Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Black Mode (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Black Mode |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 45 km |
KM-stand laatst | 17.000 km |
de kop is eraf!
- 750 km
Sinds kort rijd ik via het bedrijf deze Honda Civic Hybrid als leaseauto. Het is een Black Mode, met schuifkantel-dak, leer (zwart/charcoal), acheruitrijcamera, speakerupgrade (Focal), navi.. Lekker compleet zeg maar.
Ik heb 'm gekozen vanwege de rijke uitrusting en de gunstige bijtelling (eerlijk blijven he?). Ik heb de eerste 750 km erop zitten en een paar zaken vallen me op:
-De auto is heerlijk stil; ik trap 'm niet op zijn staart en dan is de motor rustig.
-Heerlijk, zo'n automaat! Ik was het niet gewend en de CVT is relaxed rijden.
-De start-stop werkt goed, ook al vraag ik af of het effect heeft als je bijvoorbeeld langdurig voor het stoplicht staat waarbij er steeds een stukje opgeschoven wordt. Of in de file. Maar, het moet gezegd: het werkt feiloos.
-Helaas geen achterruitwisser, dat was ik wel gewend. Evenals regen en lichtsensor. Ach...
-En als de portierramen nat of beslagen zijn helpt het even open en dicht doen van de ramen niet.. Glijden de ramen niet langs de rubbers?
-En dus heb ik zo'n ramentrekker in de auto nodig.
-Verwarmde stoelen, heerlijk! Zeker omdat ik een chronisch probleem heb met mijn onderrug.
-Windgevoeligheid (had ik van gehoord): nog niet speciaal iets van gemerkt.
Al met al is het gebruik van de eerste 750 km (mix van snelweg en stad) iets boven de 6 l/100km. Netjes, maar wij dachten.
Kortom, ik mis een paar dingen, maar ik heb er veel voor teruggekregen!
Over betrouwbaarheid en gebruikskosten kan ik nog weinig zeggen.
17000 km onbezorgd
- 17.000 km
Na een eerste review vlak na het ophalen van de auto, heb ik er 17000 km opzitten en heb ik ook een winterbandenperiode achter de rug. Tijd voor een update.
Los van de briljante audio, vooral de focal-speakers, en het schuifdak en leren bekleding.... het gaat natuurlijk om de auto zelf. Waar ik echt blij van wordt is de aandrijflijn. Nee, het is geen raceauto, als was het maar dat bij flink doortrekken inderdaad de cvt van zich laat horen. Maar de auto kan goed mee in het verkeer en 'schakelt' ongemerkt. Wat een rust om met een automaat te rijden! Als je in een lange rij voor een stoplicht staat of een file die zeer mondjesmaat opschiet, zou je willen dat je de start-stop kan uitzetten. Dat aan en uit lijkt me niet goed.
Ik rijd met de zomerbanden weer op 6 l/100km, maar met de winterbanden schoot dat naar 6,7. Na 17000 km sta ik op 6.5 l. Ik kom niet vaak boven de 3500 toeren, ook al zorg de cruise control wel voor extra toeren als de auto een heuvel/glooiing oprijdt.
Ik hoorde dat de auto meer windgevoelig zou zijn, maar meer dan ik bij andere auto's heb meegemaakt is het niet.
Ja, de kofferbak houdt niet over. Voor het dagelijkse werk prima, maar een fiets neem je natuurlijk niet mee. Ik ga wel met de Honda naar Scandinavië, met dakkoffer. Gewoon een kwestie van meer spullen thuislaten...
Wat me opvalt is dat het ventilatierooster in het midden van het dashboard niet uit te zetten is en het komt voor dat je geen lucht wil, maar het wel krijgt! Ook al zet je alles uit. Wie heeft daar iets op gevonden?
Ook de navigatie van Honda werkt prima, maar files worden merkwaardig aangeduid. Er staat iets als 'richting Breda van Rotterdam' en dat is dan een fille van Breda naar Rotterdam...
Maar al met al een lekkere auto, voor die prijs!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.