Ford Focus Wagon 1.8 TDCi Trend (2007)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.8 TDCi Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf29.000 km
KM-stand laatst140.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 40.000 km

Ik heb deze wagen in september 2009 gekocht ter vervanging van een Ford Escort. Omdat ik jaarlijks 20 à 30.000 km afleg ben ik terug overgeschakeld op diesel.

Wagen is een jonge tweedehands en had bij aanschaf 29.000 km op de teller. Onder de motorkap zit een 1.8 TDCI 115pk (85Kw) dieselmotor. Als ik het goed begrepen heb zijn deze motoren in NL al een tijd niet meer verkrijgbaar wegens strenge(re) milieunormen. De dealer die mij deze wagen heeft verkocht had een zelfde model (Focus - clipper) met 1.6 TDCI (90pk) staan. Na een testrit vond ik dit persoonlijk wat te zwak, gezien het gewicht van de wagen.
De 1.8 TDCI is ook een "echte" Ford motor die teruggaat op het oude 1.8 blok van de jaren '80-'90. In het verleden heb ik nog met een Fiësta 1.8D gereden en een mondeo 1.8 TD die beide over de 200.000 km hebben gereden. Een collega van mij heeft het vorig Focus model (Focus I) met ook een 1.8 TDCI en zit nu rond de 260.000 km. Dat alles heeft mij ertoe aangezet toch voor de (betrouwbare) 1.8 TDCI te kiezen in plaats van de (PSA) 1.6 TDCI. En ik heb mij die keuze nog steeds niet beklaagd.


Na een dikke 10.000 km kan ik enkel maar lof spreken over deze wagen.
- schitterende motor: sterk koppel en acceleratie; ook deze winter met soms temperaturen van -15°C geen problemen om te starten.
- schitterende wegligging: goed onderstel en vering; stuurbekrachtiging ook zeer goed (is ook instelbaar via boordcomputer)
- ruime koffer; met de achterbank naar beneden een zee van ruimte (al heel wat zaken mee verhuisd)
- zachte zetels; heb ooit nog testrit gereden met Opel en in vergelijking met Ford, waren die zetels keihard

Enkele (verwaarloosbare) minpunten:
- brandstoftank van 53 l is wat te klein naar mijn mening. Voor deze wagen had toch een tank van 60l gemogen
- verbruik is soms wat hoog; zeker in de stad zit ik soms aan +8 l/100km. Op autosnelweg begint het verbruik sterk op te lopen vanaf 140 km/u. 6de versnelling had hier een oplossing kunnen bieden. Ik heb gehoord dat de Mondeo met 1.8 TDCI 125pk tegenwoordig een 6de versnelling heeft.
- een (plafond)lampje ter hoogte van de achterbank had ook handig geweest







verslag na vakantie

  • 50.000 km

We zijn ondertussen weer 10.000 km verder. Wagen heeft op 42.000 km – voor vertrek op vakantie – groot onderhoud gehad: olie, oliefilter, luchtfilter, pollenfilter en dieselfilter vervangen, alsook koelvloeistof van de airco. Heb onlangs ook de voorste banden vervangen. Heb de originele Pirelli P7’s vervangen door Michelin Energy Savers. Die zouden naar verluidt langer mee gaan dan Pirelli (rubber is harder).

Heb de afgelopen maand een lange vakantietrip gedaan naar Duitsland/Tsjechië (in totaal iets van een 4000 km) en naar Luxemburg/Elzasstreek (totaal iets van een 2000 km).
Ben nog altijd vol lof over de wagen: zeer betrouwbare motor, zitcomfort prima (goede zetels), wegligging is perfect (ligt als een blok op de baan) en airco werkt prima – ondanks de hoge temperaturen. Wel het verbruik op de Duitse autobahn viel wat tegen (6.8 l /100km). Heb wel grote stukken aan een constante snelheid van 160-180 km/u gereden. De topsnelheid ligt rond de 200 km/u, maar is niet lang aan te houden (na verloop van tijd gaat er een lampje branden – motor oververhit), maar dat lijkt mij normaal. In Luxemburg/Elzas was het verbruik beduidend minder (5.4 l/100 km) aan snelheden van 120-140 km/u, met constant airco aan. Het enige nadeel dat ik heb ondervonden was het lage koppel in de lage toeren (ik heb de indruk dat max koppel van 280 Nm maar vrijkomt vanaf 2000 toeren/min). In berg-/heuvelachtig gebied is dat wat wennen, maar is volgens mij een kwestie van gewoonte en eigen aan de common rail diesel motoren… Ook de kleine tankinhoud van 53l vind ik nog steeds een minpunt.

