Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 125.000 km |
ERVARINGEN
We doen het in etappes, om te beginnen de eerste ervaringen met deze bijzondere auto. Ik zal naderhand ervaringen blijven toevoegen.
Zoals zovelen ’geinspireerd’ met het grote belastingvoordeel maar eens gaan proefrijden. Interieur is bijzonder vormgegeven, met een hightech smaakje. Een stuk frisser en verfijnder dan het interieur van de Golf V die ik tot voor kort reed, maar weer wel vergelijkbaar met de C4 die ook enkele jaren in ons bezit is geweest.
De auto rijd anders dan andere auto’s. Het is minimaal, maar wel merkbaar dat er iets tussen de bedalen en de motor zit - de IMA technologie geeft je soms de indruk dat je na het geven van een signaal (gas geven) even een fractie moet wachten opdat het ook werkelijk gebeurd. Irritant? Nee, gewoon anticiperen.
Dan kom je bij het stoplicht en gaat de motor even uit. Heerlijk die rust, laat de rem los en de auto komt direct in beweging. Ook dit kost een fractie van een seconde, maar toch ben je vaak eerder weg dan de rest. Koppelen/schakelen kost namelijk ook tijd.
De snelheid is voldoende. Vooral boven de 80 merk je dat ie het in de ’Drive’-stand prima doet, maar niet als een raket weg sprint. De sportstand geeft iets meer versnelling, maar gaat gepaard met wat meer motorlawaai. Tot de 80 ben je verrast over de snelheid; de CVT automaat is een traploos systeem, dus je verliest niets door schakelmomenten. Beetje opletten voor je medeweggebruikers, ik betrap mezelf erop in te moeten houden als de auto voor me aan het opschakelen is.
Door de gunstige gewichtsverdeling (lichte motor voorin, accu’s achterin) zoeft de Civic prettig door lange bochten. Korte bochten geeft wat overhelling, maar met de 16’ 205 brede banden die ik eronder heb laten monteren heb je hier minder last van dan met de standaard 15’ eco-bandjes die je erbij krijgt.
Uitrusting is prima, standaard is er al veel op, de volgende opties kun je overwegen:
- andere velgen (zie plaatje, ’t helpt behoorlijk)
- leer (achteraf geeft meer kleurkeuze en geen bijtelling)
- navigatie (ook niet af-fabriek, maar wel in het dashboard)
Verder is er audiopakket, xenon, parkeersensoren, bodykits, etc, etc voor te krijgen.
Update 18-3-2008:
Het verbruik loopt al wat terug, bij 3.000 km verreden. De boardcomputer houd het op 1:14,5, maar als ik de getankte liters tegen de verreden kilometers uitzet kom ik meer in de buurt van de 1:16,5 tot 1:17. Nog steeds rijd ik de maximum snelheid, maar een enkele keer harder dan dat. Ik heb de indruk dat de auto op BP euro 98 (Ultimate) niet lekker rijd, hij komt wat schokkeriger over. Normale euro 95 is prima overigens.
+ extra foto’tje
Update 23-7-2008:
Nog een paar weken en hij gaat voor z'n eerste (kleine) beurt. Er zitten dus al weer bijna 20.000km op. Het verbruik loopt niet verder terug, ik blijf steken op een gemiddelde (sinds het begin) van 6,5liter per 100km, 1:15,3 dus. Per tankbeurtje scheelt het wel eens, maar over het algemeen zit ik tussen de 6 en de 6,5 liter per 100km. Je rijgedrag helpt het verbruik wel, ik behoor niet tot de categorie mensen welke het nieuws halen met hun irritant zuinige (extreem langzame ;) ) rijgedrag, maar loop ook zelden boetes op.
De VDO navi doet z'n werk goed, al is deze niet storingsvrij. Hij gaat dus nog een dagje terug om te checken of er wat mis is en om te kijken of er misschien wat verbeterd kan worden. Ten slotte heb ik een audio uitbreiding anders dan de standaard Honda laten inbouwen, met een knappe compo set voor en een subkist in de kofferbak en achter nog even niets. Ik ga kijken of achter speakers zin hebben, het subgeluid is in ieder geval subliem - ondanks de accu's en de achterbank.
PROBLEMEN
-> VDO navi/media center loopt soms vast, speelt muziek niet goed af of geeft zwart beeld. Gaat terug voor onderzoek.
Tjah, het begon zo mooi...
- 125.000 km
Inmiddels kijk ik al weer uit naar een opvolger voor de HCH. Ik heb momenteel een dubbel gevoel bij mijn bolide - enerzijds weet ik dat je als lease-rijder nauwelijks goedkoper kan rondrijden in een auto van deze klasse, aan de andere kant wordt ik steeds weer geconfronteerd met een aantal vervelende puntjes:
- brandstofverbruik rijst de pan uit. De waarden die ik tussen de 10.000 en 80.000 km haalde zijn ver te zoeken. Erg onzuinig, ook bij bewust en ontspannen rijden. 7l/100km is eerder regel dan uitzondering geworden. Was ooit 6l/100km.
- rammeltjes: in de deur, dashboard, etc ontstaan rammeltjes. Dealer kan/wil er niets aan doen.
- Koplamp ging steeds uit, dealer weet het aan lampjes, maar uiteindelijk heb ik de kabelboom ingespoten met contactspray en nu doet ie het weer.
- Mickey-mouse vering; als je er met 4 personen in zit is elke dwarsrichel reden tot een flinke beuk in de veerwegstoppers. Onprettig, op z'n minst.
- Inmiddels begint ie ook nog olie te verbruiken, zoveel dat ik nu ongeveer 10.000km na een beurt een liter olie bij kan vullen. Zal wederom 's vragen of dat normaal is, mijn oude Civic 1.5i uit 96' had toentertijd nooit olie nodig, ook niet toen er al >200k op de teller stond.
En in mijn geval is de irritante VDO navi ook een drama. Ook na herhaaldelijk nieuwe software e.d. blijft het een gevoelig ding. Waar de Pioneers bij andere HCH bezitters eruit worden gesloopt bij het leven, laat het dievengilde mijn navi lekker zitten. Das dan het enige voordeel - blijkbaar weet men hoe waardeloos ie is ;)
Benzineverbruik is reden voor mijn werkgever om de HCH in de ban te doen, dus er komt er sowieso niet nog een. Nu dus naar een waardige opvolger zoeken, van een merk waar de kans op rammeltjes een stuk kleiner is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.