Ford Ka 1.3 70pk Collection (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ka 1.3 70pk Collection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 20.600 km |
KM-stand laatst | 145.300 km |
Van Frans naar Duits
- 24.100 km
Afgelopen juli waren we bezig om een nieuwe Renault Twingo te kopen. Wil je een leuke uitvoering met neerklapbaar en verschuifbaar achterbank dan gaat de prijs snel omhoog. Daar komt nog een Renault dealer bij die ons niet ligt. Daarom zijn we verder gaan kijken. Mijn vrouw vond vroeger de Ford Ka al leuk. Ik vond het maar niets. We zijn toch maar een proefrit gaan maken in de Ford. Ik moet toegeven dat ik direct enthousiast over de auto was. De wegligging is uitstekend en het stuurt fantastisch strak. De auto waar we in proefgereden is het niet geworden. Bij een andere Ford dealer hebben we een mooi exemplaar gevonden.
Het is een Ford Ka Collection geworden met 70pk motor. Dit is een complete uitvoering met airco, leren bekleding, lichtmetalen velgen, dubbele airbag en een radio/cd speler. Het interieur is degelijk en strak. Het instrumentenpaneel is duidelijk leesbaar. Een leuk detail is de leren bekleding in de kleuren zwart/blauw.
De stoelen zijn aan de korte kant en zitten hard. De rugleuning geeft wel een goede steun. De 70 pk motor heeft genoeg pit om lekker vlot te rijden en is ruim voldoende voor deze auto. De wegligging is fantastisch. Het veercomfort is ook goed. Dit had ik niet echt verwacht.In tegenstelling tot de Twingo is deze niet windgevoelig. De kofferbak is klein maar voor 2 personen voldoende. Ten opzicht van onze vorige Twingo is het zicht rondom minder. Achter zitten grote dode hoeken. Dit is op de parkeerplaatsen dus even extra goed opletten.
Vorig weekend zijn we naar Parijs geweest met de auto. 2 volwassenen, 1 kind en een kofferbak vol baggage. Op lange afstanden mis ik het Franse comfort. Na 2 uur rijden ben je echt wel aan een pauze toe. Misschien moet ik nog wel aan de harde stoelen wennen. Het verbruik tijdens deze rit was ongeveer 1 op 16. Bij normaal gebruik was dit 1 op 14.
Kortom zijn we tot nu toe zeer tevreden over de auto. Het strakke sturen waar de autoweekjournalisten vaak over schrijven heeft toch wel wat. De betrouwbaarheid van de auto zet ik eerst op voldoende, dit omdat we de auto nog te kort hebben om hier een goed oordeel over te geven.
Half jaar Ka
- 26.360 km
We rijden nu een half jaar in de Ka. Het enige wat nog onder garantie moet worden verholpen zijn de piepende achterremmen en een niet werkende 12 voltsaansluiting.
Het verbruik ligt in de koude wintermaanden ronde de 1 op 13. Hierin zit 50% stadsverkeer en 50% snelweg.
De kwaliteit van de materialen zijn een stukken beter dan die van de lease auto van mijn vrouw (Renault Scenic). Voor ons 2en is de ruimte in de auto tot nu toe voldoende. 1 x met 4 volwasssenen gereden en dan zit ik met mijn 1.90 meter opgevouwen achter het stuur.
Kortom geen spijt van de keuze om kleiner te gaan rijden.
Vakantie Denemarken (21-05-2009)
- 32.400 km
We zijn een week naar het noorden van Denemarken geweest. In 9 dagen ruim 2500 kilometer gereden. Tijdens de lange ritten schiet het comfort van de stoelen tekort. Is dit wat Ford met "Feel the difference" bedoeld? De auto is natuurlijk niet gemaakt voor deze lange ritten. Met de vele Deense binnenwegen loopt de auto superzuinig. Een verbruik van 1 op 17,5 was het record.
De motor heeft op de Duitse snelwegen voldoende pit om mee te komen. 130 op de teller is volgens de tomtom 121 km per uur. Voor mij gevoel rijd ik dan stukken sneller. We zijn inmiddels ook aan het scherpe en directe sturen van de auto gewend.
Tot nu toe een probleemloze auto, maar ik verwacht ook niet anders voor zo'n jonge auto.
