Honda Civic 1.4i-VTEC GT (2011)

autoreview

Honda Civic 1.4i-VTEC GT (2011)

Signalement

UitvoeringCivic 1.4i-VTEC GT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf24 km
KM-stand laatst110.397 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste ervaringen 2011

  • 8.906 km

Na 4 jaar trouwe dienst werd mijn Jazz 1.2i S onlangs vervangen door deze Civic 1.4 GT.
Oorspronkelijk vond ik het design (binnen en buiten) van dit model Civic een beetje te futuristisch. In deze klasse waren er auto’s die me toen meer aanspraken. Vorig jaar moest mijn Jazz naar de carrosserieafdeling en kreeg ik als vervangauto een Civic 2.2 CTDi Sport. Na enkele dagen rijden met deze Civic was mijn oordeel compleet veranderd. Wat een plezante auto om mee te rijden! Na wat gewenning vond ik ook het dashboard erg leuk en met de juiste kleur (en met de zwarte sportgrille) sprak ook de buitenkant me aan.
Alhoewel ik zeer tevreden was over mijn Jazz, ben ik dan begin dit jaar toch maar eens gaan informeren bij de Honda dealer over de aankoop van een Civic. Belangrijkste reden om te wisselen was het ontbreken van een airco in mijn Jazz. Aangezien wij regelmatig grote afstanden rijden (4x per jaar naar Hongarije) leek het interessanter om ook een iets grotere wagen te kopen.
Bij het eerste bezoek aan de dealer vond ik de inruilwaarde van mijn Jazz te laag, maar nadien kreeg ik een zeer interessante aanbod met een goede overnameprijs en een fikse korting op een Civic omdat er een nieuwe model verscheen in 2012?)
De 3 grote vragen bij aankoop waren: welke motorisatie, uitrusting en kleur?
Motor: Budgettair en fiscaal was de 1.4 motor het meeste interessant voor mij. Na een korte testrit bleek dat die motor voldoende kracht bood voor mijn (meestal rustige) rijstijl.
Uitrusting: De Sport uitvoering leek met het meest interessant wegens de cruisecontrol en parkeersensoren achter (door het beperkte zicht is achteruit parkeren erg moeilijk). Maar ook door de aluminium velgen, de mistlichten voor, het lederen stuur en de andere binnenbekleding enz. vond ik deze versie interessanter dan de Comfort-uitvoering.
Kleur: Wit, rood of zilvergrijs stonden op het lijstje der favorieten. Wit was spijtig genoeg enkel leverbaar op de speciale Grandprix reeks. Zilvergrijze auto’s zie je zo vaak, dus rood??
In de showroom stond een rode GT. Die kleur paste wel bij het sportieve uiterlijk. In die GT versie waren halflederen zetels gemonteerd. Het alcantara van de Sport leek ons veel moeilijker te onderhouden dan deze bekleding. Maar ja, deze GT was ook weer duurder.
De dealer zag mijn twijfels en bood me daarom een bijkomende korting op het showroommodel. Na een nachtje slapen ben ik de bestelbon gaan tekenen en korte tijd nadien de auto gaan afhalen.

Wat opviel in vergelijking met de Jazz:
*De verhoudingen van de versnellingsbak zijn erg kort, bij 3000 toeren in 6de versnelling rijdt de auto net geen 105 km/u. Dankzij deze korte versnellingen is de wagen ondanks zijn 1.4 met 100 PK toch tamelijk vlot in het verkeer. Als je wil dat het vooruit gaat, is het ook nodig om de hogere toerentallen op te zoeken.
*Verbruik: niet zo zuinig als een Jazz maar het verbruikscijfer is netjes (volgens boordcomputer: 6,4 liter per 100 km en volgens metingen aan pomp: 6,67 liter per 100 km)
*Rijplezier: terwijl bij de Jazz zoveel mogelijk binnenruimte met een beperkte buitenafmetingen wordt geboden, is de Civic eerder op sportiviteit gericht. Deze auto biedt meer rijplezier dan mijn vorige wagens.
*Op de achterbank is minder hoofdruimte dan in de Jazz en ook bij het instappen achter is het oppassen met het hoofd.
*Afwerkingsdetail: de plastic kap rond de stuurkolom zat aan rechterzijde niet goed vastgeklikt. De dealer heeft dit hersteld.
*Het ontbreken van een reservewiel vind ik spijtig. Bagageruimte is nu wel stuk groter dankzij de compressor en de reparatiekit in plaats van een echt wiel.

Ook deze Civic heeft enkele typische kwalen waarover ook andere eigenaars in dit forum schrijven:
*veren (of schokdempers) achter kraken bij het vertrek: dealer heeft er een product opgespoten en dit lijkt nu verholpen
*de afstandbediening weigert soms dienst te doen: deur met de sleutel openen en dan is het probleem tijdelijk opgelost
*bij regenweer is, door het ontbreken van een achterruitenwisser, het zicht naar achter nog slechter: dankzij de rain-x die aangebracht is op de ruit, verdwijnen de druppels nu sneller tijdens het rijden
*de airco blaast te veel en te koude lucht in de auto stand: ik verkies daarom de manuele stand

update na 1,5 jaar

  • 33.326 km

Na 1,5 jaar en 33.000 km nog altijd erg tevreden over deze wagen. Het uiterlijk van deze Civic bevalt me nog steeds, ook nu er een nieuwe model is. Het instappen in de goedzittende stoelen is nog steeds leuk. Het zicht op dit unieke dashboard, met enkele leuke speeltjes zoals de ‘start engine’ knop, is fijn. Deze GT versie is erg compleet uitgerust, wat fijn is bij lange ritten. En het rijden is ook OK. De 1400 motor is zeker geen sprinter. Wie sportieve prestaties wil, kan beter een andere motorisatie kiezen. Tot op heden geen technische problemen gehad.
En dan de minpunten. Comfort is niet de sterkste kant want de vering is nogal hard en door de korte versnellingsbakverhoudingen laat de motor zich horen.

Ziehier nog wat ervaringen:
*Verbruik: volgens mijn berekeningen (en verbruiksmonitor) bedraagt het gemiddeld verbruik nu 6,61 liter / 100 km (1 op 15) terwijl boordcomputer 6,1 liter / 100 km aangeeft
*Tijdens de vakantieritten met een volgeladen auto valt nog meer op dat de motor weinig koppel heeft bij lage toeren. Op hellingen valt de 1400cc in 6de versnelling ‘stil’. Terugschakelen naar 5de of 4de geeft de motor terug adem (toeren). Het verschil in verbruik tussen 5de en 6de versnelling lijkt me erg weinig.
*Ook bij hoge snelheden blijft de wagen erg stabiel. Boven de 4500 toeren/minuut maakt de motor bovendien minder lawaai dan in de zone 3500 tot 4500 toeren. Onlangs even 190 km/u (volgens snelheidsmeter) gereden op de Duitse Autobahn, zonder het gevoel te hebben dat de auto aan zijn limiet zit.
*Koppelingspedaal kraakte: onder garantie werd er een onderdeel vervangen waardoor het kraken verdween en de koppeling grijpt sindsdien ook beter aan
*De wagen lijkt iets comfortabeler met stalen velgen en Kleber winterbanden dan met de standaard aluminium velgen en Bridgestone Potenza banden.
*Tijdens de vakantieritten hebben we ondervonden dat de bagageruimte erg ruim is. En dan ook nog een verhuis... Geen probleem, achterbank neerklappen en passagierszetel platleggen en dan kunnen er zeer lange en brede dozen in de auto geschoven worden, tot tegen het handschoenkastje. Maar oei, de doos bleek zo breed te zijn dat de versnellingshendel niet meer geheel naar rechts kon en dus was het niet meer mogelijk om in de achteruit (R) te schakelen. Dus daar stonden we dan geïmmobiliseerd met de neus tegen de omheining. Even uitladen en de Civic kon terug achteruit rijden.
*Passagiers op de achterbank klagen dat het zicht door de kleine ramen achteraan beperkt is. Ook tijdens het rijden voorzichtig zijn, want (net als bij een coupé) is het zicht schuin en naar achter niet goed wegens dikke stijlen en kleine ruiten.

update na 3 jaar (2013)

  • 67.800 km

Nog steeds tevreden over deze Civic. Enkel voor het normale onderhoud is de wagen nog in de garage gepasseerd. Voor de onderhoudsbeurt op 60.000 km werd me 318,00 EUR (inclusief 31 EUR voor nieuwe ruitenwisserbladen) aangerekend. Een klein onderhoud kost iets meer dan 100 EUR.
Het niveau van de koelvloeistof stond erg laag. (onder minimum niveau in het reservoir) maar de temperatuurmeter ging nooit te hoog. Tijdens het laatste onderhoud heeft men, op mijn vraag, wat koelvloeistof bijgevuld.
Volgens mijn berekeningen is het verbruik heel lichtjes gestegen. Volgens de verbruiksmonitor bedraagt het gemiddeld verbruik nu liter 6,7 / 100km (1 op 14,9). En volgens de boordcomputer is het verbruik 6,4 liter / 100 km (net zoals bij de Jazz, is de boordcomputer wat optimistischer). De laatste tijd doe ik meer korte ritten in de stad en dan stijgt het verbruik ook aanzienlijk.
Op de motorkap is de lak al serieus aangetast door steenslag. Ook op ander fora lees ik dat de kwaliteit van deze rode lak wat te wensen overlaat. Maar persoonlijk vind ik dat deze kleur het best past bij dit model.
Als ik op dit ogenblik een andere auto zou kopen, zou het terug een Civic worden maar dan waarschijnlijk met de 1.6 i-DTEC diesel, waarover veel positief wordt geschreven. Die motor heeft veel koppel bij lage toeren. Bij de 1400cc is net het gebrek aan koppel bij lage toeren dat soms storend is. Terugschakelen en toeren maken is aangeraden als het wat sneller moet gaan, want pas bij 4700-4800 toeren bereikt deze motor zijn hoogste koppel. Bij lange vakantieritten gaat dit soms wat vervelen. De 1400cc motor kan de sportieve roeping van een GT niet echt waarmaken, want de pure prestaties zijn nogal beperkt. Desondanks is het voor mij nog steeds een aangename motor die zonder morren lekker hoog in toeren klimt. Onder de 3000 toeren blijft die stil en betrekkelijk zuinig, maar dan boven die 3000 toeren toont de motor een ander gelaat. Rekening houdend met de grootte van het koetswerk (en gewicht) kan de kleine 1400 mij toch voldoende rijplezier bieden. Eigenlijk is het, strikt genomen, zelfs maar een 1300cc motor (1343cc).
Ziehier nog even enkele sterke en zwakke punten van deze Honda op een rijtje:
PLUS:
+ Unieke lijn (vorm) van het model
+ Prachtige dashbord (deze 2 zaken zijn natuurlijk nogal subjectief, is kwestie van smaak)
+ Rijplezier (combinatie van sturen – wegligging en schakelen – toerentalgretige VTEC motor)
+ Beperkt verbruik mits aangepaste rijstijl
+ Grote kofferruimte
MIN:
- Gebrek aan koppel bij lage toeren
- Weinig comfort op achterbank (voor volwassenen)
- Zicht naar achter
- Harde ophanging op slecht wegdek
- Lawaai motor bij hogere toerentallen

Update na iets meer dan 4 jaar

  • 95.500 km

Tijdens de 2 vorige zomervakanties telkens enkele bergpassen in de Alpen gedaan. Zonder problemen overal boven geraakt met 4 inzittenden en veel bagage. Na de haarspeldbochten gasgeven in de 2de versnelling en motor is dan voldoende elastisch om vlot terug snelheid te maken. Het was zeer leuk om de Civic over deze bergwegen te sturen. De motor heeft meer moeite met hellingen op snelwegen omdat er dan in hogere versnelling wordt gereden dan met zulke bergwegen. Op de terugreis van de laatste zomervakantie heb ik op een rustig stukje Duitse Autobahn nog een paar uur flink kunnen doorrijden en van de VTEC technologie kunnen genieten. De 6de versnelling gebruik ik dan niet, zodat de toerenteller boven de 4000 toeren per minuut blijft. Ook bij 150-160 km/u rijdt deze wagen nog stabiel.

Het aantal witte puntjes op de motorkap blijft groeien. Op een smalle parkeerplaats heeft de ‘buur’auto zijn portier wat te enthousiast geopend met als resultaat een bluts (de laksporen heb ik kunnen weghalen met wax). Een van mijn volgende vrije dagen ga ik eens proberen om met een lakstiftje links en rechts de lak wat bij te werken.
Het lampje van stadslicht weigerde soms dienst. Dit werd vervangen tijdens de onderhoudsbeurt.
Recent begon het koppelingspedaal weer te kraken bij het intrappen (wanneer het pedaal helemaal onderaan de slag komt). Dit is blijkbaar een typisch Civic kwaaltje. Tijdens het laatste onderhoud heeft de dealer het verholpen zodat ontkoppelen terug geruisloos verloopt.
Onlangs ook de technische keuring zonder problemen gepasseerd. Er was enkel een opmerking over de lichten die niet goed afgesteld waren.

afscheid van Civic

  • 110.397 km

In juni 2016 was er een opendeur weekend bij onze Honda dealer. We kregen toen een voorstel met een zeer mooie overnameprijs voor onze Civic. Nog dezelfde dag werd de bestelbon ondertekend. Twee weken later werd de Civic ingeruild voor een CR-V.

Over de laatste maanden met de Civic is niet veel meer te melden. Tijdens de onderhoudsbeurt in januari 2016 werd de batterij vervangen. Het was me al opgevallen dat de auto moeilijk startte. Ik dacht dat het aan de koude te wijten was, maar blijkbaar was de batterij aan het einde van haar latijn (iets meer dan 100.000 km heeft deze het volgehouden). Mede hierdoor was de onderhoudsbeurt op 100.000 km redelijk prijzig: 480 EUR. Verder geen problemen gehad. Enkel het lampje van de koplamp is nog stukgegaan. Dit is makkelijk om zelf te vervangen.
En dan was er nog de lounge set die we gekocht hadden Die doos bleek wel erg groot te zijn en men raadde ons aan om een aanhangwagen te voorzien. Uiteindelijk is het toch gelukt om alles, tot verbazing van het winkelpersoneel, naar huis te transporteren in de Civic. Hiervoor moest wel de achterklep blijven openstaan. Gelukkig was de rit kort, want met open achterklep rijden is gevaarlijk omdat de stoplichten dan niet zichtbaar zijn voor achterliggers.

Tot slot: algemeen eindoordeel van deze Civic is en blijft positief!
De Civic heeft ondertussen een nieuwe (tweede) eigenaar gevonden. Hopelijk is en blijft die even tevreden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.