Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2008)

autoreview

Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2008)

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een zwarte Honda Civic Hybrid. Het is een waar genoegen om in deze auto te rijden. De keuze voor deze auto was snel gemaakt. De 14% bijtelling bood mij een mooie mogelijkheid om een klasse hoger te rijden dan anders mogelijk zou zijn.

De keuze voor deze auto was eigenlijk al vorig jaar zomer al gemaakt. Ik heb toen meer dan 2000 mijl in deze auto gereden in het zuidwesten van de VS. Daar komt de auto eigenlijk ook het beste tot zijn recht. Het ‘cruisen’ over de highways was nog nooit zo relaxt als met deze auto. De CVT doet perfect zijn werk en met de lagere snelheidslimieten die daar gelden is het ook een makkie om een verbruik op de boordcomputer te krijgen van 5.1l op 100km bij normaal gebruik van het gaspedaal. En dat met een benzine die volgens de pomp een minaal octaangehalte heeft van 87! Dat is toch wel wat anders dan de euro 95 waar wij hier op rijden.

Hier in Nederland bevalt de auto net zo goed, alleen is het moeilijker om het zelfde verbruikscijfers te halen. Ik heb de laatste tijd niet zo veel gereden, dus ik ben hem nog aan het inrijden. Het gemiddelde verbruik ligt nu volgens de BC op 6.7 als ik mij ongeveer aan de maximumsnelheid houd. Voor de lange afstanden buiten de randstad rijd ik meestal harder en zal het verbruik wel wat hoger komen te liggen.
Maar ik had de auto ook niet aangeschaft vanwege de lage verbruikcijfers. Het is gewoon een uiterst compleet uitgeruste auto met het meeste waar voor je geld. Ik las laatste een blog van iemand anders die schreef dat dit de auto was die de meest zen achtige auto ervaring opleverde. Daar kan ik mij volledig bij aansluiten. Je kan in deze auto kruipen een paar honderd kilometer rijden er weer net zo fris uitstappen als toen je de reis begon.

Grappig is om de verschillen te zien tussen de Amerikaanse uitvoering van deze auto en de Europese. Ik heb ook 2 foto’s toegevoegd van de auto die in de VS reed. Uiterlijke verschillen zijn overduidelijk:
- Een andere neus met Daytime Running Lights en geen mistlampen
- Splash Guards
- Geen verchroomde zijstrips
- Geen verchroomde strips op de portierhandvatten
- Andere achterlampen
- Geen verchroomde uitlaat

De verschillen aan de binnenkant:
- een andere middenconsole, met niet inklapbare bekerhouders en niet afsluitbaar
- 3,5mm AUX aansluiting onder de sigarettenaansteker. (echter doen ze daar niet aan een sigarettenaansteker, dus die is vervangen door een afdekdopje.)
- Geen spiegel inklapknopje
- Een knopje om de centrale deurvergrendeling te regelen
- Geen VSA knop (ik weet niet of er wel VSA aanwezig was)
- Getinte ramen muv. de voorruit

Een ander verschil was de sleutel van de auto. Deze had 2 extra knoppen. De eerste is een typisch Amerikaanse panic button. Als je deze knop indrukt gaat het alarm af van de auto. De 2e is een knop voor de ontgrendeling van de kofferbak. Dat is in Nederland echt een gemis, maar dat is voor mij het enige nadeel aan deze auto.
Het laatste verschil aan de sleutel was dat als je 2 keer kort achter elkaar op de vergrendelknop drukt geeft de claxon 1 maal kort een signaal.

PROBLEMEN

Als laatste wil ik graag nog even een waarschuwing afgeven aan de mensen die andere velgen laten monteren. Zoals je kan zien heb ik er andere velgen er onder laten zetten. Dit zijn normale civic atlas velgen. De waarschuwingen die hier eerder bij reviews werden afgegeven over verkeerde ET waarden waren niet voor niets. Als je naar de 4e foto kijkt dan zie je de wielkast van het linker achterwiel. Je kan daar een beschadiging zien aan de beschermkap van de benzineleiding. Ik heb nog niet eens met volle belading gereden en ben blij dit nu te zien, want ik weet niet wat er gebeurd zou zijn als ik dit te laat gezien had. Ik ga ze snel mogelijk bij de dealer langs en ik hoop dat de dealer de velgen wil ruilen voor een paar die wel een goede ET waarde hebben. Hij had immers ook aangegeven dat deze velgen geen problemen zouden opleveren.

07 mei 2008
Ik ben maandag bij de dealer langs geweest om het probleem te laten zien, maar de verkoopleider was niet aanwezig die mij de auto had verkocht. Hij belde vandaag terug dat er ’spoorverbreders’ van 4mm zijn besteld en dan zou het net moeten kunnen volgens Honda. Hij gaf aan dat hij meerdere setjes besteld had, omdat er meerdere mensen dit probleem zouden hebben, die dus ook terug moeten komen. Ik moet volgende week langs om ze te laten installeren. Mocht dat niet werken, dan gaan ze misschien wat aan de beschermkap aanpassen.
Mijn voorkeur ging uit naar het omwisselen naar de 16” velg met de goede ET waarde die wel als officiële civic hybrid accessoire geleverd kan worden. Echter wilde de dealer mijn velgen niet terugnemen ook al zijn ze nog onbeschadigd. Hij wilde ze wel omruilen voor een ‘vriendenprijsje’ van 400euro! Dat vond ik echt veel te veel geld.
Als hij mij bij de verkoop had uitgelegd wat een ET waarde is en wat voor gevolgen het zou hebben voor mijn spoorbreedte dan had ik nooit voor de civic atlas velgen gekozen en de 16” civic hybrid velgen genomen.
Het is nu even afwachten of de oplossing van de dealer voldoende is, want met de huidige opstelling is de band 1,5 cm naar binnen gekomen ten opzichte van de 15” standaard velg. Dat is best veel en ik weet niet of 4mm naar buiten het probleem echt oplost.

28 mei 2008
Ik ben gisteren bij de dealer geweest. De spoorverbreders van 4mm zijn geplaatst en ze hebben de beschermkap naar binnen gebogen en met een tie-wrap extra vastgezet. Zo zal de beschermkap niet meer geraakt worden, maar het is even bezien hoe de constructie er over een paar maanden uitziet.

De oplossing is waarschijnlijk dus wel afdoende, maar ik ben nog steeds teleurgesteld in de dealer, omdat hij mij niet goed heeft voorgelicht en eigenlijk een lapmiddel heeft geboden in plaats van een degelijke oplossing.
Echter doet dit alles niet af aan deze geweldige auto!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.