  • 65.000 km

Ondertussen zijn we weer 15.000 km verder. Wagen heeft op 60.000km klein onderhoud gehad (oliewissel en pollenfilter vervangen). Er zijn in de winter ook een aantal “slijtage-onderdelen” vervangen, nl. de batterij, de ruitenwissers en de remblokken voor- en achteraan.

Voor de rest geen problemen te melden. Ben nog zeer tevreden over de wagen en de betrouwbaarheid ervan. In de winter bij koude temperaturen van – 5° en minder, duurt het wel lang vooraleer het motorblok volledig is opgewarmd. Waarschijnlijk omdat het blok nog volledig in gietijzer is. Olieverbruik is quasi nihil. Op onderhoudsinterval van 20.000 km misschien 3 à 400 ml bijgegoten. Voor de rest erg betrouwbare motor. Onlangs nog 1000 km aan één stuk op Duitse Autobahn gereden, aan kruissnelheid van 150-160 km/u. Aan motor was niets te merken. In tegendeel deze motor snakt precies naar (autosnelweg)kilometers… Boven de 140 km/u neemt het verbruik wel toe: 6,4 l / 100 km (zonder airco). Het zuinigste dat ik tot nu toe heb gereden was 5,2 l/100 km over een traject van 800 km aan snelheden tussen de 100 en 120 km/u. Had toen een actieradius van ca. 1000 km. De dieseltank van 53l blijft evenwel klein voor deze wagen. Een peugeot 308 (een wagen van dezelfde categorie) heeft bv. een brandstoftank van 60l.
Heb de indruk dat de motor tijdens de winter iets luider/zwaarder klinkt dan in de zomer (waarschijnlijk door de koude). Ik heb een aantal keer V-power diesel getankt van Shell en dan loopt de motor precies iets soepeler. Ook het motorgeluid is dan iets zachter. Misschien is het ook maar inbeelding… het verbruik blijft in ieder geval hetzelfde.

update

  • 95.000 km

Ondertussen zijn er weer 30.000 km gepaseerd. Niets bijzonders te melden. 1.8 TDCI draait nog steeds als een zonnetje. Nauwelijks olieverbruik, ook niet in de winter. Ook geen startproblemen gehad tijdens (koude) winter.
Het gemiddeld verbruik schommelt rond de 6 l / 100 km (gemengd verkeer). Motor verteert zonder probleem lange afstanden zoals 1500 km aan een stuk. Erg betrouwbare motor/wagen in mijn ogen.

Voor het overige het gewone onderhoud: olie, filters, banden.. Geen noemenswaardige onderhoudskosten.

Heb wel gemerkt dat de bekleding/plastiek van de deuren serieus begint te kraken. Heb al vanalles geprobeerd. Demonteren van deurpanelen en terugplaatsen lijkt ook niet te helpen. Eens dat je (op de autosnelweg) rijdt heb je er wel geen last van. Het is alleen wanneer je in putten rijdt of over drempels dat je ze hoort kraken.

Op naar de 100.000 km...

Eindbalans

  • 140.000 km

Inmiddels 2 jaar verder na vorige update. Ik heb de wagen weggedaan op ca. 140.000 km omdat er zich hoge onderhouds- en herstelkosten aandienden: o.m. Alternator defect, lek in consensor van airco en koppeling/drukproep vervangen. Ook op het vliegwiel kwam stilaan slijtage.
De motor leek daarentegen onverwoestbaar en draaide nog als een zonnetje.

Toegegeven dit waren de eerste zware onderhoudskosten. Voorheen enkel het regulier onderhoud van slijtageonderdelen.

Al bij al was dit een betrouwbare wagen met goede wegligging en comfort.

Ik heb dan ook ter vervanging een nieuwe ford focus mk 3 gekocht, ditmaal met de 1.6 tdci 115 pk motor

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.