Honda Insight 1.3 i-VTEC Comfort (2009)

autoreview

Honda Insight 1.3 i-VTEC Comfort (2009)
Honda Insight 1.3 i-VTEC Comfort (2009)Honda Insight 1.3 i-VTEC Comfort (2009)Honda Insight 1.3 i-VTEC Comfort (2009)Honda Insight 1.3 i-VTEC Comfort (2009)Honda Insight 1.3 i-VTEC Comfort (2009)Honda Insight 1.3 i-VTEC Comfort (2009)

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Comfort
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf123.034 km
KM-stand laatst225.880 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review

  • 128.200 km

De laatste twee jaar was mijn Daily-Driver een Peugeot 206 XS 1.6. Zeker geen slechte auto, maar er waren toch wat zaken die mij minder bevielen. De 'DD' moet voor mij vooral praktisch, betrouwbaar en goedkoop zijn (voor zover dat in Nederland kan). Grootste minpunten waren het gebrek aan ruimte en het verbruik. Natuurlijk, ook bij de 206 kan de achterbank plat, maar, plat is bij de 206 niet plát. Niet altijd even handig dus.
Ook bleef het verbruik steken op 1:15.1, en dan deed ik echt mijn best. Achteraf was een 1.6 dus niet de slimste keuze, de 1.4 was waarschijnlijk iets zuiniger geweest. Zeker nu ik de laatste tijd veel meer kilometers rij ging dat verbruik toch tellen.
Ik keek dus wat rond en dacht vooral aan een Honda Jazz van rond 2011. Sowieso betrouwbaarder, zuiniger en met veel meer (praktische) ruimte. Alleen, Jazz-jes zijn tweedehands relatief duur. Ik was dus al over de grens aan het kijken tot ik een witte Honda Insight zag staan voor een mooie prijs. Normaal gesproken iets om voorzichtig mee te zijn, maar kijken kan geen kwaad natuurlijk.
Bij inspectie had de auto rondom wat krasjes en ook de bekleding van de kofferbak was nogal beschadigd. Blijkbaar had iemand daar nogal ruw met dingen lopen schuiven waardoor de bekleding op de hoeken kaal geschaafd was. De rest van het interieur was echter netjes en ook motorisch viel er niets op aan te merken. De koop was dus snel gesloten.

Exterieur/Interieur

Over smaak valt niet te twisten maar de Insight heb ik altijd een fraai model gevonden, zeker in het wit. De auto doet wat smal aan maar dat komt omdat de basis van de auto die van de Jazz is wat een veel kortere auto is. Met 4,40 meter is de Insight een stuk langer dan de 206 en dat merk je ook meteen. Het interieur is veel ruimer van opzet. De stoelen zijn bekleed met een fraaie en stevige stof en zitten uitstekend. Het zijn geen kuipstoelen zoals in de 206, maar eigenlijk mis ik dat niet. Omdat de snelheid digitaal wordt aangegeven in een tweede scherm was het even zoeken naar de juiste zit. Dat zowel stuur als zitting goed verstelbaar zijn helpt daarbij.
Het dashboard is wat apart maar toch gemakkelijk te bedienen. De panelen zijn vrij hard, maar alles wat je moet aanraken zoals knoppen en stengels hebben toch dat beetje ‘soft-touch’ gevoel. En laten we eerlijk zijn, de rest van je dash raak je eigenlijk nooit aan. De vakken in de deuren zijn redelijk groot, idem voor het dashboardkastje. De ruimte in de middenarmsteun is vrij smal maar wel diep. Daarvoor heb je nog twee slimme bekerhouders en twee opbergvakjes. Verder is er nog een verborgen muntenbakje dat ik nog niet gebruikt heb.
De kofferbak heeft een dubbele bodem die je nog kunt verdiepen voor nog meer ruimte. Ook kan de achterbank plat waardoor je nog meer kwijt kunt. In de hoeken zijn er nog twee apartje bakjes voor kleine dingen. Een afdekzeil onttrekt de inhoud aan het gezicht en kan indien nodig ook nog in de bodem worden opgeborgen. Onder die dubbele bodem bevindt zich een banden reparatieset en heb je nog wat ruimte voor kleine dingen. Ik bewaar daar startkabels en wat gereedschap voor het geval dat.
Al op de dag van aanschaf bewees de kofferbak zich als praktisch toen ik mijn vriendin hielp met verhuizen. Ook omdat de auto langer is kon ik er meer in kwijt dan in de 206 ooit gelukt was.