Grote beurt
- 36.000 km
De auto heeft een grote beurt gehad. Buiten de standaard dingen was er een wiellager kapot en de airco is gecontroleerd en opnieuw gevuld
Kosten: €. 447,84
Probleem
- 37.027 km
De dashboardverlichting, achterlichten en de waarschuwingszoemer voor de verlichting is uitgevallen. Alle zekeringen waren nog goed. De stuurkolomschakelaar was kapot. Kosten 170 euro. Een tegenvaller voor zo'n jonge auto.
Dimlichten kapot
- 38.900 km
De dimlichten hebben het begeven. Zaterdag kwam ik er achter dat de linker kapot was en zondag ging de rechter kapot. Omdat het een gemartel is om de lampen te vervangen heeft de garage dit gedaan. Kosten 25 euro.
Er is er 1 jarig hoera hoera (10-02-2011)
- 42.900 km
Hoera Kaatje is jarig vandaag!. Na 4 jaar wordt hij intensiever gebruikt dan ooit. Vanwege verandering van mijn werkplek tuffen Kaatje en ik 90 kilometer snelweg per dag. Het verbruik ligt nu rond de 1 op 16, alleen moeten we daar ons best wel voor doen.
Tijdens de koude dagen is de leren bekleding niet ideaal. Koud koud en nog eens koud. Is dat dan luxe? Verder geen problemen gehad.
Kleine beurt (13-09-2011)
- 52.500 km
Vandaag heeft de auto een kleine beurt gehad. De airco heeft het een tijdje terug begeven. Deze heb ik nog niet laten repareren. Kosten: €. 104,77
Het verbruik ligt in de mooi weer periode rond de 1 op 17. Ik moet wel zeggen dat dan 90% van de kilometers op de snelweg worden afgelegd.
Nieuw banden (22-11-2011)
- 56.700 km
De banden zijn aanvervanging toe. Ik heb er Vredestein Quatrac banden onder laten zetten. Een all season band. Maar eens kijken hoe deze gaan bevallen.
Kosten: €. 345,10
Verlichting
- 59.776 km
En ja hoor, vanmorgen bij het starten was lamp 1 kapot. En toen ik vanmiddag naar de garage reed was lamp 2 ook kapot. Net zoals de vorige keer vlak achter elkaar. En als die lampjes nou makkelijk te vervangen waren. Niet dus.
Inmiddels ook 3.000 kilometer met de Vredestein Quatrac er op zitten. Ik vind de wegligging wel minder dan met de zomerband. Hij kan iets minder snel door de bocht. Tja en heb ik een keer die banden er onder liggen, komt er geen winter.
Grote beurt (10-06-2012)
- 68.000 km
Afgelopen tijd was het weer tijd voor een grote beurt en apk. De auto is hiervoor glansrijk geslaagd. Een lampje van de kentekenverlichting was kapot. Verder niets. Kosten: €. 322,70
Inmiddels begin ik wel verknocht te raken aan de Ka. Het rijdt goed en over de kwaliteit van de afwerking ben ik tevreden. Geen rammels maar goed in elkaar geschroefd. Minpunt vind ik de stoelen. De zitting is te kort en door de harde zit krijg ik al gauw last van mijn rug.
Het verbruik ligt rond de 1 op 16.
Auto start niet (09-08-2012)
- 71.700 km
En dan wil je wegrijden bij je werk en start de auto niet. 2 collega's hebben me aangedrukt en ik ben direct naar de garage gereden. Het is einde oefening voor de accu. Een nieuwe accu en KArren maar weer.
Kosten: €. 93,12
4 seizoenen banden
- 80.400 km
Vorig jaar had ik er al 4 seizoenen banden onder laten leggen. Met de sneeuw zijn deze erg prettig en rijdt het en stuk relaxter. Het verbruik is met 1 op 15 tijdens de koude periode ook beter dan andere jaren. Ik heb de banden dan wel harder opgepompt naar 2.4 bar. Met zomerbanden rijdt de auto onder normale omstandigheden wel prettiger, maar ik moet elke dag op pad en heb geen zin in de bandenwissel.
Tot nu toe geen problemen gehad en het olieverbruik is nihil.
Kleine beurt
- 86.500 km
Vandaag is de auto weer voor een kleine beurt geweest. Buiten de standaard dingen zijn er geen bijzonderheden. Verbruik ligt bij het mooie weer zo rond de 1 op 17. Maar kijken of ik weer een jaar zonder problemen verder kan Rijden.
