Ford Mondeo 2.0 TDdi 115pk Ghia (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mondeo 2.0 TDdi 115pk Ghia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 112.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een kennis van me, noemde mijn Mondeo een blote billenauto. Deze is wit, geen metallic. Dus hij heeft wel een beetje gelijk. In het verkeer zijn het vrij onopvallende auto´s.
Auto is uitgerust met alles wat je je kunt wensen: airco, elektriek, abs, gigantisch veel airbags, cruise control, etc.
Wat me opvalt is de ruimte, met name de hoofdruimte. Ik ben 1.97 lang en heb in veel auto´s erg krap gezeten. In de Mondeo zou ik nog een hoed kunnen dragen!
De ergonomie is ook prima voor mekaar. Voor de verlichtingsknoppen hebben ze het Mercedes systeem overgenomen, met een draai- trekknop. Uit Japan is het benzineklepje (naast de stoel) overgenomen. Er zitten ook bekerhouders en een brillenvakje in. Mooi is ook de interieurverlichting, op momenten, dat je het nodig hebt springt het licht aan en blijft precies lang genoeg branden.
De automatische airco werkt ook prima. Constant de juiste temperatuur, afhankelijk van je voorkeur van dat moment. Ik vind het wel jammer, dat er geen schuifdak in zit.
Cruise control is ook een super uitvinding. Ik gebruik het haast in iedere situatie. Behalve met erg onrustig verkeer op autowegen, met steeds wisselende snelheden. Maar rustgevend is het wel: instellen op de toegelaten snelheden en veel minder zorgen over flitsers e.d. en het schiet toch goed op.
Na 35 jaar rijbewijs, in welke jaren ik met ong. 60 verschillende auto´s heb gereden, is dit de eerste auto, waarmee ik nog steeds (na 3 maanden en 12000 km) aan het schakelen moet wennen. Ik ben gewend in relatieve hoge versnellingen te rijden. Bij deze auto kan dat niet echt. Verder rijdt de auto geweldig. De diesel laat zich bij stationair flink horen, maar rijdend hoor je hem niet meer. De Ford beweegt zich vlot door het verkeer. In Duitsland heb ik op de Autobahn eventjes 200 gereden (toerentalmeter gaf ´n keurige 4000 toeren aan), de auto lag daarbij uiterst stabiel op de weg. Eigenlijk levensgevaarlijk, omdat het je een vals gevoel van veiligheid geeft bij hoge snelheid.
Ik ben geen sportieve rijder, dus de wegligging, bochtengedrag e.d. voldoen ruim aan mijn eisen.
Dat rustige rijden vertaalt zich ook in het brandstofverbruik. 950 km op een volle tank (55 liter) is goed haalbaar. Oók met flink doorrijden, 120 tot 150 op de autoweg.
Update vrijdag 3 maart 2006.
Ik ben nog steeds enthousiast over mijn Mondeo. Ik rijd er nu 20 maanden in en heb die tijd een kleine 50.000 km weggetikt. Alles voelt nog aan als nieuw. Ik moet mijn vooroordeel (alleen Japanners zijn degelijk) maar eens gaan herzien. Alleen dat schakelen bij lage toerentallen blijft een probleem. Het lukt me niet om een haakse bocht in zijn 3 te maken. 20 jaar geleden had ik n BMW 524d, die deed dat nog in zijn 5! Maar goed, je kan niet alles hebben int leven.
PROBLEMEN
Het is geen Volkswagen en tóch vallen steeds de lampen uit. Dat is tot nu toe alles.
Bij km-stand 160.000 zijn de uitvallende lampen nog steeds het enige probleem. Petje af!
Update dinsdag 5 september.
Inmiddels 182.000 op de teller. Nog steeds geen enkel probleem gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren