Hyundai i10 1.0i i-Drive (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i10 1.0i i-Drive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 73.600 km |
Fijn, maar niet foutloos
- 18.500 km
In april 2018 had ik plotseling betrouwbaar vervoer nodig. Overige eisen had ik niet, dus een nieuwe auto uit het A-segment lag voor de hand. Pluspunt van Hyundai (en ook Kia) was de lange garantie-termijn en mobiliteitsgarantie. Subjectief had ik bovendien een groot vertrouwen in Aziatische kwaliteit.
Vervolgens was ik verrast hoe goed de auto bleek te rijden en dat er vier volwassen zitplaatsen beschikbaar zijn.
Wegligging, besturing, vering en geluidscomfort bleken boven verwachting. En het brandstofverbruik was het eerste jaar 4,2ltr./100km. Het tweede jaar, door E10 en/of wat meer snelwegkilometers, is dat een half litertje meer geworden.
Zover een heel positief verhaal.
Maar het is toch ook weer niet alles goud wat er blinkt.
In gebruik is er een (overkomelijk) zwakker punt : de motor. Onder 2000 toeren geen kracht en geen mooie loop. Ik rijd eigenlijk altijd tussen 2000 en 3500 toeren en dan is het OK.
Maar wat vooral wat minder positief is dat zijn het dure onderhoud en een paar (garantie-)reparaties.
De auto heeft nu zijn eerste en tweede jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad, kosten resp. €220 en €440. Beide zonder extra's, zelfs (mijn eigen keuze) zonder ruitensproeiervloeistof.
En het elektronisch stabiliteitssysteem heeft storing gemeld (lampje na een week vanzelf weer uit), het uitlaatgas recirculatiesystem is onder garantie gerepareerd (km-stand rond 10k) en onlangs is de distributieketting (ook onder garantie) vervangen (km-stand 18k).
Nu nog 3 jaar garantie, wat de noodzaak om te moeten uitzien naar een andere auto wegneemt.
Winter
- 24.000 km
Toch een beetje winter in 2021 - blijkbaar niet favoriet bij mijn Hyundai i10. De sloten bevriezen (ondanks dealer-onderhoud) en alle ruiten bevriezen aan buiten- en binnenkant. Het ontdooien en ontwasemen is heel matig. Hierbij dient vermeld dat mijn i10 de kaalste uitvoering is, zonder airco.
Als de toegang tot de auto met geduld en volhardendheid toch gelukt is en de ruiten na plm. 30km een bijna volledig zicht garanderen dan blijkt hij nog altijd heel fijn te rijden.
Sinds de tweede onderhoudsbeurt (op 2e verjaardag) is het enige aandachtspunt geweest dat de aftapplug van het motorcarter niet goed aangedraaid bleek te zijn. Gelukkig gemerkt (door lichte lekkagesporen) en zelf nagetrokken.
Benzineverbruik blijft constant - op plm. 4,5ltr/100km.
3 jaar oud - 25200km
Vandaag bij een 'nieuwe' Hyundai-dealer de jaarlijkse onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Nieuw, enerzijds omdat ik (niet zo ver) verhuisd ben, maar ook omdat kwaliteit en kosten van de werkplaatsbezoeken mij op het oude 'adres' niet hebben kunnen overtuigen.
De eerste indruk van het nieuwe werkplaatsbezoek is inderdaad een stuk positiever. Afspraken prima nagekomen, prima antwoorden op mijn (inmiddels helaas kritische) vragen en het lijkt erop dat men niet alleen mij, maar ook mijn auto goed behandeld heeft.
De kosten zijn dit keer m.i. ook normaal : € 227.
V.w.b. de auto zelf - ik rijd er nog steeds met veel plezier in. Veel mensen die als passagier meerijden zijn ook verrast dat de auto zo prettig rijdt.
Het brandstofverbruik blijft hetzelfde, plm. 4,5l/100km.
4 jaar oud
- 33.584 km
Na 4 jaar weer tijd voor onderhoud.
Olie en -filter, remvloeistof en interieur filter vervangen : kosten € 362,50.