Kosten beurt: €. 94,92
Grote beurt
- 96.500 km
Helaas is het niet gelukt om een jaar volledig probleemloos te rijden. De auto verloor koelvloeistof . Gelijk maar vervroegd de grote beurt uit laten voeren. Er bleek een lek in het thermostaathuis te zitten. Deze is gerepareerd. Voor de rest geen bijzonderheden. Kosten: €. 356,20
Ik ben nog steeds tevreden over de auto en heb nog nooit zo lang een auto in het bezit gehad als deze. Op naar de 100.000 kilometer.
Kosten per beurt toegevoegd
- 101.200 km
Ik liep de rekeningen door en heb nu per beurt of reparatie de kosten toegevoegd. Bijna €. 2.000,- over ruim 80.000 kilometer en bijna 5 jaar.
Stengeltje stengeltje aan het stuur,
- 108.450 km
Stengeltje, stengeltje aan het stuur, wat maak jij het Ford Ka rijden weer duur.
Helaas weer niet doorrijden tot aan de volgende beurt. De stuurkolomschakelaar vertoont weer kuren. De richtingaanwijzer valt uit en moet weer vervangen worden. De prijsopgave voor het onderdeel bij de garage komt op €. 260,-. Als ik aangeef dat deze 4 jaar geleden € 120,- kostte gaan ze verder zoeken. Even afwachten maar. En dan wordt er vaak geklaagd over Franse auto's en electronica.
Wordt vervolgd.
Gerepareerd
- 109.300 km
Het stuurstengeltje is weer vernieuwd. Net op tijd was het onderdeel binnen want richting aangeven wou helemaal niet meer. Mijn garage verraste mij met een iets lagere rekening. Kosten €. 229,00.
Stengeltje stengeltje achter het stuur, wat is dit keer je levensduur?
Kleine beurt
- 110.711 km
Vandaag heeft de auto een kleine beurt gehad. De Ka verloor iets koelvloeistof. De garage heeft een toevoeging in het koelsysteem gedaan om een eventueel klein gaatje af te dichten. Verder geen bijzonderheden.
Na 54.000 kilometer waren de voorbanden nog niet helemaal op. Maar omdat ik op 4 seizoenen banden rijd was het profiel niet meer voldoende voor winterse eigenschappen. Wederom Vredestein Quatrac er onder laten zetten. Laat de winter maar komen.
Kosten: €. 296,00
Tussentijdse reparatie
- 113.252 km
Op weg naar mijn werk begon werd het kouder in de auto. Ik had me voorgenomen om op het werk naar de koelvloeistof te kijken. Iets later begon het lampje ivm te hoge temperatuur van de koeling te branden.. Ik kon het werk bereiken en heb de auto naar de Ford dealer tegenover het kantoor gebracht.
Diagnose: een lek thermostaathuis. Ze konden zien dat deze eerder was gerepareerd en dat er toen teveel kit was gebruikt bij het plaatsen van een nieuwe pakking waardoor dit probleem was ontstaan. Bij de laatste beurt bij mijn vaste garage had ik laatst aangegeven dat de auto nog vloeistof verloor. En was er een afdichtmiddel in het koelsysteem toegevoegd.
Dit brengt me wel aan het twijfelen of ik nog bij de juiste garage zit. Gemak van de dealer tegenover het kantoor en het specialisme versus de jarenlange relatie met mijn vaste garage met een gunstige prijs.
Kosten: €. 308,62 en bovendien vlot opgelost.
Wederom een pitstop
- 115.252 km
En ja hoor, het volgende probleem diende zich aan. De kachel werkte slecht. Op de snelweg kwam er nog warme lucht uit maar zodra de bebouwde kom wordt bereikt blaast de auto koude lucht.
Ik heb de auto naar de Ford dealer gebracht. Ze concludeerden dat door het afdichtmiddel wat mijn vaste garage er in heeft gegooid het systeem is vervuild. Ook is de kachelkraaan kapot. Jammer dat ik door het gepruts van de vaste garage tegen dit soort kosten oploop. Exit vaste garage dus. Ik blijf nog wel vertrouwen in de auto houden. Het aantal sterren voor betrouwbaarheid blijft 3.
Kosten: €. 426. Ik hoop dat het nu even gebeurd is met de kosten want sinds oktober heb ik ruim €. 1.250 uitgegeven.
