Ford Galaxy 2.0 TDCi 140pk Ghia (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Galaxy 2.0 TDCi 140pk Ghia |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 122.000 km |
ERVARINGEN
- 178.000 km
Na 4 jaar in een Renault Laguna te hebben gereden, besloten om ’Duits’ te gaan rijden. Aangezien ik deze auto net heb is dit een eerste indruk. Na 5000KM zal ik me weer melden.
Het eerste dat opvalt is de afwerking voorin. Ford heeft goed naar Audi gekeken... mijn Galaxy is prima afgewerkt. Prettige stoelen, al hadden ze van mij iets meer zijsteun mogen geven. In een snelle bocht glij je wat over de stoel (de lederen bekleding zal hier ook aan bijdragen).
Ook de individueel te verstellen leuningen van ALLE stoelen is perfect. Met name voor mijn twee oudere kinderen die op deze wijze toch wat beter kunnen slapen in de autostoelen.
Ruimte zat, zelfs op rij 3 kun je nog prima zitten. Dat was voor mij een vereiste, daar ik veel gebruik maak van de 3e zitrij. Stoelen klappen zeer eenvoudig weg.
Audio/nav werkt snel en prima, al hadden voor mij er wel wat meer dsp-instellingen of een equalizer in de audio installatie mogen zitten. De instellingen zijn nu wat beperkt.
Het vermogen van 140PK is genoeg, het is geen sprinter maar het hoge koppel maakt veel goed. Verder is de auto erg comfortabel zonder daarbij slap afgeveerd te zijn (wegligging is prima). De motor hoor je amper en ook het wind geruis is minimaal.
Opmerkelijk: voor een diesel slaat de auto snel af. Ik rijd al 12 jaar diesels en dit is de eerste diesel die wat meer gas nodig heeft bij het optrekken. Met name in de file is dat lastig, daar ik normaliter alleen op de koppeling, met stationaire motor kon file rijden
Al met al een zeer solide, comfortabele auto. Zeer tevreden over mijn keus. De tijd zal leren of mijn mening overeind blijft staan.
Een update. 11.000 KM gereden, mijn eerste impressie blijft overeind staan. De afwreking is goed en piepjes en kraakjes heb ik nog niet gehoord. De motor is relatief zuinig. Bij veel snelweg-gebruik (cruisecontrol) is 6.5L/100KM goed te halen. Het gemiddelde verbruik is 7.3L/100KM wat ik erg acceptabel vind van een auto met dergelijke afmetingen. De motor is erg soepel, zodat veel schakelen niet nodig is.
Het ’verwarmingsprobleem’ dat ik bij andere reviews heb gezien kan ik beamen. Standaard staat de verwarming op 23gr. Ik vind het echter geen probleem omdat ik de auto wel warm kan krijgen. Mijn insziens zit er een redelijke afwijking in de ingestelde en werkelijke temperatuur. Ik zie dit dan ook niet als een minpunt.
Wel zijn er een aantal kleine punten die voor verbetering vatbaar zijn:
- Het inklappen van de middenstoel van de tweede zitrij is wat lastiger omdat het mechanisme aan de achterzijde zit.
- Net navigatie systeem is wat omslachting. Met name de TMC file informatie...bij de Renault (VDO dayton) systemen is het zeer eenvoudig om de files (met details) te zien. Bij het Ford systeem moet je op het file icoontje drukken en 9 van de 10 keer lukt dat niet...en vraagt het systeem of je het geselecteerde punt wilt opslaan.
- Indien je in een file zit blijft het systeem middels een waarschuwings piep aangeven dat je in een file staat (ook al staat de stem begeleiding uit. De radio dempt dan ook!
- Ontdooien/condensvrij maken van de voorruit duurt wat lang.
- Spiegels klappen niet ver in. Met name op wat krappere plaatsen is dit wat lastig omdadt de auto zelf vrij breed is.
Al met al kleine minpunten die mijn waardering voor de auto niet beinvloeden. In mijn optiek een zeer goede auto.
Update 27.000KM: met de Galaxy naar Frankrijk op vakantie. Auto volgepakt met familie en bagage en een vouwwagen erachter. Ben zeer te spreken over het weggedrag en de motorische prestaties onder deze omstandigheden. De motor heeft genoeg kracht om in de 6 te blijven rijden. Bij lange stukken heuvel-op wel even terug naar de 5, maar geen gebrek aan koppel/vermogen. Het verbruik viel me ook mee....1:13,5/14 met een ’volle bak’ en een kruissnelheid van 120-130 km/h. Wegligging in heuvelachtig gebied (haarspeld bochten e.d.) is uitermate goed te noemen voor een auto met deze afmetingen.
De airconditioning blijft wat minder. Ik realiseer met dat er een vrij grote ruimte gekoeld moet worden, maar dat moet m.i. toch sneller kunnen dan dat het nu gaat.
Update 41.000KM: Nog steeds tevreden met deze auto. Uitermate comfortabel ook op langere afstanden met wat hogere snelheid (Duitsland). Auto doet nog steeds degelijk aan en de wegligging blijft een zeer sterk punt. Ook de souplesse en het koppel van de 2.0 dieselmotor blijken nog steeds een sterk punt. Wel een probleem met de rem gehad (waarvoor blijkbaar ook een terugroepactie is). Bij kou bleek de rem (!) niet goed te werken, ik kreeg het rempedaal niet naar beneden en de auto remde nauwelijks. Blijkt een vacuumklep te zijn, is door de garage in 20 minuten vervangen. Was echter een vreemde ervaring...een weigerende rem. Gelukkig was dit na een paar honderd meter rijden ’over’ en het gebeurde slechts met een koude auto (lage snelheid omdat je dan net wegrijdt). Tevens een wat gevoelige knipperlicht schakelaar (het parkeer licht schakelt hierdoor soms spontaan aan) ook vervangen. Alles is nu echter in orde.
Update 60.000KM: met de auto op vakantie geweest. Auto weer redelijk laten werken, met bagage, dakkoffer en vouwagen. Temperatuur onderweg tegen de 37 graden. Alles is naar volle tevredenheid blijven lopen. De airconditioning hield het aangenaam koel(gezien mijn eerdere ervaringen had ik verwacht dat dit wat minder zou zijn) en de motortemperatuur is keurig op peil gebleven (wel op tijd terug geschakeld op de lange klimmen op de snelweg). Verbruik:6.8L/100Km met een kruissnelheid van ongeveer 105/110KM/uur. Heel netjes.
In oostenrijk wat steile bergwegen gereden met flinke stijgingspercentages. De motor kan het makelijk aan, maar de draaicirkel is in haarspeldbochten af en toe wat groot, maar dat is gezien de afmetingen logisch, maar soms lastig.
Het enige wat ik beduidend minder vind en waar ik me wat meer aan stoor is het ingebouwde navigatie systeem. TMC/files worden alleen weergegeven bij een een schaal van 4KM of minder (terwijl ik in Dld graag wat meer overzicht wil). Tevens raakt het systeem vrij snel een TMC station kwijt en moet ik handmatig een nieuwe zoeken. De grafische weergave kan m.i. ook veel beter....
Update 82000: Nog steeds een fantastische auto. Erg zuinig en 140PK is meer dan zat, het afslaan probleem is niet meer aanwezig, maar dat komt meer door mijn eigen gewenning dan dat het aan de auto ligt. Tunen zoals wordt geopperd vind ik dan ook niet nodig.
Wat wel een beetje tegenvalt zijn de kunstof panelen aan in de achterbak. De zij schermen zijn wat verzakt en het klepje dat het achterlicht bedekt is "lam" en valt er telkens af.Wat dat betreft is het jammer dat er weinig schroeven worden gebruikt, enkel klik en druk systemen....wellicht dat dit inmiddels wat verbeterd is, daar mij Galaxy een van de eerste was.
Update 112000KM: Motorisch gezien absoluut nog niets te klagen over de auto. Gemiddeld verbruik: +/- 6.8l/100KM. Na 100.000km ga je echter pas echt merken of een auto degelijk gebouwd is en hier begint de Galaxy toch wat steken te laten vallen...onlangs een probleem met de handrem gehad. Het ontgrendel mechanisme (het "knopje" op de hendel) weigerde dienst terwijl de auto op de handrem stond. Erg vervelend als je op een parkeerplaats langs de A2 staat.....wegenwacht heeft het opgelost door de console te openen en met de hand eea te ontgrendelen. Achteraf blijkt het mechanisme kapot zijn..
Rolgordijnen in de achterdeuren rollen niet goed meer op. Krasjes op het metaal-look kunststof. Jammer. Ik heb het idee dat dat toch veel beter kan. Vandaar dat de betrouwbaarheid gedaald is (en overeenkomstig de kosten, daar de reparaties buiten de garantie vallen)
Ai ai, de betrouwbaarheid van de Ford vind ik minder en minder worden. In de winter problemen (ergens sluiting?) gehad met de kabelboom. Dit heeft er toe geleid dat de boordcomputer ook de geest heeft gegeven. Natuurlijk gebeurde dit buiten de garantie, een flinke rekening en een nieuwe boordcomputer verder kwam ik er vorige week achter dat de airconditioning niet meer werkt. Dus nu moet hier weer naar gekeken worden. Ik hoop dat het iets simpels is, maar ik vrees het ergste.... Verder is er een strip los gekomen van de onderzijde achterruit en zijn de deurrubbers bij het achterportier los.
Erg jammer, de auto rijdt werkelijk prima en het comfort is meer dan OK, maar de bouwkwaliteit laat echt te wensen over. Misschien komt het dat ik een Galaxy van de eerste serie heb.
Na 178.0000km afscheid genomen van de Galaxy. Helaas toch nog wat storingen gehad op 170.000 Km gashuis vervangen. Mijn conclusie: Een uiterst ruime en praktische auto met een zeer soepele en zuinige dieselmotor. De kwaliteit laat toch wat te wensen over: rammeltjes, kunststof kapjes die wat gammel worden, hoofdsteun bestuurders stoel ook wat los geraakt..
Eea heeft er misschien ook mee te maken dat ik 1 van de eerste modellen had.
PROBLEMEN
- 122.000 km
- vacuumklep in remsysteem vervangen
- Knipperlicht schakelaar vervangen
- kunstof afdekplaatje achterlicht kapot
- Handrem-ontgrendeling defect
- rolgordijntjes rollen niet op
- Strip laat los bij achterruit
- Kabelboom en boordcomputer defect
- deurrubbers laten los
- Airconditioning defect
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.