Vreemd : bij het telefoontje of de auto klaar was werd mij gezegd : 'Ja, maar er moet nog wel een onderdeel worden besteld'. Nadat ik de sleutel overhandigd had gekregen toch maar even gevraagd of er dan nog een bijzonderheid was : 'O ja, de stuurkolom moet worden vervangen ivm. een rammel'.
De bouwkwaliteit van (mijn) Hyundai overtuigt mij inmiddels niet meer heel erg. Er zijn (alleen op klinkers) inmiddels ook veel rammels en resonanties te horen.
In de autojournalistiek (niet alleen Autoweek) wordt m.i. de loftrompet over Hyundai gestoken. Maar ik denk dat daar wel een sterretje bij past.
Niettemin rijdt de auto in het algemeen nog steeds heel prettig, is zuinig (beter dan 1:20) en de garantie is OK.
En dan tot slot een grote pluim voor de receptioniste. Een goed half uur na mijn vertrek belde zij me om te vragen of het blauwe rugzakje met twee lampjes misschien van mij was. Hartelijk dank !
Van beurt naar beurt
- 47.000 km
Bij km 47000 is de jaarlijkse onderhoudsbeurt uitgevoerd. Inclusief APK. Het hele jaar heeft de auto probleemloos gefunctioneerd, dus geen bijzonderheden. Olie- en interieurfilter zijn vervangen en de motorolie is ververst. Kosten €325.
De auto rijdt nog altijd bijzonder prettig en het benzineverbruik blijft aan de goede kant van 1:20.
Nieuwe voorbanden
- 53.000 km
Vandaag bij km 53000 twee nieuwe voorbanden - dezelfde - Hankook Kinergy Eco K425.
En onlangs toch maar een thuiskomertje aangeschaft. De auto's die ik op de vluchtstrook zie staan hebben toch wel vaak alleen maar een lekke band.
Voor het overige geen i10 nieuws. Hij blijft gewoon erg lekker rijden en verbruikt nog steeds weinig benzine (beter dan 1:20).
Jaarlijkse onderhoudsbeurt
- 61.500 km
Eerste beurt bij een universele garage dicht bij huis. Zelfde onderhouds-items : olie-, lucht- en interieur filter vervangen. Als extra is de motor 'geflusht' en is het brandstofsysteem gereinigd. Bij hele lage belasting (file) loopt de motor nu merkbaar strakker. Kosten €307. Hierbij valt nog op te merken dat dit exclusief mobiliteitsgarantie is - die ik extra heb afgesloten à €35.
Auto rijdt nog steeds zeer prettig.
Winter
- 72.000 km
Zoals eerder vermeld is mijn Hyundai i10 geen winter-auto.
Afgezien van bescheiden kachel- en ontwasemings-prestaties is het euvel van hoorbare distributie teruggekeerd. Na een koude start is de ketting gedurende enkele seconden hoorbaar.
Daarnaast roesten de velgen nu heel verschrikkelijk.
De auto is bijna zeven jaar oud met nog steeds de originele uitlaat, accu, remblokken en -schijven.
En rijdt nog steeds als nieuw.
Tropenauto ?
- 72.500 km
Tja, Hyundai i10 en winter dat is geen gelukkige combinatie. Na een week stilstaan met een paar lichte nachtvorstjes bleef het motormanagementlampje branden.
Dankzij de onvolprezen directe service van de garage is de storing uitgelezen en gereset. Betreft de inlaatluchttemperatuursensor - die houdt blijkbaar meer van zomerse temperaturen.
Lampje is nu uit, ben benieuwd.
Jaarlijkse beurt #7
- 73.600 km
Jaarlijkse beurt plus APK uitgevoerd.
Met als extra's : tóch voornoemde sensor, flushen van de motor, brandstofsysteemreiniger en interieurfilter. Kosten €584 (incl. €100 ex.ex voor de sensor).
Nog vermeldenswaard dat de lv stoelbekleding een begin van plooien begint te vertonen (mijn gewicht 75 kg) en dat het oprolmechanisme van de lv gordel zwakker wordt.
De vlag van deze review blijft de lading dekken : fijne auto, maar niet foutloos.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.