Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 5.400 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
ERVARINGEN
- 20.000 km
Eindelijk heb ik dan even de tijd om de beloofde review te maken. Ik rij nu sinds eind november in deze Hybrid en kan niet anders zeggen: ik ben er uitermate tevreden over!
Ten opzichte van de Civic die ik hiervoor reed is dit echt een wereld van verschil: wat een rust wat een rijplezier en wat een lekker gunstig verbruik!
Natuurlijk is het een heel ander type auto dan de Civic 5 deurs (het nieuwe model met een uitstraling van een space-ship), hij lijkt veel meer op een echte leasebak wat mij absoluut niet tegenstaat.
Pluspunten:
- erg rustig in de auto tijdens het rijden
- zeer compleet
- zeer zuinig (1 op 18 gemiddeld waarvan 80% in de stad gereden en 20% op snelweg)
- ontzettend fijne automaat (CVT)
- je gaat automatisch proberen zo zuinig mogelijk te rijden door op de verbruiksmeter te letten, waardoor je automatisch ook minder hard gaat rijden en dus de kans op boetes bijna nihil is, zet hem veel eerder op cruisecontrol.
- met ingang van 1 februari jl. korting op wegenbelasting (weet nog niet precies hoeveel dit is maar alle kleine beetjes helpen)
- vele malen beter zicht rondom als in de andere Civic
- stoelverwarming (wat vooral voor mijn ega erg prettig is)
- beter te regelen/bedienen airco/verwarmingssysteem als in andere Civic
- cd wisselaar welke in dashboard zit waardoor het wisselen van cd kinderspel is
- trekkracht wat ik eerlijkheidshalve moet bekennen beter is als verwacht aangezien het maar weinig pk’s zijn natuurlijk maar de IMA doet zijn werk naar behoren
Minpunt:
- plaatsing van de handrem: zit hier veel met knie tegenaan, deze hadden ze voor wat mij betreft meer naar achteren mogen plaatsen, alhoewel het natuurlijk wel went, ja gaat automatisch anders zitten en dan valt er mee te leven
Kortom:
Ben tot op heden uitermate tevreden over de Hybride, in eerste instantie vond ik het echt een oude mannen auto maar inmiddels ben ik daar 100% vanaf, integendeel: vind het een klassebak!
Het verbruik is in de loop der tijd minder geworden, in eerste instantie 1 op 16 en nu al 1 op 18, komt ook mede doordat de rijstijl is aangepast (zoals boven omschreven, alhoewel ik ook weer niet voor de volle 100% een zuinige rijder ben geworden maar dat hoeft voor mij ook niet). Het zuiniger verbruik zal ongetwijfeld ook te maken hebben met hoe de auto in eerste instantie was bereden (was een demo van 3 maanden oud), maar al met al scheelt het de helft in het verbuik met vorige Civic, en de fabrieksopgave haal in in geen enkele auto dus mij hoor je niet klagen!
Update 06-03-2008:
Nog even een kleine aanvulling n.a.v. de commentaren:
- verbruik inmiddels gedaald naar 1 op 19,6 (zelf gemeten wat zuiniger is als de boordcomputer aangeeft)! Dus is weldegelijk mogelijk om onder de 1 op 16 te komen, als je maar rekening houdt met je rechtervoet, let tijdens het rijden ook eens op de verbruiksmeter, je zult zien dat je dezelfde snelheid met minder gas kunt houden en zet het vaker op de cruisecontrol.
- plaatsing van de handrem ook door mij al bekritiseerd alleen door een andere houding aan te nemen is dit goed te compenseren.
- voor de rest : UITERMATE TEVREDEN !!!
Update: 15-04-2008:
Na ruim 13000 km op de klok te hebben staan vind ik het wederom tijd voor een korte update.
Afgelopen weekend een vrij grote snelwegrit gemaakt en het verbruik.................
1 op 20,8 (zelf gemeten).
Het gemiddelde verbruik over de door mijzelf gereden kilometers is nu
1 op 18 over 7600km.
Dus al met al absoluut geen reden om over te klagen en het verbruik zoals opgegeven is voor deze auto echt wel haalbaar als je maar je hoofd erbij houdt (veel cruiscontrol, gemiddeld 100 km per uur op snelweg en geen zware rechtervoet.
Nu ben ikzelf nog nieteens zo’n hele zuinige rijder maar als ik dat wel zou zijn kan het verbruik nog veel beter uitpakken daar ben ik van overtuigd.
Voel me trouwens af en toe net een Honda-verkoper, als ik even zit te wachten op mijn vrouwtje die even een winkel inschiet wordt ik constant door geintresseerden aangeschoten en mag (niet moet) de fijne dingen over deze auto vertellen waardoor ik nog enthousiaster wordt, zeer zeker ook door de reacties van de belangstellenden.
Nog altijd een zeer tevreden Civic Hybrid rijder !!
Update 09-06-2008:
Nog altijd uitermate tevreden, het probleem met het linker voorraam is nu vaker voorgekomen maar een beetje rommelen eraan en dan sluit hij wel. Zal als de eerste beurt en binnen korte tijd eraan komt laten nakijken.
Laatste zelf gemeten verbruik tijdens normale woon-werkverkeer etc: 1 op 21 !! Het opgegeven fabrieksverbruik wordt dus weldegelijk gehaald (als je maar oplet ).
Heb inmiddels door toedoen van een ander wat achterschade maar dat wordt binnenkort gerepareerd en kan de pret en het plezier wat ik met deze auto heb niet drukken.
Zie steeds meer HCH rondrijden en aan de ene kant vindt ik dat wel erg leuk maar aan de andere kant gaat het exclusieve er een beetje af.
Ik vind eigenlijk dat we als HCH rijders een club moeten opstarten. Ieder die het ermee eens is......... reageer zou ik zeggen en laten we de koe bij de hoonrs vatten.
Hou jullie wederom op de hoogte van alle verdere ontwikkelingen.
UPDATE: 26-08-2008:
Inmidddels de 20.000km gepasseerd en eerste servicebeurt gehad. Er was niets bijzonders te vinden bij de beurt natuurlijk. Alhoewel ik wel moet zeggen dat de prijs van deze beurt mij enigzins tegenviel ( € 218,--).
Het probleem met raam is opgelost (zie onder problemen), het verbruik is nog altijd keurig te noemen 1 op 20 gemiddeld nu al inmiddels over ruim 10 tankbeurten dus nogmaals: als je een beetje nadenkt over hoe je rijdt is het makkelijk te halen als de auto eenmaal goed is ingereden. Zal mij benieuwen hoe het verbruik in de wintermaanden gaat uitpakken, als het ongeveer hetzelfde is als voorgaande winter (1 op 18) zul je mij niet horen klagen.
Nog altijd uitermate tevreden en wat de mensen hier als reactie plaatsen m.b.t. kortingen op wegenbelasting e.d. : laat ze lekker kletsen, ik had hem al voordat de 14% bijtelling van kracht werd en zelf prive gekocht dus geen reden om het daarvoor te doen. Wegenbelasting in Zuid Holland is € 22,-- per maand en dus alle kleine beetjes helpen toch ?
Hoou jullie wederom op de hoogte van alles.
PROBLEMEN
- 20.000 km
Een keer een haperend linker voorraam gehad: ging tot helft omhoog waarna hij automatisch weer naar omlaag ging. Door steeds kleine tikjes aan de bedieningsknop te geven is het raam wel dichtgegaan. Dit is een dag voorgekomen naderhand geen last meer van gehad.
Update 26-08-2008:
Als je last hebt van het hierboven omschreven probleem: ga zo snel mogelijk naar de dealer, is een klusje van 2 minuten ( de raamgeleiders en rubbers worden ingespoten) omdat het alleen maar komt doordat de rubbers te droog worden. Als je niet zo snel mogelijk naar dealer gaat dat kan het zo zijn (net als bij mij) dat het rubber eveneens moet worden vervangen, nu gebeurd dat wel onder garantie maar goed als het niet nodig is. Buiten dat scheelt je dat een hoop irritatie want de laatste tijd deed mijn raam het iedere dag !!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.