Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2009)

autoreview

Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2009)

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf12.515 km
KM-stand laatst28.200 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 4 jaar

  • 28.000 km

DE AANKOOP

Medio 2010 was ik op zoek naar een nieuwe auto daar mijn Renault Megane Coupe 1.6 16v uit 2002 op LPG-G3 richting de 100.000 km ging. Mijn toenmalige universele franse auto's garage ging helaas failliet en daardoor kwam ik terecht bij een grote Renault dealer met vele vestigingen.
De grote beurt die mijn auto nodig had werd ook qua kosten een grote beurt. Ik reed op dat moment zo'n 6.000 a 7.000 km per jaar en een groot bedrag aan onderhoudskosten zorgt voor een hoge kilometerprijs bij een dergelijk gering aantal kilometers per jaar (ook al zijn de onderhoudskosten bijna altijd minder dan de afschrijving).


Dus op zoek naar iets anders. In eerste instantie gekeken naar een nieuwe Chevrolet Spark 1.0 LS Bifuel. Ja ik was toen een blije gasrijder zeker op het moment dat ik aan de pomp stond. Helaas kon de Chevrolet me niet bevallen. Ik vond hem er wel leuk uitzien. Tijden de proefrit vond ik het rijden en met name de acceleratie niet naar mijn zin. Kon bij een oprit naar de snelweg eigenlijk niet eens voldoende snelheid maken om veilig in te kunnen voegen. Daardoor viel ie af.

Dan zag ik bij de garage waar ik mijn toenmalige Renault Megane Coupe had gekocht een 2 jaar oude Honda Civic Hybrid staan met een LPG-G3 gasinstallatie zo'n 48.000 km gereden en ingevoerd uit Duitsland. Een proefrit..en ja ik had meteen het idee....het moet een HCH worden!
Aansluitend aan mijn proefrit hadden ze daar echter twee weken bedrijfsvakantie. Ik ben niet van de impulsaankopen en besloot in de tussentijd even internet te raadplegen wat het aanbod en het prijsniveau was.

Daarnaast begreep ik dat Honda Nederland geen garantie gaf op de motor van een auto waar een LPG installatie ingebouwd is.
Dat was de reden om af te zien van de HCH waar ik de proefrit in gemaakt had.

Maar wat bleek, er stond een HCH te koop, niet ver weg...voor een goede prijs...uit okt. 2009 toen 10 maanden oud...met 12.500 km op de teller. Ik zeg doen!

Afijn, deze auto is nu dus ruim 4 jaar in mijn bezit. Intussen zijn mijn persoonlijke omstandigheden gewijzigd waardoor ik nog slechts zo'n 2.500 km per jaar rijd met de auto (heb nog een hele zuinige bromscooter Yamaha Giggle 4 takt injectie erbij gekocht waar ik de nodige kilometers op maak). Ondertussen in die 4 jaar met de auto in totaal ruim 15.000 km gereden.

HET VERBRUIK

De auto heeft ervoor gezorgd dat mijn rijgedrag aangepast is van 'lekker doorrijden' naar 'lekker cruisen'. Had voordien nog nooit een verbruiksindicator in de auto gehad. En ja...waarom meer brandstof verstoken als het met een beetje aangepast rijgedrag ook met minder kan?
Mijn verbruik over de eerste 4 jaar is gemiddeld 5,4 liter per 100 km (omgerekend in km per liter 1 op 18,4). In de zomer rijd ik circa 1 op 20 in de winter circa 1 op 17.
Mijn zomerbanden zijn de origineel gemonteerde 195/65/15 Dunlop SP Sport 300.
Mijn winterbanden, in november 2010 aangeschaft en gemonteerd op eenzelfde set standaard LM velgen, zijn 195/65/15 Goodyear Ultragrip 7+.

Over het verbruik dient vermeld te worden dat dit nadelig beinvloed is doordat bij de start van de eerste winterperiode (december 2010) mijn accupack zich abnormaal ging gedragen door geregeld te gaan regenereren waarbij ook een enkele keer het IMA lampje ging branden. Eind december 2010 maar een afspraak gemaakt met mijn toenmalige Honda dealer. Begin januari 2011 geinspecteerd en ja....accupack niet goed, echter onder fabrieksgarantie van 8 jaar in februari 2011 vervangen. Daarna geen problemen meer gehad. Her en der op internet is te lezen dat met name bouwjaar 2009 met een slechte serie accupacks (van een nieuwe toeleverancier?) te maken heeft gehad.

De bandenspanning heb ik standaard rondom op 2,4 bar i.p.v. de 2,1 bar die Honda adviseert.

Ik probeer zoveel mogelijk op de cruise control te rijden en ja altijd weer leuk als ie in de bebouwde kom dan een stukkie geheel elektrisch rijd.

Sinds een paar maanden heb ik ook een zogenaamde "grill-block" aangebracht waardoor de auto sneller op temperatuur komt hetgeen handig en goed is bij kortere ritjes. Ben benieuwd of het me met name in de koude maanden voordeel op gaat leveren. Het start stop systeem schijnt pas actief te worden op het moment dat de motortemperatuur boven de 56 graden Celsius komt.
Met betrekking tot het grill-block ( 2 isolatiebuizen voor centrale verwarmingspijpen aangebracht op de grille onder het kenteken vastgezet met tie-raps )houd ik uiteraard wel de motortemperatuur op het dashboard in de gaten dat deze niet op gaat lopen. Voor iemand die dagelijks lange afstanden rijd is het wellicht niet aan te bevelen om een grill-block aan te brengen.

