Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2011)

autoreview

Honda Insight
Honda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda Insight

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Elegance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf52.238 km
KM-stand laatst89.864 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste twee jaar

  • 89.864 km

Ik had (2013-2015) al een Honda Insight, maar die werd op een noodlottige winterdag in de prak gereden (zie andere review).
Ik kocht een andere tweedehands Insight. Had geen zin om opnieuw een ronde proefritjes e.d. te doen en de auto was me bevallen. Vandaar.

Er stond er een bij een Toyota-dealer in de buurt, km-stand 52238, mooi blauw, met fietsendrager, we werden het eens over de prijs en op 23 januari 2015 had ik weer een Honda insight (type Elegance).
Deze keer zonder leren stoelbekleding, jammer dan. Wel weer stoelverwarming. 's winters best prettig.
En deze keer zonder reserveband maar met bandreparatieset. Die heb ik enkele maanden geleden na controle laten vervangen, maar gelukkig heb ik hem nog niet hoeven gebruiken.

De criteria waren:
- niet duurder dan 10.000,
- niet meer km dan 80.000,
- beslist niet zwaarder van 1350 en liefst niet zwaarder dan 1250,
- dragelijk geluidsniveau bij 130 km/u,
- prettig rijgedrag,
- goede betrouwbaarheidsstatistieken,
- redelijk wat bagageruimte,
- airco,
- radio die mp-3 kan afspelen,
- niet te dorstig,
- moet fietsen mee kunnen nemen.

De Honda Insight voldeed daaraan.
Het oordeel over mijn voorgaande Honda Insight is ook van toepassing op deze wagen, al had ik de indruk dat bij deze auto uit 2011 de schokbrekers ietsje beter waren afgesteld dan bij die uit 2009.

Alle nadelen die in de recensie van de voorgaande Insight zijn opgesomd zijn ook nu van toepassing:
* Het zicht naar achteren is niet geweldig - er zit een balk middenin het zicht, die de achterruit verdeelt in een bijna verticaal onderstuk (een smalle reep) en een bijna horizontaal bovenstuk met wisser. Onverwacht positief effect is weer wel dat ik door die onderste reep altijd zicht houd, ook bij koud en slecht weer. Maar toch: 's avonds of/en met gutsende regen achteruit een oprit inrijden is met deze auto lastig.
* De sleutel is groot en niet inklapbaar. Wie net als ik de autosleutel met andere spullen in zijn broekzak bewaart, moet er rekening mee houden dat de auto soms 'spontaan' opent of sluit als je dichtbij de auto hurkt of met een zwaai op je fiets stapt...
* De voorruitontwasemer werkt prima, maar toch mis ik de unieke Ford-voorruitverwarming, die zeer effectief is tegen beslaan en rijp e.d. (Tot 2013 had ik een Ford Focus.)
* De toeter is een beetje bescheiden, zou qua geluid niet misstaan op een scooter.
* De helling van het dak is dusdanig dat je lange passagiers achterin moet waarschuwen om te voorkomen dat ze bij het uitstappen hun hoofd stoten. De hoofdruimte binnenin vind ik echter voldoende. De beenruimte is wat bescheiden, maar ook voldoende.
* De Honda Insight heeft, net als de Prius, geen trekhaak. Dat vind ik geen nadeel, maar het is voor wie een andere auto zoekt wel iets om rekening mee te houden. Dit is geen auto voor klussers die graag met aanhangwagentjes rijden... en een caravan kun je er ook niet mee trekken. Het toegestane trekgewicht is nul! Wie graag fietsen meeneemt en zin heeft in een Insight, moet net zo lang onderhandelen tot de dealer bereid is er een dragerkogel op te zetten - iets dat achteraf nogal begrotelijk schijnt te zijn (zo'n 600 euro?). Daarom was ik blij een Insight te ontdekken die met kogel en fietsendrager en al te koop stond.
* De achteruitrijdsensor werkt goed. Zo goed dat-ie bij gemonteerde fietsendrager permanent piept bij achteruitrijden, zelfs al is er geen obstakel te zien. Dat obstakel is namelijk de fietsendrager... Met dat nadeel valt te leven, want de sensor is met een knop op het dashboard uit te schakelen. (Alleen wel even aan denken om hem na aftakelen van de fietsendrager weer in te schakelen...)
* Standaard worden de Insights zonder reserveband verkocht, met alleen een reparatiesetje.
* De Insight is geen sportauto. Dat vind ik geen nadeel, maar het dient vermeld. Zelfs al geef ik veel gas en neem ik het bijbehorende geluid voor lief, dan nog schiet menige auto (type BMW, Lexus) me voorbij. Wie de sprint na het stoplicht wil winnen, moet geen Insight nemen.

Dat geschreven hebbende, zijn alle goede ervaringen die ik met de vorige Insight had ook van toepassing op deze.
Ik rijd niet op eco-stand, doe niet mijn best om extra zuinig te rijden, heb regelmatig passagiers en bagage, ben echter ook geen wilde rijder, en daarmee haal ik een gemiddeld verbruik van 1 op 19. Dat verbruik neemt wel snel toe met fietsen achterop, dan wordt het iets van 1 op 15.

De auto blijkt betrouwbaar, het onderhoud goedkoper dan bij de Ford Focus die ik tot 2013 had.
In mei 2016 één keer startprobleem, na enkele dagen stilstand: dat werd verholpen door de ADAC, die me adviseerde een nieuwe accu te kopen. Dat heb ik gedaan. Daarna geen problemen meer.
Mooi testje na een maand afwezigheid middenin de winter van 2016-2017. De auto had al die tijd gewoon buiten gestaan. Zou hij starten? Jazeker, meteen!

Over de CVT herhaal ik wat ik in voorgaande recensie schreef:

Even tussendoor een loflied op de Continu Variabele Transmissie, die mooie uitvinding van Hub van Doorne.
Als passagiers vragen naar de techniek van de Insight, zeg ik vaak gekscherend dat het een DAF met elektrische hulpmotor is.
Moest ik er in het begin even aan wennen, ik vind het nu een efficiënte prachtuitvinding. Optrekken in precies het juiste tempo, zonder vertraging in schakelmomenten. Bij stijgend inhalen (in de bergen) even de pook naar de S-stand (zonder vertraging) en moeiteloos naar voren. Steil afdalen: ook in de S-stand en mooi op de motor remmend naar beneden, met relatief weinig gebruik van de rem.

Kortom, leve de CVT.

Wat jammer dat zo weinig mensen die waardering delen: de productie van nieuwe Insights is stopgezet wegens tegenvallende verkoop.
Heel jammer. De auto staat bovenaan de lijstjes betrouwbare vehikels, rijdt prima (ik deel absoluut niet het oordeel van de Britse Top Gear) en heeft voldoende bagageruimte en comfort. Het geluidsniveau op 130 km/u is lager dan van menig andere auto in die prijsklasse.
De vergelijking met Toyota Prius gaat m.i. enigszins mank. De Prius is groter en duurder, weegt ook 200 kilo zwaarder. (En is desondanks zuiniger, dat dan weer wel.)

Kortom, tot nu toe ben ik tevreden. Ik vind hem gerieflijk genoeg en hij laat zich prettig sturen, ligt goed op de weg. Je hoort de motor bij flink optrekken, verder alleen band- en windgeruis. Hij heeft een prima radio en eveneens ingebouwde bluetooth-functie om rijdend te kunnen telefoneren met de handen aan het stuur.
Er zijn natuurlijk veel luxere auto's, maar de prijs-kwaliteitverhouding van deze wagen is dik in orde.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.