Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
UPDATE bij 20.000 kilometer
Inmiddels rijd ik een jaar in m’n Civic Hybride en is het tijd voor wat extra informatie. Eerst het goede nieuws, dan het slechte.
De auto bevalt me super. Dit is absoluut de comfortabelste auto die ik ooit heb gehad. M’n volgende auto moet ook een CVT hebben, wat een genot. Je kunt er prima met 5 man in zitten, hoewel hij dan wel snel door z’n veren slaat.
Ik heb natuurlijk nog geen enkel probleem met de auto gehad (behalve dat de dealer was vergeten de achteruitrijsensor van de VDO nivagtie aan te sluiten: iedere keer dat ik achteruit rijd, is ie een minuut of 2 de weg kwijt. Inmiddels is dat verholpen) en hij begint ook nog nergens te rammelen. Dat was met de Peug wel anders na een jaar en 20.000 km. Ik heb als extra’s nog de dubbelconus speakers en het Bass systeem (waarvoor Honda absurd hoge bedragen vraagt, maar ja, deze auto is zo goedkoop in de lease, dat budget is gewoon niet op te krijgen!) laten installeren. Het geluidssysteem is nu redelijk goed, maar je wordt er niet enthousiast van.
De bluetooth carkit doet het uitstekend met m’n Nokia.
Dan het slechte nieuws. Het benzineverbruik.
In de USA heeft Honda onder dreiging van, uiteraard, een rechtszaak, de gepubliceerde verbruikscijfers van de Civic Hybride moeten aanpassen, en terecht.
Natuurlijk, als ik op de snelweg de cruise control op 100 zet en verder nergens aankom rijdt-ie keurig 1 op 20, geen probleem. Maar doe je dat bij 130, dan is het nog maar 1 op 14. Mijn woon-werkverkeer is 22 KM over de provinciale weg, niet sneller dan 80. Met de cruise control op 80 doet-ie 1 op 22 a 23. Prima, maar ........ de eerste kilometers met stop and go en de laatste kilometers in Amsterdam-Zuidoost trekken het GEMIDDELDE verbruik over dit ritje omhoog naar 1 op 16. Als er op die provinciale weg file staat wordt het 1 op 14.
Kortom: harstikke leuk, en goedkoop, en comfortabel en betrouwbaar. Maar noem mij één Civic Hybride rijder die over een afstand van 10.000 kilometer een gemiddelde van 1 op 18 haalt.....
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Na 10 lange maanden wachten eindelijk vorige week de HCH in ontvangst genomen.
Na de eerste 500 kilometer kan ik het volgende melden:
Verbruik overall (komt-ie!): 7,5 liter per 100 KM oftewel 1 op 13,5.
Ik rijd in deze auto veel bewuster dan in de vorige, had er weliswaar geen wonderen van verwacht (had hem ook niet om deze reden uitgekozen) maar toch. Heb natuurlijk nog niet getankt en heb op www.hybridcars.com al iets gelezen over afwijkingen in de verbruiksmeter en een lager verbruik na de inrij-periode.
Zal een update geven bij 2000 KM. Blijft natuurlijk prima voor een auto met een kentekengewicht van 1268 kilo.
Eerste wat enorm opvalt: de auto is héél stil, je hoort de motor bijna niet. Hij werd geleverd met Dunlop SP300 eronder, die hoor ik wel. Omdat je bij normaal accelereren na enkele seconden te maken krijgt met een teruglopende toerenteller (door de CVT, die niet met de hand geschakeld kan worden) kun je níet meer op het gehoor beoordelen of het tijd is je voet van het gaspedaal te halen. Zet de cruisecontrol bij 100 km/uur aan en na enige tijd stabiliseert de motor zich bij een magere 1700 toeren, heerlijk, het lijkt wel een diesel. Zoals met iedere automaat geldt ook hier dat je er veel relaxter door gaat rijden. Het is een hele rare gewaarwording om van 80 naar 120 te accelereren en de toerenteller terug te zien lopen.
De autostop werkt nog niet als de motor koude is. Dat is wel jammer als je je vriendjes een blokje om laat rijden, want het is nou juist een leuke gadget. Ik houd (hield?) wel van doorrijden en op zich gaat dat prima, hij trekt sneller op dan ik had gedacht, de tussenacceleraties zijn prima maar je hebt wel te maken met enige vertraging in de reactie van de CVT. Als je vanuit rijden tot stilstand komt en de autostop schakelt in is het me nog niet gelukt om dat helemaal vloeiend te doen. Tot nu toe kom ik altijd met een piepkleinschokje tot stilstand omdat ... de motor afslaat.
Het is me óók nog niet gelukt de auto op alléén de electrische motor in beweging te houden. De cruise control kan pas aan vanaf 42 km/u, de IMA draait dan volop mee
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
UPDATE : 2 MEI 2007
Inmiddels staat de teller op 2700 kilometer. De auto rijdt nu een stuk zuiniger dan in het begin. Met veel stads- en fileverkeer zit ik nu op 1 op 16 á 17.
Op de snelweg, bij 90 km.u constant en op de cruisecontrol rijdt-ie ongeveer 1 op 25. Bij 100 is dat 1 op 21. Gisteren 300 snelwegkilometers gedraaid met 120-130 km.u: 1 op 17 overall, airco aan. Trouwens : ik heb ALTIJD de airco aan.
Geen problemen.
PROBLEMEN
Op de achterruit, die bijna horizontaal ligt en daardoor erg nat en vies wordt zit géén ruitenwisser. Dat levert levensgevaarlijke situaties op bij achteruitrijden tijdens nat weer (het sneeuwde afgelopen maandag). Als ik bij nat weer instap wis ik nu eerst met mijn hand de achterruit schoon. Absurd gewoon en bovendien erg koude en natte handen als gevolg. Hoe kun je dat nu vergeten, Soichiro?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.