Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Honda Civic 2009

Licht opgeschud

1
Honda Civic 2009
Honda Civic 2009Honda Civic 2009Honda Civic 2009Honda Civic 2009Honda Civic 2009Honda Civic 2009Honda Civic 2009
  • Maurice de Bouvère
  • Eerste rijtest
10 januari 2009 om 12:31
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 51/ 2008
AutoWeek 51/ 2008

Je leest het in AutoWeek 51/ 2008

Honda heeft zijn modellengamma voor komend modeljaar lichtjes opgeschud. De Civic heeft subtiele innerlijke en uiterlijke retouches gekregen. Daarbij is de Hybrid niet overgeslagen, want Honda wenst z'n imago in de toekomst verder te 'vergroenen'. De belangrijkste technische vernieuwingen bij de gewone Civic zijn de tot 100 pk opgekrikte 1,4-litermotor en de toepassing van VSA alle versies. Verder debuteert de Accord 2.2 i-DTEC met automatische transmissie.

Van een revolutie is bij de Civic voor modeljaar 2009 beslist geen sprake; eerder van een voorzichtige evolutie. Je moet je ogen goed de kost geven om de nieuwe van de vorige Civic te onderscheiden. Begrijpelijk, want het model behoeft met zijn futuristische trekken op dit moment nauwelijks wijzigingen om een gedateerd uiterlijk te voorkomen.

Vanbuiten heeft de driedeurs Civic, de Type S, nu meer overeenkomsten met de brulboei van het gamma, de Type R. De grille en de achterlichtunits van beide auto's zijn nu identiek. Andere overeenkomsten tussen de Type S en R zijn de in carrosseriekleur gespoten skirts en wielkasten. In het interieur van de Type S treffen we deels met alcantara overtrokken zitmeubilair. In de cockpit heeft de Japanse producent nu ook een bandenspanningsmeter en een aansluiting voor externe audio-apparatuur ondergebracht. Verder word je voortaan door een schakelindicator op het dashboard erop gewezen wanneer je een andere versnelling moet kiezen. Aan het instrumentarium heeft Honda ook geschaafd. De zijkanten die door reflecties in het transparante voorzetplastic soms slecht zichtbaar waren, zijn nu afgedekt door mat plexiglas. Net als de Jazz heeft de Civic een achterbank met zittingen die omhoog geklapt kunnen worden als bioscoopstoelen, waardoor je voor de achterbank een soort tweede bagageruimte creëert zodat je je kerstboom zo door het achterportier naar binnen schuift. De bank kan ook eenvoudig worden neergeklapt; de Civic heeft dan een volledig vlakke laadvloer.

De vijfdeurs Civic profiteert van dezelfde innerlijke wijzigingen als de driedeurs. Aan de buitenzijde onderscheidt de laatste zich van de eerste door een anders geboetseerde grille. De lichtbalk tussen de koplampen die voorheen doorliep, is nu onderbroken door kleine luchtinlaten.

Moeite

Technisch is er ook één en ander veranderd. Alle uitvoeringen van de Civic hebben een zesversnellingsbak; met genoemde schakelindicator. Een doorontwikkelde versie van de automatische i-Shift-transmissie (met geautomatiseerde koppeling), die je op de 1,4-literversie kunt krijgen, zorgt voor kortere schakeltijden. Deze veertienhonderd heeft net als de grotere benzinemotor, de 140 pk sterke 1,8-liter, Honda's variabele kleptimingsysteem. De 1,4-liter hoestte 83 pk op, maar ontwikkelt in de gefacelifte Civic 100 pk. Deze motor, die debuteerde in de Jazz, verbruikt 5,9 liter brandstof per 100 kilometer en houdt de Civic wegens z'n uitstoot aan emissies binnen de grenzen die de overheid heeft gesteld om in aanmerking te komen voor het bijtellingstarief van 20 procent. Met de 1,4-liter in het vooronder is de Civic overigens maar net adequaat bediend. De motor is weliswaar behoorlijk stil, maar het kost 'm moeite de gang in de Civic te krijgen en te houden. Veel schakelen is noodzakelijk om vlot met het overige verkeer mee te bewegen. De 1,8-liter is, hoewel je met deze motorisering als zakelijke rijder in een hogere bijtellingsschaal valt, het betere alternatief voor wie een dynamischer rijdende auto op prijs stelt. En, laten we eerlijk zijn, dat is toch iets waarop Honda zich voorstaat, sportief getinte auto's. Voor wie wil dieselen, behoudt Honda de 140 pk sterke 2.2i-CTDi in het gamma.

Groene fabrikant

In de toekomst wil Honda zich echter ook profileren als dé producent van schone auto's, als 'groene' fabrikant. De Japanners hebben het voornemen om het gamma aan hybrides fors uit te breiden. Voor volgend jaar staan de Insight en de CRZ op het programma, terwijl een hybride Jazz voor 2010 begroot is. Maar alle hybride-minnende automobilisten aan zich binden zal voor Honda niet makkelijk zijn; het vindt namelijk Toyota op z'n pad met de Prius, een model dat in één adem genoemd wordt met hybride aandrijfsystemen. Toyota wordt hierdoor meer geassocieerd met hybride auto's, maar met de vernieuwde Civic Hybrid die de weg moet bereiden voor de Insight, de CRZ en de hybride Jazz zet Honda wederom een stap op weg naar het groene imago dat het zich wenst. In 1999 sloeg het merk die weg al in met de eerste generatie Insight (zie ook Klokje Rond op pagina 52!), de voorloper van de Civic Hybrid, die in 2005 het levenslicht zag. Sindsdien spelen In Nederland de Honda Civic Hybrid en de Toyota Prius haasje over in de verkoopstatistieken. Honda heeft de facelift van de Civic aangegrepen om ook de Hybrid subtiel op te waarderen, zodat hij weer fris de strijd aankan met z'n landgenoot en enig ware concurrent. We zien een opnieuw vormgegeven voorbumper met een agressievere uitstraling, anders gesneden koplampen en achterlichtunits met een gewijzigde vorm. De wat tuttig ogende, dichte wielen hebben plaatsgemaakt voor sportievere vijf-of zesspaakswielen, wat de accessoire-afdeling van Honda ongetwijfeld minder vrolijk stemt.

Onderhuids is er weinig veranderd. Het hart van de Civic Hybrid wordt nog altijd gevormd door een 95 pk sterke 1,3-litermotor. Tussen deze benzinekrachtbron en de versnellingsbak zit een elektromotor van 20 pk. Elektronica regelt wanneer de tweede met de eerste moet meesteppen. Tijdens het remmen werkt de elektromotor als een dynamo en laadt hij het accupakket achterin op. Op een display naast de snelheidsmeter kun je volgen wat er onder de motorkap gebeurt. De Civic Hybrid komt nog altijd prima met het verkeer mee, ervaren we wanneer we achter het stuur stappen. Alleen bij ineens vol gas geven, aarzelt de auto even. Wel zorgt de traploze automaat voor behoorlijk wat geloei vanuit het vooronder als je de Civic de sporen geeft. Honda heeft er wel aan gesleuteld en de transmissie een groter aantal overbrengingen gegeven om aan de ene kant de acceleratie te verbeteren en aan de andere kant de toerentallen bij hogere snelheden te verlagen, maar als je haast hebt, zorgt-ie nog altijd voor de nodige herrie in het interieur. Het onderstel is strak, maar niet oncomfortabel. Het doet geen afbreuk aan de goede naam die Honda op dit gebied heeft. De stuurinrichting werkt prettig direct en het goed in de hand liggende stuurtje verleent voldoende info over wat er onder de voorwielen gebeurt. Net als de overige Civics heeft de Hybrid het VSA-stabiliteitssysteem aan boord, een elektronische beschermengel die de auto helpt op de weg te houden in kritische situaties. De vernieuwde Civics zijn per direct te koop.

  • Houd me op de hoogte over de Honda Civic
Honda Civic Honda Civic

Uitgelicht aanbod

    Honda Civic 1.3 Hybrid*NAVI*APK*NAP*Airco*Cruise*Parkeersensoren

    Honda Civic 1.3 Hybrid*NAVI*APK*NAP*Airco*Cruise*Parkeersensoren

    • 2007
    • 167.296 km

    € 5.199

    Honda Civic 1.4 100pk Comfort | Climatecontrol | Cruisecontrol | Dealeronderhouden |

    Honda Civic 1.4 100pk Comfort | Climatecontrol | Cruisecontrol | Dealeronderhouden |

    • 2014
    • 76.412 km

    € 11.950

    Honda Civic 2.2D Sport CLIMA-CRUISE-NAVIGATIE-ISOFIX-TREKHAAK

    Honda Civic 2.2D Sport CLIMA-CRUISE-NAVIGATIE-ISOFIX-TREKHAAK

    • 2012
    • 166.742 km

    € 7.450

Meer Honda Civic occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Honda Civic | v.a. €35.680

    95
    • 28 juni 2022

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Civic specificaties
  • Honda Civic occasions
  • Honda Civic video's
Advies en informatie
  • Honda Civic tests
  • Honda Civic gebruikersreviews
  • Honda Civic index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive (2019)

    Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive (2019)

    8
    • 10 april 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i DSi Comfort (2006)

    Honda Civic 1.4i DSi Comfort (2006)

    3
    • 11 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport (2014)

    Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport (2014)

    2
    • 10 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i City (1998)

    Honda Civic 1.4i City (1998)

    2
    • 22 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)

    Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)

    27
    • 20 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)

    Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)

    12
    • 15 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.8i-VTEC Silverstone (2009)

    Honda Civic 1.8i-VTEC Silverstone (2009)

    2
    • 24 augustus 2021
meer reviews
Honda Civic Hybrid

Honda Civic Hybrid

11

Honda heeft de facelift van de Civic aangegrepen om ook de Hybrid subtiel op te waarderen....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    185
    • 28 juni 2022
  • Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    55
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort onthuld

    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort...

    12
    • 11 mei 2022
  • Honda Civic - Eerste kennismaking

    Honda Civic - Eerste kennismaking

    124
    • 28 april 2022
  • Achtergrond
    Met de Civic Shuttle 4WD had Honda een zeer vroege cross-over

    Met de Civic Shuttle 4WD had Honda een...

    15
    • 16 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Civic Type-R sloopt ronderecord Suzuka

    Nieuwe Honda Civic Type-R sloopt ronderecord...

    29
    • 7 april 2022
  • Achtergrond
    Honda Civic (1983) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Honda Civic (1983) - Klokje Rond - Uit...

    16
    • 30 maart 2022
Merk
Merk
  • Autosport
    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    13
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    185
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Pilot: designstap terug

    Honda Pilot: designstap terug

    6
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    33
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    20
    • 17 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden