Ford Mondeo Wagon 1.8i Business Edition (1999)

autoreview

Ford Mondeo
Ford Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo - interieurFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 1.8i Business Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf141.000 km
KM-stand laatst168.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 168.800 km

Omdat met ons gezin met 3 kleine kinderen soms de kofferruimte van onze Mondeo hatchback wat krap was, hebben wij besloten na 4,5 jaar trouwe dienst hem in te ruilen voor een Mondeo Wagon.

De eerste indruk van de auto is vooral dat de kofferruimte zeer groot is (540 liter tot het raam) en de hoofdruimte achterin is ook ruimer. Ik kan achter mijzelf (1,91 m) zitten en dat zegt dan wel iets over de ruimte. De drie kinderzitjes gaan makkelijk op de achterbank. Daarnaast is de uitrusting zeer royaal met opties als elektrische ramen voor, elektrisch bedienbare en verwarmde spiegels, ABS op de remmen, centrale deurvergrendeling met afstandbediening, armsteunen voor en achter, verstelbare stoel, stuur en dashbordverlichting, mistlampen voor en achter en een spoiler op de kofferklep.
De 1800 motor presteert redelijk, maar het vermogensverschil (25 PK) ten opzichte van de 1600 motor die ik hiervoor reed vind ik niet spectaculair voelbaar. Sinds de koppeling vervangen is is hij wel wat feller gaan reageren. Dus wel een verbetering. En je merkt dat het toerental wat lager ligt bij bepaalde snelheden.
Het verbruik valt mij tot nu toe niet tegen. 1:13 is makkelijk haalbaar, mits ik niet met een te zware voet rijd. Ik merk wel dat het lekkerder rijd als ik het \"nieuwe rijden\" niet te veel toepas, want bij het \"nieuwe rijden\" geeft het motorblok wat \"bokkende\" geluiden. Iets verder doortrekken in de versnelllingen (3000 tpm ipv 2500 tpm) maakt dat hij toch wat lekkerder en soepeler loopt. Het verbruik is niet opgelopen.

Update juni 2008:
Ik heb ’m een zomercheck bij de Ford Dealer laten geven, inclusief het vervangen van de distributieriem (150.000 km of 10 jaar, wat het eerst komt). De remschijven en remblokken moesten worden vervangen, inclusief de accu. Het kost wat, maar dit zijn geen gekken dingen. Het is regulier onderhoud.

Update juli 2008:
Helaas bleek nu ook de koppeling naar de Filistijnen. Een flinke kostenpost weer, maar nu rijdt hij een stuk lekkerder. Nu voel ik meer dat er inderdaad 115 PK in zit en het koppelingspedaal trilt niet meer.

Update november 2008:
Een wintercheck laten doen, zodat ik 3 maanden tot de eerstvolgende beurt weet waar ik aan toe ben en ook nog eens mobiliteitsgarantie heb. Zoals ik had verwacht, niets... en dat voor een bijna 10 jarige.

Update februari 2009:
Het was weer tijd voor een grote beurt en APK. De motor begon in te houden en ging af en toe op 3 cilinders rijden. Heel hinderlijk. Achteraf bleek dat de bougies schoon af waren. Dus was de beurt hoog nodig. Het resultaat mag er zijn. Hij rijdt voor een 10 jarige als een zonnetje. Bij de keuring bleek een achterwiellager kapot. De leeftijd is ernaar dat er mankementen kunnen komen. De kosten ervan kunnen niet op tegen het gebrek aan afschrijving. De auto blijkt om in te ruilen zowat niets meer waard! Dus wij blijven maar rijden, met een grote smile op het gezicht.
Gelukkig heb ik nu wel meer zicht op wat de staat van onderhoud is, dat komt ook mede door het vertrouwen van de Ford Dealer van de regio.

Update juli 2009:
De laatste maanden begon toch de ontsteking weer op te spelen. Na een controle bleek de bobine kapot te zijn. Nu loopt hij weer als een zonnetje.
De laatste maanden ben ik ook 98 octaan (BP Ultimate) gaan tanken. Het is wat duurder als je het in de tank gooit, maar ik rijd er een stuk meer kilometers mee (soms meer dan 100 km) op een tank en het rijdt lekkerder. Kortom een aanrader.
Ik heb een nieuw onderstel gekocht voor de bestuurdersstoel, die hoop ik binnenkort te vervangen, zodat de zitting van de stoel weer verstelbaar is. (Kosten € 15,- daar kan je toch geen bult aan vallen!)

Update september 2009:
Wij hebben de Mondeo ingeruild. Hij is (helaas) weinig waard, maar je merkte de leeftijd wel. Degene die hem koopt zal er een heel goede wagen aan hebben.

PROBLEMEN

  • 168.800 km

Bij aflevering zijn allerlei werkzaamheden geweest, zoals een nieuwe katalysator, een voorveer, nieuwe centrale deurvergrendeling, en een lekke vulpijp van de brandstoftank. Deze zijn keurig verholpen door de leverancier. Helaas is alleen tot nu toe de elektrische hoogteverstelling van de bestuurdersstoel nog niet gerepareerd.

maart 2008: een lekke achterband die keurig is gerepareerd. € 11,-
juni 2008: accu, distributieriem, remschijven en -blokken, totaal € 800,-
juli 2008: koppelingsplaten en hydrolische drukgroep, totaal € 800,-
augustus 2008: kapotte koplampen (de hele voorkant moest zowat uit elkaar) € 25,-
februari 2008: grote beurt met een kapotte achterwiellager, totaal € 670,-
juli 2008: bobine kapot € 130,-

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.