Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 26.500 km |
- 26.500 km
Deze honda is, zoals zoveel auto's van dit type, een lease-auto. Ik heb voor deze auto gekozen vanwege de lage bijtelling en de standaard luxe uitrusting.
Voor ons is het belangrijk dat, vanwege onze dochter, er een kinderstoeltje achterin kan zonder dat de passagiersstoel erg ver naar voren moet en dat er een kinderwagen in de kofferbak past. Beide zaken gaan probleemloos.
De auto was op voorraad bij de dealer in Maastricht, dus de enige vertraging tot ik kon rijden was de tijd die nodig was om de auto door de leasemaatschappij te laten verwerken. Dit had 10 dagen geduurd.
Al vanaf het begin heb ik een dubbel gevoel over de auto. Enerzijds is het een heerlijk, makkelijk rijdende auto waar helemaal niets mis mee is en die voorzien is van alle luxe die je je kunt wensen.
Anderzijds is het totaal geen enerverende auto om te rijden, het gaat allemaal erg beheerst en zeker met de standaard eco-banden is het weggedrag sterk overstuurd, zijwindgevoelig en ietwat zompig.
Doordat er maar een 1.3 motor inzit die gekoppeld is aan een CVT-transmissie, merk je vooral als de accu's leeg zijn of als je wat meer op snelheid bent, dat je met een zware auto onderweg bent. Wanneer je een tijdje in de heuvels / bergen rijdt en je rijdt op snelheid, dan kunnen de accu's niet al te lang ondersteunen en kom je al gauw vermogen "te kort". En als je dan heuvelaf of op een vlakke weg rijdt, dan draait de motor harder om de accu's weer bij te laden. Beide situaties zijn "goed" voor een hoog brandstofverbruik.
Omdat ik in Zuid Limburg woon en daarom vaak over de A79 rijdt (die voor NL veel hoogteverschil kent) kom ik dit probleem tegen zodra ik wat meer haast heb.
Ook valt op dat het opgegeven verbruik van 4.6 l/100km niet normaal te halen is. Als je in druk verkeer (vaak afremmen en optrekken) op de snelweg rijdt (A2 Utrecht - Maastricht bijv) dan zit je al snel op een verbruik van boven de 6.6 l/100km. Ik heb een van de dagtellers vanaf het begin laten doorlopen en zit nu op 6.7 over 26500 km.
Wil je wel op het opgegeven verbruik uitkomen, dan zul je op de snelweg max. 95 moeten rijden (dat is 2000 toeren, hoogste toerental met "zuinige" nokkenas-stand).
In de stad is dit beter haalbaar omdat bij optrekken tot 50 de electromotor bijspringt en die weer bijlaadt als je afremt.
Bovendien kun je, als je alleen in de auto zit, de cruisecontrol op 47 km/h zetten en zo een tijdje electrisch rijden. Mijn ervaring is dat dat bij hogere snelheden of meer inzittenden niet lukt.
Positief is dat de auto weinig aandacht nodig heeft. Nu er winterbanden onder zitten is het weggedrag veel rustiger en kun je heerlijk ontspannen rijden door de automaat en de cruisecontrol. Ook met een kleintje achterin dat aandacht nodig heeft en met reisgezelschap waar je mee praat is een onbekende stad in de spits geen probleem, hier komt het gemakkelijke karakter van de auto om de hoek kijken.
--- Uitrusting ---
Ik heb mijn auto laten uitrusten met de volgende aftermarket extra's:
- Trekhaak (mag alleen gebruikt worden voor een fietsendrager)
- Bluetooth carkit via de autoradio
- iPod aansluiting
- Compact navigatie met montage op het dashboard
- Dakdragers
De iPod aansluiting is een systeem dat Honda levert en dat voor mij erg tegenvalt. In mijn eerdere leaseauto had ik een IceLink aansluiting met cradle, waarmee je je iPod zelf kunt bedienen.
Het Hondasysteem is een losse stekker die in je dashboardkast kan of voor de pook, en zodra je je iPod aansluit is die geblokkeerd.
Via de radiobediening (en de knoppen op het stuur) kun je het nummer dat aanstond voor je de iPod aansloot afspelen, of je kunt willekeurige nummers afspelen.
Ook kun je 7 playlists maken met de namen Honda1 - Honda7, die je vanaf je iTunes opslaat en die worden dan via de cdwisselaarfunctie van de radio als discs 1-7 aangeroepen.
Als je een specifiek nummer wilt horen zit er niets anders op dan je iPod loskoppelen, dit nummer / album zoeken en een nummer aanzetten en dan weer aankoppelen.
De trekhaak is afneembaar. Omdat dit model auto geen aanhanger mag trekken is deze alleen bruikbaar als montagepunt voor een fietsendrager. Alleen - het maximale laadvermogen van de auto is 350 kg, dus als je er met een gezin inzit, de bagageruimte en evt. een dakkoffer volhebt, dan zit je hier al snel aan en hangt de auto al flink in zijn veren. Wanneer je dan fietsen achterop plaatst zit je al heel snel met de achtervering maximaal ingeveerd als je over hobbels rijdt - resultaat is flink gebonk uit de wielkasten. En de auto hangt dan ook erg sterk achterover.
Een absolute afrader is de standaard Honda bluetooth carkit - deze heb ik laten vervangen door een Parrot 3100 systeem. Ik was erg slecht verstaanbaar als ik harder dan 100 kmh reed en het geluid over de speakers was zeer slecht. Bovendien heeft het apparaat geen display en bedieningstoetsen om te bellen, dus zit je toch nog met je telefoon in je handen. En zodra je een toets indrukt op de telefoon wordt de radio weggedrukt en heb je 10 seconden geen geluid - dit gebeurde bij mijn telefoon ook wanneer deze zich 30 sec. na een gesprek zelf op toetsenblokkering zet.
Al deze problemen zijn met de Parrot carkit verholpen.
Als laatste kritiekpuntje wil ik de stuurverstelling noemen - het stuur staat voor mij in de hoogste stand te vlak en in de laagste stand is het zicht op de bovenrand van de toerenteller weg.
Voor de rest niets dan positiefs over de auto. Ik heb er tot nu toe probleemloos mee gereden, de airco werkt heerlijk, de stereo geeft mooi geluid (al storen sommige zenders wat sneller dan op andere radio's) en de stoelen zitten goed. En alles werkt precies zo als je verwacht.
Ook is de ergonomie goed voor elkaar, alles is goed bedienbaar en zit waar je het verwacht.
De kosten (juist als leaseauto met 14% bijtelling en opties die na levering worden ingebouwd (dus bijtellingsvrij) zijn erg gunstig, ik zou geen andere auto met deze ruimte en uitrusting voor dit geld kunnen rijden.
De vormgeving is smaakgebonden, ik vind de verhoudingen van de auto niet helemaal "kloppen", zonder dat deze lelijk wordt. Veel kennissen en collega's vinden de auto wel mooi.
En leuk is ook, dat de tank 50 liter bevat maar dat de benzinemeter al na 40 liter op "leeg" staat. Sinds ik dat doorheb is de noodzaak om snel te tanken verdwenen - mijn record staat op 47.35 liter tanken en dat betekent dat ik nog >40 km had kunnen doorrijden...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.