Rijden

Het rijden in de Insight is toch anders dan in de 206 (of NSX). Allereerst is de auto stil. Veel stiller dan de 206, ongeacht de snelheid. Het geluidsniveau is daarbij ook erg constant, er is nauwelijks verschil tussen bijvoorbeeld 90 km/uur of 130 km/uur. De motor hoor je nauwelijks en draait bij constante snelheden zelden meer dan 2500 toeren. Dit natuurlijk dankzij de CVT die op dat moment zijn waarde bewijst door zelf de beste overbrenging te bepalen. Ook het windgeruis valt enorm mee.
Behalve stil is de auto door de langere wielbasis en de soepele vering ook comfortabel. Van alle auto’s die ik de laatste 20 jaar heb gehad is de Insight de auto die het meest uitnodigt tot een rustige en relaxte rijstijl. Wat natuurlijk als hybride ook de bedoeling is.
Dat rijden vergt wat gewenning. Allereerst heeft de auto geen handbak maar een CVT-automaat. Het gaspedaal tot op de vloer intrappen heeft dus totaal geen zin (schijnt wel een sport te zijn voor sommig autojournalisten). De motor begint dan te loeien en de auto reageert vertraagd op je input. Niet doen dus. In een Insight doe je dit met beleid. Als je het pedaal rustig intrapt en de auto even de tijd geeft komt het toerental vrijwel nooit boven de 3000 toeren uit en accelereert de auto eigenlijk net zo snel. Met name op de snelweg moet je hier even aan wennen. En toch, als je bij een verkeerslicht staat is het helemaal niet vreemd als je sneller weg bent dat je medeweggebruikers. Met dank aan het IMA-systeem waarbij de elektromotor assisteert bij het accelereren. Zeker als je de CVT-bak in de S(port)-stand zet ben je tot 50 km/uur veel auto’s te snel af.

De auto heeft overigens een stop-start systeem dat bij stilstand en ingetrapte rem de motor uitschakelt (mits de motor warm is en de accu dit toelaat). Laat je de rem los dan slaat de motor direct weer aan. Wel is het zo dat met ingeschakelde airco en/of radio de motor zelf na korte tijd toch weer start ook als je nog op de rem staat. Je kunt dit voorkomen door voordat je stilstaat de airco even uit te schakelen. De bediening daarvan zit overigens dicht bij het stuur en is zo eenvoudig dat dit simpel te doen is.

In principe rijdt de Insight altijd op de benzinemotor. De elektromotor assisteert bij het accelereren (wanneer je het meeste verbruikt) maar bij constant lagere snelheden rij je soms zomaar puur elektrisch. Die assistentie gaat eigenlijk ongemerkt. Als je het gas loslaat slaat de motor direct af en werkt de elektromotor als generator om de accu op de laden. Ook bij het afremmen wordt dat éérst op de elektromotor gedaan en pas daarna met de eigenlijke remmen. Geef je lichtjes gas bij lage snelheid dan rij je soms puur op de de elektromotor en de benzinemotor springt bij zodra dat nodig is. Links op het dashboard geeft een meter aan of de elektromotor assisteert of juist gebruikt wordt om de accu op te laden. Dat bijladen kan op elk moment gebeuren en wordt geregeld door het IMA-systeem.
In het hoofddisplay zit een kleiner scherm met diverse displays. Op één daarvan kun je deze interactie volgen en dat is zeker in het begin wel handig.
Er is uiteraard ook een display voor het actuele en gemiddelde verbruik en tevens een scherm waarop je kunt zien hoe je verbruik is ten opzichte van de drie voorgaande ritten. De diverse displays kunnen met knoppen op het stuur gewisseld worden.
De Insight heeft het grapje dat het dashboard een zachte groen-gloeiende achtergrond heeft als je zuinig rijdt maar licht- tot donkerblauw wordt op het moment dat je gas geeft of op een ander manier minder zuinig rijdt. Sommige mensen vinden dit irritant (je kunt het uitzetten) maar ik vind het prima zo.