Welcome home, Ford Motorcraft beurt
- 124.191 km
Het is weer tijd voor de jaarlijkse beurt. Vanwege de goede ervaringen met de Ford dealer ben daar weer naar toe gegaan.
Er is een motorcraftbeurt met apk uitgevoerd. Alle ruitenwissers zijn na bijna 9 jaar vervangen, de remvloeistof is ook vervangen. De achterbanden waren aan vervanging toe. Dat mag ook na 70.000 kilometer. Wederom Vredestein quatrac 3, all season, er onder laten leggen. De dealer heeft het embleem voor kosteloos vervangen. Ik had hier niet om gevraagd. Kosten: €. 451,00
De auto rijdt weer heerlijk, geen rammeltjes of iets dergelijks. De Ford dealer heeft mij weer blij gemaakt met mijn Kaatje. Betrouwbaarheid krijgt weer een ster meer.
Reparatie airco
- 131.540 km
Op de meest winterse dag in april heb ik de airco laten repareren. De condensator had het een paar jaar geleden begeven. Deze is gerepareerd, systeem is gecheckt en opnieuw afgevuld. Wederom door de Ford dealer gerepareerd. Kosten: €. 368,37
Inmiddels 7 jaar in bezit
- 134.600 km
Kaatje is inmiddels 7 jaar in ons bezit. Onlangs zijn er nog 2 verse voorlampjes in gezet. Helaas is de roestduivel niet aan deze Ka voorbij gegaan. In een dorpel begint het te roesten. Nog geen 10 jaar oud. Kwaliteit met een grote K dus en slecht voor wat betreft het sentiment over de auto
Jaarlijkse beurt
- 137.500 km
Vandaag heeft Kaatje zijn jaarlijkse beurt bij de Ford dealer gehad. Altijd spannend.
Wederom een Ford Motorcraftbeurt. Volgens schema moet na 10 jaar de multiriem / v snaar worden vervangen. Dit heb ik laten doen. De bougies zitten er ook weer vers in. Deze zaten er ook al minimaal 3 jaar in. Het enige wat er aan mankeerde zijn 2 kapotte lampjes. Met een verse apk van bijna 14 maanden kunnen Kaatje en ik weer een tijdje verder.
Kosten: €. 364,64
Kaatje gaat puberen
- 138.800 km
Kaatje wordt bijna 10 en begint te puberen. Hij had er geen zin in en begon flink tegen te sputteren. Een geluk bij een ongeluk is dat dit thuis gebeurde en niet onderweg. De diagnose is dat een injector kapot is en dat de onderliggende rubbers vervangen dienen te worden. Al met al gaat dit rond de €. 450,- kosten. Exacte kosten volgen nog.
Dan maar weer afwachten of de relatie tussen Kaatje en mij verbeterd. Mijn vrouw had het er al over om Kaatje ter adoptie aan te bieden en voor een andere te gaan. Er is inmiddels al wel een heel dossier opgebouwd.
Exacte kosten reparatie
- 139.136 km
Al met al zijn de exacte kosten van de reparatie op €. 461,30 uitgekomen. Gelukkig hebben we de gulden niet meer, anders was het helemaal om te huilen. Ik hoop dat ik me voor de komende beurt in november niet meer hoef te melden.
Roest
- 141.500 km
Inmiddels ontstaan er roestblaasje rondom de tankdop. Het is dus een echte Ka. Het wordt voor mij nu van apk tot apk rijden want ik ben wel een beetje klaar met deze auto.
In verband met carpoolen is het kilometrage teruggelopen tot 10.000 per jaar. Dit zal ook wel niet bevorderlijk zijn voor de roestduivel.
Het afscheid is nabij
- 145.300 km
Aan alles komt een einde. Na 8 jaar dienst als auto voor woon werk verkeer komt er een nieuwe auto. Als liefhebber van Franse auto's heb ik gekozen voor de Seat Mii Sport Intense met maar liefts 60 pk
Waarom? Seat bood een scherpe private lease aanbieding. De proefrit gaf de doorslag. Qua wegligging zal ik Kaatje wel gaan missen denk ik. Maar de kwaliteit van deze Ford zal ik niet missen. Reparaties kan ik hem vergeven maar ik stoor mij aan het roesten. Jarenlang een bekend probleem en Ford doet er niets mee. Nog een aantal weken wachten voordat het rooie monster wordt geleverd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.