Ford Mustang 4.0 V6 Pony (2008)

autoreview

Ford Mustang 4.0 V6 Pony (2008)

Signalement

UitvoeringMustang 4.0 V6 Pony
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf32.000 km
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

The American dream

  • 35.000 km

Inleiding:

Een keer in de anderhalf a twee jaar is het feest, want dan is het tijd voor een nieuwe kar! Voor sommigen mensen een minder leuke periode, maar voor mij een hele leuke periode. Vanaf jongs af aan ben ik opgevoed met Amerikaanse auto’s. Na twee keer een Volkswagen (zie vorige reviews) te hebben gereden, werd het dus tijd voor een ‘echte’. Het oog is dus op een Ford Mustang gevallen. Na niet al te lang zoeken kwamen we een zeer net exemplaar tegen met 32.000 km op de teller. Dat wordt hem! Ik heb in eerste instantie gedacht dat ik de Mustang met een handgeschakelde versnellingsbak wilde hebben, maar na een testrit kwam ik van een koude kermis thuis. Een auto als dit hoort een automaat te hebben! Wellicht is een V8 Shelby GT500 met een handbak wel erg vermakelijk, alleen een V6 niet naar mijn mening.


Rij-eigenschappen:

Menig iemand die hoort dat je in een Amerikaanse auto rijd zal met de kreet komen ‘Die wil zeker alleen maar rechtdoor?!’. In die veronderstelling was ik ook voordat ik opzoek ging naar een Mustang. Een BMW wordt het nooit, maar het valt mij ontzettend mee! De kont volgt netjes in de bocht en de wagen stuurt goed in. De geruchten zijn dus niet helemaal waar! Gelukkig heeft de auto achterwielaandrijving. Dit is erg prettig en vermakelijk. Met regen is het wel oppassen geblazen, want wie het gas indrukt kan een ‘los achterkantje’ verwachten. Dit wordt natuurlijk ook mede-veroorzaakt worden door de starre achteras. Het is dus oppassen, maar wel erg leuk. Op de snelweg gedraagt het onderstel zich erg rustig en is het een hele comfortabele auto. Ook brengen de 6 cilinders rust aan boord. En ook al lijkt een Mustang een raceauto te zijn, hij is vooral gemaakt als cruiser en voor het rustige rijden.


Motor en prestaties:

Heerlijk zo’n atmosferische motor! Dat zie je tegenwoordig -helaas- steeds minder. Het gekke is dat een V8 een motorinhoud heeft van 4700cm3 en de V6 een inhoud heeft van 4009cm3. Qua geluid (ook afhankelijk van de demper, meer daarover volgt) heeft de auto dus een mooi geluid, en menig iemand die omkijkt wanneer je accelereert. Zeker wanneer de kick-down wordt ingedrukt, buldert en roffelt hij er mooi op los.

Qua specificaties is er op internet niet heel veel duidelijks te vinden. Houd rekening met een standaard vermogen van 210-215 PK en 340 NM. Het vermogen wordt heel mooi lineair opgebouwd en het koppel geeft een goed gevoel. De auto voelt snel aan, alleen het verraderlijke is dat je heel snel te hard rijd. Binnen in de auto merk je namelijk niet dat je 170 rijd, en dat doe je ongekend snel. Accelereren doet hij dus wel! Het gemiddelde van wat er op internet te vinden is, qua 0-60 miles, is zo’n 6.6 seconden. Alle V6’s zijn begrenst op 180 km. Dat is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant is het misschien wel het beste voor het behoud van mijn rijbewijs.


Comfort en luxe:

Zoals al eerder vermeld biedt de auto veel comfort. Het minpunt is echter wel dat hij qua uitrusting erg achterloopt op zijn Europese concurrenten. Veel opties die op een standaard Polo zitten waren opties in de tijd of waren helemaal niet leverbaar. ABS was zelfs in 2005 een optie! Wellicht handig om rekening mee te houden mocht je overwegen een Mustang aan te schaffen. Mijn auto heeft vrijwel alle opties. Dat wil zeggen: lederen bekleding, uitgebreide boordcomputer, elektrische stoelen, Pony pakket en het luxe interieur pakket (te herkennen aan de zilveren sierdelen). Dit laatste is zeker een aanrader, want het geeft net even dat sportieve tintje aan het interieur.


Verbruik:

Ook iets wat veel geroepen wordt is ‘Dat ding zuipt zeker aardig wat?!’. Mijn antwoord is dan volmondig JA! Dit weet je wanneer je een auto als dit koopt, en moet je voor lief nemen. Mocht je een zuinige wagen zoeken, koop geen Mustang! Al is dat met enig gezond boerenverstand wel in te schatten. Mij valt het verbruik eerlijk gezegd enorm mee. Het is uiteraard afhankelijk van de bekende rechtervoet. Maar wie normaal rijd zal in de stad zo’n 1 op 7/8 rijden en op de snelweg 1 op 11/12. Ik rijd 60/40 qua snelweg/stads ritten en haal zo’n 420 km op een volle tank (50 liter tank).


Voordelen en nadelen:

Wie anoniem wil rijden moet geen Mustang kopen. Verwacht heel veel positieve reacties en duimen. Veel Amerikaanse auto’s worden al snel als asociaal gezien, maar een Mustang wekt bij iedereen nostalgie en positieve reacties op. Iedereen heeft er wel een verhaal bij, van vroeger of van nu.

Het grootste pluspunt vind ik dus de nostalgie. De ‘retro Mustang’ is gebaseerd op de ’69 fastback en dat is in veel details terug te vinden. Zoals bijvoorbeeld het dashboard. In het midden zit een curve, net als vroeger! Verder vind ik de V6 een hele prettige machine die goed zijn werk doet. Aan de ene kant biedt hij rust, maar wie het gaspedaal stevig intrapt kan de nodige kabaal verwachten.

Eerlijk gezegd kan ik op dit moment geen nadelen opnoemen. Wellicht zwak, maar bij elk klein minpuntje denk ik ‘It’s a Mustang’. En dat maakt veel goed! Wellicht is de kwaliteit niet van Duits niveau en loopt hij qua techniek wat achter. Maar he.. Het is een Mustang!


Betrouwbaarheid:

Qua betrouwbaarheid kan ik heel kort zijn. Daar heb ik onvoldoende kilometers voor gereden. Je ziet Mustangs met behoorlijk hoge kilometerstanden te koop staan. Dus naar mijn idee zit dat wel goed met deze V6!


Modificaties:

Ik ben iemand die een auto graag standaard houd. Voor mij geen 20 inch wielen met platte banden, maar gewoon ouderwetse ballon banden, net zoals vroeger! Echter zit er nu wel een volledig dubbel uitlaatsysteem onder. Dit voor de looks en het geluid. Op de foto’s zitten er blauwe mistlampen in, maar deze zijn vervangen door de originele ‘witte’ mistlampen. Verder zit er weinig speciaals aan te komen qua modificaties. Wellicht nog eens een ander inlaatsysteem, maar dat zijn geen bizar grote dingen. Gewoon lekker rijden, (heel vaak) poetsen en genieten van de wagen!



Ik zal eens in de zoveel tijd een update schrijven. Mocht je iets willen weten, geen probleem, vraag maar raak!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.