Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2010)

autoreview

Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2010)

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Elegance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf87.000 km
KM-stand laatst103.457 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanchaf en ervaring.

  • 86.000 km

Begin juni zijn wij, vriendin en ik, gaan nadenken over ons wagenpark 😉.

Haar lila Daweoo Matiz, bijnaam Jeanetteke, begint een beetje bejaard te worden, koplampen met staar, en de nodige gebruiks- en ouderdomssporen te vertonen. Nu kwam hij nog door de apk heen, maar het roestmonster is zich zorgvuldig en gestaag tegoed aan het doen aan het kleine Daewootje. Het is afwachten of hij volgend jaar nog door de apk komt...

Daarnaast rijden we een mooie Smart Forfour, combinatie donkere en lichte grijze metallic lak en een oranje interieur. Erg leuke auto om te rijden, rijd pittig en vlot en kan er nog wel even tegenaan. In onderhoud is hij de laatste jaren niet echt goedkoop geweest, nieuwe condensor en een nieuwe gasklep en gewoon regulier onderhoud.
Er zijn mensen de die Smart zuinig kunnen laten rijden, maar daar ben ik er niet 1 van. Het autootje is klein en wendbaar en heeft behoorlijk wat pit. Ook op de snelweg staat hij zijn mannetje en een tussensprintje of inhaalmanoeuvre is leuk om te doen en gaat hem prima af. Qua binnenruimte is het alleen wat afzien, er kan praktisch niks in de achterbak, al is de zitpositie erg goed.

Vanwege een kampeervakantie in Italië van 2 weken werd de noodzaak voor een grotere auto opeens een stuk belangrijker. Jammer genoeg paste onze net aangeschafte elektrische koelbox (wie vindt warme wijn wel lekker?) en alle andere campingmeuk niet in één van onze huidige auto's, en om met 2 auto`s te gaan…

Maar welke auto gaat dan ingewisseld worden? Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om de Smart toe te vertrouwen aan een nieuwe eigenaar. Voor deze auto konden we met de huidige kilometerstand nog een redelijk bedrag krijgen. Dit konden we weer investeren in de ‘nieuwe’ auto. De Daewoo is in dusdanige slechte visuele staat dat daar eigenlijk niks meer voor te krijgen valt en is qua onderhoud een stukje goedkoper, deze rijden we dus helemaal af en dan naar de sloop.

Nu voor ons duidelijk was welke auto de deur uit ging was de jacht geopend. Binnen ons budget werd het sowieso een tweedehands, maar wat dan? Een Skoda Yeti leek ons vet, maar financieel gezien onhaalbaar.

Na wat speuren op het internet viel mijn oog op een Peugeot 308. Het is niet een vreselijk mooie auto aan de buitenkant, veel mensen vinden hem zelfs lelijk, maar hij voldeed ruim aan ons eisenpakket en budget. Verschillende dealers bezocht en de auto bekeken, luxueus interieur, mooie vormgeving aan de binnenkant en ruim. Je zou kunnen zeggen een elegante auto met leuke opties: glazen dak, parkeersensoren voor en achter, boordcomputer, mooie beige bekleding, etc. Maar nu stond in de dezelfde gagarage, naast de 308, een Honda Insight.
Mijn vriendin stond hier naar te kijken en vroeg of dat niks was. Ik was hier nogal sceptisch over, “is een hybryde….”, “kleine kofferbak”, “is hij nou mooi of lelijk?”, “hoe duurzaam zijn die accu`s?” “check dat interieur, pfff”. Zoals misschien al duidelijk is was dit voor mij niet echt een optie.
We hebben nog even rustig verder gekeken naar auto`s uit een klasse lager, zoals Renault Clio station en Peugeot 206 station, maar het dashboard blijft hierbij klein en minder prettig en gevoelsmatig gaan we er qua ruimte niet op vooruit.

Thuis heb ik me toch wat meer verdiept in de Insight, en zag ik dat hij ook zeker wel voordelen heeft. Kofferbak blijkt toch niet zo kleine te zijn, rijdt zuinig, eigenaren op Autoweek en fora`s zijn enthousiast, Honda heeft in vergelijking met Peugeot en betere reputatie en 3 jaar garantie bij aanschaf van een tweedehands voelt erg veilig! Daarnaast werd mijn geweten ook wel op een positieve manier aangesproken door een auto die ‘goed’ voor het milieu is.

Op een zaterdag zijn we bij 2 dealers geweest. 1 was een mooie donkerblauwe Peugeot 308 en de andere een licht grijze Honda Insight. Als eerste zijn we in de Honda gestapt (bj; 2009, 93.000 km), wat een futuristisch gebeuren, maar is dat positief?! En een automaat en heel veel knopjes en schermen, dat was wel even wennen, maar de auto reed goed en strak en kwam ook zeker wel vooruit, positief.

Daarna naar de Peugeot dealer (bj; 2008, +- 53000KM). Het interieur was wel heel erg mooi en luxueus, en het glazen dak kon onze waardering ook wel wegdragen. Ook hier hebben we een rit mee gemaakt, rijd zeker goed, maar minder strak, veel softer als de Insight. De Peugeot voelde wat meer om te cruisen maar een tikkeltje bejaard, wat zou de gemiddelde leeftijd van een 308 hatchback rijder zijn?

Onze voorkeur qua vormgeving en beleving ging uit naar de Peugeot, maar de voorwaarden (3 jaar garantie op een tweedehands Honda), betrouwbaarheid van Honda`s , het lage verbruik van de Honda en gratis wegenwacht service waren sterke punten in het nadeel van de Peugeot. Rationeel viel voor mij de keus op de Honda.