De airco werkt uitstekend en is makkelijk te bedienen. Ook de radiobediening is eenvoudig en de diverse knoppen op het stuur maken het nog wat relaxter. Het stuur zelf is vrij groot maar ligt goed in de hand. Ook op rotondes hoef je je handen vrijwel niet te verplaatsen (toch al een fout die veel mensen maken).

De Insight kent nog een ECO-stand waarmee de auto nog zuiniger zou zijn. De motor reageert dan wat trager op het gaspedaal, maar erg veel verschil lijkt het niet te maken. Ik de praktijk rij ik altijd in deze mode.

De wegligging van de auto is goed, zeker als je nagaat dat de auto op smalle banden staat. Ik heb de bandenspanning verhoogt naar 2.8 bar waardoor de auto net wat soepeler (en zuiniger) rijdt. Het accupakket van de Insight is niet zo groot en zwaar en heeft hoegenaamd geen invloed op het weggedrag. Het is geen NSX natuurlijk maar dat is de 206 ook niet. De 206 wil bij een snel genomen bocht eigenlijk te snel een hoek induiken en de Insight doet dat absoluut niet. Alleen bij gas liften in een snelle bocht voel je dat de achterkant zich een beetje wil zetten.

Een ander pluspunt van de Insight zijn de grote, elektrisch verwarmbare, en verstelbare en inklapbare buitenspiegels. Dit compenseert enigszins het mindere zicht naar achteren dat niet geweldig is door de dubbele achterruit, Wel even wennen uiteraard als je net uit een 60 cm kortere 206 komt.

Verbruik

Een lager verbruik was een van mijn doelstellingen bij de aanschaf. Op basis van artikelen hoopte ik, zeker in deze koude periode, op een verbruik van 1:18.5. Na een weekend van verhuisritten kwam mijn eerste tankbeurt echter uit op 1:19.6. En daaronder ben ik daarna nooit meer geweest. Toegegeven, met de Insight wordt het juist een sport om zuinig te rijden. Dus rustig optrekken, goed anticiperen en vooral op tijd het gas loslaten. Ook proberen zo vaak mogelijk stukjes elektrisch rijden is op zijn eigen manier leuk om te doen. Vooral in de file zal dit het verbruik zeker helpen.
Ik begin mijn dag meestal met het nullen van de tweede dagteller. Met koude motor staat het verbruik kort daarna op 10 liter/100 km en het is dan de sport dat aan het eind van de dag toch weer op 4.5 of 4.6 liter/100 km te krijgen.

De boordcomputer is overigens wat optimistisch, het werkelijke verbruik ligt steeds zo'n 6% hoger dan wordt aangegeven.

Ik heb de auto nu anderhalve maand en heb zo’n 5200 km gereden met een gemiddeld verbruik van 1:20.5 (aan de pomp). Een tank extra zuinig rijden leverde overigens een nette 1 op 21,9 op.
Dat is een aanzienlijk zuiniger (36%) dan de Peugeot terwijl de Insight een grotere, zwaardere en ruimere auto is. En daarbij rijdt de Insight ook nog eens een stuk comfortabeler.

