AutoWeek 14 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 14 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Honda
  • Civic
6

autoreview

Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2008) #16

Anoniem
  • Review
27 februari 2009 om 17:09
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst26.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 26.500 km
  • 27 februari 2009

Deze honda is, zoals zoveel auto's van dit type, een lease-auto. Ik heb voor deze auto gekozen vanwege de lage bijtelling en de standaard luxe uitrusting.
Voor ons is het belangrijk dat, vanwege onze dochter, er een kinderstoeltje achterin kan zonder dat de passagiersstoel erg ver naar voren moet en dat er een kinderwagen in de kofferbak past. Beide zaken gaan probleemloos.

De auto was op voorraad bij de dealer in Maastricht, dus de enige vertraging tot ik kon rijden was de tijd die nodig was om de auto door de leasemaatschappij te laten verwerken. Dit had 10 dagen geduurd.

Al vanaf het begin heb ik een dubbel gevoel over de auto. Enerzijds is het een heerlijk, makkelijk rijdende auto waar helemaal niets mis mee is en die voorzien is van alle luxe die je je kunt wensen.
Anderzijds is het totaal geen enerverende auto om te rijden, het gaat allemaal erg beheerst en zeker met de standaard eco-banden is het weggedrag sterk overstuurd, zijwindgevoelig en ietwat zompig.

Doordat er maar een 1.3 motor inzit die gekoppeld is aan een CVT-transmissie, merk je vooral als de accu's leeg zijn of als je wat meer op snelheid bent, dat je met een zware auto onderweg bent. Wanneer je een tijdje in de heuvels / bergen rijdt en je rijdt op snelheid, dan kunnen de accu's niet al te lang ondersteunen en kom je al gauw vermogen "te kort". En als je dan heuvelaf of op een vlakke weg rijdt, dan draait de motor harder om de accu's weer bij te laden. Beide situaties zijn "goed" voor een hoog brandstofverbruik.
Omdat ik in Zuid Limburg woon en daarom vaak over de A79 rijdt (die voor NL veel hoogteverschil kent) kom ik dit probleem tegen zodra ik wat meer haast heb.

Ook valt op dat het opgegeven verbruik van 4.6 l/100km niet normaal te halen is. Als je in druk verkeer (vaak afremmen en optrekken) op de snelweg rijdt (A2 Utrecht - Maastricht bijv) dan zit je al snel op een verbruik van boven de 6.6 l/100km. Ik heb een van de dagtellers vanaf het begin laten doorlopen en zit nu op 6.7 over 26500 km.

Wil je wel op het opgegeven verbruik uitkomen, dan zul je op de snelweg max. 95 moeten rijden (dat is 2000 toeren, hoogste toerental met "zuinige" nokkenas-stand).
In de stad is dit beter haalbaar omdat bij optrekken tot 50 de electromotor bijspringt en die weer bijlaadt als je afremt.
Bovendien kun je, als je alleen in de auto zit, de cruisecontrol op 47 km/h zetten en zo een tijdje electrisch rijden. Mijn ervaring is dat dat bij hogere snelheden of meer inzittenden niet lukt.

Positief is dat de auto weinig aandacht nodig heeft. Nu er winterbanden onder zitten is het weggedrag veel rustiger en kun je heerlijk ontspannen rijden door de automaat en de cruisecontrol. Ook met een kleintje achterin dat aandacht nodig heeft en met reisgezelschap waar je mee praat is een onbekende stad in de spits geen probleem, hier komt het gemakkelijke karakter van de auto om de hoek kijken.

--- Uitrusting ---

Ik heb mijn auto laten uitrusten met de volgende aftermarket extra's:
- Trekhaak (mag alleen gebruikt worden voor een fietsendrager)
- Bluetooth carkit via de autoradio
- iPod aansluiting
- Compact navigatie met montage op het dashboard
- Dakdragers

De iPod aansluiting is een systeem dat Honda levert en dat voor mij erg tegenvalt. In mijn eerdere leaseauto had ik een IceLink aansluiting met cradle, waarmee je je iPod zelf kunt bedienen.
Het Hondasysteem is een losse stekker die in je dashboardkast kan of voor de pook, en zodra je je iPod aansluit is die geblokkeerd.
Via de radiobediening (en de knoppen op het stuur) kun je het nummer dat aanstond voor je de iPod aansloot afspelen, of je kunt willekeurige nummers afspelen.
Ook kun je 7 playlists maken met de namen Honda1 - Honda7, die je vanaf je iTunes opslaat en die worden dan via de cdwisselaarfunctie van de radio als discs 1-7 aangeroepen.
Als je een specifiek nummer wilt horen zit er niets anders op dan je iPod loskoppelen, dit nummer / album zoeken en een nummer aanzetten en dan weer aankoppelen.

De trekhaak is afneembaar. Omdat dit model auto geen aanhanger mag trekken is deze alleen bruikbaar als montagepunt voor een fietsendrager. Alleen - het maximale laadvermogen van de auto is 350 kg, dus als je er met een gezin inzit, de bagageruimte en evt. een dakkoffer volhebt, dan zit je hier al snel aan en hangt de auto al flink in zijn veren. Wanneer je dan fietsen achterop plaatst zit je al heel snel met de achtervering maximaal ingeveerd als je over hobbels rijdt - resultaat is flink gebonk uit de wielkasten. En de auto hangt dan ook erg sterk achterover.

Een absolute afrader is de standaard Honda bluetooth carkit - deze heb ik laten vervangen door een Parrot 3100 systeem. Ik was erg slecht verstaanbaar als ik harder dan 100 kmh reed en het geluid over de speakers was zeer slecht. Bovendien heeft het apparaat geen display en bedieningstoetsen om te bellen, dus zit je toch nog met je telefoon in je handen. En zodra je een toets indrukt op de telefoon wordt de radio weggedrukt en heb je 10 seconden geen geluid - dit gebeurde bij mijn telefoon ook wanneer deze zich 30 sec. na een gesprek zelf op toetsenblokkering zet.
Al deze problemen zijn met de Parrot carkit verholpen.

Als laatste kritiekpuntje wil ik de stuurverstelling noemen - het stuur staat voor mij in de hoogste stand te vlak en in de laagste stand is het zicht op de bovenrand van de toerenteller weg.

Voor de rest niets dan positiefs over de auto. Ik heb er tot nu toe probleemloos mee gereden, de airco werkt heerlijk, de stereo geeft mooi geluid (al storen sommige zenders wat sneller dan op andere radio's) en de stoelen zitten goed. En alles werkt precies zo als je verwacht.
Ook is de ergonomie goed voor elkaar, alles is goed bedienbaar en zit waar je het verwacht.

De kosten (juist als leaseauto met 14% bijtelling en opties die na levering worden ingebouwd (dus bijtellingsvrij) zijn erg gunstig, ik zou geen andere auto met deze ruimte en uitrusting voor dit geld kunnen rijden.

De vormgeving is smaakgebonden, ik vind de verhoudingen van de auto niet helemaal "kloppen", zonder dat deze lelijk wordt. Veel kennissen en collega's vinden de auto wel mooi.

En leuk is ook, dat de tank 50 liter bevat maar dat de benzinemeter al na 40 liter op "leeg" staat. Sinds ik dat doorheb is de noodzaak om snel te tanken verdwenen - mijn record staat op 47.35 liter tanken en dat betekent dat ik nog >40 km had kunnen doorrijden...

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
 
  • Houd me op de hoogte over de Honda Civic
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Honda Civic

INFO
Lease'm
Honda Civic 1.0 i-VTEC Comfort (5D/6H)
€ 483
 
Honda Civic in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    2.0 i-VTEC 320pk 5D Type R GT

    Honda Civic 2.0 i-VTEC 320pk 5D Type R GT

    • 2017
    • 40.158 km

    € 35.995

    1.8 Comfort Automaat 5drs -A.S. ZONDAG OPEN!!

    Honda Civic 1.8 Comfort Automaat 5drs -A.S. ZONDAG OPEN!!

