Honda Civic 1.4i LS (2005) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.4i LS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 186.278 km |
KM-stand laatst | 190.165 km |
TONKA Honda
Ondanks de 14 jaar ervaring die deze CIVIC achter de rug heeft, voelt het voertuig als nieuw aan. Nog nooit een HONDA gehad die zo overtuigend aanvoelde als 'Degelijk'.
Vooralsnog een plezier om in te rijden. Doet met sterk denken aan een speelgoedauto van het merk TONKA. Onverwoestbaar.
Eerste ervaringen
- 190.165 km
De eerste paar duizend kilometers zitten erop. Dik tevreden met de aankoop. De Honda rijdt ontzettend lekker; waar dat aan ligt? Zoals eerder aangegeven voelt het voertuig degelijk aan waarbij hij zich ook lekker door bochten heen werkt. In vergelijking met moderne auto's voelt de besturing van de Honda minder vaag, wat volgens mij te maken heeft met de afstelling van de stuurbekrachtiging. Voor mijn werk zit ik regelmatig in 'moderne' voertuigen en mede door de vage besturing en een veelheid aan knopjes en andere toevoegingen die anno 2019 normaal zijn, geeft de Honda een stuk spartaans rijgenot.
Zitpositie
Bestuurdersstoel is goed verstelbaar. Je kunt natuurlijk haast liggend het voertuig besturen, met het stuur laag en de rugleuning naar achteren. Maar voor mij gaat de stoel en het stuur omhoog zodat ik 'op de bok' overzichtelijk het voertuig kan besturen. Dus goed zicht vanuit de ramen en alle bedieningsorganen op gevoel binnen handbereik. Wat extra's betreft heeft de Honda aan karigheid geen gebrek. Ik hou daar wel van, aandacht bij het rijden en niet hinderlijk lopen zoeken naar allerhande toepassingen. Ventilatie goed bedienbaar alsmede de radio. Verder nog iets nodig? Ja. Stuurwiel is enigzins gevormd naar de handen en is niet al te dik. Ligt lekker in de hand. Dashboardverlichting is zeker niet storend bij het rijden in duistere omstandigheden, en is daarnaast ook te dimmen.
Een armsteun wordt wel gemist, maar het ontbreken is niet superhinderlijk.
Positie van de pook is ook goed gekozen. Het voelt niet raar om wat 'hoger' te schakelen en het went snel. Deze versie uit 2005 heeft overigens niet de volledig vlakke vloer, maar heeft opbergvakjes in de 'middenconsole'.
Koffiehouders: zowel links van het stuur als in de deuropening kan ik prima mijn warmhoudbeker met koffie kwijt. Hulde!
Achterin is het verrassend ruim voor een volwassene om te zitten.
Motorisch
Voor de aanschaf heb ik redelijk lopen twijfelen over de 1.4 motor die de Honda rijk is. Voorkeur ging uit naar de 1.6 (met de 2.0 als toekomstdroom)
Kijkend naar waar ik het voertuig voor gebruik: woon-werkverkeer en af en toe met het gezin naar familie/kennisen, tevens wekelijkse boodschappen. Praktisch gezien houdt het in dat ik dagelijks 180 kilometer doorbreng in de Honda waarbij ik 66 kilometers over de (Duitse) snelweg knor, de rest binnendoor op wegen die varieren van 60/80/100 kilometer als maximum snelheid. Tot voor kort legde ik deze afstand af in een Honda logo (ook leuk), maar het verlangen naar een stuk comfort en veiligheid deed mij uitkijken naar een Civic.
De 1.4 klinkt en voelt heel degelijk. Ik mis de VTEC uit eerdere Honda's wel (Civic 1.5i uit '99 en Stream '04 1.7ivtec). Maar goed, vantevoren wist ik dat het motorisch allemaal bedeesder zou zijn. Het duurt wat langer om op snelheid te komen, maar uiteindelijk sleurt hij je erheen. Produceert weinig motorgeluid en ook op snelwegritten weinig lawaai. Een garagehouder wist me te vertellen dat deze blokjes onverwoestbaar zijn, nou, zo voelt het in ieder geval wel. Het 'Tonka' gevoel steekt de kop op.
Zuinig(?!)
De warme weersomstandigheden van de afgelopen tijd hebben mij gedwongen om regelmatig de AIRCO aan te slingeren. Duidelijk voelbaar is dat dit ten koste gaat van het motorvermogen. Daarnaast ook veel gebruik gemaakt van de ARKO mogelijkheid; lekker met het elleboogje uit het raam, er gaat niets boven verfrissende rijwind. Op de Autobahn hou ik een snelheid aan van 140/150 km/u. Gewoon relaxed en niet jakkerend de limieten opzoekend.
Vooralsnog rijdt de Honda 'Tonka' Civic met ondergetekende als bestuurder: 1/16.
Zeker niet ontevreden hierover. Benieuwd wat een beetje extra lucht in de banden en andere weerstomstandigheden gaan doen...
Anders nog iets?
Voertuig heeft een analoge parkeersensor, ondanks de 1.4 is het een degelijke aanhangertrekker.
Lekker ruime kofferbak.
Facelift heeft deze versie van de 7e generatie Civic's goed gedaan: dakspoiler en kop- en achterlampen maakt er een net geheel van. Overweeg om een grotere wielmaat te gebruiken, de koets valt groot uit op huidige banden.
Hoewel ik oorspronkelijk voor een blauwe wilde gaan, geeft deze kleur grijs het voertuig een chique voorkomen.
Het valt me op dat ik weinig minpunten noem. Bij een update zal ik erop letten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.