Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 29.500 km |
ERVARINGEN
- 29.500 km
Superfijne auto, voorzien van alle luxe die je maar kan bedenken. Aanvankelijk had ik mijn bedenkingen bij de CVT, maar dit blijkt juist een superfijne automaat die gevoelloos schakelt. Eigenlijk kun je niet eens spreken van schakelen, hij valt gewoon langzaam terug in toeren. Bij normaal doch vlot rijden maakt de motor bij het optrekken zo’n 3000 toeren en eenmaal op snelheid kan die terugvallen naar 1500 toeren op de buitenweg en slechts 2200 op de autobaan bij niet te veel tegenwind. Heerlijk rustig in de auto daardoor.
Ik probeer de auto netjes in te rijden dus heb nog geen idee van de werkelijke prestaties, maar heb het idee dat dat wel in orde is.
Wat wel even gewenning vraagt is de afslaande motor bij (bijna) stilstand. Soms is dit onhandig, bijvoorbeeld in de file, maar dan is het opgelost door de stand S te kiezen van de automaat.
De elektromotor werkt netjes mee bij het optrekken, maar doet dat feitelijk ongemerkt. De auto trekt gewoon snel op. Bij het rijden een bult op, of bij een glooiende weg blijft het brandstofgebruik hetzelfde daar de electromotor even bijspringt tijdens het nemen van de helling. Zal de helling echt stijl worden dan zal het toerental denk ik wel wat oplopen, maar dat heb ik nog niet meegemaakt. Ook bij constante snelheiden rond de 30 km of minder rijd je alleen op de elektromotor, hetgeen merkbaar is aan een klein schokje, vervolgens valt de verbruiksmeter en toereneller helemaal terug en zie de indicatoren van de elektromotor branden. Ook dan is de auto muisstil, alhoewel de motor nog wel meedraait, zei het met gesloten kleppen en zonder brandstof.
De audio is ook prima, een 6 cd wisselaar is standaard en deze leest ook MP3 en Wma’s. Super, je kunt dus voor uren muziek direct inladen. Het geluid zelf is ook prima, mooi vol geluid mits je het volume niet al te ver opendraait.
Het verbruik van de 1e tank komt op 1:15,7. Enigzins teleurstellend omdat ik toch echt netjes had gereden, maar mogelijk was de tank bij oplevering minder gevuld dan ik zelf heb gedaan met het tanken. Verder kan het goed te maken hebben met het nog moeten inlopen van de motor. In een update zal ik het verbruik nogmaals vermelden.
Al met al denk ik een fijne auto te hebben voor de komende paar jaar!
Inmiddels staat de kmteller op 22000 km. Tijd voor een update.
Het bokken is eindelijk ook door een monteur geconstateerd en toen ging het snel. Bij de 1e beurt is een nieuwe hoofdcomputer in de auto gezet. Nadien heeft het zich niet meer voorgedaan. Hopelijk blijft het zo. Indien niet, dan is de volgende stap het vervangen van de CVT. Het verbruik is steeds ruim 1:18.
Inmiddels ben ik helemaal \"thuis\" in mijn auto en ben nog steeds erg enthausiast. Wat een comfort, heerlijk. Bij de beurt had ik een auto mee van de garage, een 2.2 civic diesel. Heerlijk snel, werkelijk een beest van een auto, maar toch als ik weer kon kiezen dan nam ik weer de hybrid!
Update 11-11-2008
Nog steeds rijdt ie perfect. Het was dus de hoofdcomputer die een storing had. Deze week rijd ik de 30.000 km vol en nog steeds supertevreden. Verbruik is tgv de gemonteerde winterbanden wat toegenomen, nu zo\'n 1:16 soms 1:14-1:15. tip van de garage was om de bandenspanning wat te verhogen, naar 2,6 bar. Dat heb ik nu gedaan, heb het idee dat dat inderdaad aanmerkelijk scheelt.
Update 02-05-2009 51.000 km gereden inmiddels.
Geen problemen. Loop wel tegen enkele onhandigheden aan, de kofferbak die alleen kan worden geopend met de sleutel, of met de hendel naast de bestuurdersstoel (ik heb begrepen dat dit niet meer speelt bij de nieuwe modellen). En helaas kan de achterbank niet kantelen, jammer want soms kom je net wat ruimte tegekort voor lange voorwerpen. Een skiluikje was dan al voldoende geweest maar ook die ontbreekt.
Verder nog steeds supertevreden!
PROBLEMEN
- 29.500 km
Soms bokt/ schokt de auto in tijdens het (langzaam) versnellen of afremmen en weer gas geven. Dit altijd rond de 2000 a 2500 tpm. Geef ik gas bij of laat ik gas los is het probleem weg en rijdt de auto normaal.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.