Honda Civic 1.8i-VTEC Style Mode (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.8i-VTEC Style Mode |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 27 km |
KM-stand laatst | 192.000 km |
Keuze en 1e ervaringen
- 1.522 km
Keuze:
in augustus werd het duidelijk dat ik toch echt een nieuwe leaseauto uit mocht zoeken. Het was nog niet helemaal duidelijk of het diesel/benzine werd. Dit kee een budget en keuze van auto vrij.
Waar ik heb ik allemaal ik proef gereden (in willekeurige volgorde) en korte reden waarom niet
1. Ford Fiesta 1.6 Titanium: reed prima, alleen service Ford dealers slecht (zie review van mn Focus)
2. Mazda 3: de 1.6 te zwak, 2.0 te duur
3. BMW 116i: te duur met gewenste opties
4. MB A180: te duur met gewenste opties
5. VW Polo: besturing en schakelen viel tegen met Golf en Focus
6. Toyota Prius: zit en dashboard, te duur met gewenste opties
7. VW Golf 1.4 TSI (met/zonder DSG): uitmuntende bak en motor, alleen auto deed me niks
8. Seat Leon 1.4 of 1.8 TSI: het grote minpunt: dashboard, bah!
9. Skoda Octavia 1.4 of 1.8 TSI: rationeel goede auto, alleen werd niet warm vd auto
10. Honda Civic 1.8
De Civic...tsja, eigenlijk 'per ongeluk' in gaan rijden, doordat deze de Skoda deze ook stond en toen zag ik de Silverstone uitvoering: zowat full options en scherpe prijs. Thuis gekomen en leasprijs bekeken: hmm, zou kunnen...Proefrit gemaakt...WOW, wat een heerlijke stoelen, wat een besturing (1e rotonde: ik stuurde teveel (!) in) en die motor....heerlijk naar 7000 rpm.
Tegen de tijd dat ik eindelijk mocht bestellen, was de Silverstone er niet meer maar de Style mode: standaard de mesh grille (YES, want vond die aquarium grille niet mooi), donkerder getinte velgen, meesgespoten wielkastomlijsting en half-leer.
Na uitstekende service van Honda dealer (Driessen Eindhoven, iet een 1.8 Sport van importeur komen) was na proefrit van bijna 3 uur de beslissing om: dit wordt hem, in het blauw!
Wat heeft ie standaard:
- 17 inch kaiserpaint velgen
- metallic lak (geen meerprijs): Deep Sapphire blue
- parkeersensoren achter
- compact navi (Garmin), voetje op dashboard, geen draden
- radio/CD met mp3 mogelijk plus USB en ipod aansluiting in armsteun.
- licht- en regensensor
- halfleren bekleding
enz enz enz..
Enige optie was: xenon....vond ik alleen te duur met bijtelling
Ervaringen:
Voordat sommige mensen alweer beginnen te zeuren: tis maar 1500 km...wil toch delen, gezien het feit dat er maar weinig 'echte' Civic's op de weg te zien zijn.
12 februari was het zover: Focus netjes inleveren, 100 meter lopen en Civic ophalen!
Na uitleg over de boekjes en bediening, was het zover: rijden!
Aangezien ik via de dealer voor 400 (!) euro winterbanden op standaard Honda Civic Hybrid velgen had geregeld, lagen de zomerbanden in kofferbak.
Volgend dag gelijk lange rit: naar Utrecht e.o. Wat gelijk opviel: wat een rust in het interieur, scherp sturen en stereo super.
3 dagen erna toevallig weer lange rit...en t weekend weer weg, dus na 1 week al dik 1500 km erop.
Wat kan ik na 1500 km zeggen:
+ wegligging: zeer strak sturen, ondanks maar 195/65 R15 winterbanden. nu wel wat meer onderstuur
+ schakelen: heerlijke klik-klak bak
+ motor: vanaf 1e km's al ongelooflijk soepel, schakelindicatie geeft aan dat je bij 2000 rpm al mag schakelen en dan bij 50 km/h rij je al in zn 6!!
