Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Comfort (2009)

autoreview

Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Comfort (2009)

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Comfort
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst137.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabele reisauto

  • 135.000 km

Op zoek naar de eerste eigen auto! In eerste instantie op zoek gegaan naar een zuinige kleine diesel. Auto's zoals de Polo (huiverig door de gelezen reviews) en de Corsa (proefrit gemaakt, maar kon me niet bekoren) bestudeerd. Ik werd niet vrolijk van de zogenaamde 'spaardiesel'. De motoren voelen doods aan en ik besefte dat ik toch op zoek was naar een grotere auto. Dus verder op zoek naar een auto die voor mijn doen lekker luxe, oerbetrouwbaar en maandelijks voordelig is. De zoektocht stopte nadat ik de Honda zag staan.



* MOTIVATIE AANSCHAF

Ik vind de auto er mooi uitzien, maar over smaak valt te twisten. Daarnaast rijdt de auto zuinig en is betrouwbaar. Ten slotte lekker aangekleed met leren bekleding, cruisecontrol, stoelverwarming en parkeersensoren. En dat voor een betaalbare prijs!




* Exterieur

In het begin moest ik eerlijk gezegd aan het model wennen. Bij de dealer stond een Honda Civic Hybrid in het grijs. Ik vind dat de kleur de auto wat oud doet overkomen. Uiteindelijk verder gezocht naar een zwarte versie. Wat een verschil! De auto oogt veel sportiever en stijlvoller. Grappig om op te merken is dat deze auto op de foto minder mooi lijkt dan in het echt. Ik vind het ook echt een auto die mooier wordt naarmate je langer naar de kar kijkt. Er lagen al de standaard lichtmetalen velgen onder, maar deze heb ik omgewisseld voor een eigen setje. Ziet er goed uit vind ik! Ook heb ik van de week DRL laten inbouwen.


* INTRIEUR

De auto ziet er ook van binnen prima uit. Je moet er van houden, maar ik vind het dashboard super. Met name in het donker zien die blauwe tellers er wel erg dik uit, alsof je in een cockpit zit!
In tegenstelling tot andere HCH-rijders heb ik geen last van de handrem. Deze zou in je bovenbeen prikken. Ik heb alleen geen idee hoe men dat voor elkaar krijgt! Naar mijn idee moet je daarvoor in een yoga-houding zitten.
De stoelen zijn voldoende, maar wel voor verbetering vatbaar. Wanneer je ritten van twee uur of langer maakt vind ik de onderkant wat aan de harde kant. Ook zou ik meer verstelmogelijkheden wel fijn vinden. Ten slotte zou ik de stoel net wat verder naar achteren willen zetten, maar helaas: De rails is op. Dit terwijl ik met mijn 1,88 niet overdreven lang ben.


* RIJDEN

Ik vind de auto een lekkere cruiser. De auto zorgt ervoor dat ik meer ontspannen ben gaan rijden. Met name in filerijdend Nederland vind ik de auto een verademing. Ook hier komt de meerwaarde van een hybride duidelijk naar voren. De motor schakelt soepel in en uit.
Ik moest in het begin wel wennen aan het rijden met deze auto t.o.v een 'normale' auto met handbak. Bij het loslaten van het gaspedaal blijft de auto lang doorrollen, handig zuinigheidstrucje! Ook aan de CVT moest ik wennen. Het 'loeien' kwam de eerste twee keer met invoegen voor, maar dat is echt nergens voor nodig. Wanneer je tijdens het invoegen de auto rond de 3000 toeren houdt is de versnelling meer dan voldoende. Een loeiende CVT komt voor wanneer je als een boer het gaspedaal plankt, maar daarvoor is de techniek simpelweg niet gebouwd.

Over het versnellen gesproken: Wat ben je snel weg bij het verkeerslicht! Helaas kan je die mate van versnelling niet tot de 120/130 volhouden. De auto kan prima met het verkeer meekomen, maar het is geen racewagen. Wat mij betreft had er wat meer vermogen in mogen zitten.

Ook ben ik minder te spreken over het bochtengedrag van de Civic. In de snellere bochten voel je dat de auto naar de voorband aan de buitenkant van de bocht duwt. Ook vind ik de auto te veel in de bochten overhellen. Maar ook hiervoor geldt: De auto is uitermate geschikt als ontspannen cruiser, maar niet als racewagen.


* VERBRUIK
Het verbruik is echt afhankelijk van je rechtervoet (goh). Wanneer je de CVT gebruikt waarvoor hij gemaakt is, is het echt een zuinige wagen. Uiteraard stijgt het verbruik zodra je de motor in de toeren gaat jagen. Dat doe ik dus niet, want heeft ook geen meerwaarde.
Ook maakt de gereden snelheid nogal uit. Op 80km/u-wegen is de auto echt extreem zuinig. Met gemak duik je onder de 5 liter per 100 km. Mijn zuinigheidsrecord staat op 1 op 24. Op snelwegen met een snelheidslimiet van 100 km/u verbruik ik in de zomer ongeveer 5,0 liter per 100 km. In de winter is dit 5,2 liter. Zodra de snelheid omhoog gaat naar 120 of 130 stijgt het verbruik naar rond de 5,6 (zomer) a 5,8 (winter) liter de 100 km. Al met al keurige waarden! Volgens mij rijd ik over een dikke 20.000 km gezien 1 op 18,5. Niet gek toch, voor zo'n grote wagen!



* OPBERGMOGELIJKHEDEN

Voor degene die een grote bagageruimte zoekt: Deze auto is niet interessant voor je. Voor zo'n grote auto is dit wel erg beperkt. De reden hiervan is dat de achterbank niet platgelegd kan worden aangezien hieronder het accupakket zit. Voor mij is dit over het algemeen geen probleem. Ik gebruik de auto namelijk met name voor woon-werk-verkeer. Tijdens de verhuizing viel de beperkte bagageruimte helaas wel erg op (jaja, op de parkeerplaats van de IKEA,zucht).


* PROBLEMEN?
Geen! Op naar veel meer kilometers.

Vraag en tip aan mede-HCH rijders

  • 137.000 km

Uiteraard binnen de korte tijdspanne t.o.v. eerste deel van de review geen spannende dingen te melden. Heerlijk relaxed met de auto de benodigde ritjes afleggen. Ben echt blij met de auto en merk dat ik soms een langere route dan noodzakelijk neem. Zegt genoeg!

Ik heb een vraag aan de (oud-)bestuurders van een HCH. Op het forum heb ik het antwoord niet kunnen vinden, vandaar het volgende:

Wanneer je met de auto vanaf een helling naar beneden rolt, is het gebruikelijk om op de moter af te remmen. De HCH heeft juist de techniek om de auto zo lang mogelijk uit te laten rollen (in het kader van zuinigheid) en remt dus niet op de moter af. Dit betekent dat ik in bijv een parkeergarage steeds de rem moet gebruiken, want anders loopt de snelheid veel te hoog op. Op vlakke wegen merk ik dat ik d.m.v. de sportstand wel op de moter af kan remmen. In geval van hellingen zet dit echter geen zoden aan de dijk. En met de stand voor in de bergen is het ook geen succes.
Ervaren jullie dit ook zo? Of zie ik iets over het hoofd en verslijt ik onnodig mijn remmen? Ik ben met de auto nog niet de bergen in geweest, maar in dat geval zou het wel prettig zijn om goed op de moter af te kunnen remmen. Ik hoor graag van jullie!

Tenslotte nog een tip:
Mijn auto dateert uit 2009 en heeft geen ingebouwde navigatie. Ook is er geen aux-ingang beschikbaar. In andere HCH's zit de aux-ingang wel weer ingebouwd. Die aux-ingang begin ik toch echt te missen en daar is een simpele oplossing voor. Het merk Yatour heeft een interface die je aan de achterkant van de radio in kan pluggen. Dit schijnt een makkelijke handeling te zijn en dan ben je voor rond de 65 euro klaar. Ik ga er zelf nog even over nadenken.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Honda Civic

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens