Honda Civic (2009) #2

autoreview

Signalement

UitvoeringCivic
Versnellingen-1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst160.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe start

  • 148.000 km

De afgelopen 10 jaar reed ik zo'n 40.000 km per jaar, waarbij ik zowel met lease als met prive gefinancierde B-segmenters veel asfalt wist te verslinderen. Een erg nare crash hielp mij helaas van mijn Citroen C3 af. Om toch door te kunnen blijven rijden heb ik van het verzekeringsgeld een wat oudere Golf gekocht om een paar maanden te overbruggen. De echte oplossing zat er eigenlijk in dat het toch wel eens tijd werd om werk dichtbij huis te zoeken, en zo geschiedde, en de diesel kreeg een schop mee.

Lang werd er getwijfeld tussen een overdekte brommer ( Panda / Aygo / Yaris ) oude rommel ( Xsara / Xantia / Corolla ) en een EV. Omdat ik met jonge kinderen een betrouwbare auto voor de deur toch wel fijn vind, en er altijd een risico bestaat dat ik alsnog veel kilometers mag afleggen heb ik gekozen voor een hybride. De Prius III was helaas buiten mijn budget, waardoor de keus is gevallen op de Honda Civic Hybrid.

De eerste 3000 km heb ik inmiddels er alweer op zitten met mijn nieuwe gebruikte HCH, wat een goed punt is om de balans op te maken. Zoals altijd maak ik de balans op wanneer er updates zijn, of wanneer een situatie veranderd.

Over de auto. Een HCH is tegenwoordig al lastiger om te vinden, want veel voertuigen hebben de weg richting de export gevonden als ex-lease. Zelf had ik het geluk dat ik tegen een exemplaar aanliep van net na de facelift, volledig dealeronderhouden is en recentelijk is voorzien van een nieuwe accu, wat voor een HCH toch wel een aandachtspunt is.

Qua rijden is een hybrid mij eigenlijk 100% meegevallen. Het loeien van de CVT heb je eigenlijk alleen mee te maken wanneer je het gaspedaal volledig vloert, en met de juiste aanpassingen in de rijstijl rijd je zonder al teveel geweld al vrij snel lekker vlot en zuinig mee in het verkeer. Verder is het onderstel comfortabel waarbij je zonder al te veel gedoe lekker zweeft. Het is niet van niveau Citroen, maar ik kan het zeker niet als een stuiterbak bestempelen.

Het leuke aan vroegere hybrides is dat het allemaal erg luxe uitgeruste voertuigen zijn. Dus voor een relatief lage tweedehandsprijs krijg je alle denkbare opties die mogelijk zijn. Verder zijn hybride voertuigen redelijk simpel opgebouwd, wat er voor zorgt dat de techniek ( inmiddels redelijk aantoonbaar ) hufterproof is, dus ik durfde deze stap aan.

Nadelen zijn er overigens ook. Zo kan de achterbank niet plat ( eens in de zoveel jaar eens een probleem ), mag je niets trekken en zijn het niet de meest mooie voertuigen op de markt. Doordat wij niet meer afhankelijk zijn van een tweede auto is dit nadeel op te heffen door de 2e auto in te ruilen voor een nutteloos grote en oude station.

Ineens weer kilometer vreten

  • 160.000 km

Lang heeft het helaas allemaal niet mogen duren, want de baan dicht bij heus bleek helaas een onwijze hondenbaan, dus in de pen geklommen en overgestapt naar een werkgever waarbij 20dkm forenzen per jaar, overigens filevrij, part of the deal is.

Een geschikte auto om te forenzen is vooral zuinig, comfortabel, betrouwbaar en brengt lage kosten met zich mee. Tijdens de proeftijd besloten om eerst te gaan forenzen in de HCH, om vervolgens te kijken wat de opties zijn. Een APK keuring en een aantal Excel sheets verder bleek de HCH toch de beste optie te zijn.

Qua gebruikskosten kom ik met een B-segmenter diesel namelijk niet lager te zitten, en ook de berichten rondom de huidige diesels doen mij afvragen of ik ooit weer een dieselauto zou moeten kopen.

Omdat het een autoreview is, en ik inmiddels al de eerste 15dkm op de teller heb gezet, hier nog even de bijzonderheden.

Storingen of bijzonderheden -> Geen
Onderhoudskosten -> € 200 voor een onderhoudsbeurt en nieuwe APK, waarbij er nieuwe olie in zowel het blok als de CVT is gegoten. Alle aan slijtage onderdelen waren al vervangen door de vorige eigenaar.

Olieverbruik lijkt er wel te zijn. De afgelopen 15dkm heb ik er een halve liter olie in het blok moeten gieten.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Honda Civic

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens