Honda Civic 1.3 DX (1992)

autoreview

Honda Civic 1.3 DX (1992)

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf209.500 km
KM-stand laatst221.450 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 221.450 km

De zoektocht
Wat doe je als calculerend student en autoliefhebber, als je voor de keuze staat om je eerste auto aan te schaffen omdat je deze nodig heb voor je afstudeerstage?

Als autoliefhebber moest ik de keuzes die in mijn hoofd speelden: Alfa 146/156, BMW 3serie, Honda Civic(5e generatie), Prelude, Mazda 323F(model 94), MX3 of Xedos6 eigenlijk al gauw uit mij hoofd zetten, omdat ze simpelweg niet binnen het budget pasten.

Want als zogezegd "arme student" waren er vier voorwaarden gesteld:
* /- E 1.000,- aanschafbudget;
* het liefst een wagengewicht van minder dan 1.000kg;
* onderhoudsarme auto met een lage kosten/kilometer-verhouding;
* sportieve wagen om te rijden en om te zien.

Uit ervaring bleek dat deze voorwaarden moeilijk te combineren zijn.
Vooral door de eerste drie voorwaarden komt je dan toch gauw in de "catergorie Suzuki Alto/Daihatsu Charade" aardige boodschappenwagentjes, maar niet voor mij weggelegd.

Dus wat te doen, dan neem je de aanschafprijs als voornaamste voorwaarde en ga je bij Markplaats opzoek naar auto's die voor dat budget in de buurt staan.

Na onder andere een niet geheel frisse Alfa 33 en te doffe Mazda 323 proef te hebben gereden, stond er, nadat ik in een gare Seat Cordoba 1.6(met veel roest) had gecheckt, een mooie Honda Civic 5e generatie te koop.
Helaas was de uitvoering wel slechts de 1.3 dx, maar dat was iets om voor lief te nemen, met het cliche wat er niet op zit kan ook niet kapot in je hoofd houdend zou het een prima keus zijn.
De volgende dag direct een proefrit gemaakt en ik was om.
De auto had weinig roest, rammels en reed erg goed voor een 16-jarige met iets meer dan twee ton op de teller en de 1.3 met 75pk is ruim voldoende voor een auto van slechts 910kilo.
Van de prijs nog een nieuwe radio afgepraat en handje klap, ik was plotseling eigenaar van mijn eigen Honda Civic.

Dan begin het mooie werk, de auto direct binnen en buiten schoonmaken. De vrouw waarvan ik hem kocht had de auto weliswaar niet afgeragd, maar had er helaas wel in gerookt en ook was het interieur versierd met van die verschrikkelijke aftermarket drakenprint bekleding.
Gelukkig was het verwijderen ervan een peulenschil en was tot mijn verbazing de originele grijze bekleding in vrij strakke staat.
Uiteindelijk doet cockpitspray en autowasmiddel wonderen en ziet de auto er zo puik uit als op de foto's

So far the story behind, lets talk about facts.

==========Eerste ervaringen 1-2008==========

Heb de auto nu reeds een week in bezit en heb er ongeveer 200 kilometer opzitten, steeds korte stukjes maar dat gaat dadelijk veranderen als ik dagelijks 60kilometer moet rijden voor mijn stage, nu de eerste ervaringen:

Design:
Het exterieur vind ik zeer geslaagd van deze 5e generatie Civic, mooie daklijn, sportief kontje en een aansprekende voorkant. Ook de kleur rood staat hem goed, nadeel is wel dat de voorbumper iets verkleurd is (inherent aan die ouwe rooie rakkers). De wieldoppen hebben naar mijn smaak nog een aardige vormgeving, maar op eventueel langere termijn zou ik ze willen vervangen voor lichtmetaal. Het interieur is kaal, maar het ontwerp ervan is wel aantrekkelijk. Details als een mooi driespaaksstuur(doet in de verte wat denken aan het stuur van mn ouders Mazda6); fraaie ventilatorroostertjes en een fijne pook maken de auto af, daarnaast is de toplaag van het dashboard van mooi zacht plastic en kan ik alleen zeggen dat het plastic achterin wat goedkoop aandoet.

Comfort:
Wat valt er over comfort te zeggen, in dit stadium nog weinig omdat ik er nog niet veel in heb gereden. Dingen die opvallen, de auto loopt stationair heel stil, geen bijgeluiden en een fijne kachel. Het negatieve effect op comfort kwam ten sprake toen mijn moeder instapte, ze vind de auto te laag en op hogere snelheden is de motor wat luidruchtig, zelf geen last van de lage instap en ja meer lawaai kun je verwachten van een iets oudere auto.

Prestaties:
De 1.3 met carburateur is een lekker pittig motortje, toch knap van Honda dat ze al 16jaar geleden(al langer eigenlijk) 75pk weten te persen uit een 1.3'tje terwijl sommige merken dat tegenwoordig redden met een 1.4. Het is wel zaak om de motor op toeren te houden en door de carburateur geeft de auto soms een wat trekkende reactie, dit komt denk ik door een iets vervuilde carburateur. Binnenkort probeer ik het op te lossen met cleaner en een keertje V-power te tanken. Verder trek de auto aardig op en durf ik de petjes met golfjes 2 en 3 best uit te dagen voor een stoplichtsprint.
Een ding waar ik nog aan wil wijden is dat de versnellingsbak erg strak schakelt, Japansstrak zoals als ik al gewend was uit de Mazda6, ze hebben ook het zelfde grapje met de achteruit, als deze niet direct gepakt wordt even terug naar de 1, neutraal, koppeling los en in de R.

Verbruik:
Nog weinig over te zeggen omdat ik de auto met volle tank heb gekocht, maar 1 op 12/13 moet wel tot de mogelijkheden behoren.

Weggedrag:
Dankzij de dubbele draagarmen gaat dit onderstel strak door de bocht,dankzij de lage zit en het gebrek aan stuurbekrachtiging heb je het gevoel alsof je totale controle hebt over de auto. Beperkende factoren zijn helaas de banden, profiel is OK maar de structuur doet wat poreus aan, dus eventueel ooit laten vervangen door nieuwe met lichtmetaal.

Uitrusting:
Tja, de DX is het absolute basismodel maar om eerlijk te zijn mis ik eigenlijk weinig, geen stuurbekrachtiging is even wennen maar door het beperkte gewicht is het manoeuvreren een eitje. De enige luxe die ik er zelf bijgekocht heb is er in de vorm van een Sony Bluetooth radio, zodat ik voorzien ben van streaming music en handsfree bellen.

Voorlopige conclusie:
Ik denk dat deze auto een goede keuze is, voor het geld wat ik er aan heb uitgegeven loop ik weinig risico, maar heb ik wel een heerlijk sturende wagentje met een strak en sportief design.

==========Update 4-2008==========

Rijd nu al vier maanden met veel plezier in de Civic, heb er nu ruim 3.000km op zitten en de conclusie is nog onveranderd, wat rijd deze auto voor zijn tijd nog goed, heb dankzij mijn stage bij BMW vergelijkingsmateriaal dat in een heel andere klasse opereert zoals bijvoorbeeld een 535d (e61) met een zeer solide en uitgebalanceerd weggedrag of een heerlijk sportief sturende 325i (e90).
De vergelijking is weliswaar een beetje mank met deze automobiele toppers, maar qua besturing en weggedrag is het in mijn Honda nog niet zozeer behelpen, de echt grote stap wordt gemaakt in de verfijning, comfort en vooral ook POWER.

Want dat is het voornaamste wat gemist wordt in de Civic 1.3, het apparaat moet veel toeren maken om een beetje gang erin te krijgen en vooral op de snelweg met snelheden boven de 120km/u wordt de wagen nogal lawaaiig, ook is dan nog wel eens nodig om terug te schakelen naar zijn 4 om voldoende vermogen te hebben als er een inhalende vrachtauto moet worden gepasseerd.

Kosten:
Heb de auto afgelopen maand opgewaardeerd met nieuwe velgen en banden(via Marktplaats :D), er zitten nu 15 inch 195/50 banden op, dit komt het weggedrag en comfort ten goede. De banden (13inch 175/45) die erop zaten waren uitgedroogd, het profiel kon er nog mee door.


Het verbruik is na 10 tankbeurten constant rond de 1 op 13,4 zuiniger rijden is denk ik wel mogelijk maar op dit moment rijdt ik voor 70% in de stad/snelweg, wat zo zijn invloed heeft op het verbruik.

==========Update 12-2008==========

Ondanks de winterse temperaturen start de Civic gewoon nog elke dag.

De afgelopen 8 maanden nog nauwelijks problemen gekend.
Wel beginnen de homokineten een krakend geluid te maken vooral met bochten die ik rechts neem, iets om binnenkort rekening mee te houden om te vervangen, ook begint de motor iets te zweten wat weer met te koppakking te maken heeft.
Ondanks deze problemen doet de auto het verder nog steeds goed, het verbruik is wel iets gestegen naar gemiddeld 1 op 12,5. afhankelijk van hoeveel korte stukken ik rijd met koude motor.

==========Update 1-2009==========

Helaas afgelopen keer met de ijssel een slippertje gemaakt.. De Civic kwam hard in aanraking met een stoeprand.
Gevolg: eerste gedachte oh slechts velgen schade, maar toen ik verder keek zag ik dat de wagen "X-benen" heeft gekregen.

De rechter draagarmen hadden een flinke opdoffer gekregen waardoor het stuur erg onrustig is en het rechter wiel aanloopt en in onbalans is.

Uiteindelijk de eerder genoemde problemen(homokineet en koppakking) meegenomen om te kijken naar een eventueel andere auto.

Ik was naar eigen schatting ongeveer E 500,- kwijt om de Civic weer helemaal topfit te krijgen, dit was voor mij een bedrag om goed te overwegen om misschien een andere auto te nemen.

En die andere auto is er uiteindelijk gekomen, een mooie zilver metallic Alfa 156 1.6 uit 1998 :D! Bij een lokale dealer stond ie met 169.000 km op de klok tegen een zeer schappelijke prijs die binnen mijn nieuwe budget paste.

De Civic is voor E 750,- ingeruild ondanks de "problemen"(niet zelf aangekaart) die ermee waren.

Hopelijk heb ik er een goede deal mee gemaakt, de tijd zal het leren.

Ik heb in ieder geval zelf veel plezierige kilometers gehad in mijn Civic, waar ik een jaar tegen zeer lage kosten in heb gereden. Hopelijk zal de nieuwe eigenaar dit Japanse scheurijzer nog repareren en er zelf nog veel plezier aan beleven.

Voor meer info lees mijn eindconclusie.

PROBLEMEN

  • 221.450 km

Kan hier nog weinig over zeggen, de vermeende kwaliteit van Honda is dat ze nooit kapot gaan.

De APK is in juni 2008, verwacht dat ie er probleemloos doorkomt, de vorige eigenaar heeft op korte termijn nog de accu en bougies vervangen.

Enige wat mij is opgevallen dat de kentekenplaatverlichting het aan de linkerkant niet doet(simpele reparatie) en dat ik last heb van roest aan het linkerspatbord, wil dit gaan repareren met een staalborstel en antiroestgoedje lak(iemand andere tips).

==========Update 4-2008==========

Na 3.000km nog geen problemen gekent. Over twee maanden komt de APK benieuwd wat dat gaat opleveren

==========Update 6-2008==========

Bij kilometerstand 214.667 moest de Civic APK gekeurd worden, dit laten doen bij de werkplaats van mijn stagebedrijf en zoals eigenlijk verwacht geen problemen tegengekomen. Het enige wat vervangen moest worden was een aandrijfashoes en verder de wagen een olieservice gegeven (olie filter en 3,5 liter Castrol motorolie.)

Het verbruik van de auto is na dik 6.000 km nog steeds zo rond de 1 op 13,33 met pittig doorrijden, op een rustigere weg met dito rijstijl is 1 op 14,5 ook goed realiseerbaar.
Ondanks de steeds stijgende benzine prijzen is deze auto per kilo nog best betaalbaar met een tarief 28cent(inclusief wegenbelasting, dure verzekering, afschrijving en onderhoud.)

==========Update 12-2008==========

Had de laatste maanden al last van een ratelend geluid ter hoogte van de aandrijving, blijkt dat de homokineten aan vervanging toe zijn.

Verder is de koppakking lek want moet vaker dan gemiddeld de koelvloeistof bijvullen en het blok zweet ook iets.

==========Update 1-2009==========

Velgen beschadigd en draagarmen verbogen door uitglijer op het ijs.

Kortom de enige problemen zijn door eigen toe doen of algemeen onderhoud.

EINDCONCLUSIE

  • 221.450 km

De laatste dagen van het Civic rijden treden in, is het verstandig om van een "kale Japanner" te gaan naar een "luxe sportieve Italiaan"? Ik zal het straks gaan ervaren.

Het is nu tijd om de pro's en cons op te sommen van mijn eerste auto waar ik een jaar plezier in heb gereden

Pluspunten:
*Betrouwbaarheid en kosten
Heb een jaar probleemloos gereden, de enige kosten die ik heb gehad zijn: nieuwe banden(inclusief sportvelgen E 225,-) en een APK van E 80,-)
*Weggedrag en besturing
Zeer volwassen weggedrag en sportieve besturing voor een auto uit 1992, vooral hoe de auto bepaalde bochten kan pakken(uitvoegen op de snelweg met 120!)
*Uiterlijk
Gewoon een auto waar een jongere zich in kan laten zien.
*Afwerking en verfijning
Haast geen kraakjes in het interieur en zeer stille loop van de motor bij lage toeren.
*Motor en versnellingsbak
Petje af voor de Honda ingenieurs, de 1.3 heeft een net specifiek vermogen voor zijn tijd en draait graag hoge toeren. Versnellingsbak schakelt erg secuur en licht, met relatief veel gevoel.
*Prestaties
Ondanks een 1.3 redelijke acceleratie van 0 naar 100 en een top van 173km/uur op de GPS.
*Degelijk
*Goede kachel
*Mooi interieur

*/- Verbruik is redelijk met een gemiddelde van 7,5 per 100km, zoals bijgehouden is met de Spritmonitor. Had iets minder verbruik verwacht van een 1.3

Minpunten:
-Koppel
De motor heeft erg veel toeren nodig, stoplichtsprintjes zijn leuk, inhaal acties gaan daarin tegen een stuk moeizamer door het lage koppel, wat resulteer in geregeld terugschakelen op de snelweg.
-Opbergruimte
In het interieur ontbreekt het aan praktische opbergruimte als zijvakken en bekerhouders. Slechts het dashboardkastje en de asbak zijn te gebruiken als vakjes.
-Comfort op de snelweg
Komt doordat de motor veel toeren moet maken.
-Verlichting
De koplampen geven voor mijn gevoel te weinig licht, er komt een klein bundeltje uit die maar net genoeg zicht biedt.
-Roestvorming
Bekend punt van de EG Civic, roest komt nogal veel voor bij de spatborden van dit type, de mijne heeft er links veel last van.

Met alle plussen en minnen gemeten kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben geweest met deze aankoop, deze Honda heeft mij nooit in de kou laten staan(ondanks dat ik er niet altijd even goed voor heb gezorgd.) en is het eigenlijk jammer dat onze relatie een onverwacht en triest einde(een regelrechte uitglijer :-( sorry daarvoor.) heeft gekend.

Ik hoop dat jullie deze review met veel plezier hebben gelezen en vergeet ook niet die van mijn aanstaande Italiaans schone te lezen!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.