HET ONDERHOUD

Reparaties heb ik nog niet gehad. De auto heeft me een keer laten staan toe hij niet wou starten door een lege accu voorin. De oorzaak lag echter bij mezelf doordat ik (zonder de auto te starten) met zo'n bandenpompje via de 12v aanstekeraansluiting de banden wat extra opgepompt had. En daarna ook nog de auto enkele dagen niet gebruikt had. Daardoor had de auto (die ook als hij stilstaat nog wat stroom gebruikt) de accu voorin leeggetrokken. En ook al start de auto met het accupack achterin, hij heeft toch een beetje stroom van voorin nodig.

Het feit dat de HCH geregeld langere tijd stil staat heb ik nu opgelost door het plaatsen van een zonnepaneeltje achter de middelste hoofdsteun van de achterbank. Hierdoor laad de auto overdag de accu voorin weer bij of ik de auto nu wel of niet gebruik. Uiteraard rijd ik wel iedere maand zoals het intructieboekje voorschrijft om het accupack in conditie te houden.

En ook al maak ik weinig kilometers ik laat wel jaarlijks mijn motorolie vervangen. De motor fabrieksgarantie is na 3 jaar vervallen en ik wil geen risico nemen op eventuele motorschade.

HET RIJDEN

Nee eigenlijk wil ik niets anders meer dan een CVT-automaat. Zo heerlijk relaxed en comfortabel. Na enige oefening weet je hoe de automaat reageert. Als je gas geeft om te versnellen en dan voorzichtig het gaspedaal weer op laat komen houd je het toerental en het verbruik laag.

Daarnaast is de auto heel comfortabel op de standaard banden. Als ruilauto bij het vervangen van mijn accupack heb ik een HCH op 17 inch LM velgen meegehad. Dat stond de auto heel mooi echter het comfortabel rijgedrag is dan voor een deel weg. En met de verhoogde bandenspanning die ik aanhoud (2,4 bar) is het rijden op klinkers ook minder prettig dan met de standaard 2,1 bar. Echter het sturen, wat ik sowieso al als fijn ervaar, vind ik met een verhoogde bandenspanning prettiger.

Ook de standaard audio installatie met 6 cd wisselaar bevalt me uitstekend. Gelukkig is er niet bezuinigd op de boxen.


MINPUNTEN

Zijn er nu alleen maar pluspunten?
Nee hoor de auto heeft vind ik ook wat minpuntjes.

Toen ik de auto net had moest ik even wennen aan de carrosserie c.q. het zicht rondom. Gelukkig heeft mijn auto park distance control achter.

Daarnaast heeft de achterklep twee van die onhandige bogen annex beugels die heel diep de kofferbak in komen als je de klep dicht doet. Echter als je er rekening mee houd valt er mee te leven. Dat de achterbank niet neergeklapt kan worden in verband met het daar gemonteerde accupack had ik met de aankoop al rekening mee gehouden.

Bij slecht lees regenweer loopt er water van de achterklep de kofferbak in als je de achterklep opent.

Zo dit zijn mijn eerste ervaringen van de eerste vier jaar.

Ondertussen is in oktober 2013 helaas mijn Honda dealer failiet gegaan. Tsja autoverkoop nieuw ingezakt, Honda heeft geen auto in het A segment en waar ze bij andere merken flink kunnen sleutelen (op onderhoud moet het daar verdiend worden) is dat bij Honda blijkbaar (betrouwbaar) niet zo.
Via de executieveiling van de curator heb ik een nog nieuw in de doos accupack(zie foto) kunnen bemachtigen voor het geval het accupack het na 2017 mocht begeven (tot dan loopt mijn garantie).

Ik ga binnenkort voor mijn jaarlijkse beurtje naar mijn nieuwe Honda dealer. En nu maar hopen dat deze niet failliet gaat.

Honda Green Oil

  • 28.200 km

Gisteren heeft de auto een klein onderhoudsbeurt (oliebeurt) gehad bij mijn nieuwe dealer. De laatste jaren altijd gereden met Shell Ultra 5W30. Ik hield me niet zo met de motorolie bezig, ben ook geen techneut en ging ervan uit dat de Honda dealer wel wist wat goed was. Overigens is 5W30 ook geschikt voor de Honda Civic Hybrid volgens het instruktieboekje. Echter aangeraden word de "dunvloeiende brandstofbesparende 0W20 olie". Op internet kwam ik echter ook het begrip "Honda Green Oil" tegen. Dit is een motorolie speciaal voor hybrides met een viscositeit van ca 0W15 (staat overigens niet op de verpakking). Het schijnt dat de motor deze motorolie bij en koude start ook sneller rond laat gaan dan de dikkere 5W30. Deze Honda Green Oil heb ik er nu dus in laten doen en ik kon al merken dat de motor er soepeler op loopt. Bij kruipen in de file draait de motor zo'n 750 tpm i.p.v. voorheen zo'n 1100 tpm. Bij het uitlopen voor een stoplicht loopt de auto makkelijker door; je voelt hem minder afremmen (geen voet op het rempedaal). En ja de 'dagverbruiksmeter' liep gisteravond terug bij koudere temperatuur dan gistermiddag van 5,2 ltr/100 km naar 4,8 ltr/100km. De Honda Green Oil is wel een paar euro duurder per liter maar dat word ongetwijfeld gecompenseerd door het lagere brandstofverbruik.
Enkele dagen verder, de electromotor lijkt het bij snelheden onder de 48 km p/u sneller over te nemen van de verbrandingsmotor, bij koude start is het verbruik lager dan voorheen en komt het verbruik sneller op een normaal niveau. De Honda Green Oil lijkt zijn werk goed te doen!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.