Honda Civic 1.6 ESi (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.6 ESi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 163.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nadat ik mijn vorige Honda Civic 1.5 DXi had verkocht, ben ik overgegaan op deze ESi.
Het was nog een heel zoekwerk om een géén ’afgeragde’ ESi te vinden, of een die nog geen 2 ton had gelopen.
Eindelijk één gevonden bij een autodealer in Apeldoorn, alles orgineel behalve de 15’ velgjes en de Remus einddemper. Al goed, daar is nog wel mee te leven.
Bij de proefrit viel al gelijk op hoeveel koppel deze auto onderin had vanaf de 2000 toeren, en hoe rustig de motor zich hield bij normaal rijden (het nieuwe rijden).
Maar goed, natuurlijk rustig even alle testen gedaan zoals flink op de rem stampen en aan het stuur voelen ed.
Koppeling voelde nog als nieuw aan, en alles was naar mijn idee gewoon goed aan deze Honda.
Blij, en deze auto gekocht en er direct mee naar huis gereden.
De Motor.
Deze modellen civic zijn voorzien van de D16Z6 motor, met het VTEC systeem op de inlaatkleppen. Voor gewoon dagelijks gebruik is deze motor (met gebruik van het nieuwe rijden) echt meer dan voldoende. Je kunt prima in het verkeer mee komen, en de motor sleurt de bak lekker vooruit in lage toeren.
Echter kun je hem af en toe ook even lekker op tijd ’donder’ geven, bij 4700 toeren schakelt het VTEC systeem in en krijgt de auto net wat meer.
Op 6600 toeren komen er dan ongeveer 130 pk’s vrij aan de wielen, wat in een auto van nog geen 1000kg behoorlijk is eigenlijk.
De motor houd op bij 7600 rpm (500 rpm red zone) en klinkt dan echt als een beul.
Binnen de 8 seconden sleurt de auto zich naar de 100 km/h, waarin je in zn 2 versnelling van nog toeren over hebt om naar de 110 te gaan.
Olieverbruik is een punt bij deze blokken word veel al beweert, maar waarom?
Met deze motoren (d16’s) is namelijk helemaal niks mis! Je moet ze echter wel met respect behandelen, iedere keer gewoon echt goed warm rijden als je hem eens lekker in trapt! En tijdig de olie vervangen! Dat is echt een kritiek punt, ik gebruik 5W30 olie van Elf en loopt daar prima op. Ook heb ik totaal geen olie verbruik.
Verbruik ligt bij mij ongeveer op de 1:14 doorgaans. Af en toe een keer 1:11,5 en een uitschieter van 1:17,2. Dus je word niet direct arm van deze snelle auto!
Uiterlijk
De auto is degelijk, zie vorige review want hier is eigenlijk niks anders aan dan de DXi. Deze roest gelukkig niet (na 1994 doen ze dat niet meer, zit dan een strip voor oid)
Interieur
Luxe in deze ESi.
Elektische ramen, Elektrische spiegels, Elektrisch schuifdak, Airco, Centrale deurvergrendeling, Lichten elektrisch in hoogte verstelbaar, stuur in hoogte verstelbaar. Luxe donkere stoelen ed. Kortom een auto om lekker in te rijden met een hoop luxe. Stoelen zitten overgens erg goed, een ritje van 275 km naar zeeland was geen probleem. geen last van mn rug toen ik uitstapte of wat dan ook.
Onderstel.
Het onderstel is echt heerlijk van Honda, lekker laag en strak afgeveerd maar toch confortabel genoeg! Deze was voorzien van 4 remschijven rondom, en dat merkte ik wel erg goed tegenover de DXi. Het remmen ging echt een stuk beter, maar dat is logisch natuurlijk. Lekker sportief rijden op zijn tijd is echt mogelijk in deze auto, je ’gooit’ hem heerlijk een bocht in zonder dat de auto daar ook maar een kick om geeft!
Met veel plezier in deze auto gereden, helaas moet hij weer plaats gaan maken voor een DXi vanwege de vele km’s die ik dagelijks rijdt en diesel te duur is. en in alles net wat goedkoper is (verzekering, wegenbelasting).
Nadelen:
Kleine kofferruimte, maar groot genoeg voor 2 personen op vakantie.
Kleine achterbank, fatsoenlijk achterin zitten kan eigenlijk niet. maar ach.
Voordelen:
Zuinig maar toch zeker erg sportief!
Betrouwbaar zoals honda betaamd.
Mooi uitlijk
PROBLEMEN
geen, op de normale beurd na.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.