    • 2012
    • 23.429 km

    € 12.990

    1.4 Type S Airco, Stoelverwarming, Start stop, etc.

    Honda Civic 1.4 Type S Airco, Stoelverwarming, Start stop, etc.

    • 2009
    • 123.750 km

    € 5.940

Meer Honda Civic occasions

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Civic specificaties
  • Honda Civic occasions
  • Honda Civic video's
Advies en informatie
  • Honda Civic tests
  • Honda Civic gebruikersreviews
  • Honda Civic index
PREMIUM
Fiat 500e vs. Honda e - Dubbeltest

Fiat 500e vs. Honda e - Dubbeltest

Fiat heeft lang op zich laten wachten als het gaat om elektrisch rijden, maar de gloednieuwe...

Lees meer
 

Honda Civic reviews

  • Review
    Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2010)

    Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance...

    5
    • 19 december 2020
  • Honda Civic (2009)

    • 14 september 2017
  • Review
    Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Comfort (2009)

    Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Comfort...

    • 3 oktober 2016
  • Review
    Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2009)

    Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance...

    1
    • 2 augustus 2016
  • Review
    Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Comfort (2009)

    Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Comfort...

    7
    • 28 september 2015
  • Review
    Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2009)

    Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance...

    7
    • 22 oktober 2014
  • Review
    Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2011)

    Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance...

    7
    • 23 augustus 2014
meer reviews
Honda Civic Hybrid

Honda Civic Hybrid

11

Honda heeft de facelift van de Civic aangegrepen om ook de Hybrid subtiel op te waarderen....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    In het Wild: Honda Civic (1983)

    In het Wild: Honda Civic (1983)

    29
    • 9 april 2021
  • Review
    Honda Civic 1.4 Comfort (2015)

    Honda Civic 1.4 Comfort (2015)

    3
    • 13 maart 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Honda Civic Sedan duikt op

    Nieuwe Honda Civic Sedan duikt op

    37
    • 11 maart 2021
  • Review
    Honda Civic Aero Deck 1.5i VTEC-E (1998)

    Honda Civic Aero Deck 1.5i VTEC-E (1998)

    2
    • 1 maart 2021
  • Review
    Honda Civic 1.8 Sport (2012)

    Honda Civic 1.8 Sport (2012)

    6
    • 18 februari 2021
  • Review
    Honda Civic 1.8 Sport (2015)

    Honda Civic 1.8 Sport (2015)

    1
    • 14 februari 2021
  • Review
    Honda Civic Type R 2.0i-VTEC Race (2007)

    Honda Civic Type R 2.0i-VTEC Race (2007)

    6
    • 21 januari 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    In het Wild: Honda Civic (1983)

    In het Wild: Honda Civic (1983)

    29
    • 9 april 2021
  • Autonieuws
    Honda neemt nieuwe EV mee naar Sjanghai

    Honda neemt nieuwe EV mee naar Sjanghai

    43
    • 8 april 2021
  • PREMIUM
    Fiat 500e vs. Honda e - Dubbeltest

    Fiat 500e vs. Honda e - Dubbeltest

    • 23 maart 2021
  • Review
    Honda e (2020)

    Honda e (2020)

    9
    • 19 maart 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe concept-car Honda in beeld [Exclusief]

    Nieuwe concept-car Honda in beeld [Exclusief]

    8
    • 17 maart 2021
  • Review
    Honda Civic 1.4 Comfort (2015)

    Honda Civic 1.4 Comfort (2015)

    3
    • 13 maart 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Honda Civic Sedan duikt op

    Nieuwe Honda Civic Sedan duikt op

    37
    • 11 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep