Honda Civic 2.0 Sport (2005)

autoreview

Honda Civic 2.0 Sport (2005)

Signalement

UitvoeringCivic 2.0 Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf101.203 km
KM-stand laatst120.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda Civic 2.0i Sport 5drs (aankoop en eerste ki

  • 101.395 km

De aankoop:
2 weken geleden naar Assen gereden in mijn oerdegelijke, maar wel erg oude, Honda civic 1.4i S (1996). We gingen daar kijken naar de enige Honda Civic 5drs 2.0i sport (2005) die op dat moment in Nederland te koop stond. Ik was al langere tijd naar deze auto op zoek en was al aan het kijken naar de import-procedures vanuit Duitsland. Gelukkig heb ik dit allemaal niet nodig gehad, want in Assen kwam er één te koop. Zondag stond hij op internet en woensdag had ik hem - na een goede onderhandeling en een nette inruil - aangeschaft.

Eerste ervaringen:
Vanuit Assen was het 155 km naar huis, dus de auto kon goed worden getest. 190 km/h stond zonder enige moeite op de klokken en er was nog vermogen over. Binnenkort dus een keer bij Arnhem de grens over. Wat me verder direct opviel was de verdeling van het vermogen, de snelheid van de auto zit echt pas boven de 4.0000 toeren, daaronder kan je hem gewoon rustig rijden. Heerlijk hoogtoerig motortje dus:-)
Naast deze rit hebben we er nu 2 tanken doorheen gereden, met een gemiddeld verbruik van 7.5L/100km, dit valt niets tegen en is conform fabrieksopgave.

Hieronder mijn ervaringen met de auto.

Motor er vermogen:
De 2.0 160 pk v-tec motor is heerlijk. De motor vraagt om hoge toeren (max vermogen zit bij 6500 toeren). De sprint van 0 tot 100 zou in 8 seconden moeten gaan (ik heb inmiddels geklokt en het was 7,8 bij mij). Klein min-puntje is het wat rauwige geluid van de motor bij hard doortrekken, maar dit is niet storend en smaak gevoelig denk ik. Bij een cruise-snelheid van 120 a 130 is de auto mooi stil, al was een 6e versnelling voor het verbruik geen overbodige luxe geweest.

Comfort en wegligging:
Ten opzichte van mijn vorig civic kan ik goed merken dat deze een sportpakket heeft, drempels vindt hij minder leuk.

Naast wat minder comfort zorgt de sport afstelling van de auto wel voor een mooie strakke wegligging. De auto is vrij hoog en weegt 1256 kg, maar toch helt hij niet erg over in bochten. Ronde bochten bij een klaverblad van de snelweg kunnen prima met 70 km genomen worden, zonder dat je tegen je portier aan hangt.

Interieur;
De 2 liter versie is compleet met onder andere; cruise control; climate control; elektrische schuif/kantel dakraam; half lederen bekleding; middenarmsteun voor en achter; stuurwielbediening audio etc.

Ik ben 1,93 lang en vind een prima zitpositie achter het stuur. Waar je wel op moet letten als je langer bent, is dat het dak wat lager is door het elektrische dakraam, voor mij gaat het goed en dus voor de meesten onder jullie:-). De stoelen zijn goed verstelbaar en zitten goed, zijdelingse steun had wat mij betreft iets meer gemogen, maar deze 5drs is niet voor niks geen type-R geworden. Verder is de afwijkende plaatsing van de versnellingspook op het dashboard het vermelden waard, een positie die even wennen is maar uiteindelijk prima blijkt te zijn, vooral in combinatie met de middenarmsteun. Een bijkomend voordeel is de grote opbergruimte op de plek waar normaal gesproken de pook zit.

Wat ook het vermelden waard is, is de ruimte achterin. Ik ben 1.93, maar kan met gemak achter mezelf zitten, tussen mijn knieën en de voorstoelen zit nog 5 cm ruimte. Er is meer ruimte voor achterpassagiers dan in de Laguna Estate van mijn vader (2008)en dat is geen krappe auto. Een minpunt is het stuur dat niet in diepte instelbaar is, dit is voor mij niet storend, maar kan een nadeel zijn als je niet helemaal de juiste zitpositie kan vinden.

Exterieur:
De kleur van de auto is cosmic grey metallic, een prachtige onopvallende kleur. Verder is de auto ingetogen, alleen aan de 17 inch velgen en de 2.0 logo's in de voor-gril en achterop kan je zien dat je met de 160pk sport versie te maken hebt. De auto is geleverd met een afneembare trekhaak.

Update na 114.800 kilometer

  • 114.800 km

Inmiddels zijn we met de auto op vakantie geweest naar Kroatie en is de auto getest op de Duitse snelwegen. Bepakt en bezakt kwamen we op een top van 205 km/h. Zonder bagage moet hij de 215 dus wel halen.

Wat op vakantie ook goed van pas kwam was de binnenruimte. Alles kon met gemak mee. Je moet niet de inhoud van een D-klasse station verwachten, maar voor een hatchback is het ruim. De achterbank is in delen inklapbaar tot een volledig vlakke laadvloer. Hierin is meerdere keren een racefiets (framemaat 63) zonder uit elkaar te halen mee geweest.

Qua onderhoud valt er niks te melden, we hebben geen klachten. De auto lekt ook geen olie.

We gaan hem niet verkopen

  • 116.000 km

Op het punt gestaan om hem te verkopen en een Honda Insight te kopen, ik had al 2 geïnteresseerden die langs wilden komen. Uiteindelijk toch nog een nachtje goed over geslapen en de knoop doorgehakt om het niet te doen. Belangrijkste redenen: het vermogen en de overstap van een bijzondere auto naar 10 in een dozijn. In maart krijgt hij van mij zijn eerste grote beurt, ik houd jullie op de hoogte.

Grote beurt en APK

  • 120.000 km

De auto is nu een jaar in bezit en het werd dus tijd voor een nieuwe APK en volgens het boekje ook een grote beurt. Door het jaar heen geen problemen gehad, dus ik had een goed gevoel bij de keuring en het onderhoud. Dit gevoel bleek juist er waren alleen kleine dingen; de bougies en filters zijn vervangen (dit is standaard bij de grote beurt) en de ruitenwissers waren aan vervanging toe, maar dit mag geen naam hebben, de auto is in topconditie. Op naar de volgende 20.000 km.

Hieronder nog een aantal feitjes over afgelopen jaar:

Gemiddelde verbruik: 7.6 liter / 100 km
Olieverbruik: niets
Koplampen: 2x stuk; bluevision van philips, slecht over te spreken, zijn weer vervangen door standaard H1 lampen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens