Test: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2008)

Serieus alternatief

11 reacties

Video

Honda heeft de facelift van de Civic aangegrepen om ook de Hybrid subtiel op te waarderen. Hij heeft een opnieuw vormgegeven voorbumper, anders gesneden koplampen en achterlichtunits met een gewijzigde vorm. De wat truttig ogende dichte wielen hebben plaatsgemaakt voor sportievere vijf-of zesspaakswielen. Onderhuids is er weinig veranderd. Het hart van de Civic Hybrid wordt nog altijd gevormd door een 95 pk sterke 1,3-litermotor. Tussen deze benzinekrachtbron en de versnellingsbak zit een elektromotor van 20 pk.

De Civic 1.3 DSi i-VTEC, zoals de auto voluit heet, is niet de eerste hybride van Honda. In het verleden hebben we al kennis kunnen maken met de beperkt verkrijgbare Insight, een kleine tweezitter. Maar de Civic zoals we hem hier hebben, is Honda's eerste hybride die een serieus alternatief vormt in de compacte middenklasse, gewoon 'n vierdeurs sedan met praktische inzetbaarheid.

Slimme elektronica
Hoewel het hier een echte hybride betreft, heeft Honda de constructie van de aandrijflijn nog relatief eenvoudig gehouden; tussen de motor en de versnellingsbak zit een 20 pk sterke elektromotor, die tijdens het remmen ook werkt als dynamo. Intelligente elektronica regelt automatisch wanneer de elektromotor een tandje bij moet zetten of wanneer hij de achter in de auto weggewerkte accu's moet opladen. Alleen via 'n display naast de snelheidsmeter word je op de hoogte gehouden van wat er zich allemaal afspeelt onder de motorkap.

Geslaagde combinatie
De combinatie van elektro- en benzinemotor is heel geslaagd. Zonder mankeren kun je met de hybride Civic lekker vlot met het verkeer meekomen. Op onderstelgebied heeft Honda een naam hoog te houden. De hybride Civic schaadt het imago van Honda geenszins. De hybride beschikt over een strak onderstel en een prettige stuurinrichting, zonder dat daarbij het comfort uit het oog wordt verloren.

Als gevolg van de aerodynamische vormgeving moet je bij het instappen even opletten je hoofd niet te stoten tegen de lage dakstijl. Maar eenmaal binnen beschik je als bestuurder over genoeg ruimte en genoeg mogelijkheden om een optimale zitpositie te creëren. Je zit voor in de Honda net iets prettiger dan in de Prius. Het enige minpunt zijn de schuin naar je toelopende stijlen van de voorruit, die voor een net iets te grote dode hoek zorgen. En hoe 21e-eeuws 't dashboard ook ontworpen is, het kost weinig moeite om ermee vertrouwd te raken.
De lage daklijn zorgt niet alleen bij het instappen voor lichte kopzorgen, als passagiers op de achterbank kom je de lage hemel ook vrij snel tegen. Opmerkelijk eigenlijk, want bij een sedan (wat de Civic toch is) zou je meer hoofdruimte verwachten dan bij een hatchback als de Prius. En wie bij de sedan meer bagageruimte verwacht, komt eveneens bedrogen uit. Met z'n achterbakinhoud van 350 liter kan de Civic maar net meekomen.

Honda Civic Hybrid

PLUS & MIN

  • +Redelijke aanschafprijs
  • +Aangename rijeigenschappen
  • +Lekker vlot en zuinig
  • -Grote dode hoek door voorruitstijlen
  • -Beperkte hoofdruimte achterin
  • -Bescheiden bagagecapaciteit

Signalement

Merk Honda
Model Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 24.100

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.339 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 167 Nm bij 4.600 tpm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.545 mm / 1.750 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.268 kg
Laadvermogen 452 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,1 s
Brandstofverbruik 4,6 l/100km
CO2-uitstoot 109 g/km

Lezersreacties (11) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.