nog steeds met veel plezier in. Veel mensen die als passagier meerijden zijn ook verrast dat de auto zo prettig rijdt.
Het brandstofverbruik blijft hetzelfde, plm. 4,5l/100km.
Na 4 jaar weer tijd voor onderhoud.
Olie en -filter, remvloeistof en interieur filter vervangen : kosten € 362,50.
Vreemd : bij het telefoontje of de auto klaar was werd mij gezegd : 'Ja, maar er moet nog wel een onderdeel worden besteld'. Nadat ik de sleutel overhandigd had gekregen toch maar even gevraagd of er dan nog een bijzonderheid was : 'O ja, de stuurkolom moet worden vervangen ivm. een rammel'.
De bouwkwaliteit van (mijn) Hyundai overtuigt mij inmiddels niet meer heel erg. Er zijn (alleen op klinkers) inmiddels ook veel rammels en resonanties te horen.
In de autojournalistiek (niet alleen Autoweek) wordt m.i. de loftrompet over Hyundai gestoken. Maar ik denk dat daar wel een sterretje bij past.
Niettemin rijdt de auto in het algemeen nog steeds heel prettig, is zuinig (beter dan 1:20) en de garantie is OK.
En dan tot slot een grote pluim voor de receptioniste. Een goed half uur na mijn vertrek belde zij me om te vragen of het blauwe rugzakje met twee lampjes misschien van mij was. Hartelijk dank !
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.