Vriendin-lief vond de Peugeot echt veel mooier en het interieur veel fijner, maar begreep de rationele overweging ook wel, maar haar gevoel ging uit naar de Peugeot… lastig, lastig. Na veel wikken en wegen en advies inwinnen bij vader een schoonvader viel ook voor haar toch de keus op de Insight, mijn hartje maakte een kleine sprongentje ;-).

Nadat de keus op de Insight was gevallen, heb ik nog een keer het aanbod op het internet zitten afspeuren. Nu kwam ik een iets duurdere donkere grijze Insight tegen, maar deze had 10.000 km minder en was van 2010. Deze op maandagochtend, met schoonvader, wezen bekijken, donker grijs is ook wel sjiek, en ook deze reed goed. Hij zag er ook beter uit dan de Insight die we op zaterdag hadden gereden, geen steenslag, geen mosgroei. Met de prijs zijn we er uiteindelijk ook uitgekomen en zijn dus nu in het bezit van een prachtige Honda Insight!

Na aanschaf kreeg de Insight gelijk zijn vuurdoop, in 20 uur zijn we naar Toscane in Italië gereden. Dit was een erg goede test om te kijken hoe de auto reed en wij hem ervaren. De koelbox en alle vakantiemeuk paste makkelijk in de achterbak.

Het is wel een heel andere ervaring dan de Smart Forfour. Deze rijd met gemak 150-160km/h en heeft een top van 183km/h en maakt hierbij kirrende geluiden van plezier. De Insight moet meer ‘ontspannen’/minder hard gereden worden, op dat moment is het een erg plezierige zoevende auto. Als je wel meer doortrapt zie je het verbruik omhoog vliegen en het geluid exponentieel toenemen, wat voor een onaangenaam binnenklimaat zorgt.
Wat bij de Honda niet helpt is dat het dashboard ‘boos’ word als je onzuinig rijdt, het geheel kleurt donkerblauw in plaats van vriendelijke groen. En ik, met mijn licht autistisch inslag, kan hier slecht tegen en voel me erg aangesproken.

Bij inhaalacties op de snelweg moet je goed anticiperen, ja er zit een soort van kick-down op, maar met de Smart kon je letterlijk en figuurlijk sneller schakelen en inhalen, dat is wel even wennen.
Het verbruik van benzine is er wel stappen op vooruit gegaan. Deze vakantie was ongeveer 5,0/5,1 liter/100 km, dat zijn waardes waar de Smart nooit bij in de buurt kwam. 1 rit hebben we zelfs 4,6l/100 km gereden!
Kanttekening is wel dat file rijden een redelijk aanslag is op je verbruikscijfers en dat het in Duitsland moeilijker is zuinig te rijden. Op de 1 baan rijd achter de vrachtwagens alles 80/90km/h, wat gevoelsmatig te langzaam is, en op de andere banen gaat het zo hard dat 100/110 km/h niet op prijs wordt gesteld door medeweggebruikers.

Nu terug in Nederland, met dagelijks 55km woon- werkverkeer, waardeer ik de auto steeds meer. Er kan veel in vervoerd worden, hij rijd soepel, in de stad rij ik regelmatig alleen elektrisch en met een gemiddelde van 4,7l/100km ben ik zeer tevreden. Ook alle gadgets en infoschermen spreken mee zeer aan.

Het plezier wat ik had in de Smart met zijn kart-achtige aspiraties, heb ik nu met het zo zuinig mogelijk rijden en het verzamelen van bomen in de boordcomputer.

Als ik nu zou moeten kiezen uit beide zou het lastig zijn, maar de Insight is stapje voor stapje mijn hartje aan het veroveren en ik hoop dat de lagere onderhouds- en verbruikskosten en betrouwbaarheid mij helemaal in het Honda-kamp trekken .

  • 103.457 km

Afgelopen maand de eerst beurt gehad, dit was een kleine beurt.

Onderhoud wat gepleegd is/op de bon staat:

- sluitring
- oliefilters
- pollenfilter
- olie ververst
- shampoo/antivries
- koelvloeistof
- en een nieuwe fles voor de bandenreparatieset (deze was over de datum)

Totale kosten waren 273,84-

De auto bevalt nog steeds erg goed. Niet langs de weg gestaan met pech of iets van dien aard.
Hij rijd goed door en 130 rijden gaat soepel.

Met het koudere weer is het gemiddeld verbruik wel gestegen. Op het moment rijden we 5,2/100km.
Daarbij moet ik wel bekennen dat ik wat vlotter ben gaan rijden en mijn focus niet meer alleen op zuinigheid leg.
Af en toe het gaspedaal flink intrappen is toch leuk :-)

3 puntjes van zorg, maar misschien heeft iemand daar tips voor:

- bij het portier aan de bestuurderskant kan het nodige windgeruis te horen zijn. Is dit te verhelpen? Dit is van buiten gezien recht bovenin.
- Ontvangst van de originele radio is op verschillende plekken om te huilen. Bij de dealer navraag gedaan en met de instellingen 'gespeelt', maar zonder resultaat...
- Vanmorgen toen ik wegreed stonden mijn remmen vast en ik merkte dat deze losschoten. Kan dit kwaad en is dit te verhelpen?

Voor de rest nog steeds erg tevreden.
Auto rijd soepel en stil, weinig trillingen in het interieur en de verwarmde voorstoelen zijn met de vrieskou geweldig!
Ook het audiosysteem ben ik erg over te spreken. Voor standaard inbouwboxen leveren flink wat prettig geluid.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.