Honda Civic (2013)

autoreview

Honda Civic (2013)

Signalement

Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf110.833 km
KM-stand laatst110.950 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

fijn rijdende auto

  • 110.950 km

Deze auto heb ik gekocht in Duitsland bij een officiele Honda dealer eind Februari 2020 en staat sinds 12 maart op NL kenteken. Deze 4-deurs Civic type FB8 is in Nederland nooit geleverd en van dit type zijn er in Nederland maar 10 van op kenteken gezet, die waarschijnlijk allemaal uit Duitsland gekomen zijn waar de auto wel officieel in het Honda leveringsprogramma was opgenomen.

Ondanks het bouwjaar is de auto zo goed als nieuw en rijdt prima. De combinatie van de 5-traps automaat en de oersterke en smeuige R18Z1 motor maakt het een heerlijk rijdende auto die zeker net zo goed rijdt als een kleine Benz of BMW, maar naar verwachting tegen minder (on)kosten.

Vanaf de Duitse dealer zit er bij aankoop nog één jaar garantie op de auto en twee jaar geldige Duitse AU/HU.

Let wel : ik heb de auto gekocht vanaf detailfoto's, duidelijke en eerlijke info, telefoongesprek en email uitwisseling van de dealer. Ik had direct een goed gevoel over deze auto. De auto stond op 750 km afstand, dus er even naartoe rijden voor een bezichtiging was lastig, en heb ik op afstand moeten kopen. Het vervoer heb ik geregeld via een transporteur op een gedeeld autotransport. Toen de auto arriveerde viel het zeker niet tegen, de auto was exact als beschreven door de dealer en ik was reuze tevreden over de aankoop en de transactie.
Mijn tip : als je in Duitsland je droomauto vindt koop het liefst via een officiele merkdealer, zij hebben verstand van de specifieke auto.

De auto heeft bij aankomst een korte inspectie gekregen bij de lokale garage om te controleren of er geleverd is volgens de afspraak. Geen gebreken gevonden.

11 maart 2020 : kentekenkeuring bij RDW Waddinxveen, geen problemen. Duitse APK overgenomen tot 20 februari 2022. Op de foto zie je de auto bij het RDW station met 1-dags kenteken.
11 maart 2020 : BPM betaald
12 maart : Nederlands kenteken afgegeven

Vanaf nu zal ik hier de onderhoudshistorie bijhouden

13 maart 2020 : spotrepair op de voorbumper rechter onderkant. Deze was enigszins "gechipt", dat was ook gezegd door de verkoper. De spotrepair is zeer goed uitgevoerd en je kan echt niet meer zien waar de reparatie uitgevoerd is.
16 maart 2020 : kentekenplaten besteld.
17 maart 2020 : kentekenplaten gemonteerd en rijden.

24-03-2020 : Ik heb er tot nog toe +/- 150 km mee gereden maar ik kan wel zeggen dat het prima rijdt. De automaat schakelt ongemerkt zonder schokken en de 1.8 liter R18Z1 motor is werkelijk een juweel : veel koppel en erg soepel, kracht voldoende met 143 pk en voor een Honda motor ook behoorlijk stil. Maar zodra je in het VTEC bereik toerental komt ( +/- 4000 toeren ) dan begint het toch echt te brommen als een echte Honda.

Over het verbruik kan ik nog niet veel zeggen, maar het schijnt dat je met 1:13 tot 1:14 wel uitkomt. Dat zou mij niet verbazen.

November 2020, km. stand 112500 : oude origineel geleverde accu vervangen door nieuwe accu bij Kneppers Honda in Zoetermeer.

Maart 2021, km. stand 113000 : i.v.m. corona amper gereden en Duitse APK was nog geldig tot eind Februari 2022, dus geen onderhoud laten uitvoeren. Had de auto ook niet echt nodig.

Februari 2022, km. stand 116000 : klein onderhoud + APK, geen bijzonderheden, geen tussentijdse reparaties.

Januari 2023, km. stand 119400 : bandenspanning waarschuwingslampje gaat oplichten. Naar bandenspecialist, spijker van 6 cm in het loopvlak, precies in de groef. Band vakkundig van binnenuit gerepareerd.

Februari 2023, km. stand 119600 : groot onderhoud + APK, geen bijzonderheden, geen tussentijdse reparaties. Bougies vervangen door NGK Iridium, dat had eigenlijk bij 100000 km. moeten gebeuren. Kennelijk vergeten bij de dealer in Duitsland.

Auto rijdt nog steeds heel goed, geen technische problemen en tussentijdse reparaties. Nu afwachten wat de komende APK oplevert.

Februari 2024, km. stand 122600 : klein onderhoud + APK, geen bijzonderheden.

Februari 2025, km. stand 125700 : groot onderhoud + APK, geen problemen gevonden.

Wat een geweldige auto !!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.