Honda Prelude 2.2 VTi (1998)

autoreview

Honda Prelude

Signalement

UitvoeringPrelude 2.2 VTi
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf124.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda Prelude 2.2 VTI V-tec 4WS Aut. 1998

Prelude 2.2 VTI V-Tec 4ws Aut. 1998

Waarom deze auto:

Ik heb deze auto altijd al prachtig gevonden vooral het laatste model, waarbij vooral de achterkant (achterlichtnen) en de het zij aanzicht (de wigvorm en waarbij de motorkap echt gigantisch is) mij aanspreken.
Eigenlijk ben ik bij toeval mijn prelude tegen het lijf gelopen. Ik was niet specifiek opzoek. Mijn toenmalige civic moest voor een beurt, en een vriend van me tipte me dat er een prachtige originele Prelude 2.2 bij Welman was ingeruild. Ik was toch al van plan om daar langs te gaan voor een beurt dus dan kon ik gelijk even kijken.
Kijken werd proefrit en toen was ik verkocht, de koop was niet al te lange tijd later een feit. Wat een fantastische wagen!

De 2.2 had altijd al mijn voorkeur boven de 2.0 aangezien die geen 4ws heeft en flink wat vermogen minder heeft en veel minder opties heeft.
Deze auto was op leer na Full Options. En echt helemaal origineel, 124 dzd gelopen van 1e eigenaar, boekjes erbij etc.

Qua opties heb je niet te klagen in deze wagen, alles elektrisch incl. schuifdak, airco, cruisecontrol etc. etc. ook een automaat ontbrak niet (met zelfschakel mogelijkheid)
Deze auto zit heerlijk laag wat een zeer sportief rijgevoel geeft.
De ruimte voorin is riant te noemen. Alles zit bij de hand waar je het kan verwachten.
Typisch Honda in deze periode, knopjes en schuifjes.
Alleen het knopje om de cruise control in te schakelen zit links in het dashboard op het stuur was beter geweest.
Ook het originele audio systeem is zeer goed, geeft een mooi en zuiver geluid.

De kofferbak is absoluut groot kan heel veel in, Alleen niet altijd optimaal bereikbaar doordat het kofferdeksel niet zo groot is en er beugels zitten, maar daar is goed mee te leven. De achterbank is opklapbaar (1 geheel) en is vanuit de kofferbak te ontgrendelen.
Verder is de achterbank redelijk bruikbaar, daar moet je je niet teveel van voorstellen er kunnen 2 personen zitten maar het is krap. Deze auto is echt een 2+2 .
Verder voelt de auto heel solide en degelijk. Geen kraakje of rammeltje te bekennen alles werkt zoals het hoort, de portieren zijn echt gigantische groot en lijken wel kluisdeuren zo zwaar. De auto geeft je een veilig geborgen gevoel.

Rijervaring:

Het is een heerlijke reis wagen met meer dan voldoende power (185pk) ook de V-tec is een genot. Je merkt het bij deze wagen echt heel goed bij 5500 rpm komt de V-tec erin en gooit er een schepje bovenop. Met 80km de kickdown gebruiken resulteert in een flinke schop in de rug.
Echter nodigt deze wagen met een automaat uit tot relax rijgedrag. Wat ik dan ook meestal doe. Je zoeft echt door het verkeer. Heerlijk comfortabel en relax. Op de snelheid letten is wel noodzakelijk, want je rijd al gauw 140 zonder dat je het merkt, zo stil is het in de auto.
Ook inhalen op de snelweg is een makkie, er is altijd voldoende power aanwezig mede door de automaat.
De automaat schakelt redelijk schokvrij, alleen met koude bak wil hij nog wel eens een schok geven, maargoed het is dan ook een oudere generatie 4traps automaat welke niet geheel schokvrij zijn, ik heb het nooit echt hinderlijk gevonden.

Het 4ws systeem is heel goed merkbaar (ook zichtbaar) met bochten en inparkeren. Het is wel even wennen in het begin want de draaicirkel van deze auto is veel kleiner dan je zou verwachten. Als je achter de auto staat is het ook duidelijk zichtbaar dat de achterwielen meesturen echt een heel gek gezicht als je het niet weet.
Met scherpe bochten op hogere snelheid heeft deze auto geen enkele moeite dankzij de 4ws.

De stoelen zijn redelijk te noemen, in het begin lijkt het als of je goed zit echter na een tijdje rijden kreeg ik last van mijn rug, ik heb in de tijd dat ik de auto heb gehad nooit de perfecte zit kunnen vinden helaas, mede doordat de stoel geen traploze verstelling heeft.
Het stuur is wel in hoogte verstelbaar maar niet in diepte, wellicht had dit geholpen met het vinden van een goede zitpositie.

Verbruik is best goed voor deze wagen, ik rijd gem. 1:11.
Ik rij wel veel snelweg km. Rijd je veel in de stad dan rijd hij wel 1:8.
Wegenbelasting is 45pm. Geen goedkope auto om te rijden. Maar dat is te verwachten
voor een dergelijke wagen.

Problemen:

Ik heb ongeveer 30dzd km in nog geen 10mnd gereden.
Alleen een schotje in de uitlaat begon op een gegeven moment te rammelen dit
Was wel irritant maar na een paar duizend km is dit vanzelf weggegaan.
Verder geen problemen. Bij de apk alleen 1 lampje stuk in 30dzd km.
Vind ik absoluut goed, maar het is dan ook een Honda natuurlijk…!!


Helaas heb ik de auto na korte tijd weer moeten verkopen omdat ik een andere baan heb en nu echt veel te veel km rijd om zo’n auto te kunnen blijven rijden . De brandstofkosten rezen de pan uit.
Met pijn in mijn hart weg moeten doen wat een fantastische wagen is dit. echt een aanrader!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.