Kosten

Echt bijzonder kosten heb ik met de auto nog niet gehad. In januari 2017 had ik de pech een lekke band te krijgen (spijker) en heb toen twee voorbanden vervangen. Ik heb de koplampen vervangen door een set met wat meer lichtopbrengst (wat overigens zeer eenvoudig bleek) en heb de interieurlampjes vervangen door LEDjes voor het mooie. Ook heb ik voor de kofferbak nieuwe bekledingsstof gekocht maar heb daar er nog niets mee gedaan. Ook heb ik ruitewisserbladen vervangen door nieuwe exemplaren, de oude gaven toch behoorlijk wat strepen.
Van mijn monteur heb ik begrepen dat de Insight, ook met kilometerstanden boven de 300K eigenlijk een probleemloze auto is. De eerste beurt viel wat hoger uit door het nodige achterstallige onderhoud van de vorige eigenaar (was al ingecalculeerd in de aanschafprijs) eerstvolgende beurt is over 15000 km, dus ik kan nog even vooruit.
Tot zover ben ik dus zeer tevreden met de Insight. De auto bevalt me zelfs beter dan ik had verwacht. Ook is het verbruik lager dan verwacht dus ook dat is positief. En volgens het Honda forum kan de auto in de zomermaanden nog wat zuiniger zijn.

Wordt dus nog vervolgd…

Update en bijna afscheid

  • 225.880 km

Inmiddels is het januari 2020. Ik heb kortgeleden de overstap gemaakt naar een volledig elektrische auto in een hoger segment dus de Insight staat op het punt om verkocht te worden. Daarom een finale update.

In drie jaar tijd heb ik met de Insight ruim 100.000 km gereden. Eind 2019 heeft de auto een grote beurt gehad waarbij ook zaken als banden rondom en ook de gewone 12V accu vervangen zijn (de hybride accu is nog steeds in prima staat). Eerder dat jaar heb ik door (domme) onoplettenheid een auto van achteren aangetikt waardoor de voorbumper wat schade heeft opgelopen. Zat daar zelf niet echt mee want de Insight is toch maar de ‘daily driver’ met een focus op lage kosten maar dat moet dat nog wel even hersteld worden.
Naast het reguliere onderhoud heeft de Insight nooit echte problemen of storingen gehad en prima zijn werk gedaan. Alleen gingen de extra lichtopbrengst-lampen erg snel kapot en heb die vervangen voor Philips lampjes die er nu nog steeds in zitten.

Ben het laatste jaar iets minder fanatiek geweest met het zuinige rijden maar toch is mijn gemiddeld (berekend) verbruik in het totaal uitkomen op 1:20,6.

Het laagst verbruik was 1:23,8, het hoogste was 1:18,4. Ben daar altijd zeer tevreden over geweest.
De brandstofkosten kwamen in die periode uit op 7,6 cent per km.

De totale onderhoudskosten over drie jaar kwamen uit op 2204,43 Euro. Dat is inclusief banden (zes stuks), maar ook b.v. inclusief alle wasbeurten of ruitenwisservloeistof. Dat had minder gekund als ik zelf wat gedaan had maar met de Insight had ik daar niet veel zin in. Deze kosten komen dus uit op 2,1 cent per km.

Motorrijtuigenbelasting voor de Insight in Zuid-Holland bedraagt 51 Euro per maand. Samen met de verzekering kwamen die (vaste) kosten uit op 3,8 cent per km.

Daarmee komen de totale kilometerkosten minus afschrijving uit op 13,5 cent per gereden kilometer.

Als je zoals ik zakelijke kilometers kunt aftrekken á 19,0 cent per km kun je een Insight dus erg goedkoop rijden.

Deze Honda Insight is daarmee de goedkoopste auto die ik ooit gereden heb. Wellicht niet de meest spannende auto die er is, maar wel een erg comfortabele, betrouwbare en ONTspannende auto.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.