Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2007)

autoreview

Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2007)

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf5.500 km
KM-stand laatst28.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 28.500 km

Vanwege het enorme verschil in bijtellingskosten ben ik overgestapt van de Vectra GTS naar de Civic Hybrid. De Honda is wel een auto waar je wat consessies moet doen qua praktisch gebruik, want de achterbank kan niet plat, een trekhaak mag niet en een straatracer is het al helemaal niet.

Toch zou ik de Vectra niet meer terug willen, want de Honda stuurt zeker zo goed als de Vectra. Veel directer. Het comfort is hoger en er zijn minder rammels en kraakjes, maar wellicht komt dat omdat de Vectra bijna 4 jaar oud was.

Om echt zuinig te rijden moet je wel je best doen en een fluwelen voet hebben. Die heb ik dus niet en scoor ik nu gemiddeld 6.3 liter op 100 Km. Zuinig rijden was zeker niet mijn reden om over te stappen want dan had ik ook niet de wielen moeten vervangen. Maar regelmatig laat ik me verleiden om eens rechts netjes 100 Km/h te gaan rijden om het verbruik omlaag te krijgen. Best grappig om te zien dat het werkt!

Wat ik mis ten opzichte van de Vectra GTS:
- Het brute V6 geluid en bijbehorende diesel power
- Neerklapbare achterbank
- Xenon (maar dat heb ik achteraf ook in de Honda laten inbouwen)

Wat de voordelen zijn tov de Vectra:
- Strakker stuurgedrag
- Stoelverwarming
- 6 CD wisselaar met MP3
- Lage kosten

Het is niet te geloven dat je voor zo weinig geld zoveel auto krijgt. Mijn salaris is opeens met een paar honderd euro gestegen, terwijl ik nog steeds met veel plezier auto rijd. Reken maar eens uit hoeveel het scheelt als je een auto rijd van 45.000 euro met 25% bijtelling of een auto van 26.000 en 14% bijtelling.

Wat echt slecht is in de Honda: de plaatsing van de handrem. Die prikt gemeen tegen je rechterknie en daar ben ik nog steeds niet aan gewend (iemand tips?).

Extras:
- Lederen bekleding (creme)
- Xenon
- 17 inch lichtmetaal
- Parkeer sensoren (achter)
- Honda Compact navigatie systeem

Overall: Een prima karretje dat doet wat hij moet doen. Er passen prima 3 kinderen in, waarvan 2 in een kinderzitje. Leeftijden 7, 6 en 2 jaar.
----
Update 24 mei: nieuwe fotos toegevoegd. Auto rijdt nog prima, alleen die handrem blijft vervelend...
----
Update 8 September: Ik ga de auto steeds meer waarderen. Daarvoor heb ik wel een en ander aangepast: om te beginnen de handrem. Die heb ik ontmanteld en met een grote lijmtang(!) voorzichtig verbogen. Een enorme verbetering, weg met dat stuk buisisolatie. Volgend punt van ergernis was de voortdurende aanwezigheid van rijgeluiden. Bandengeruis, rolgeluiden, lawaai van buitenaf, etc. Afgelopen weken de deuren en kofferbak geisoleerd met Vibraflex en dat scheelt 13-15 decibel bij 100 km per uur op ZOAB. Ter referentie: de auto is van binnen nu beduidend stiller dan de Toyota Prius (die toch optimaal geisoleerd schijnt te zijn). Als laatste heb ik het Honda compact navigatie systeem laten vervangen door een 2-DIN Pioneer F900BT navigatie. Geen gezeur meer met losse componenten en het telefoneren gaat nu over de autospeakers. Afgezien van de opstart tijd is deze navi een aanrader!
Als probeersel heb ik het luchtfilter vervangen door een K&N filter. Ik merk eigenlijk geen verschil in prestatie, geluid of brandstof verbruik.

PROBLEMEN

  • 28.500 km

20.000 Km beurt: geen mankementen, alleen diverse vloeistoffen vervangen.
----
Geen problemen, gewoon een prima auto.
Wel een minpuntje voor het navigatie systeem. Hiermee bluetooth bellen werkt niet goed. De Bluetooth verbinding is er blijft erg slecht, zelfs na een bluetooth upgrade en aanschaf andere (Nokia) telefoon. Overigens is het gewoon een Garmin Nuvi 360.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.