+ verbruik: valt tot nu toe mee met kou en inrijden en mn rijstijl, bijna 1:14 gemiddeld
+ je rijdt uniek: verrassend weinig gewone Civics te zien, toch wat bekijks af en toe
- drempels met beleid nemen: neus is laag en is stug geveerd
- benzinetank: maar 50 liter (was me bekend vanwege plaatsing) dus vaker tanken, maar ja: kwam uit diesel
- stuur zou wat hoger mogen
- airco: soms ineens koude stroom interieur in, blijf je af toe regelen (dit zag ik ook bij andere reviews terug)
update ervaringen + nieuwe foto
- 3.650 km
Update 10-03-2010:
Vandaag de zomerbanden er maar onder laten zetten. Komende weken vrij druk, dus nu maar gedaan. En...wat een verschil!! Ziet er nu ineens stuk strakker uit (zie foto), maar sturen stuk beter (stuk minder onderstuur).
Wat valt er verder te melden na nu 3650 km:
Verbruik:
Hou mn verbruik nu bij via www.spritmonitor.de. Zit nu op 7.3 l/100 km (1:13,7) gemiddeld met uitschieter naar 1:13,3 en 1:14,2. Boardcomputer geeft 6.8 l/100 km aan, dus vrij optimistisch. Vind ik niet verkeerd voor standaard 1.8 motor met 140 pk en vlotte rijstijl (met ruimte op snelweg naar 140 a 150 km/h.
Verder:
Raak steeds beter gewend aan de auto, met nog wat puntjes die opvallen:
- Rond de 150 km/h zit er brom in de auto (is de 4000 rpm). Of ie ie bij hogere snelheid echt weg is, weet ik niet. Heel even de 190 km/h aangetikt toen ie een keer goed warm was (na rit van 160 km).
- Rugleuning heeft vrij grote standen in verstelling (helaas geen draaiknop). Dus soms net iets te rechtop (lees: actieve houding) voor het lange eind, of weer tever achteruit, wat bij op- en afritten en in de stad niet prettig is.
+ de motor: klinkt echt lekker bij doortrekken :-) (zeker als je uit een diesel komt)
+ praktisch interieur: die achterbank is echt super praktisch (Magic Seats) en ook stuk ruimer dan Focus.
+ lekker stil: bij constante snelheden tot 145 km/h is ie heerlijk stil, dat viel na rit van enkele reis 300 km echt op.
+ stoelen: kom stuk minder vermoeid aan dan bij Focus: meer steun bovenrug en armsteun helpt ook (pijnlijke pees in rechter schouder).
Verdere update
- 7.320 km
Hier weer even een update na dik 2 maanden Civic.
Motor begint los te komen en vorig weekend even de Ardennen in geweest. Wat me opviel is dat het VTEC geluid erg verslavend geluid is :-). Heerlijk tussen de 4000 en bijna 7000 rpm. En dat trekt hij ook erg goed. En stuurt ook heerlijk scherp. Wel op paar wegen gemerkt dat de vering toch vrij stug is...
Verder wat opvalt:
- afstandsbedieding die sporadisch weigert; dan maat sleutel in portierslot om open te maken
- piep van 'gordel niet om' had paar keer ander piepgeluid (laagfrequent ipv hoog)
- de zit: rugleuning is helaas niet traploos; bij het echte stuurwerk moet ik de rugleuning 1 standje rechter op zetten. Kan ook aan mijn bouw liggen. Bij mn BMW 3-serie had ik dit ook een beetje.
Snel even wat plus- en minpunten:
+ uiterlijk: blijft super en mensen kijken toch vaker om
+ motor en bak: super!
+ stoelen: zitten super en goede steun (jammer niet traploos)
+ radio: klinkt super (veel hoog en laag en in goede balans) en USB is echt super (echter max 8 GB heb ik het idee)
+ verbruik: zit nu op 1:13,5 (hou het bij spritmonitor.de bij), niet slecht voor 1.8 met 140 en mijn rijstijl
+ praktisch: ruimer dan Focus en achterbankconstructie ideaal
- overzicht: neus en kont niet echt te overzien (gelukkig parkeersensoren achter)
- tankinhoud: dit was bekend bij selectie, maar mee moeten leven
- alu wielen worden snel vuil van remstof, gelukkig zijn de wielen al een tint donkerder
Problemen:
Als je die sporadisch storing van ab een echt probleem vindt: geen dus
10.000 gepasseerd
- 10.090 km
Zo, de 1e 10.000 km zitten erop! Door de vele (verplichte) vrije dagen en het mooie weer en bezigheden thuis niet zoveel gereden in mei als ik dacht, dus de 10k grens kwam iets later.
Wat is er in de tussentijd gebeurd?
- 2x (!) een nieuwe ruit erin; kwam laatst bij auto, ineens een scheur van ruim 20 cm in de ruit. Ruit vervanger bij Autotaalglas, maar...zij hadden niet opgelet dat er allemaal witte puntjes IN het glas zaten. Zagen ze pas toen de ruit erin zat, dus 2 weken later weer een nieuwe ruit erin gekregen. En nu hadden ze krasse op de ruitenwisserarm achter gelaten...Daar kom ik dus niet meer.
- 1x V-Power getankt: hij reageert nog een stukkie feller en trekt ook beter op. Helaas door de wat kortere stukken verbruik niet echt kunnen checken.
- praktisch! Die achterbankconstructie blijft fantastisch en de verlaging in kofferbak ook
- airco: ik denk dat ik maar eens langs ga bij de dealer voor de airco. De regeling is niet echt lekker en had bij andere review gelezen dat dit opgelost kan worden met een simpele aanpassing. Ben benieuwd.
- USB stick: soms pakt ie mn USB ineens niet meer als ik auto opnieuw start (unsupported media zegt ie dan). Paar keer in en uit en hij doet het weer. Weet alleen niet of het eraan ligt dat het een 16 GB stick is of dat het een mini-USB stick is waardoor is maar aan 1 kant in de USB connectie zit.
Verder nog geen grote problemen gehad en dat hoop ik ook zo te houden. In juli/aug naar Noorwegen toe, dus dat wordt weer leuk.
Terug van vakantie
- 18.700 km
Zo, terug van vakantie (2,5 week Noorwegen).
Civic heeft geen krimp gegeven.
Wat viel op tijdens de vakantie:
+ wat kan er veel in!!! Meer dan mn Focus
+ wat een rust en stabiliteit, ook op 170 km/h op de autobahn (jaja, de A31 is nog zo goed als onbeperkt!
+ directe sturen (dat viel vriend van me direct op)
+ motor: heerlijk over die bergwegen, vooral de 3e en 4e versnelling boven 4000 rpm (oeps...weer veels te hard, dubbele snelheid...)
+ prestaties: heerlijk, vooral boven de 4000 rpm; in Dld liep ie naar 213 kmh op teller (210 gps), en dat met volle bepakking.
+ comfort: viel me reuze mee! dacht dat wordt stuiterend op de bergwegen, maar...stug, maar niet te stug, nog comfortabel, en...veel minder rol dan standaard Focus onderstel, ook beter te plaatsen.
Wat irriteerde:
- erg irritant die piepjes bij alles: deur/klep open, sleutel erin laten zitten, etc, etc..ga toch echt vragen bij 1e beurt of er wat uit kan.
- lage voorkant: even stoppen voor foto was toch wel ff opletten, ineens weg met flinke verkanting of kuil bij camping, was even schrapen vd voorflapjes vd voorspoiler.
- C stijl vrij groot, maar is ook kwestie van wennen
- bij flink doorrijden...mmm, toch vrij snel tanken (alhowel..1:10 bij 170 kmh continu vind ik niet slecht).
Na 4700 km flink doorrijden op autobahn en bergwergen, nog geen olieverbruik. Op naar 1e beurt.
1e beurt
- 20.500 km
Vanmorgen 1e beurt gehad.
Ze zeiden dat ik erop konden wachten, duurde maar 1 uurtje.
Dus ik op tijd er naartoe, laptop mee om wat werk te doen. En na 1 uur: meneer, de auto is klaar!.
Kijk, dat is lekker snel. En natuurlijk niks aan de hand.
Wel laatst ineens 2 (afdek)dopjes op de vloermat. Denk ergens uit het dashboard. Deze zitten er nu weer in.
Totaal verbruik na 20.000 km: volgens BC 6.9 liter / 100 km. In werkelijkheid 7.44 liter / 100 km (dit is bijna 1:13,5). Met uitschieters van 1:9.6 (150 tot 210 km/h op Autobahn) tot 1:15,1 (in Noorwegen, helaas geen complete tank zuinig).
kwart ton erop
- 25.050 km
Zo, de 1e 25.000 km zitten erop!
Na de 1e beurt bij 20.000 km eigenlijk niet veel te melden. Wel merk ik dat de motor nog soepeler en ook zuiniger loopt na de beurt. Volgens mij zit er nu dunnere olie in als fabrieksaf (nu 5W30).
Zit nu ook regelmatig boven de 1:14 kwa verbruik, terwijl ik dat voorheen niet zo haalde.
Ik zit over de 25.000 nu gemiddeld op 7,39 liter per 100 km, oftewel 1:13,53, waarbij over de laatste 5000 km het gebruik 7.16 liter per 100 km is, oftewel 1:13,96.
Voor de rest bevalt hij nog prima, geen storingen, kraakjes of andere zaken. En als ie net gewassen, ziet ie er weer super uit, zeker met de donkerdere velgen.
30k verder...
- 30.000 km
Vandaag ging ie over de 30.000 km.
Inmiddels alweer ruim een maand de winterbanden eronder. In het begin altijd weer even wennen (225/45 R17 zomerbanden naar 195/65 R15 winterbanden), maar went wel, zeker als het onder 5 graden is, dan heb je echt voordeel.
Moet zeggen dat als er sneeuw ligt, het VSA (Vehicle Stability Assistant, het ESP van Honda), perfect werkt: grijpt niet te snel in, maar als het ingrijpt prima. Wat mee zitten spelen: bij onderstuur wordt voorkant afgeremd en wordt achterkant gecorrigeeerd. En niet alleen wielen afremmen, maar ook inspuiting wordt onderbroken: in krappe bocht met sneeuw plankgas geven leidt dat er bijna niks gebeurd met beetje bij beetje gas erbij.
Verder een genot naar paar minuten al warmte het interieur in met die kou.
Geen minpunten dan? Ja, met die troep op de weg, moet je voor je wegrijdt de achterruit tocht echt goed schoonmaken (geen wisser). Ook hoor ik nu met remmen wat schurende remschijven. Misschien daar even voor bij de dealer.
Verbruik: gem nu 7,37 km per 100 km => bijna 1:13,6...niet verkeerd voor een 1.8 met een niet rustige rijstijl.
Rammel in...schokdempers!
- 31.000 km
31.000 (08-01-2011):
Vorige week (tussen kerst en oud&nieuw) hoorde ik ineens wat rammelen linksachterin in (alleen te horen op klinkerwegen met bevroeren sneeuwtroep op de weg ook). Dacht: dr ligt wat los in de kofferbak. Ik kijken: niks en krik zat ook vast.
Na korte inspect bij Honda dealer: onderplaat wat los, maar daar was de rammel niet mee weg.
Afgelopen donderdag uitgebreider onderzoek gehad en wat blijkt: de rammel zit IN de schokdempers! Bleek dus ook rechts al te beginnen.
Dat wordt dus garantieclaim bij Honda NL en daarna pas vervangen.
Dat duurt dus nog even.
=> Hierdoor wel streepje terug in betrouwbaarheid en kosten .
Wel erg apart, nooit eerder zoiets gehad.
Voor de rest geen andere problemen en blijft het genot om de rijden.
Rammel gemaakt
- 32.000 km
23-01-2011 - 32.000
Afgelopen vrijdag zijn de achterste 2 schokdempers vervangen (onder garantie), omdat ik in de week tussen kerst en oud&nieuw een rammel had geconstateerd (zie vorig verslag. Bleek dus in beide dempers al te zitten.
Als 'kadootje' kreeg in een CR-Z mee als vervangend vervoer! :-). Erg leuk coupeetje moet ik zeggen en bij lagere toeren merk je echt de hybride techniek. Stuurt ook lekker scherp (nog scherper dan Civic), alleen echt 2-persoonsauto (achterin totaal geen beenruimte...). Ik ben benieuwd of de Type-R versie ook komt.
2e beurt + ervaringen
- 41.500 km
Vorige week over de 40k heen, dus weer tijd voor een beurt.
Het was een reguliere beurt, los van het af en toe een raar 'klonk' geluid horende van de voortrein bij insturen of over drempel. Dit bleek te liggen aan geen / te weinig vet bij de veerpoten voor waardoor er wat speling leek. Het klonk dus erger dan het leek.
Verder kraakt de koppeling af en toe (laatst stukje van de slag), alleen bij warm weer. Was het vergeten te melden bij de beurt, maar monteur was het zelf opgevallen! Bleek dat er toch iets helemaal lekker zit. Moet dus nog een keer terug voor vervanging onderdeel (weet ff niet welke...).
Auto weer gewassen terug gekregen (hij was ook wel erg smerig door dat weer van afgelopen tijd).
Verder:
+ motor en bak blijven super bevallen (vooral boven de 4000 rpm)
+ praktisch: die achterbankconstructie, snap niet dat elk merk dit heeft. Weet nou al dat ik t op de volgende auto ga missen als ie t niet heeft.
+ directe sturen: degene die ik erin laat sturen valt het direct op en andersom: andere auto's vind ik indirect sturen :-)
+ verbruik: met die warme weer is boven de 1:14 zo te halen (met airco aan), als netjes aan snelheid gehouden wordt.
- de zaken die opvallen bij beurt of zelf merk, vind ik eigenlijk niet kunnen bij nieuwe auto. Gelukkig geen zaken waarvan auto stilvalt.
- tankinhoud: weet t, is als gevolg van de plaats benzinetank, maar ik blijf t irritant vinden
update wel even als kraak van koppeling gemaakt is, dan weet ik ook wat het was.
Anders tot over 20k, tenzij er rare dingen gebeuren...
krakende koppeling + ruitensproeier
- 43.700 km
Zoals gemeld bij vorige update, hier even meer info over de 'krakende' koppeling.
Het bleek, wat ik ook bij andere reviews van de Civic heb gezien, de koppelingscilinder te zijn. Na wat problemen met ontluchting, werkt ie prima en (ont)koppelt ie weer heerlijk.
Verder had ik ineens het probleem dat ruitensproeier nog maar een pisstraaltje gaf en na 2x sproeier er niks meer uit kwam. Wat bleek...klemmetje van slang losgeschoten, dus dan is het reservoir zo leeg natuurlijk.
Voor de rest geen andere problemen en loopt ie perfect.
Komende zomervakantie weer naar Corsica, dat wordt weer genieten op de wegen aldaar met de iVTEC :-)
Terug van vakantie
- 51.450 km
Zo, terug van vakantie, ca 4100 km gereden.
Dit is was de 3e keer Corsica met ook 3e keer andere auto (1e keer Hyundai Getz 1.3, 2e keer Ford Focus 1.6 TDCI 90 pk, zie ook reviews), nu dus met de Civic. Nou...ik heb genoten!! Wat een wegligging, door het scherpe en directe sturen super goed te plaatsen en minder stuurbewegingen nodig dan met Focus. En bakken met greep (mede dankzij de Michelin Pilot 225/45 R17 banden, trouwens: ik vind ze het lang volhouden en mooi slijten, en relatief weinig body roll). En dan de motor, hij blijft maar trekken tot de begrenzer, met dank aan de i-VTEC :-). Echt een verslaving. En daarbij ook nog redelijk acceptabel verbruik scorend.
En het bleek ook weer een ruimtewonder te zijn hoeveel er mee kan tijdens vakantie. Ondanks het lenen van thuiskomer (Weer niet nodig gehad, maar je weet maar nooit), paste er nog genoeg in het luik.
Verder geen centje pijn met volle bagage, ruim 30 graden en vol over de bergweggetjes waarbij het VSA alleen ingrijpt als het echt nodig is, en vaak merk je het niet eens dat ie zachtjes ingrijpt, waardoor de fun niet weggaat!! Ik heb het wel eens slechter gezien bij andere auto's die ik heb gereden.
Oliepeil nu wel wat gezakt (3/4 nog op de stok na ruim 11.000 km na de beurt).
Wat me wel opviel: het lijkt alsof de achterklep er scheef in hangt (rechtsonder lijkt ie wat uit te steken, net of ie niet goed dicht zit) en links zitten de lichtunits op de klep hoger dan die vd auto zelf). Daar even na laten kijken de volgende keer bij de dealer.
60.000 km beurt
- 60.666 km
Vandaag de auto voor de 60.000 km beurt weggebracht en opgehaald. Eigenlijk geen rare dingen te melden, behalve dat 1,5 week geleden de breedstraler aan de bestuurderskant ineens gebarsten was. Zit nu nieuwe in (helaas wel als schade moeten melden bij leasemaatschappij).
Verder af en toe storing in ab, wat je ook bij andere Civic reviews leest, maar dealer kon niks vinden. Is een nieuwe batterij in gezet.
Ook staat de auto inmiddels weer op de wintbanden+velgen, dus het is weer echt wennen aan de smallere+hogere banden.
Nog bijzonderheden? Neuh, niet echt. Loopt als een zonnetje. Als een feest om even richting 7000 rpm te halen, maar rustig aan rijden is ie lekker stil en ook zuinig (laatst een tank boven de 1:15).
De achterbankconstructie gebruik ik ook vrij vaak nu ik een racefiets heb gekocht. Ideaal, geen trekhaak nodig (had geinformeerd wat het kost: duurrrrr!!!).
a.s. vrijdag naar de preview van de nieuwe Civic. Ben benieuwd hoe ie er live uit ziet!
Volgende update zal in februari zijn als de auto 2 jaar wordt. Tenzij er zich bijzonderheden zijn voor die tijd.
2 jaar oud
- 68.026 km
Vandaag precies 2 jaar geleden de sleutels van de Civic in ontvangst mogen nemen.
Na 2 jaar en iets meer dan 68k kilometers nog steeds tevreden over de Civic:
+ De ruimte en praktische kant zeer ideaal
+ de motor+versnellingsbak blijven verslavend als je de ruimte en de juiste weg ervoor hebt :-)
Wat blijft na 2 jaar een nadeel/ergernis:
- airco unit: temp begin vd rit is niet gelijk aan temp eind vd rit (bij ritten > 20 km).
- afstandsbediening die eens per maand dienst weigerd (na 1x met hand open en dicht doen doet ie t weer gewoon).
Zou ik over 2 jaar de nieuwe Civic kopen? Hmm, lastig...Al even proef gezeten in de nieuwe. Nog steeds lekker ruim, interieur heeft betere materialen (oogt minder goedkoop). Met juiste kleur en velgen (minstens 17 inch) ziet ie toch goed uit. Hoe het rijdt weet ik nog niet...
2.5 jaar - 80k beurt
- 80.800 km
Inmiddels alweer 2,5 jaar in bezit. Km's gaan iets minder snel nu woon-werk iets korter is en dit jaar niet met auto op vakantie (campertoch door de VS, zeer mooi). Na 2,5 jaar toevallig ook precies tijd voor de 80.000 km beurt.
Geen problemen, behalve dat de banden na 80.000 km redelijk beginnen te cuppen, alleen wil de leasemaatschappij er nog niet aan om ze te vervangen omdat er nog ruim 3 mm profiel op zit...dus helaas wat minder stil nu.
Wel knap: ca 65.000 km op zelfde set zomerbanden (andere ca 15k is met winterbanden), terwijl bij mn vorige leaseauto (Ford Focus 1.6 TDCI) de banden na 35k-40k toch echt op waren! Dat zegt toch ook wat over de goede wegligging vd Civic.
Helaas is de Parrot overleden. Laat er voor komende 1,5 jaar geen nieuwe meer inzetten (eigen geld en achter gezien weinig gebruikt).
Na 2,5 jaar bevalt ie nog steeds en verveelt ie zeker niet (1 dagje Insight vond ik alweer genoeg, wilde mn Civic terug!): heerlijke versnellings bak+motor, het directe sturen met strakke wegligging, praktisch (de magic seats, zie nog steeds mensen raar opkijken als ik mn racefiets achterin zet).
3 jaar oud - 100.000
- 100.175 km
Nog net gelukt om binnen de 3 jaar de 'magische' 100.000 km grens te doorbreken.
Iets eerder een beurt laten geven (98.500 km) vanwege een probleem met wiellager rechtsvoor: doordat het glad was doorgegleden tegen stoeprand aan, met als gevolg: wiellager stuk.
Honda dealer was slim: laat de beuurt voor de 100.000 km of 3 jaar geven, dan kunnen we hopelijk nog garantie claimen. En als er dan nog iets met de beurt uitkomt ook.
Behalve wiellager moesten er rondom nieuwe remblokken op en achter zijn de remschijven uit voorzorgen vervangen (links een roestring rondom).
Bij 88.000 km weer de winterbanden eronder gelegd en toen bleek dat de zomerbanden nu echt op zijn! Ca 60.000 km mee gereden, waarbij mn vorige auto (Focus) de 40.000 km niet eens gehaald werd. Bij de wissel dus 4 nieuwe banden.
Gem vebruik na 100.000 km: 7.3 l/100km (1:13,7). Vooral de kortere stukken nekt het verbruik, op lange stukken (> 80 km) zit je zo boven de 1:14,5
Bij de beurt huidige model Civic meegehad als leenauto (2.2 iDTEC). En zoals bij andere tests al werd gemeld: zowel uiterlijk als rij-eigenschappen zijn de scherpe randjes eraf, stuk comfortabeler/toegankelijker. Maar het schakelen+koppelen blijft des Honda's: heerlijk. Rij-eigenschappen nog steeds goed, maar niet zo speels/uitdagend meer als de mijne. En de dieselmotor: erg soepel en kracht, zonder probleem oppakken vanaf 1300 rpm!
Helaas is de huidige Civic erg duur in de lease...
Nieuwe banden
- 105.000 km
Iets te vroeg gewisseld maar goed: voor het eerst nieuwe (zomer)banden eronder. De originele set Michelin Pilot Primacy was nu echt op. Nu Pirelli Cinturato P7 eronder gekregen. Kan er nog weinig over zeggen, gezien de temperatuur. Merk wel dat de auto weer stuk strakker rijdt dan op de winterbanden. Ook dat het lawaai minder is dan met de oude zomerbanden, maar ja: die waren gecupped.
Coulanceaanvraag
- 110.000 km
De laatste paar maanden gaan de kilometers wat harder door gewijzigde privesituatie.
Sinds wissel van de winter- zomerbanden kreeg ik steeds meer last van een rare rammel/knakkend geluid rechtsvoor. Na kort onderzoek kon de dealer niks vinden (er zat gelukkig niks los), dus moet er een officiele afspraak ingepland worden.
Dit is vandaag gebeurd met als resultaat: er zit iets fout in de rechter veerpoot voor, maar wat weten ze niet precies. De dealer wil de complete veerpoot plus schotel aan bovenkant vervangen. Aangezien de auto echter > 3 jaar en > 100.000 km, is er een coulanceaanvraag ingediend bij de importeur. Even afwachten wat Honda NL zegt en anders wordt het een discussie met de leasemaatschappij.
Verder rijdt het nog super lekker. Door de langere afstanden daalt het verbruik, zit nu op 1:14.5 gemiddeld of zuiniger.
Totaalverbruik tot 110.000 km: 7.27 liter per 100 km, dus 1:13.76
Nieuwe veerpoot
- 115.115 km
Al 2x gemerkt dat na wissel van winter- naar zomerbanden dat er rechtsvoor iets rammelde/kraakte. Nu toen elke was het de stabilisatorstang die vet had gekregen, alleen dit jaar was de rammel stuk erger. Na 2x onderzoek van de dealer waren ze erachter gekomen dat het 'ergens' in de veerpoot rechtsvoor zit. Omdat ze het niet precies konden achterhalen waar, was hun voorstel om de complete veerpoot te vervangen. Na overleg met leasemaatschappij en Honda NL (aangezien ie > 3 jaar en > 100.000 km: uit garantie), eindelijk akkoord voor vervanging.
Gister opgehaald en weer heerlijk stil en ook geen trilling meer bij het remmen.
Alleen nu begint de koppeling weer te kraken...Die kleine rammeltjes/kraakjes zijn wel een smet op een verder heerlijk rijdende en super ruime en praktische auto (rolstoel past er zo in met nog plek voor bagage voor weekend weg met 2 pers + 2 kids).
Nog 8 mnd te gaan, tenzij ik voor 1 jan al een andere mag (vanwege wijziging bijtellingsregeling)
Grote beurt
- 121.730 km
Auto was alweer toe aan een grote beurt. Nu bij andere dealer in onderhoud omdat dit makkelijker was. Kreeg hem netjes gewassen en gezogen terug, wat een service!
Nadat een tijdje terug de voorpoot rechtsvoor vervangen is, geen rare kraak en gepiep meer. Verder ook geen bijzonderheden. Heerlijk stil. Alleen trok de auto nog wat naar rechts, hopelijk is dat nu opgelost tijdens de beurt (nog niet gemerkt).
Leasecontract van de auto is met jaar verlengd vanwege de crisis. Ene kant vind ik het niet erg, want waardoor de auto nog steeds om zijn rijeigenschappen en de grote ruimte (probeer maar eens een niet-station te vinden die dezelfde grootte kofferbak heeft behalve de Civic of Octavia). Aan de andere kant een auto met automaat en betere stoelen zou ook fijn zijn vanwege toegenomen aantal km's.
Verder merk ik dat bij zowat alleen snelweg km's, de auto toch echt best zuinig is (met gemak > 1:15) voor een auto zonder eco-spul erop.
Op naar de volgende beurt bij 140.000!
hoe lang nog?
- 132.600 km
Zo, de km's vliegen de laatste 2 maanden eronder door (10.000 km in 2 mnd). Door de lange afstanden nu regelmatig boven de 1:15!
Nu ik langer in de auto zit, merk ik toch wel dat de zitting aan de (te) korte kant is.
Het is alleen de vraag hoe lang ik de Civic nog heb; leasecontract was met een jaar verlengd, maar dat zou betekenen dat ik boven de 200.000 zou komen, wat mij economisch niet zo verstandig lijkt. Hopelijk snel duidelijkheid over de duur vh contract.
Intussen geniet ik nog verder van het heerlijke sturen+schakelen en de flinke kofferbak.
4 jaar oud - hoe lang nog?
- 145.400 km
Zo, inmiddels is de Civic alweer 4 jaar oud en ook in mijn bruikleen. Dus dat betekende dus ook APK. 1 afkeurpunt: een schuur in de winterband linksachter voor de rest niks.
Ik zat wel 3.000 km over de beurt heen. Blijkbar toch wat olie verbruikt, want 2000 km voor de beurt toch maar eens olie gepeild en 0,5 liter bijgevuld.
Kwa sturen en schakelen en motorisch nog perfect, geen centje pijn. Maar met 105 km enkele reis per dag nekt de stoel wel en is er bij mij onbegrip dat ze het leasecontract verlengd hebben. Gelukkig is mn baas al aan het pushen om toch maar zo snel mogelijk een nieuwe te kunnen bestellen. In ieder geval een diesel (Leon ST 14%, of toch weer een Civic (1.6 IDTEC) of de Volvo V40...). Eerst maar eens het bestelmomoment afwachten. Ondertussen de kilometers flink op laten lopen :)
150.000 gepasseerd
- 150.120 km
Inmiddels de 150.000 km gepasseerd.
2 weken geleden de zomerbanden er weer onder en met gewassen blijft het een mooie kleur icm de donkerdere velgen.
Helaas zijn de banden wel (weer) wat gecupt. Gelukkig valt het mee en hoor je het alleen bij bepaalde snelheid of flauwe bochten.
Verder rijden we nog door tot ik seintje krijg om een nieuwe te bestellen (BMW 116d, Seat Leon 1.6 TDI, Civic 1.6 IDTEC....)
Einde in zicht
- 162.250 km
Goed nieuws gekregen 1,5 week geleden: nieuwe bestellen!!
Door de flink toegenomen kilometers toch eerder een nieuwe dan het contract.
De Civic loopt nog steeds goed, iets voor de beurt wel laatst 0,25 liter olie bij moeten gooien. Verbruikt vanaf begin tot nu zit op 1:14. Praktisch nut bewijst zich nog steeds, dus de opvolger moest net zo ruim zijn en praktisch.
Aangezien het leasebudget nu hoger was dan vorige keer, wat leukers uit mogen kiezen.
De volgende wordt weer Japans, maar dan wat anders: Mazda6 2.2 Sportbreak Skyactiv-D 150 Skylease+ in soul red!
Nog minder dan 3 weken wachten en dan komt de nieuwe al (voorraadauto).
ingeleverd
- 163.777 km
Vandaag mijn Civic ingeleverd en opvolger, Mazda6 Sport break diesel.
Verbruik over de hele periode 1:14.
Het leasecontract zal door een collega uitgediend worden, aangezien de einddatum 12 maart 2015 is.
uitrijden collega- einde leasecontract
- 192.000 km
Collega van mij heeft de auto midden juli overgenomen. Auto staat inmiddels op 185.000 km en is begin januari uit de lease gaan.
Collega heeft geen verdere problemen met de auto gehad, 1x lekke band, verder niks.
Leasemaatschappij heeft toch maar besloten om de auto iets vervroeg uit de lease te halen (zou eigenlijk begin maart zijn).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.