Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2008)

autoreview

Honda Civic Hybrid
Honda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic Hybrid

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst35.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 35.000 km

In maart mijn Civic Hybrid opgehaald na dat ik hem 6 weken ervoor besteld had. Deze levertijd is
zeker redelijk te noemen gezien de verschrikkelijk lange levertijden van deze auto over het
algemeen. Ik zat nog te twijfelen tussen de 5 deurs diesel en de HCH. Heb voor de auto gekozen
vanwege de lage bijtelling en de ruime uitrusting.

De auto is niet in iedere hoek even fotogeniek en is qua model zeker niet te vergelijken met de 5
deurs Civic. Desalnietemin vind ik de kleur zwart hem erg goed staan en met een paar velgjes uit
de accessoirelijst van Honda is het toch een aardige auto om te zien. Het is natuurlijk niet te
vergelijken met een Alfa Romeo, maar als ik dat belangrijk had gevonden had ik dat merk besteld.

Als je in de auto instapt valt het op dat de bekledingskleur en stof nou niet echt geweldig is: het is
een soort grijs velours. Gelukkig wordt dat gecompenseerd met een zeer mooi dashboard en een
hele lijst aan standaard accessoires. Ik vind de set up van het dashboard echt geweldig (scheiding
toerenteller en snelheidsmeter) en ik heb nog nooit gehad dat ik een van de twee niet goed kan
zien zoals wel eens beweerd wordt in de media. De stoelen zitten geweldig en zijn in alle
richtingen te verstellen. De stoelverwarming is zeer comfortabel in de winter en omdat het in
Nederland bijna 365 dagen winter is, een aardige aanvulling op de standaarduitrusting.

De airco is eenvoudig te bedienen, alleen het vervelende is dat de roosters niet geweldig te richten
zijn en sommige niet geheel af te sluiten: je houdt dus altijd een luchtstroom en dat is niet altijd
prettig. Zelf vind ik de standaard audio goed en ik mag toch wel zeggen dat ik een zeikerd ben
qua geluid en veel slechtere standaard audio gehoord heb. Voordat iedereen hierover valt: het het
kan natuurlijk altijd beter. De bediening op het stuur samen met de cruisecontrol is in een woord
g e w e l d i g te noemen: veel beter dan andere merken waarin ik gereden heb.

Ondanks dat de auto geen strepentrekker is, heeft de auto wel een heel erg goed onderstel en je
kunt daardoor erg sportief rijden. Nadeel van sportief rijden (voor sommige mensen) is dat de
motor icm de cvt wel een luide keel op gaat zetten. Vind ik zelf niet zo erg omdat ik hoogtoerige
motoren gewend ben, maar mensen die vanuit een diesel komen kunnen hiervan schrikken. Wees
gerust: Honda motoren gaan nooit kapot, kijk maar eens op youtube voor pogingen om een Honda
motor te slopen.

Het verbruik is bij mij niet echt representatief, maar toch haal ik 1 op 17 met een relatief zware
voet en da's voor een auto van bijna 1300 kg niet slecht. Ook heb ik grotere velgen eronder zitten.

Wat ik mis aan de auto is een klink om de kofferbak aan de buitenkant te openen: Nu moet je dit
via een hendeltje binnenin de auto doen of met de sleutel. Wel goed tegen diefstal uit de auto als
je voor het stoplicht staat, maar niet altijd even praktisch.

Dingen die ik niet mis, maar wel ontbreken zijn: lichtsensor en regensensor.

Over het algemeen heel erg tevreden en van het geld dat ik bespaar aan bijtelling kan ik nog een
keer van op vakantie!

Update 18-12-08:

Afgelopen maand voor zijn 20k beurt geweest: geen bijzonderheden.

Ben er ook een lang weekend mee naar Oostenrijk geweest en dat beviel goed: de auto heeft voldoende vermogen om op de autobahn 160 op de cruise control te rijden. Verder zijn de stoelen zeer comfortabel en kom je na 9 uur fit de auto uit.

Wel merk ik dat nu de auto op de kleinere (winter)banden staat, de auto wat nerveuzer reageert op hoge snelheden qua recht uit stabiliteit. Het is zeker niet irritant, maar het valt wel op. Met de banden die ik er in de zomer onder heb zitten heb ik dit nog niet gemerkt.

Ik had verwacht dat de auto in de kou op zijn startmotor zou starten ipv het hybride systeem, maar dit is nog (niet) gebeurd. Het hybride systeem werkt dus ook met stevige nachtvorst uitstekend.

Update 7-4-2009:

Nog steeds zeer tevreden over de auto: net mijn zomerbandjes er weer onder en het geheel ziet er weer super uit.

Ik begin me wel steeds meer te irriteren aan het verwarmingssysteem en de richtbaarheid van de roosters: er is altijd een soort tocht en dat vind ik niet prettig. Ik zet de roosters altijd op de voorruit zodat je de tocht niet hebt.

Na de zoveelste boete voor te hard rijden toch wat rustiger gaan rijden. Ik merk nu dat ik, als ik me aan de geldende snelheid haal, met gemak 1 op 19 kan rijden: heb zelfs al stukken 1 op 21 gereden.

Update 8-1-2010

Het is alweer een tijdje gelden, maar hier weer een update. In de tussentijd driemaal voor vakantie op de Autobahn geweest en twee keer een hele vette boete boete gekregen voor te hard rijden. Ik vind de auto op het ontbreken van de nodige koppel in de bergen na een fijne reisauto. Je kunt ook nog redelijke snelheden halen en je komt goed aan op je eindbestemming.
Nog steeds is het verbruik niet wat beloofd wordt maar ik ben ook niet echt 'in the mood' voor het zo geprezen 'nieuwe rijden'.
Sinds de laatste keer heb ik er een trekhaak achter laten zetten voor een fietsendrager. Op zich bevalt het vervoeren van de fietsen met deze methode beter dan met het hele zaakje op het dak. De accu trekt er minder snel van leeg maar nog steeds sneller dan zonder natuurlijk. Nadeel van de trekhaak is dat, indien je passagiers achterin hebt zitten en je een hoge drempel tegenkomt, je met de trekhaak/ stekker snel over de grond schraapt. Ik denk dat je dan toch beter meteen ook hulpveren moet plaatsen om dit euvel te verhelpen.
Binnenkort word ik vader en ben benieuwd hoe eea gaat werken als ik de spullen van de kleine mee moet nemen. De kofferbak is klein en niet uitbreidbaar. De een zegt: je wordt creatief en de andere zegt dat ik zsm een andere auto moet nemen. Een dakkoffer is geen optie omdat dan de accus meteen leeg zij dus ik denk dat ik dit jaar met het vliegtuig op vakantie ga! :)

Update 24-12-2010: 105k km
De auto gaat zijn laatste jaar in, alhoewel dat valt nog te bezien: ik ben me aan het orienteren en zie weinig alternatieven. De auto bevalt nog steeds uitstekend. Ik ben helemaal overtuigd van de automaat en de stoelverwarming. Hybriderijden bevalt ook goed want in de praktijk merk je helemaal niks van het hybridesysteem.

De auto ziet er van binnen en buiten nog netjes uit alhoewel de lak niet het sterke punt van de auto is. Doordat lak tegenwoordig op waterbasis is, is het veel zachter en daardoor veel gevoeliger voor krassen.

Met betrekking tot het gebruik ism een baby: ik heb alles tot nu toe nog mee kunnen krijgen. Afgelopen zomer volbeladen naar Normandie gereden incl fietsdrager achterop en kinderwagen in de kofferbak en dat ging op zich goed. Wel ging het verbruik door het plafond heen (je hebt toch een soort parachute achter je aan) en ik moet uitkijken met diepe kuilen want dan merkte je wel dat het einde van de achtervering snel in zicht is. De motor leurt er als een bezetene aan en je kunt gewoon doorjakkeren op de cruise control (ik heb 's nachts gereden).

Eventuele alternatieven voor mijn volgende leaseauto zijn de Prius, een Golf variant DSG, een megane station automaat of een focus station automaat. Mijn werkgever heeft ervoor gekozen om Honda en alle andere merken uit het leasepakket te gooien waardoor de keuze voor mij echt heel erg moeilijk wordt... misschien rij ik er wel gewoon mee door.

PROBLEMEN

  • 35.000 km

Geen enkel probleem

Update 18-12-2008:

Nog steeds geen problemen.

Update 7-9-2009:

Nog steeds geen problemen

Update 8-1-2010:

Met schaamrood op mijn kaken moet ik zeggen dat mijn HCH mij behoorlijk in de steek heeft gelaten. Eigenlijk ligt het niet aan de auto maar aan de monteur die de voorgaande beurt heeft uitgevoerd. Bij het verversen van de olie heeft hij de oude ring van de carterplug laten zitten en de nieuwe eroverheen geplaatst. De carterplug is er dus uitgeschoten en stond dus in een keer zonder olie. Gelukkig gaf de motor het op tijd aan en kon ik gelukkig veilig stoppen. De ANWB wilde niets doen omdat er allerlei aerondynamische platen onder de auto zitten die je niet zonder dat de auto op een brug staat kan verwijderen. Deze platen zorgen er ook voor dat olielekkage lang ongemerkt blijft: het blijft op zo'n plaat liggen. Nadat de auto terug was van de garage bleek er geen schade te zijn: alleen nieuwe olie en klaar was kees. 'Gelukkig' is dit niet mijn eigen auto want anders was ik gek geworden denk ik: heeeel erg slordig en helemaal niet des Honda's. Begint de drukte de kleine dealers een beetje parten te spelen?

Verder geen problemen met de auto zelf

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.